I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

tisdag 18 juni 2013

Sommar. Sommar och sol. Och färggrant!

1130618
Vi har haft det perfekta sommarvädret några dagar nu. Idag tog Nisse och jag en promenad runt ägorna för att titta på allt fint!
3130618   5130618
Är man katt kan man ju konsten att njuta under resans gång!

Tur att vägen inte är så flitigt trafikerad, två bilar går söderut på morgonen och kommer tillbaka 17.30. På tisdagar varannan vecka kommer sopbilen.

 

6130618
När jag för länge sedan gjorde den här pläden hade jag som vanligt ingen direkt plan. Jag bara virkade på och fick för mig att virka rosor också.

Sedan är det ju en annan sak att jag virkade lite för många rosor som blivit liggande. Allt i vanlig ordning.

 

7130618
Nu har dom kommit till användning. Jag har gjort en kudde av dom. Och ska det va’, ska det va’!

 

9130618
Jag virkade en botten och sen sydde jag fast rosorna (som sagt, jag gjorde lite för många rosor). Jag gjorde som man säger i Göteborgsområdet, jag knôôôkade dit dom. Och idag vart det klart! Diskret? Nix. Mycket, det är mycket. Mycket av allt…….

 

11130618  13130618
Och här sitter det en som njuter! Och husse också, tror jag bestämt. Lilla vovven.

Och Omgivningen.

Agneta!

34 kommentarer:

  1. Så mysigt ni har det, njuter i fulla drag av den härliga sommarvärmen...."roskudden" var en riktig färgklick, men snygg tillsammans med pläden, vilket jobb du haft.
    Varma kramar från Anne-Lie

    SvaraRadera
  2. Så fin pläd och kudde,Fantastiska färger
    Visst kan katterna konsten av att njuta hela tiden
    Ha en bra vecka

    SvaraRadera
  3. Meeen oj vad många rosor!!! Vilket tålamod!!! Härliga glada färgklickar, både pläden och kudden. Så lugnt och rofyllt det ser ut med vovven...får man smek på huvudet så kan man sitta och sova=)
    Önskar dig många sköna soliga dagar!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  4. Fantastiskt fin och personlig pläd och kudde! Jag vill också kunna det där! Lite avis. Faktiskt:-)

    kram louise

    SvaraRadera
  5. Vilket mästerverk till pläd. Underbart fin. Rosenkudden kommer bli skön att ta en tupplur på.

    Ha det gott

    Kram Karin

    SvaraRadera
  6. Vilken rolig kudde du gjort av alla små virkade blommor. Pläden är också så fin. Jag tycker din lilla vovve är så fin. Jag har alltid velat ha en sån. Men har insett att jag inte hinner med den nu. Vi har ju två jakthundar och det får räcka nu.
    Önskar dej en skön midsommarvecka med mycket sol och värme.
    Kramar Birgitta

    SvaraRadera
  7. Oj, vilket jobb du lagt ned! Själv skulle jag nog inte gjort en ros mer än nödvändigt....=) Men så bra att du gjorde för många så fick du en fin kudde på "köpet"!
    Kikade på dina blomlådor också, jättefina! Skall komma ihåg det där med konsoller om det blir för tungt. Problemet är att vi har en (mycket ful) plåtfasad och det är väl lite känsligt att göra hål här och var....suck önskar så att vi kunde klä om det i trä, men det får bli om vi blir onödigt rika nångång...
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  8. Söta Nisse!
    Vilken fantastisk pläd o så en kudde också!!!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  9. "Praktiskt"! *hihi* du är snäll du! Nej, i så fall föredrar jag snyggt framför praktiskt, den är verkligen förfulande så jag försöker undvika att ta bilder där huset syns... nej, kom dom förbi från Postkodlotteriet med en miljonvinst så vore inte valet svårt! =)

    SvaraRadera
  10. Åh, er fina väg...
    Du är för härlig! En alldeles odiskret och helt underbar kudd-kreation!
    Ja, du vet ju hur jag beundrar kreativitet - jag hade aldrig kommit på att göra något sådant - och inte kunnat heller!
    Men allra bäst gillade jag dom sista bilderna. Och speciellt den sista texten.
    Vi hörs, kompis!
    Kramar till er båda, Monica

    SvaraRadera
  11. Vilka underbara färger du använt i pläden och kudden Sådant man blir glad av!
    Kram Helen

    SvaraRadera
  12. Vad fin filt och kudden blev ju jätte läcker.
    Vad duktig du är.
    Ha en underbar onsdag.
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  13. Tack så himla mycket!!!! ;-) fniss! Nu blev jag ju påmind om att jag också har en pläd som är "pågående arbete" och som jag borde göra klar innan färgvalet blir omodernt. Hade den som projekt när jag för flera år blev sittandes framför TV: och tittade på Master Chef flera timmar i veckan under de oändligt långa månaderna det pågick. Kändes liksom som att det var ok att bara sitta om man gjorde något med fingrarna. Sedan tröttnade jag på Master Chef och så blev mormorsrutefilten liggande.
    Din kudde är superfin, smart användande av alla blommor.
    På tal om blommor så mycket fint du har hemma hos dig.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  14. Vilka härliga bilder på djuren och fint att se dem njuta ordentligt.

    Det blev en udda kudde, men härligt färggrann. Kanske inte så bekväm att luta huvudet mot :-), men fin att titta på.

    SvaraRadera
  15. En så´n "sommarväg" som er skulle jag också vilja ha runt hörnet. Vilket lugn!
    Den och fotot på Leia som njuter lugnet och husses smekande hand gör att jag får ett lugn i hela kroppen på något vis. Kanske skall sitta och titta på dem hela min lediga dag så att jag verkligen vilar huvudet? =0)
    Gillar verkligen din pläd och kudde! Fiffiga du! Och knôkad kudden full har du verkligen gjort. Med bra resultat. Om jag ändå kunde virka! Åtminstone rosor! Det blir så glest mellan lektionerna med mamma...
    Ha en fin dag!
    Kramisar!

    SvaraRadera
  16. Så underbar pläd du har gjort och kudden blev riktigt fin! Så många blommor du gjorde, det måste ha varit ett riktigt nöje att virka dem. Fortsätt och njut om än vädret här verkar bli sämre.
    Kram!

    SvaraRadera
  17. Du milde tid vad rosor du virkat. Men det var ju tur för du har nu en alldeles förträfflig kudde också. Sån´t som är roligt att virka blir det mycket av här med. Vi har också haft underbara sommardagar , t.o.m. nästan VÄL bra.Men idag regnar det. BARA idag hoppas jag.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  18. Hej!
    Klart att det skall vara mycket av allt!! Underbara färger...blir glad av att bara titta på dina skapelser!
    Visst har det varit ett underbart väder...så det gäller att njuta precis,,,som de dina gör!!
    Ha en fortsatt skön dag!
    Kram Annika

    Ps...läste i en kommentar hos mej, att du varit vid kyrkan här i stan. Jag bor precis ovanför..så då var du verkligen i mina hemtrakter...fniss

    SvaraRadera
  19. Åh så hon njuter fina Leia! Och nisse är jättesöt. Jag tokgillar din kudde, så läcker!!
    Du bor så vackert, grusvägen är en favorit:).
    Ha en fin onsdag
    Kram Maria

    SvaraRadera
  20. Fint inlägg men bäst av allt var dina foton på hunden. Så fint! Tänder längtan efter en egen hund...../M

    SvaraRadera
  21. Försökte klicka på utlottningen hos Fröken Tindra men det hände inget (och inget på min utlottning heller) Något har kanske blivit fel med bild och länk? /M

    SvaraRadera
  22. Men wow vad du kan., att du orkar och har tålamod. Så skönt att slippa trafik och få njuta av lugnet.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  23. Fina djur du har och så härligt att slippa vara så rädd för trafik när katterna spatserar på vägen.
    Virka ÄR kul ju, ibland går det av bara farten,
    jag tycker du gjort en fin pläd och kudde.

    Ha det gôtt!

    SvaraRadera
  24. Vilken härlig promenad med liten Nisse, som vet precis hur man njuter...heeeela tiden! :)

    Vilken otroligt virkningskonst du bjuder på! Du kan ju konkurrera med den rika blomningen som råder nu! Det ser oerhört avancerat ut med både rosor och mormorsrutor. Jätteläckert!

    Ja, härliga dagar har vi - liiite blåsigt här vid huset bara - isvindar från viken i närheten säkert! Är mest på torpet och njuter, där är det lä och varmt och gott!
    Ha en fin midsommar så småningom!
    Kramar
    Lisa

    SvaraRadera
  25. Trafikintensiteten hos dig är ungefär som här då...
    Fantastiskt jobb du gjort med alla dess virkade rosor... färgglatt och fint... och riktigt somrigt!
    Ha det gott i allmänhet och en under bar midsommar i synnerhet!
    Kram

    SvaraRadera
  26. Oj, så härligt och fint det ser ut.

    Jag tänkte skriva receptet på bloggen, men jag gör det här till dig istället.;-)

    Minikrustader, créme fraiche, pepparkakor (jag köpte änglamarks, för det är mer smak på dem tycker jag), blåbär, choklad Crisp.


    Dessa måste ätas direkt för annars blir krustaderna mjuka och då smakar dessa helt annorlunda... liksom... FY, vad sött!... om jag säger så.:-)

    Krossa pepparkakor och blanda med créme frache. Lägg i en klutt i varja krustad. Häll över lite blåbär och tryck i ett par avbrutna Crisp chokladbitar. Klart!

    Väldigt lätta med andra ord.;-)

    Kram Stina

    SvaraRadera
  27. Ibland är det härligt med mycket av allt :) Jag tycker att den blev kanonfin!
    Jag förstår att Nisse och Leia njuter i det här vädret.
    ha`en bra dag! Catarina

    SvaraRadera
  28. Sitter här med full beundran för dina konstverk! Helt underbara både pläd och kudde! Tack och lov att vi har fått sommar nu, riktig sommar, Vår vovve Julie fick en härlig simtur i vår sjö idag! Ha en fin Midsommar! Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  29. Imponerad av din flitighet med virknålen. Härligt resultat blev det!
    Och katterna och vovven kanske får vila på både pläd och kudde för att ligga mjukt? :))

    SvaraRadera
  30. Jag blir bara så glad när jag hälsar på här hos dej...du skriver helt underbart!! Pläden...så sommarvacker, alldeles perfekt för din sommarveranda, för du har väl flyttat ut vid det här laget antar jag...??!!Å inte gjorde det då något att det blev för mycket rosor, snygg kudde blev det av resten.
    Nu tror jag bestämt att du bor vid en ännu mindre trafikerad väg än jag...trodde nästan att jag annars hade brevlådan vid världsände...För här åker det TRE bilar morgon och kväll, plus gula faran, postverket. Fast den kanske inte varar så länge till, de drar ju inte det mesta här på landet.
    Här har det just fallit ett stilla ljummet sommarregn, och det skulle kunna dofta alldeles härligt...om jag inte samtidigt hade haft en mjuk kaka i ugnen...alldeles för länge och alldeles bortglömd...Å tänk, ingen är förvånad!!
    Önskar dej en riktigt skön och fin midsommar vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  31. Men wow, vilken läcker kudde!!! Och filten, du kan det där du! Skönt med så lite trafik, tänk att kunna ha koll på bilarna, ha ha.

    Söt katt, själv har jag hälsat på kattungar idag och herre min je, de kan ju lura en i fördärvet. Man har bara lust att lägga alla fem i cykelkorgen och ta med dem hem. Sen kommer man hem till sina egna katter som ligger på balkongen och tuggar på en halväten råtta så det bara knastrar. Det är då jag minns varför jag helst inte ska ha någon katt alls...

    Kram,
    Jenny

    Ps. Är igång med broderiet, så otroligt fint det kommer att bli! Min kompis köpte mer garn till sina mormorsrutor så jag blev sugen att göra fler såna också ...

    SvaraRadera
  32. Katt o hund, mmm de är ljuvliga. Vad uppfinningsrik du är. Kudden blev ju kanonfin!
    Glad midsommar på dig!

    SvaraRadera
  33. Både pläden och kudden blir man glad över att se, härliga färger och ett överdåd av blommor! Helt rätt; ska re vá...
    Katten ser ut att trivas på sin väg och Leia är ju för gó, jag tror hon älskar sin husse och tvärtom.

    Kramar
    Cia

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta