I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

söndag 9 januari 2011

Skitväder.

3439290241_4c1b0e2442
Häromdagen var det jättefint vinterväder, sen blev det tö, sen frös det på igen och idag har det regnat precis hela dagen och det är vidrigt ute.

Allting, bilar och hundar och människor och matkassar och allt bara kanar hit och dit, det är glashalt och så regnar det. Och blåser.

Bilden ovan har jag lånat från nätet för jag gitte inte ta bilder på eländet ute idag.

I stället kommer en bildkavalkad på hur det var häromdagen och hur fint det kan vara. Bilderna är från berget ovanför vårt hus.

1 bakom huset
Jag bor under taket nere till vänster.
4 kalt
Det är det här jag brukar kalla kalfjället bara för att jag tycker det låter så häftigt.
6 fjord
7 kalt
10  kalt
12  berg
14 fjord
Vår fjord och havet.
16 fjord
18 färja
Rakt västerut siktade jag en färja. Jag undrar så vad den har för rutt, kan det vara mellan Köpenhamn och Oslo, tro? Jag gissar på det.

Agneta!

39 kommentarer:

  1. Vi har också haft samma skitväder här. Visst är det trevligare när solen skiner även om jag fått en del handarbete gjort inomhus idag.

    SvaraRadera
  2. Dina bilder ger mig energi att stå ut i allt regn som har öst ner idag.
    Jag gillar snö och kyla men inte blandat med tö.
    Kram Annika

    SvaraRadera
  3. Oj vilka vackra vyer du har runt omkring ditt hus!!! Bor man så kan man skatta sig lycklig. Jodå, jag har också en bra utsikt från mina fönster, en stor och härlig grönskande skog!! Men just nu syns den inte för all snö. Nu har jag tagit all medicin (Oop! stavas det så?) o ska nu gå till sängs. Godnatt min sköna.

    SvaraRadera
  4. What a great name for your blog today: skitvader! You know how difficult the word 'skit' is to pronounce for us foreigners? ;-) We had that same weather for the last three days but today (so far) is very calm and I even see the sun a little bit here and there. Ta det lugnt and better weather will return: I promise! :)

    SvaraRadera
  5. Så underbart, fint, tjusigt och alldeles, alldeles ljuvligt...det KAN vara.
    Men i dag var det väder så Guds änglar di gråter.
    Fy attan!

    Kram, Jenny

    SvaraRadera
  6. Du bor otroligt vackert. Hoppas vädret är bättre hos dig idag.

    SvaraRadera
  7. Underbara bilder på din natur, utom den första då!!
    Idag är det skitväder här också. Första plusgraderna hittills för denna säsong. Jag ska köpa mig en dubbelbukett tulipaner som tröst.

    Må så gott och brodera mera:)
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  8. Jag håller helt med dig om vädret. Värst är väl halkan, kunde knappt ta mig till brevlådan och hämta tidningen idag. Färjan går nog till Oslo. Jag ser också stora båtar som trafikerar farleden härutanför. Du har så fint runt där du bor.
    Kram och gå föriktigt idag
    Marita i Heestrand

    SvaraRadera
  9. Så vackert du har det omkring dig! Jag bor i stad, så jag är ganska avis på natur orörd natur. Du måste absolut skaffa glas till dina tehållare, de är ju så häftiga! Hälsn mimi

    SvaraRadera
  10. Underbart vackra solbilder, frånsett den första då!!!
    Ja, man kan ju hoppas på att den mesta snön smälter nu så tillvaron blir lite drägligare!
    Ni verkar i alla fall se solen då och då, den verkar helt ha glömt Stockholm i år!!!

    Önskar dej en skön söndag och ta det lugnt i halkan!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  11. Nu är det riktigt töväder ute, och slaskigt. Håller med dig, det är jobbigt att ha dur när det är blött ute.
    Men det kommer nog fler härliga vinterdagar.
    Jo, visst var det min hund som kikade upp ur snödrivan.
    Kram Anne-Lie

    SvaraRadera
  12. Hej!
    Samma dåliga väder här, blötsnö drar ner och fyller på i rasande fart och vi har varit skonade hittills med överdrivet snöande, MEN nu kommer det!
    Vacker omgivning du har, till skillnad från mig som inget kuperat landskap har.

    Kram/Bea

    SvaraRadera
  13. Skitväder är lindrigt uttryckt idag. Räckte med att öppna dörren och gå ut på trappan så höll man på att drutta på baken.
    Vacker omgivning där du bor.
    Ha en bra söndag
    Susanne

    SvaraRadera
  14. Skitväder! Ja, det kan man verkligen säga.
    Men du har som vanligt fånga fina bilder med kameran!! =)
    Du bor vackert!
    Kram.

    SvaraRadera
  15. Synd att färjan du skymtade inte gick direkt hit ;-) Nu har vi ett par plusgrader och det har tydligen regnat inatt :-( Lagom mysigt när alla ska slira iväg på jobb imorgon bitti....

    SvaraRadera
  16. Så vackert du verkar bo, den första bilden var inget vidare,så var det här igår,men idag lyser solen
    Ha en bra söndag

    SvaraRadera
  17. Du bor fint iallafall :) Samma väder här, tror ca 30 cm smält bort, men massor kvar! Ren isgata, så Maken är ute och hugger i isen, så man ska kunna gå på gården.

    SvaraRadera
  18. Håller med dig om vädret. Vad hände?
    Kram

    SvaraRadera
  19. Samma här! Trist, trist, trist!!!

    Mvh
    Frida

    SvaraRadera
  20. Ja, hellre som på dina foton än det blöta elände som är nu...
    Vet att det går färjor Oslo-Fredrikshamn och Oslo- Kiel. Men om det är en av dem du fångat får vi aldrig veta. =0) Häftigt foto iallafall!!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  21. Även här nere i söder har vi töväder, och för tredje dagen i streck, så nu kan man se litet grönt närmast huset! Härligt, tycker jag...
    Fast det som inte är härligt är halkan! Det går helt enkelt inte att gå ut, fötterna går på var sitt håll! Men - nu har vi beställt broddar!!!
    På nätet, dom var SLUT på apoteket! Fler än vi, som lyder dina goda råd, tydligen! Så när dom kommer, kan det bli promenader igen!
    Igår hade vi en helt gråmulen dag men idag lyser solen så fint och man hade så gärna gått ut...
    Men det får bli stickning och litet bokläsning istället.
    Så får vi hoppas att ni får litet kallare och vi litet varmare...
    Tröstkram, Monica!

    SvaraRadera
  22. Här vill jag gå tur...känner i min förkylda kropp att det hade varit "lisa för själen"

    Enig med mOnica...broddar må man ha. Har bott i nordnorge i 11 år o slitit ut säkert lika många par broddar... God investering ;o)=

    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  23. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  24. Fina bilder!
    Och vad vackert du bor!
    Kramen

    SvaraRadera
  25. Ok, jag sparar en bit till dig!!
    Vi ses senare!
    Kram Elle

    SvaraRadera
  26. Fina bilder kan du i alla fall ta, trots detta trökväder.;-)
    Snart blir det väl svinkallt igen. Nu vill jag ha vår!:-) Kram Stina

    SvaraRadera
  27. Her har vi hatt stabilt vær siden november, noe som er uvanlig for Midt-Norge, kaldt og nedbørsfritt.
    Ser ikke noe hyggelig ut med snø og regn i skjønn forening, men ser jo hvor vakkert det er når været er flott;)
    Ha en fin søndag videre og klem fra meg;)

    SvaraRadera
  28. vi har en plusgrad idag. jag ser inte alls fram emot föret imorgon...
    ha en forsatt skön söndag!
    kram
    ingela

    SvaraRadera
  29. ja detta väder. Skitigt tycker jag också att det blir när det slaskar och är vått ute. Åh kunde inte längtat mer efter sommaren nu

    Kram Malin

    SvaraRadera
  30. Du bor så vackert, och idag håller jag med om vädret, själva halkan, men solen har visat sig och just nu är den så fin!

    SvaraRadera
  31. Men du, jag har jublat över regnet! Då försvinner det ju snö!!! För min del får det regna mer... och lite till... Jag vill ha vår. Fast det är halt nu, förstås...
    Hulda

    SvaraRadera
  32. Du bjuder på en hääärlig kavalkad bilder från din omgivning!! Här har varit tö-väder idag men det blev inga snögubbar gjorda då både jag och tösen är lite krassliga :(

    Kraaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  33. Du bor i vackra trakter, lite vindpinat och västkustskt (svårt ord, men vi fick faktiskt lära oss i skolan på min tid att det hette så, men det var ju väääldigt länge sedan förstås) men ack så härligt. Vädret kunde förstås vara lite bättre just nu, inget vidare med halka och elände.

    Här har solen tittat fram idag, skönt.

    Ha det gott i veckan som kommer, kramar Birgitta

    SvaraRadera
  34. Fantastisk utsikt!!! Men for et vær ja...krysser fingrene for SOL!!
    klem♥

    SvaraRadera
  35. Hej Agneta.
    Tack för din tröstande hälsning, om att ta det lugnt, men det går bara inte att göra nåt, så trögt tillfrisknande, men det kommer väl.
    Så fin din dekoration i din fina prismalampa, mycket läckert.
    Och ni har fått halka ute, så trist, såg på nyheterna att många i landet är drabbade av halka, inte roligt alls.
    Nä då gillar jag bättre dina torra snöbilder, de är verkligen något extra.
    Hoppas det blir bättre väder snart för er.
    Äntligen har vi fått lite snöfall igen. De sa att de skulle komma två decimeter, på ett dygn drygt, men än kom det bara en, jag är besviken.
    Men man får inte klaga, vi har ju fått mildare, det är skönt.
    Hoppas att allting är bra med dig.
    Många kramar.
    Zara

    SvaraRadera
  36. Så fantastiskt fint du bor! Vilka underbara vyer...
    På vintern ska det vara snö och vintrigt. Halka och regn gillas inte :)
    Kram kram

    SvaraRadera
  37. Så himla fint du bor:)
    vilket hemskt väder det har varit....
    kram
    sandra

    SvaraRadera
  38. Precis som du skriver skitväder. Vi var ute och åkte igår och det var som sjöar på vägen. Inga avrinningshål i vallarna så långt ögat såg. Alla som gnällt över vintern och kylan och börjar skriva om vår i januari, hoppas de trivs nu!! Jag älskar vintern och tyckte det var så vackert, och försöker alltid leva i nuet. Men men vädret rår vi ju inte på.
    Ha en fin start på nya veckan!
    Kram Pia

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta