I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

måndag 17 januari 2011

Farmor och vår herre.

1  bord
Jag har ett litet bord med gamla biblar på, det är sådana som funnits i familjen (långt…) innan min tid.

När vi var på middag i lördags, hos min kusin, fick jag ett tillskott till bordet i form av vår farmors katekes och anteckningsbok från hennes konfirmation.
3  luther5  luther
Men inte visste jag att allas vår Luther hette Mårten i förnamn……Det kan väl inte vara så att jag somnade till under någon kristendomstimme (hette inte religion när jag gick i skolan, det hette kristendom….).

8  hulda davida
Min farmor hette Hulda Davida i förnamn. 12 anteckn
När det var 1898 var min farmor 14 år och hon började “gå och läsa” som det hette, dvs hon började sin konfirmationsläsning.

Nu kanske vän av matte räknar bakåt lite grand…..Snäckskalsdalens farmor var 20 år 1904, då borde Snäckskalsdalens far fötts, för kvinnor på den tiden födde barn när dom var sådär 20 år….Dvs min far borde varit sådär 107 år i år om han hade levat och han i sin tur borde ha fått mig när han var sådär 20 år, för då blev karlar pappor förr. Dvs då skulle jag ha fötts 1927 och jag borde fylla 84 år i år…..men det stämmer inte, riktigt så gammal är jag inte……

För att räta ut frågetecknen lite så födde min farmor min far när hon var en bra bit över 40 år och min far var inte purung, definitivt inte 20 år, när jag föddes……puuuhhh.

Hursomhelst, visst skrev min farmor väldigt fint och prydligt?

15 anteckn
Men vad fick dom lära sig? Kan ni se vad det står? “Söndagens orätta ohelgande är en förberedelse till den eviga pinan i helvetet….”.

Stackars 14 åriga flickor som man tutade i såna domedagsprofetior…..

16 anteckn
Inte underligt då att farmor verkar ha gett upp det här med prydlighet och engagemang och helt struntat i att anstränga sig mer, för så här ser det ut längre fram i anteckningsboken…..hon har min fulla sympati.

2 biblar
Dom här biblarna låg också på det lilla bordet. Ända tills vi fick se vår förtjusande valpis Leia stå och gnaga på dom. Då fick dom flytta upp i hyllorna i ett tag.

DSCN2968 
Och för att återkomma lite till vardagen och verkligheten så hittade jag mina fina julgrytlappar idag!! Det är tajming det!

Agneta!

26 kommentarer:

  1. Vilka fina skatter du fått! Rena nostalgitrippen och såååå vacker handstil.
    Aj, aj.. lilla vovven som tuggar på fina böcker :)
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  2. Vi har också lite gamla psalmböcker, biblar och annat kvar efter makens mormor som vi köpte vårt hus av. Än så länge ligger dom på vinden men kommer att få en egen plats så småningom.
    Busiga Leia sm var tvungen att smaka på dom fina böckerna.
    Kram från (numera) grusiga Hunnebo på andra sidan.

    SvaraRadera
  3. härliga gamla minnen du har där.Jag har endast mormors svarta receptbok där jag kan njuta ev hennes vackra handstil. Och alldeles underbara recept. Tänk mormors köttbullar,mmm.. Kanske skulle plocka fram den och laga lite smått och gott däri;)

    SvaraRadera
  4. Ha ha, verkligen bra tajming :-)) Davida, vilket vackert namn!! Nattikram vännen

    SvaraRadera
  5. Det där med ålder brukar jämna ut sej. Kan tala om att min mormor skulle varit 142 år om hon levat. Låter ganska otroligt. Så fina biblar du har och vad snyggt de skrev förr. Vilken tur att du hittade julgrytlapparna.
    Ha det så gott.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  6. Härligt med gamla biblar och katekeser. Här finns också en hel hög. Pärmen på katekesen ser bekant ut, är säkert en likadan vi har här.

    Känner igen mig i den tajmningen... så går det ofta till här också. Men ingen panik, tiden går så fort så snart är julen här igen.

    Och din vårflod - den ger mig hopp! Om våren är så där nära, så kan det ju bara inte räcka så länge innan den är här också, eller hur?
    Kram, Mona

    SvaraRadera
  7. Visst är det charmigt med gamla böcker. Vi har ett gäng biblar, katekeser och dyligt från sambons morfar som var präst.
    Vackra bilder i föregående inlägg! Som alltid i och för sig.
    Och tack för lamptipsen. Jag får väl göra ett inlägg till när jag kommit till skott med något.
    Kram Marie

    SvaraRadera
  8. Verkligen fina böcker o nåt man sätter pris på när de i tillägg har en historia.

    Den visste det där med handstil i gamla dagar, inte som min kråkisar nej!!

    Kram Anna

    SvaraRadera
  9. Vad många fina biblar du har, en riktig skattsamling.. Skriva med bläck var väl inte så enkelt heller.
    "det som göms i snö kommer upp i tö" ungefär så var det med dina julgrytlappar...fast jag tror ju inte du hittade dem uti snön förstås, eller?
    Kram Anne-Lie

    SvaraRadera
  10. Vilka fina familjeskatter!
    En sån rackarhund, att tugga på böcker. ;) Det gör vår ena katt också, men hon hoppar upp i bokhyllan.

    SvaraRadera
  11. Hon har god smak den lilla Leia:)
    Kram Jennie

    SvaraRadera
  12. Vilken nostalgifaktor med de gamla böckerna. Har också sådana framme i mitt "Blåa Rum".
    Ja, deras handstil var otroligt vacker och skriven med bläckpenna/bläckhorn...
    Ha det !
    Carin

    SvaraRadera
  13. Så härligt att se hennes handstil så prydlig i början där, för att sedan visa på ett tydligt sätt avsaknaden av lust för att plita ner dom där orden...Haha! Underbart!
    Det visar bara att folk förr var ganska lika oss som finns med oss i dag...(:

    Men va bra att du hittade jul-grytisarna!
    Du vet väl att "Julen varar änn till påska"!
    (bevare mej väl..Huvva!)

    Kram på dej!

    SvaraRadera
  14. Kul med gamla saker! Sprider fina minnen omkring sig...

    SvaraRadera
  15. Oj så mycket jag missat här inne hos dig.
    Så roligt att få din farmors katekes och anteckningsbok! Du får vara rädda om dem. Ja tänk så vackert de skrev förut, men det kanske inte gick så snabbt om man skulle hinna forma så vackra bokstäver.
    Ha en fin dag! Kram Kicki

    SvaraRadera
  16. Hej och tack för kommentar hos mig, ja det är toppen att kunna åka ut i världen och lära sig! Men vilka underbara böcker och skatter du har fått tag i! Vilken fin handstil, det ser ut att ha tagit långt tid att skriva! Kram

    SvaraRadera
  17. Hej!
    Å vad roligt med gamla anteckningar. Jag har också gamla biblar och sånt, det är så mysigt!
    Kram Agnetha

    SvaraRadera
  18. Vad kul att ha så gamla anteckningar av från en kär släkting!!
    Kram!

    SvaraRadera
  19. bättre sent än aldrig ;)
    på tal om de gamla böckerna - gissa om det känns illa nu när vi i somras valde att göra oss av med alla gamla skatter som fanns i makens barndomshem. just då var måttet rågat och vi orkade helt enkelt inte tänka klart längre... och man kan ju faktiskt inte spara allt. eller kan man?
    kram
    ingela

    SvaraRadera
  20. Mysigt med gamla saker! Tycker dom hade sådan vacker handstil förr :))
    Kramen!

    SvaraRadera
  21. Jadu, Kristendom hette det på min tid också. Skulle jag säga det till 15-åringen här hemma skulle hon titta dumt på mig och säga Haaaaa, vilket ungefär betyder va.
    Ungdomarna idag har ett konstigt språk som jag inte alltid begriper.
    Vilka fina gamla böcker du har.
    Jag kanske ska visa vår Familjebibel som väger flera ton känns det som.
    Jag skulle vilja ta reda på lite mer om mina förfäder också för jag fick aldrig träffa vare sig morföräldrar eller farföräldrar.
    Det får bli när jag går i pension kanske.
    Nu ska jag iväg och jobba natt 2 av 4.

    Kraqm Maidi

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  22. Men vilka vackra Vårflodsbilder Du har i förra inlägget...härligt.
    Så har jag skrivit om Min Mormor Hilda i dag och så tittar Jag in här hos Dej och Då har du skrivit om din Farmor som hette Hulda.Lite underligt är det allt.
    Kul att läsa om din Farmor.Har också mycket böcker som Mormor haft och skrivit i kassaböcker och andra anteckningar tänk så roligt det är att läsa.

    Och Du den där Mårten ja den formen skrev de också förr för Martin. Har för Mej att det var för de hade namnsdag på samma dag då.

    Kram!

    SvaraRadera
  23. Vilka klenoder du har i din ägo!! Å vilket gulligt namn, Davida, kan det kanske vara så att de inte kunde välja, Hulda och David, flicka eller pojke, och sen när det blev en Hulda kunde de inte överge David?? Spekulationer...
    Tror säkert att det var så förr att efter att man läst var man vuxen, och då gällde det att vara gudfruktig och veta sin plats!! Det är ju förskräckligt om man tänker efter vad man hotade med! Klarade man inte konfirmationen såg var man stämplad som mindre vetande och av sämre rang. Tur att jag inte levde då...
    Ha det så gott!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  24. Vilka vackra bilder du visar idag...och intressant läsning.

    Stor, stor kram till dig/caja

    SvaraRadera
  25. Hej

    Det KLINGAR historia and I LOVE IT......verkligen finafina böcker.

    SvaraRadera
  26. Visst är det intressant med gamla böcker som man känner starka band till! Farmors anteckningsbok är ju helt underbar! Vad glad hon skulle vara om hon visste att du uppskattar dem, hmm, det kanske hon gör förresten, vem vet?? Och snusdosorna är... farfars?
    Din ålder har jag fått fram nu. Jag räknade med x, gjorde en ekvation och tog summan gånger pi, lätt som en plätt, hihi! 44 år är du min vän:)

    Gillar dina promenadbilder i tisdagsinlägget!

    Må gott.
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta