I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

söndag 16 januari 2011

Vårflod…?

1   sönd
Grå, mild söndag. Men kanske har det varit vårflod, det dånade faktiskt av allt vatten i bäckarna häromkring. Vårflod?
2  sönd
5  sönd
7  sönd
9  sönd
Blankis med grus.
12  sönd
Blanksjö….
14  sönd
Den lilla sjön (nu är det en liten insjö, inte havet…) är delvis uppdämd, men idag forsade det över alla bräddar.
18  sönd
16  sönd
20  sönd
Många lager av fågelfrön har också kommit fram och Leia letar godis, en liten goldengris som hon är.
26  sönd
Grönsaksbäddarna börjar synas och persiljan också!
24  sönd
Och det här är väl ett vackert motiv……med den gamla julgranen dessutom. Jag tror att omgivningen tänkt sig att den skall vara till lite skydd för blåregnet som kommer krypande utefter marken, men inte ser det snyggt ut inte.
30  sönd
Själv var jag idag rustad med både bakbroddar och frambroddar. Ordentligt!

Agneta!

38 kommentarer:

  1. Blundar...hör det brusande vattnet forsa fram...en liten bit fram emot våren/caja

    SvaraRadera
  2. Även om vägarna och stigarna ser farligt hala ut så har ordet Vårflod en positiv klang :-) Morgonkram!

    SvaraRadera
  3. Vilken kontrast mellan förra inägget och detta!
    Visst längtar jag vår, men i 1-1 1/2 månad till får det gärna ligga kvar:)

    Kram Susanne

    SvaraRadera
  4. Ja, tänk så mycket vatten det kommer att bli av all denna snö...

    SvaraRadera
  5. Vackert!! Längtar tills vår bäck vaknar till lliv igen. Förra året hörde jag när den "lossnade" ;o)=
    Broddar är et MUST oxå för mig, går inte minsta tur utan!!

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  6. Nu är vi på rätt sida nyår! Jag tycker det är härligt med vårflod... fast liite tidigt kanske och förmodligen inte bestående! Synd om dig som gillar det vita kalla... men hav tröst. Vintern är INTE slut än.
    Rediga broddar på klok kvinna!

    Ha det bra.
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  7. Det har tagit hårt på snön hos dig ser jag. Vad mycket porlande vatten du har runt omkring dig och persilja. Känns nästan som att du lämnar en liten vårteckensutmaningsrapport.
    Kram Anne-lie

    SvaraRadera
  8. Vackra bilder även om det är slaskigt väder, bra att du har broddar, det ser ordentligt ut. Det gäller att stå pall i alla väder, kramar Birgitta.

    SvaraRadera
  9. Ja jisses vilka mängder vatten. Här står det på vägarna så det är svårt att komma fram. Me like broddar...super skönt. Mina ligge på hyllan nu för här är vägarna nästan helt rena nu.

    Ha de
    Kram Anna

    SvaraRadera
  10. Vilken massa vatten! Här står vattnet också högt på en del vägar. Jag tycker likväl att det är trist när all den vita fina snön håller på att försvinna. Även om snön försvinner så blir det ju inte vår i januari.

    SvaraRadera
  11. Ja men visst ser det ut som tidig vår på dina bilder. Vi får hoppas den kommer tidigt i år och blir helt underbar, jag bara älskar våren! Här i Karlskrona återstår snart bara plogade snöhögar efter plusgrader och regn./Kramen

    SvaraRadera
  12. Ja, broddar hade jag också gärna haft, glashalt!!

    Mvh
    frida

    SvaraRadera
  13. Underbara bilder, - ger mig hopp om våren, trots att det fortfarande är rejält med snö.

    Må så gott!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  14. Vårflod - låter härligt! Så mycket vatten ni har omkring er, bäckar, sjö och hav! Och riktiga vattenfall...underbart!
    Några bäckar och någon sjö har vi inte men vi har hav - och vi har blankis, fast UTAN grus! Halt!
    Och broddarna vi beställt på nätet passade inte alls på våra skor, så dom får vi skicka tillbaka och försöka hitta andra...Det har blivit mycket populärt med broddar i år (ja, där ser du vilken genomslagskraft din blogg har!), så dom är slut nästan överallt!
    Här har det töat i en vecka nu och mycket snö är borta men isen på vägen vägrar att ge med sig...

    Ha det gött, vännen min!
    Storkramen, Monica

    SvaraRadera
  15. Vilka fina vinterbilder! Visst är snö vackert, men jag är ändå glad att se grönt gräs och solsken igen.
    Svaret på din fråga har jag i dagens inlägg! *blink*

    Ha en fin dag!
    Kram Elle

    SvaraRadera
  16. Hej!
    Tack för din fotokommentar hos mig, jag uppskattar feedback och ärliga åsikter. Bara på så vis kan man växa och utvecklas!

    Bra utrustad var du, broddar är nog så bra att ha. Jag har själv brutit handleden riktigt illa för fem år sedan så jag uppskattar nubbar under skorna efter det!

    SvaraRadera
  17. Jag blir bara så avis på att du bor så fridfullt med de dånande bäckarna!! Jag kan riktigt höra hur det låter:)
    BRA att du har broddar för nu är det förenat med livsfara att gå där ute!!
    Kram

    SvaraRadera
  18. Härliga bilder du bjuder på! Men visst vore det skönt om vårfloden faktiskt var här redan:) Duktig du är som har broddar på. Har själv inte kommit längre än att jag tänkt att jag borde...
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  19. Men visst skulle det bli toppen!
    Jag kan nästan inte bärga mig. Måste nog köpa och börja direkt:)
    Sen att vi inte har renoverat än, och inte har plats för bordet var väl sak samma..hihi;)

    Susanne

    SvaraRadera
  20. Vackra vinterbilder bjuder du på!
    Broddar är ett måste i dessa dagar. Annars kan det bli ett och annat benbrott.
    Önskar dig en fin start på veckan. Kram.

    SvaraRadera
  21. Ja jag hörde att ni nu snart får risk för översvärmningar, hoppas det inte ställer till det för mycket bara !
    Det har ju varit en mycket snörik vinter.
    Jag längtar efter våren nu och hoppas det inte ska bli för många minus grader mer i år.
    önskar en en fin fin vecka med många glada stunder
    hälsar gör Kristina

    SvaraRadera
  22. Oj vad vackra bilder och oj vad jag skulle vilja bo där det är vårflod!
    Nu har vi fyra månader till vår häruppe så det kan man ju glömma, om inte den globala uppvärmningen börjar ta ut sin rätt även häruppe.

    SvaraRadera
  23. Såg att en granne lagt sin gran där vi ställer våra soptunnor. Vad jag vet hämtas aldrig granar utan de får man köra till tippen med. Nåja, de kanske äe snälla i år, sophämtarna?
    :)

    SvaraRadera
  24. Du tar fantastiske utebilder altså!!

    SvaraRadera
  25. Vackra bilder du har lagt ut! Här behövs det verkligen inga broddar. Här är det djup snö för hela slanten :((
    Kramen till dig!

    SvaraRadera
  26. Några steg närmare prunkande köksland, eller hur?
    Eija

    SvaraRadera
  27. Åh vilka härliga vattenbilder :) Duktig du är på att fota!
    Kramkram

    SvaraRadera
  28. Jag har trippat runt utan broddar idag, urdumt! Du har rejäla grejer. Vilken fart det är på vattnet, så fort det går när det börjar tina. Och mitt uterum är inte så välstädat som det ser ut, hehe, jag har vinklat kameran. Hade en liten fågel därinne som härjade också innan jag fick ut den.
    Ha det gott
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  29. Vilka härliga bilder på det forsande vattnet, men det här med vårflod redan nu, visst känns det lite väl tidigt...

    SvaraRadera
  30. Vilka vackra bilder!! Broddar på är det som gäller här också, man vill ju inte gärna bli gipsad! Huuuuh hemska tanke:) KRAM Helena

    SvaraRadera
  31. Broddar skulle man ha ägt i dessa dagar. Vägarna är som skridskobanor och har man inte slagit ikull och har ont av det sig så har man träningsvärk av att ha spänt sig när man promenerat hunden.
    Ha en fin kväll
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  32. Nu är det en god stund sedan du gjorde det här inlägget så jag hoppas du håller dig flytande ännu,kram Nette

    SvaraRadera
  33. Vad många fina inlägg du har gjort....
    Hoppas att helgen varit bra!

    Kram Therese

    SvaraRadera
  34. Väldans så mycket vatten. Fina bilder är det som vanligt.:-) Kram Stina

    SvaraRadera
  35. åh så vackert dt ser ut....
    Ha en skön skön kväll
    kram
    sandra

    SvaraRadera
  36. Underbara bilder, visst är det kul att ändra slutaren så man får den där magiska effekten på vattnet;)

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta