I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

torsdag 6 januari 2011

Trettondedag jul.

0 038
Uj, uj, uj vad det har snöat, hela natten och hela dagen och då ser allt ut som i en vintersaga igen.
snö
Snäckskalsdalen ligger inbäddat i snö och på autostradan som man måste köra för att komma upp till oss kunde man inte se mötesskylten idag…..gör inget för sopbilen kommer på tisdag om den ens kan köra upp och sen är det inte just så mycket mer trafik.
hus
Ser ni dom två små fåniga hundarna som sitter där nere vid huset?
Riktiga vaktvovvar!
2  lampa
Allt julpynt utom girlanderna i lampan har åkt upp på vinden igen.
1  nisse
Dom enda julblommorna vi har kvar är dom här hyacinterna, “multifloror”, som kommer med många blomstjälkar på en lök. Dom står i köksfönstret så jag kan se dom när jag är vid min arbetsplats, dvs vid diskbänken i köket! Jag är dock sällan ensam på arbetet, jag har minst en vinteruttråkad katt med mig, här Nisse.

3  ussr temugg
Gissa vad jag hittade när jag ordnade in lite julporslin i ett skåp! Hittade och hittade, jag vet ju om att jag har dom, men dom står oftast längst in i ett skåp. Jo, mina temuggar som jag köpte i Chabarovsk (Sibirien) i en annan tidsålder. Åkte transsibiriska järnvägen på den gamla “goda” sovjettiden. Ett par gånger och varje gång på vintern. Då kan man tala om kyla…..

Det roliga är att priset står instansat i botten, 4 rubel och 60 kopek, styck.

Jag måste köpa nya glas och så måste jag putsa upp dom och börja använda dom igen. Visst är dom fina!

14  broderi
Så här mycket har jag sytt på yllebroderiet, en fågel, en blomma och två små blomrankor. Det skall bli en kudde, “Blomsterfrossa” så småningom.  Det är pilligt och än är jag inte så duktig, men det är bara att sy på! Det är väldigt roligt.

Jag har köpt broderiet hos http://www.fingerfarda.com/ som har en massa fina broderier. Jag köpte också material till en löpare som heter “Enastående” och ett vitbroderi.
16  garn
Här är garnerna och kartan med färgerna och numren. Nu är det inte den kartan som kom med broderiet när jag köpte det för den kartan åt vår monstervalp upp! Så jag fick koncentrera mig göra en ny! Hoppas det blev rätt…..

Och nu regnar det ute. Kul.

Agneta!

35 kommentarer:

  1. Vilket fint broderi. Verkligen vakert.
    Jag broderade mycket när jag var yngre. När jag sedan sydde en folkdräkt blev jag licksom trött på att sy. Men jag har varit sugen ett tag nu på att börja igen.
    Hade tänkt göra något liknande mönster som du börjat på.
    Får väll se om det blir mer än tankar.

    SvaraRadera
  2. Så roligt med ett broderi. Ser fint ut! Jag fick Karins broderier i julklapp, så jag kanske kommer igång jag med ;)
    Sibirien! - hu, sån kyla kan jag inte ens föreställa mig... tycker att -1 är för kallt.

    SvaraRadera
  3. Oj vad mycket snö ni fått!
    Fina temuggar...tänk att du åkt transsibiriska järnvägen, flera gånger! Vad mycket du rest och sett!
    Kram/Annie :)

    SvaraRadera
  4. Ja, idag har vi vinterlandskap minst sagt. Och än regnar det inte här. Men jag pratade med mamma tidigare i kväll och även där regnade det. Hon bor ju mer i dina trakter än jag. =0)
    Så du har åkt Transibiriska?! Låter spännande! Fina muggar! Lustigt att priset är instansat.
    Vovvarna ser för häliga ut där de sitter på trappan! Tingeling och Mini Me... Skoja bara.
    Förstår att katterna är uttråkade. Våra små är ju inte utekatter. Än...?! Och den gamle är lika bra att hålla inne för han har knappt något underhudsfett längre. Blir en väldigt kort tur någon gång ibland för honom och då får man sen gå ut och hämta honom.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Your broderi looks lovely Agneta! I've never done anything like that, 'only' all the cross-stitch you can find on my site.
    I also love your 'vaktvovvar' and what a great word that is! ;-)
    Enjoy the snow, we've got tons of rain coming down over here and all the snow is gone again....

    SvaraRadera
  6. Så fin Din kudde blir!!
    Tycker Du är helt otroligt duktig på det där...(:

    Och Dina vinterbilder...och hyacinterna...men vad som ikväll fick mitt hjärta att slå frivolter här inne var att Du har åkt Transsibiriska!
    NU är jag sååå avundsjuk så jag är grööön!!!
    Ill-grön!!

    Det är en gammal dröm som jag en gång i mitt liv skulle önska gick i uppfyllelse.
    Troligtvis kommer det aldrig att hända, men jag fortsätter drömma.

    Såg en film häromkvällen som hette just "TRANSIBERIAN".
    Har du sett den?
    Annars gör det! Kanonbra film, och långt ifrån Hollywood-glamour och sånt tjafs.

    Ja du....ute i vårt vinterlandskap här hemma i Gamla Svedala så är det väl bara rumpnissarna som fattas nu va?
    Och regna gjorde det ikväll ja. Jätte-kul!
    Hahaha...

    Kram, Jenny

    SvaraRadera
  7. Så vackert vinterlandskap du har och nu får du regn, synd för då förstörs det ju. Att du åkt transsibiriska järnvägen på Sovjettiden var säkert spännande.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  8. Visst är det som en saga med all snö...men räcker det inte nu. I natt har det rasat ner massor med snö från taket, jag trodde det var åskan först.

    Jaså..du har redan börjat slänga ut julen, jag här till den "gamla sorten" som väntar till Tjugonda Knut.

    Ditt handarbete blir jättefint, verkar roligt att sy med ullgarn.
    Kram Anne-Lie

    SvaraRadera
  9. God fortsättning! Var ett tag sedan jag hälsade på. Hinner ju inte blogga när det är så mycket runt jul och nyår... ;-)

    Här snöade det ca 15 cm i går, så nu är det ändå mera snö. Vi har också en uttråkad katt som vill ha sysselsättning emellanåt...

    Vi städar traditionsenligt inte undan julen förrän efter Tjugondag Knut, men så kommer julsakerna heller inte fram förrän till 4:e advent. Så vi har inte hunnit tröttna... ;-) När man bor på landet blir det så mörkt när ljusstakarna försvinner från fönstren, så de brukar få stå till mitten av januari.

    Vinterhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  10. Jag blir så imponerad av ditt broderi, det ser så fint ut. Fina färger har du valt också. Dina vovvar funderar nog vad matte gör på höjden. Ha en riktigt skön helg!/Kram Merja

    SvaraRadera
  11. Jag blev helt till mig när jag såg dina bilder på mugg hållarna och tänkte att såna har ju jag också.......jo don köpte jag när jag åkte transibiriska järnvägen för en massa herrans år sedan.....helt otroligt att vi båd gjort det för det känns inte som det är så vanligt.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  12. Tjenixen..
    Vad flitig du varit med broderiet och fint blir det också.
    Fåniga hundar,, inte då . De undrade ju bara vad du gjorde där uppe i skogen.
    De där muggarna får du ju inte gömma så där. Hur fina som helst.
    Det här med snön är ju ett kapitel för sig. Nu är jag så himla less på den och tänk innan jul, då ville jag ha den.

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  13. Jodå, jag ser dom två fåniga hundarna, som sitter och tittar upp mot matte med kameran, och jag tycker att dom är helt bedårande!
    Här har också det sista av julen åkt ut idag och det känns ganska skönt! Fast en sådan här dag med solsken, så ser man tyvärr hur fönstren ser ut... Men det går ju inte att putsa i denna temperatur!
    Era sibiriska temuggar är verkligen jättefina! Hoppas att du kan hitta glas till dem, för dom borde ju användas!
    Och så ditt broderi: Så himla fint! Jag tycker verkligen att sådana kuddar är underbara. Gammaldags, hemtrevliga...
    Ha en trevlig helg, min vän!
    Vårkramar, Monica

    SvaraRadera
  14. Suck, all denna snö! Men hos er, och oss, är den ändå vit, i Sthlm är den smutsbrun :-( "Vaktvovvarna" är så fina :-) för att inte tala om din kristallkrona, wow!! Hittade en....sak åt dig på Waldemarsudde ;-)) Kram!

    SvaraRadera
  15. Borde förstått att det var Fingerfärdas mönster till kudden. Och tack för detaljfotona! Det ser verkligen kul ut. Har inte prövat än som sagt. Men det ska bli.

    Tennmuggarna är underbara! Å transsibiriska järnvägen. Flera gånger dessutom. ÅÅÅÅ det låter spännande. Men jag ska till Estland i maj och det är ju lite åt det hållet i alla fall :-) En tyg- och garn-resa.

    Ha en fin fredagskväll!

    /YvvePyvve

    SvaraRadera
  16. Vilket projekt med kudden, vet jag inte om jag skulle ha tålamod till. Den blir jättefin!
    Och julsakerna borta. good for you, mina står kvar;) men jag hoppas att de bara är undanplockade av sig själva snart.. men det är de nog inte.
    Ha en bra kväll under din häftiga kristallkrona. Kram Marie

    SvaraRadera
  17. Härligt med vinterbilder!!

    "Annorlunda" resa du gjort, skoj o höra om dessa tycker jag ;o)=

    O vilket broderi...wow. Provade mig på det en gång...blev med det!

    SvaraRadera
  18. Vilken fin vaktparad du har utanför dörren ,o mycket snö igen,vackert broderi du gjort ,kram Nette

    SvaraRadera
  19. Men vilken otroligt otroligt vacker kudde du håller på med, åh va snygg den är!!! Impad.

    GoNisse, ja, det är tufft och trsit med vintern, även för en misse.. Mari.

    SvaraRadera
  20. Tack snälla du!

    Är i barnlitteratur o barnkultur jag hat tenta. Ganska vida o ibland luddiga områden så svårt att läsa in.. De är bara o hålla tummarna :)

    Hoppas du får en fin helg :)
    Kramkram

    SvaraRadera
  21. Sibirien har Du varit där och två gånger...Wow.
    Jag som är stolt över att ha varit till Kiruna två gånger på Vintern.Snygga glashållare de lär Du använda.

    Du är duktig att sy och jag tycker det ser bra ut det är inte lätt att få de där stygnen snygga.

    Ja nu räcker det med snö men de har lovat mer....så klart!

    Trevlig Helg!
    Kram!

    SvaraRadera
  22. Så fint du broderar. Fingerfärdiga har fina broderier tycker jag. Jag blir så sugen att brodera nu, men det får vänta. Monstervalpar kan hitta på mycket hyss men man älskar dem ändå.
    Ha det så gott.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  23. Vilket broderi, du är ju jätteduktig, ser så fint ut! Många färger och hålla reda på, hoppas du visar när du är klar. Väldigt söta vakthundar, börjar väl bli besvärligt för dom nu med all snö. Och dom hållarna till teglasen är ljuvliga, dom måste du börja använda. Låter spännande med transibiriska järnvägen.
    Ha en fin lördag
    Varm kram
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  24. Nej, regn är inte kul, då är det bättre med ett snöklätt vinterlandskap faktiskt!
    Visst är det trevligt med sällskap i köket av en katt, det brukar jag också ha!

    SvaraRadera
  25. Vilket vackert broderi du håller på med!
    Fina vinterlandskap du visar också. Hoppas inte regnet förstör det nu. Här har det också lovats lite regn i morgon, men sen ska det bli kallare igen. Ha en fin lördag!
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  26. Visst är det underbart med snö! Jag skulle ändå inte orka göra något vettigt just nu så jag njuter av ljuset som kommer in trots att solen inte visar sig... Regn är ju dock inte fullt så mysigt...

    Vad duktig du är att brodera! Blev så inspirerad att jag började jag med. Länkade till dig här om dagen... ;0) Nu håller jag på med en ros jag har gjort beskrivningen till själv. Var inte så svårt som man kanske kan tro. Kommer nog med i "nyhetsbrevet" på bloggen den 15:de...

    Trevlig helg!

    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  27. Önskar dig en trevlig Lördag!
    Kramen

    SvaraRadera
  28. Jätte fint broderi och vackert vitt ute.
    kram
    hanna

    SvaraRadera
  29. Men, så vackert ditt yllebroderi är! Önskar att jag var lika händig...
    Hoppas du har en skön helg i din snöiga värld!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  30. Ljuvliga hundar!

    Och jag är fortfarande spekulant på ditt kuddbroderi!

    Underbara vinterbilder, jag riktig känner den friska, krispiga kylan ända ner till mig/oss i Thailand!

    SvaraRadera
  31. Åh så helt magisk granen ser ut i vinterskrud! Älskar vintriga bilder, det är verkligen något visst över dem med frost och snö - vackert! Och kudden, supperfin!

    Kraaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  32. Chokladmarängkyssarna - de ser syndigt goda ut. Måste prova om de är det:)
    Kram Jennie

    SvaraRadera
  33. Ps. Vaktvovvarna är bedårande. Jag skulle darra av skräck om jag mötte dem - eller inte.

    SvaraRadera
  34. Upprepar igen...vad duktig du är!!!

    Kul att jag är förlåten vad gäller vädret! *ler*

    Kalaset börjar till eftermiddagen och det ska bli kul att du kommer!
    Vi "ses"! *blink*
    Kram Elle

    PS. Ta gärna med de där läckra marängkyssarna!

    SvaraRadera
  35. Men vilka snygga temuggshållare! Transibiriska järnvägen vore roligt att åka någon gång, för visst finns den väl kvar?

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta