I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

onsdag 17 mars 2010

Hundpromenad, bryggor, rosenskärmsknopp och brödbak.



Sol och klarblå himmel, mot havet, full fart framåt, rask promenad.



När jag kom till hamnen hade solen gått bort men det var ändå vår i luften. Blev varse att herrarna får lite pyssel med bryggorna till våren.







Trots att luftpumpar håller vattnet i rörelse hela vintern så har det säckat ihop lite här och där.

Rask promenad hem och knåda ihop degen jag hade förberett i går kväll. Och medan degen jäste tittade jag till mina krukväxter och speciellt rosenskärmen. Förra veckan fick jag nämligen se en utväxt på den.....tog kort.....





......och tittade idag igen. Och jovisst, är det ta mig tusan, en knopp! Den har ju börjat visa färg!!



Det skall bli spännande att se den blomman när den kommer ut! Jag uppdaterar.

Tillbaka mot degen, den har nu jäst och hyssst in i ugnen. Och efter en stund, taadaaaa!



Det godaste grova bröd som jag kan tänka mig. Jag har bakat det i många, många år och det brukar bli ganska populärt, får jag nog säga. Pröva!



Det är väl kanske inte modernt att äta bröd, potatis osv numera, men se, det vill inte jag vara utan, så jag bakar glatt vidare!

Bästa Grova Brödet

1 dl vetekross
1 dl havrekross
1 dl linfrö (hela, inte krossade)
1 dl solroskärnor (skalade)
1 msk salt
1 dl filmjölk (gräddfil, yoghurt el likn)
4 dl HETT vatten
3/4 dl sirap (mörk eller ljus)
8 dl fyra sädesslag mjöl
2 påsar torrjäst
8 dl vetemjöl
5 dl HETT vatten

¤ blanda krosset med linfrö, solroskärnor & salt i en stor bunke. Rör ner fil & HETT vatten & låt bunken stå övertäckt till nästa dag. Gärna i kylskåpet.

¤ rör i sirap, jäst, fyra sädesslag & nästan allt vetemjöl. Slå på det heta vattnet & arbeta degen ca 10 minunter (går bra m degkrokar på elvisp).

¤ dela degen i tre bitar. Forma dem lite slarvigt & lägg i tre smorda bakformar (ca 1½ liters).

¤ sätt ugnen på 250 grader (för vanlig ugn, inte varmluft).

¤ låt bröden jäsa dragfritt under duk ca 40 minuter.

¤ ställ formarna på nedersta falsen. Sänk värmen till 225 grader & grädda ca 40 minuter. Ca 20 minuter av dessa utan folie över, sedan 10 minuter med folie över & de sista 10 minuterna vänder man bröden ur formarna & gräddar undersidan 10 minuter.

¤ låt kallna på galler inlindade i bakdukar.

Lycka till!

14 kommentarer:

  1. Brödet ser jättegott ut!

    Bryggorna ser ut som dom har gjort sitt och det är nog en allt för vanlig syn i vårt avlånga land i år.

    Vilken fin knopp. Ett riktigt vårtecken. Nu tror jag att det from nästa måndag kommer att bli lättare att hitta vårtecken:=)

    Marika

    SvaraRadera
  2. Vilka fina bilder! Brödet måste jag testa! Och knoppen är jag jättenyfiken på! Ha det gott/Leni

    SvaraRadera
  3. Vackra foton här hos dig. Bilderna på pärlhyacinterna är otroligt fina!

    SvaraRadera
  4. Har aldrig hört talas om den blomman! Men nyfiken som jag är googlade jag.Wow den va fin,,skall bli spännande att se när den blommar hos dig..Kram S

    SvaraRadera
  5. Spännande med rosenskärmsknoppen! Har aldrig ens hört talas om en sådan blomma förut... Vad du är duktig med alla växter!!!
    Brödreceptet har jag kopierat och tryckt ut, så nu ska jag bara köpa"fyra sädesslag" och linfrö (resten har jag hemma), så ska jag pröva om dina grova bröd är godare än mina (det receptet finns i min blogg under rubriken "December 2009, Brödrecept").....
    Det blir en ny utmaning!
    Kram min vän, Monica

    SvaraRadera
  6. Receptet sparat o skall provbakas vid tillfälle....
    Dina molnformationer är också spännande...
    O bryggkomitten verkar få fullt upp i vår.... o så skall väl båtarna vårrustas också... kanske tur isen ligger ett tag så de hinner med allt.
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera
  7. Jättespännande med blomknoppen!!
    Dina limpor ser mumsiga ut, riktigt nyttiga med mycket fibrer.

    Tack för din uppmuntran! I natt (!) satt jag och letade fram foton som jag idag ska lämna in för framkallning till förstoringar :)

    SvaraRadera
  8. Oj ser ut som bryggen har fått seg en trøkk ja...dere er nå heldige som kan ha en slik brygge i sjøen, her hos meg er det alt for mye vind og sjø til at en slik brygge kan ligge...desverre....Nydelige bilder!

    SvaraRadera
  9. Med nu kurrande mage (hur kan det komma sig *ler*?) kan jag säga att det var urtjusiga bilder!
    Vårt pynt kan vi hitta direkt: flera lådor *skrattar*!
    :)

    SvaraRadera
  10. vilka vackra bilder och Du: Brödet ser så gott ut skall ta receptet
    mvh Kristina

    SvaraRadera
  11. Du har fina ställen och gå ut med hunden på, härligt och se vattnet. Men vintern har gått hårt åt bryggorna, blir lite jobb där.. Härligt bröd
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  12. Underbart fina bilder.:-) Stina

    SvaraRadera
  13. Härligt med vårpromenad! Ser ju ut att finnas lite att göra med de bryggorna ja ;-)
    Gott med hembakt bröd, ska försöka hinna baka i helgen.
    Kram

    SvaraRadera
  14. Hello Agneta,
    your bread looks so good! It may not be fashionable but good bread is very comforting, isn't it. The best food for the soul and for cold days.

    Can't believe the sea is still so frozen with you - you must be longing for a thaw. Hope it comes soon for you!

    Have a good weekend,
    Kate

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta