I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

onsdag 12 januari 2011

Nu. Nu är julklapparna klara. Nästan iaf.

tablett
Vi var fyra damer som gav oss ut på shopping häromdagen. Inte för att köpa julklappar. Jag skulle inte köpa något men en av de andra damerna skulle köpa gardiner. Vi andra var med som smakråd.

Till slut hamnade vi på Hemtex som, som vanligt, hade rea. Denna gång rea på rean. Halva priset först och sen halva priset på det. Det gillar jag.

Så det blev julklappar till kommande jul! Tabletter/underlägg i två färgsättningar för 10 kr st. Ser jag som fynd.

handdukar
Och så kökshanddukar. För 12:50/st. Kanon. Så nu har jag fyllt på lagret till kommande jul…….framförhållning tror jag det kallas.

duk 2
Och så har jag broderat färdigt juldukarna…..det hade ju varit förträffligt om jag hade haft nämnda framförhållning när det gäller dom också. Den ovan är i korsstygn och blev färdig i somras.

duk 1
Denna har jag knåpat på när jag tittat på tv under jul och nyår. Alltså, jag tittar inte så mycket på tv. Jag lyssnar. Ibland. Mest håller jag omgivningen sällskap genom att vara därvarande.

DSCN2873
Ingen av dukarna är fållade. Inte ens den som blev klar i somras.

Och det är ett problem jag har. Jag gör det nästan aldrig, riktigt, riktigt färdigt. När ett handarbete börjat bli klart är jag redan inne på nästa i mina tankar, så till den milda grad, att jag helt saknar motivation att göra det förra klart.

Finns det ingen som kan nischa in sig på en affärsidé om att ta hand om alster som sådana som jag knåpat på?

DSCN2876
Dom här två, en större och en mindre, sydde jag för, jaaa, kanske upp emot 10 år sedan, och dom är fortfarande inte monterade. Dom är tänkta att sitta som motiv i mitten av en julkudde……och jag plockade fram dom i god tid innan denna julen för att jag verkligen skulle gör dom klara. Men nix. Dom ser fortfarande ut så här….

DSCN2878
Fast den här lavendelpåsen gjorde jag klar! Fantastiskt! Och den har ändå bara legat halvklar ett halvår, tror jag.

Så det finns hopp, det gör det!

Agneta!

45 kommentarer:

  1. Verre en meg du..:-) Jeg tenkte jeg skulle vente noen måneder,men begynner alltid tidlig!! Ellers kjenner jeg meg godt igjen på UFO (uferdigeprodukter...)
    Ha en FIN dag!!
    klem♥

    SvaraRadera
  2. Ja, det är verkligen smart att köpa billiga julpryler EFTER jul, när det är som billigast!

    Jisses, så duktig du är på att brodera då!
    Dukarna är jättefina, men jag kännre igen detta med att inte göra klart sakerna och jag tror vi är i gott sällskap, så den affärsidén vore säkert lukrativ:)!

    Ursnygg lavendelpåse!
    Ha en fin dag!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  3. Snacka om att vara ute i god tid! Jag är glad om jag är färdig med julklapparna veckan innan jul. DET är tidigt för mig. *Ler*

    Du är så otroligt duktig på att brodera! Vilket tålamod du har. Jag är nog ingen vidare hjälp, eftersom jag bara kommer till stadiet "vad-jag-gärna-skulle-vilja-göra"

    Ha en skön dag!
    Kram Elle

    SvaraRadera
  4. Jag avskyr att fästa tråfdar så oftast är grejerna färdiga förövrigt... Visst är man helt korkad som inte gör saker färdigt? Smart är du iallafall som fixar julhanddukar redan nu. Rea är nog det finaste ord jag vet... Ha det bäst och sköt om dig!

    SvaraRadera
  5. Vilka fynd du gjorde på rean i går, inte dåligt.
    Och så mycket handarbeten du har gjort, du får väl bara bestämma dig för att det är dags att fålla och färdigställa arbeten. Det är ju trots allt roligt att få använda sina handarbeten.
    Kram Anne-Lie

    SvaraRadera
  6. Var glad att du kan skapa så vackra ting!

    SvaraRadera
  7. Ja på rea efter jul kan man fynda rejält. Gäller bara att du kommer ihåg att du har dem till nästa jul..så har jag nämligen gjort! Du milde vilka juldukar så vackra, du är ju otroligt duktig på att brodera!! Psst du oss emellan, jag gillar inte heller retro, men man måste ju tillgodose alla smaker...ler.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  8. Jaha..skönt höra det finns fler...vågar inte räkna alla UFO:n jag har liggande både broderier och mina lapptekniksalster.
    Så fina broderier du gör...har ju sett det med ..är det ullgarn eller...fint är det.
    Ha en bra dag// Inga

    SvaraRadera
  9. Vilka vackra juldukar du har broderat! Här är tyvärr en till som hellre börjar på nästa handarbete än att göra klart montering, fållning m.m.

    Bra att vara ute i god tid med julklappar! Jag brukar också fylla på i presentskåpet under året, men glömmer ibland bort vad som finns där... ;-) Och slå in julklapparna gör jag alltid i sista stund av någon anledning...

    Snöiga hälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  10. Glömde säga att lavendelpåsen var underbar!!

    Elisabet

    SvaraRadera
  11. Hej igen!
    Jag fyller 50 det är väl att bli tant.
    Kram!

    SvaraRadera
  12. Himmel vad duktig du är på att brodera! Helt underbara!/Kramen

    SvaraRadera
  13. Härliga broderier du gör. Så duktigt! Jag har också många projekt liggandes halvfärdiga. Suck!

    Vilken fin blogg du har. Kul att hitta hit!

    Cilla♥

    SvaraRadera
  14. Vad fina saker! Gillar kökshanddukarna med skedar på, och faktiskt julstjärnorna som ska bli kuddar!? Förstår hur du tänker, när jag vävde ville jag bara skapa mönstret, väva den första passningen och sen skulle gärna nån annan ta över... Ha en bra dag vännen, kram!! :-)

    SvaraRadera
  15. Hejsan.

    Vilka underbara handarbeten!
    Känner igen det där med att inte riktigt få färdigt.....är snabbt inne på nästa projekt.

    En bra affärsidé kanske för någon driftig person...

    Ha det gott,
    Kram Anneli.

    SvaraRadera
  16. Julklappar i januari, ja, varför inte? Det gäller ju då bara, att komma ihåg dom till jul...Fina var dom i alla fall!
    Att du var en sån hejare på att brodera! Har du fler dolda talanger? Allt är vackert men jag föll speciellt för den du knåpat på när du såg (eller lyssnade)på TV och var därvarande med omgivningen!
    Är inte din svägerska en sån där driftig person, som kunde fålla dukarna åt dig?
    Lavendelpåsen är ju jättefin! Är det hemodlad lavendel i den, tro?
    Idag kom äntligen de broddar vi beställt på nätet, så nu kan man ta sig ut igen! För vår väg går inte att gå på för närvarande! Vatten på blank-is!
    Ha det så bra i din vackra dal!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  17. Så smart du är!! Nu skulle det absolut inte funka här, jag som knappt vet var jag la det jag köpte förra veckan...
    Ett litet tips angående ofullbordade handarbeten. En kompis har startat en syjunta/tjejträff där man enbart får ha med just nästan färdiga alster!! Smart idé, om inte annat får man trevligt sällskap och man kan åka hem med gott samvete och veta att man gjorde iallafall ett tappert försök...
    Tack för alla lovord angående min lästid! Kommer nog t.o.m. att sakna det lite, det känns lite som bambi på hal is att ge sig ut på arbetsmarknaden igen.
    Ha det så gott!!
    Kram

    SvaraRadera
  18. Då har vi samma typ av åkomma. Börjar storstilat men den sista finishen försvinner någonstans i intet.
    Det borde verkligen finnas några som nischade in sig på våran typ-
    Tycker att dina saker är jätte fina så försök att fålla dukarna snarast.
    Lavendelpåsen är så söt.
    gillar julstjärnorna du har börjat på, kanske vore något att sitta med i sommar.
    Börjar se så dåligt så brodera för jag göra i vår och sommarljus.
    Ha det gott:)
    Ps Jag åker längdskidor som en snigel i uppförsbacke.

    SvaraRadera
  19. Haha, du är då för härlig. Du ska ändå inte tro att du är unik på nåt sätt för här hemma dräller det av icke färdiga alster. Det kommer ju så mycket andra ideer i huvet och då börjar man gärna på nåt nytt och nåt nytt och...
    Julklappar i Januari låter faktiskt som en förträfflig idé. Lite flyttahemifrån prylar till 19-åringen kan man ju köpa när som helst t.ex.

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  20. Ja att få befinna sig på en sådan rea kan man ju bli helt salig av. Lyckans ostar även de som lyckas få dina hemgjorda julklappar nästa år.

    SvaraRadera
  21. Inte så dumt o va ute i tid, iaf inte när det är på REA!!

    Hörde om en dam som BARA köpte julklappar på januarirean...!

    SvaraRadera
  22. Härligt att ha julklappar färdiga för nästa år och vilka fynd du gjort!
    Jättefina dukar! Oj, om jag fick tag på dina halvfärdiga handarbeten så skulle jag fixa till genast. Jag har alltid gillat det och hjälpt så många genom åren med just detta.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  23. Du har verkligen framförhållning, nästan ett helt år!!
    Jag tycker att du ska fixa klart julstjärnorna. Dom är verkligen vackra.
    Kram

    SvaraRadera
  24. Vilket pyssel. Du är superkreativ.

    SvaraRadera
  25. De var framförhållning som hette duga det:)
    Kanonfin lavendelpåse. Du e pysslig du.
    Kram Jennie

    SvaraRadera
  26. Så fina handarbeten. Jag broderade jättemycket förut men inte längre eftersom jag får ont i nacken.
    Vilken framförhållning när det gäller julklapparna. Smart!!
    Kramen

    SvaraRadera
  27. Ja tänk att det ska vara sååå svårt att få klart det man börjar sy jag har massor som ligger som Jag tröttnat på.
    Men så fina juldukar och det blir ju snart jul igen.Och det är ju nu man ska julfynda helt rätt av Dej.

    Ha det Gott!
    Kramar!

    SvaraRadera
  28. Jag var också på hemtex idag och kollade in gardiner till jobbet. Hann inte med rean, men såg också att det var halva reapriset nu. Tänkte kika vidare på lunchen imorgon. Sådana priser är ju inte helt fel :)
    Kram Marie

    SvaraRadera
  29. Nu är det jul här i vårt hus....Wow vilka vackra broderier! Lyfter på hatten!
    kramen från mig.

    SvaraRadera
  30. MEN vad klok du är kvinna....

    Sen kan du sitta och flina åt alla oss andra som trängs i röran innan jul!

    S.M.A.R.T och fina ting får du till där vid tv'n

    Må väl/caja

    SvaraRadera
  31. Du gör som jag, fyndar julsaker i Januari, jättepraktiskt och billigt!
    Funderar på om jag ska börja fålla och montera åt "folk"...
    Du skulle kunna rama in julrosorna-skulle bli fina små tavlor.
    Kram
    Agneta

    SvaraRadera
  32. Vad skönt att redan ha inhandlat julklappar! Jag köpte en kanonjulklapp i somras. Men tror du att jag hittade den nu när det var dags?! Grr... Så håll koll på var du lägger dem. ;0)
    Känner igen det där med att inte göra helt klart. Varför är man så´n tro? Fina saker du broderat iallafall!
    Kram!

    SvaraRadera
  33. Du har nått att hämta hos mig!
    Kramar

    SvaraRadera
  34. Vackert namn du har på din blogg...
    Läter så sagolikt, får titta runt lite.
    Annika

    SvaraRadera
  35. jag känner så igen mig! att fålla och färdigställa är det värsta av allt. för kanske tio år sedan broderade jag en tavla med en fyr på, men den är fortfarande inte monterad i ramen. tänk att det ska vara så svårt...
    kram
    ingela

    SvaraRadera
  36. Oj så kjempe fint, nydelige ting du har brodert....og kjempe smart å gå på salg i Januar og kjøpe flotte ting til julen neste år...tenker hvert år at det skal jeg også gjøre, men kommer meg bare ikke ut av huset...

    SvaraRadera
  37. Jag tycker du är duktig som har sådan framförhållning när det gäller julklappar!

    Underbara broderier du gjort och bara att brodera tycker jag är en bragd! KRAM Helena

    SvaraRadera
  38. Detta påminner mig väldigt om min mor. =o)
    Hon kan brodera en duk till mig och när jag väl fått den sänt till mig upptäcker jag att hon glömt fålla den eller glömt brodera ett par platser på duken.
    =o)
    Men det är charmigt!

    SvaraRadera
  39. Klokt shoppat! Och jag ÄLSKAR lavendelpåsen!

    SvaraRadera
  40. Nu förstår jag vad du menar. Precis, precis sån är jag också.
    Helst håller jag på med en fem-sex projekt samtidigt, gör dom halvklara och börjar på nya.
    Och inte lär jag ändra på mig heller *sucka*

    SvaraRadera
  41. Vilka vackra saker du broderar. Speciellt juldukarna är jättesnygga! Jag har också haft samma problem, att jag inte orkar färdigställa något. Bloggen har dock rått bot på det, färdigställer jag inget så har jag inget att blogga om ;).
    Kram/Annie

    SvaraRadera
  42. Visst är det bra att handla efter jul, det är liksom lite billigare då.

    Men så fint du broderar! Jag gillar speciellt den nedre julduken.
    Jag har också lite svårt att få till det där sista.

    Ha det så bra!
    Agneta

    SvaraRadera
  43. Jag tänkte bara tala om att din affärsidé om folk som ska göra färdigt diverse handarbetsprojekt inte är något för mig. Jag kan nämligen inte sy. ;0)

    SvaraRadera
  44. Det var nästan föör billigt;) Kul med rea, men vet inte vad jag ska säga om hemtex, alltid rea, men rea på rea är väl inte så vanligt. Bra gjort!!

    Rpm vet jag inte vad det engelska uttrycket är, men är en form av spinning, alltså cykling.

    BP är Bodypump, styrketräningspass..

    :)

    NU slänger jag in lite bilder på huset, min dator är lagad;)

    Trevlig kväll och helg!

    SvaraRadera
  45. oj så mycket vackra saker du har broderat,,synda att dom bara ligger..Men jag tycker att jag känner igen mig lite grann :)
    Kram

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta