I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

tisdag 9 mars 2010

Hjärtebröd.


Det skall bli stort kalas framöver och jag har fått i uppgift att baka kuvertbröd. Och idag fick jag en så'n där lysande idé som man får ibland, jag gör något annat än det gamla vanliga (och pålitliga....) och hittade detta recept från Allt om Mat på nätet. Förtjusande, tänkte jag, små hjärtformade kuvertbröd, så pikant.....


Jag gjorde som det stod, delade i 4 lika delar, kavlade ut till 2 cm tjocka plattor, tog ut med hjärtformat pepparkaksmått.....men inte tusan blev bröden hjärtformade inte! De ser ut som vilka runda kuvertbröd som helst.......kanske lite, lite hjärtlika, men väldigt lite, den som inte vet tror bara att det är misslyckat runda bröd.


Dock har omgivningen tröstat mig och sagt att de var väldigt, väldigt goda och javisst såg man hur tydligt som helst att det var små hjärtan....!!!


8 kommentarer:

  1. Fast dom ser vansinnigt goda ut...
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Håller med Monica, de ser vansinnigt goda ut.
    Kuvertbrödet högst upp ser ut som om det är gräddat i hjärtformen, annars skulle det ha jäst liga fint som dina bröd.
    Kram
    Fia

    SvaraRadera
  3. Det ser jättegott ut och visst är dom lite hjärtliga i formen. Vilken kul idé.
    Jag tycker att du lyckades väldigt bra!
    Marika

    SvaraRadera
  4. Hjärtan eller ej, brödet ser jättegott ut och det var säkert det oxå.

    SvaraRadera
  5. PÅ sista bilden så ser man ju att det är hjärtan... inte vara kräsen *ler*.
    :)

    SvaraRadera
  6. De såg ju jätte goda ut :) jag har bakat sådana jag också och det gick bra ..men kanelbullar ..det går inte alls för mig .. jag har nu testat minst 300 gånger och alla gånger har det blivit kanon kulor man kunde skicka till bofors istället för att äta dom :)

    SvaraRadera
  7. Åh sån härlig dag, underbart ute! Nu skulle man gärna äta några av dina bullar för hungrig blir man!
    :)

    SvaraRadera
  8. De ser goda ut de där bröden! Min mamma har i många år bakat tekakor, och istället för att ta ut dem med runt mått började hon göra dem som hjärtan och stjärnor. Enligt min systerson - nu 8 år - är stjärnorna godast. Jättekonstigt tycker ju förstås jag som vet att de är bakade av samma deg och smakar precis likadant oavsett form, men som moster har man tydligen inget att säga till om! :D

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta