I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

lördag 15 januari 2011

Lördag på landet.

1  rosor
Och jag fick väl en rosbukett jag. Av mannen min. Det var väl rart.

2  kasse
Och på bänken, när jag kom hem sen häromkvällen, stod ett paket till mig från främmande land! I det låg en helt bedårande kasse från Waldemarsudde och Zorn utställningen där. Visst är den fin! Och så har den vita liljor på sig och det är bland det vackraste jag vet. Det tyckte Nisse också! Tack snälla, rara fru Venus!

4  promenad
Idag snöar det och Leia och jag gick till sjön (havet). Bergen som syns i mitten av bilderna är Nordens Ark (privat ideell stiftelse som arbetar för att rädda och bevara utrotningshotade djur).
6  timmer
Här var jag tvungen att stanna ett tag och stå och sniffa, det luktar ju så vansinnigt gott med nytt timmer…….Vilket osökt får mig att tänka att jag har väl inte en hittills väl dold, hemlig last, för sniffning av terpentin, för det låter inte riktigt bra, tror jag……..nåja.8  sjön
Sjön (fortfarande havet) är både fruset och igensnöat, burr….
12  sol
Ett slag såg det ut som om solen skulle orka igenom molnen, men nix, det gjorde den inte. På den nedre bilden ser man mitt kalfjäll (som jag envist kallar det) och vi bor där mitt på nånstans, huset syns inte riktigt.
16  drama
När jag hasat mig uppför alla backar med tonvis med snö under broddarna under skorna (det klibbade fast idag) så var ljuset redan på väg att försvinna.
20  leia
Leia håller nästan på att bli lite duktig nu. Hon är en stor flicka, 5 månader gammal och går nästan riktigt bra i koppel, så då får man ben när man kommer hem!
22  fönster
Och här inne, hemma, blommar fortfarande den vita hyacinten. Julrosen och dom blå hyacinterna är “slaktade” och har blivit en liten fin ljuv bukett. Och så har jag planterat ett skott jag fått. Det är en vaniljorkidé, sägs det. Någon som vet något om den?
24  pippi på bordet
Och när jag kom in såg jag att bordet var ockuperat av Pippi. Mycket dekorativt har hon brett ut hela sig över duken, men så fort hon blev medveten om kameran knep hon ihop ögonen fort som bara den.
26  mangel
Slutligen bara måste jag visa nytillskottet. Min gamla vita mangel kollapsade, kugghjulen lossade och spred sig i maskineriet.

Då gjorde jag en rationell behovsanalys och kom fram till att jag behöver en riktigt rejäl mangel, jag behöver en UPO.

Så ut i världen med hjälp av bredbandet for jag, och vad hittade jag, om inte en UPO, för endast några hundralappar, den var som ny (dvs nästan inte använd, gammal är den ju) och den fanns att hämta alldeles i närheten.

Det där med färgen får jag ta. Det får vara min alldeles egna, motvilliga, retrohörna här i huset……men lite, lite fin är den väl allt, eller hur?

Agneta!

26 kommentarer:

  1. Nja, finare är nog bilderna och den söta lilla hunden.
    kram

    SvaraRadera
  2. Vackra blommor!
    Men nog är vovven vackrare :))
    Kramen!

    SvaraRadera
  3. http://sv.wikipedia.org/wiki/Vaniljorkidé

    SvaraRadera
  4. Dra på munnen får man till dina humoristiska inlägg ,det var mycket på en gång ,din promenad idag var helt annorlunda än min ,solsken o kallt 20 grader,välkommen på min 200 inläggsvernissage idag ,Nette

    SvaraRadera
  5. Så härligt inlägg med många vackra bilder! Skog och timmerdoft gillar jag med.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. så fina rosor och härliga andra bilder.ha en fortsatt bra helg.
    kram
    Hanna

    SvaraRadera
  7. Vilka rosor!!! Bara så där? Jo, jag tackar!
    Fina vinterbilder som vanligt! Då har du gått en riktig långpromenad idag, ju! Ända till sjön (eller havet, fast min pappa, som var norrlänning, sa alltid sjön, så jag är van!).
    Och lilla Leia är bedårande som alltid!
    Om en stund ska maken köra Humlebackenfamiljen över bron till Kastrup för vidare färd till Thailand. Så nu ska vi passa deras 5 katter också plus andra dotterns 2 (dom är redan i Thailand), samt vattna syrrans blommor! Det är tur att man är pensionär...
    Angående mangeln, så kan jag meddela, att vi har en precis likadan, fast vit. Och den är så bra så!
    Ha en fortsatt skön helg, kramar från din superbloggpolare Monica!
    Och hälsa Omgivningen: Fina blommor!

    SvaraRadera
  8. Va! Det var ju jättesnygg färg på den, sa dottern, när hon såg mangeln och jag höll naturligtvis med. ;)

    SvaraRadera
  9. Vackra bilder och ett härligt inlägg..och du den gröna mangeln...avis blir jag...vill haaaaa!

    ha en skön kväll/caja

    SvaraRadera
  10. Underbara rosor.Ljuvlig färg.Underbara bilder och fin hund.Ha en härlig lördag.Varm kram Rita ♥

    SvaraRadera
  11. Flotte bilder, jeg elsker også duften av nyhugget tømmer og friskt granbar! Men nå ble jeg nysgjerrig, hva er en mangel? Jeg synes det ser som ei klesrulle? Kan det stemme?

    God helg ønsker Gro deg!

    SvaraRadera
  12. Så fina din vove är. Har alltid önskat mej en golden, men tror inte det blir så. Just nu har jag ingen tid över för hund. Vi har ju två jakthundar och det får räcka. Vad kallt det ser ut på dina bilder och nu vet jag precis var i världen du befinner dej. Har varit på Nordens Ark en vacker sommardag och tittat på djuren där.
    Önskar dej en fortsatt skön helg.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  13. Visst blir man glad av en bukett blommor. Min man och dotter fick sköta helghandlingen i går eftersom jag fortfarande har hög feber och de kom hem med en bukett vita tulpaner, och en begonia. Det värmde (lika mycket som febern gör i kroppen).
    Vilket fynd du gjort med mangeln och jag tycker faktiskt att färgen är snygg.
    Vår hund har inte fått så mycket motion den här veckan, men i dag tog en av sönernas flickvän med henne på en timmes promenad. Gissa om hon blev lycklig.
    Kram Anne-Lie

    SvaraRadera
  14. Jo, mangeln är jättefin - lite bullig och retrogammal! Att den funkar är ju också ett plus!:)
    Härliga bilder på både blomster och vinterlandskap, och både hund och katt! Ser ut som om du haft en härlig lördag!
    Önskar dej en skön kväll!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  15. Vilka härliga bilder. Pippi ser ut att trivas där på bordet och hunden Leia ser ut att stortrivas där med benet.
    Ha en fortsatt skönhelg:)

    SvaraRadera
  16. Vilka vackra bilder.
    Och vilken tur med mangeln :)

    SvaraRadera
  17. Vackra bilder. Jag håller med Tinas dotter, färgen är häftig. Så söta dina kisar och Leia är. Våra kisar gillar också att ligga på bordet, tror att dom tycker det är bra att komma upp sig och ha koll på läget.
    Ha en skön lördagskväll.
    Kram

    SvaraRadera
  18. Vilken fin kasse! Förstår att du blev glad. Och rosorna var ju ljuvliga. Här dyker sällan upp så´na om jag inte köper dem själv.
    Underbara snöfoton vid havet! Mmm... Och fina djurbilder också. De är för härliga de små liven!
    Mangeln var lite tuff trots färgen. =0)
    Ha en skön kväll!
    Kram!

    SvaraRadera
  19. Du fick så vackra rosor och jag fick tulpaner! Många fina bilder där, både av natur och djur!
    Nu påminner du mig om att jag har en dylik mangel i något förråd. Den har en gulbrunaktig nyans! :o)
    Ha en skön helg du! ♥

    SvaraRadera
  20. Oj vilka härliga bilder du fick idag, UNDERBART. Gillade speciellt bryggorna o timmret!!

    Ha en fin kväll, Anna

    SvaraRadera
  21. Vilken häftig mangel, kanske vi kan byta. Din gröna är jag avundsjuk på.
    ¨Kram anna

    SvaraRadera
  22. Jo, det var en riktigt rar omgivning du har:)
    Och mangeln, visst är den retrofräck!
    Kram Jennie

    SvaraRadera
  23. Så vackra rosor du fått av mannen! Och så din fina kavalkad med vinterbilder, jag njuter. Kul att du också gillar pressglas. Som du skriver, jag bara började med gräddkannor, men det kommer mera...ler. Blir superavis på din häftiga mangel! Verkligen retro känsla och den påminner om svegkylar och gamla amerikanare....
    Ha en skön söndag!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  24. Fina bilder. Finast är Leia!
    Kram.

    SvaraRadera
  25. Underbara rosor!! Och jag tror att Nisse kände att kassen luktade "hon där tanten som gillade mig" ;-) UPO är finska grejer när det är som bäst, den kommer att hålla i evigheter! Färgen påminner om finsk ärtsoppa :-))

    SvaraRadera
  26. Your pictures were once again STUNNING! Do you have special photo software to make them that size?
    I am not certain but is a mangel something you put your clothes through? I have never ever seen one being used, I thought it was something from early in the last century? :-)

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta