I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

måndag 10 juni 2013

Hemma igen – varit på Kinnekulle!

1130610
Detta är vad mitt öga skådade när jag tittade ut genom sovrumsfönstret i morse!

Blå bergsvallmo! Silkepappersblomman i den helt otroliga färgen.

 

3130610
Annars har vi varit på utflykt ett par dagar.

Omgivningen har fyllt år, och först ville han ha baluns, men sen blev han lite krasslig och då ville han inte ha kalas, fullt förståeligt, istället ville han titta på guckuskor på Kinnekulle.

Vi hade kulinariska picknickar…….hmmm……en av de saker jag absolut inte kan få till.

Picknick, alltså.

Smörgåsrån och mineralvatten. Tur att både Omgivningen och hunden har viss fördragsamhet med mig!


5130610
Först åkte vi lite fel, vi hamnade mitt i ramslöksskogen!

Ingen av oss hade sett detta tidigare, det var som att vandra i snö! Helt otroligt. Och en svag doft, lite vitlökslik, drog under de höga träden.

 

7130610
Sen kom vi till guckuskoskogen!

Och det var väl kanske ännu mer fantastiskt!
9130610
Jag trodde det skulle vara små oansenliga saker som man fick krypa utefter backen för att möjligen få en skymt av.

Döm om min förvåning när det var höga, säkert upp emot 50 cm, orkidéer, som stod i stora kompakta klungor på en ganska stor plätt inne i mörka skogen!
11130610
Det var en riktigt maffig upplevelse och vädret var fint och det var väldigt vackra omgivningar på Kinnekulle! Rekommenderas!

Men nu är vi tillbaka hemma på vårt lilla berg igen och solen skiner här också!

Agneta!

40 kommentarer:

  1. Grattis i efterskott till omgivningen!
    Vad häftigt, både ramslöksskogen och guckuskoskogen! Verkligen speciellt!
    Solen skiner här också :) Härligt!
    Ha en fortsatt fin vecka!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Men vad vackert Agneta!!! Vi var på Kinnekulle i somras och var i ramslöksskogen, men blomningen var för längesedan över. Guckuskon har jag sett när jag var barn. Hmmm.. undrar om inte det är läge för en sväng upp till Kinnekulle strax! Tack för vackra bilder som vanligt!
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  3. Hej Agneta! Så vackert, det vill jag också se "live".
    Snälla beskriv gärna vägen dit, har aldrig sett dessa guckuskor innan.
    Jag är ledig till helgen igen, hoppas 'de' blommar fortfarande då.

    Det är härligt att åka på 'picknick', det gör vi ganska ofta.
    Det är Rolf som gör i ordningen mat-korgen, 'fika' smakar bäst ute.

    Tack på förhand, kram/ Eva

    SvaraRadera
  4. Du plockade väl med dig ramslök hem?
    Guckoskor har jag aldrig sett, så fina de är!

    SvaraRadera
  5. Så underbart fina bilder, vilken växtprakt.
    Kram
    Eva

    SvaraRadera
  6. Oj, vilket fantastiskt ställe du vart på.
    Vilka bilder.
    Måste varit märkligt att vandra i ramslöksskogen.

    Ha det fint,
    Kram Anneli

    SvaraRadera
  7. Magnifikt vilka bilder från skogen ,skulle säkert trivas där med kameran jag också ,hälsningar från skärgården ,nette

    SvaraRadera
  8. Vilken magnifik upplevelse, först ramslöksvandring och sedan uppenbarelsen med de fantastiska guckuskorna! Vilken fin födelsedag för krassliga omgivningen! Grattis till honom, hoppas han hämtat sig.!

    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  9. Så vackert!
    Vilken upplevelse....som en dröm.
    Gratta omgivningen lite från mig med.
    Ha det gott
    kram Lollo

    SvaraRadera
  10. Det lät jätte trevligt, skulle inte tacka nej till en sådan utflykt. Vackra blommor och vilken mängd av dem.
    Kram, Monica från MINA TVÅ HEM

    SvaraRadera
  11. Å vad häftigt! Vilka växter!!! Gratta omgivningen så gott från oss på det andra berget, på annra sian.
    Jag tyckte att smörbollshavet var mäktigt på gården, och jag tror vi missade gullvivorna... men till helgen blir det nog liljekonvaljernas tid... Det är lite sent där i skuggan av småländska höglandet...
    Utflyktsmat? He he, här är en till... som applåderas ifall det kommit med nåt annat än en slät kopp,,,
    allt ser ju så mysigt och gott ut hos andra, men när man ska till, så... då tryter fantasin och skåpen ekar tomma.
    ha en fin kväll
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  12. Vilken fantastisk färg på vallmon, hos mig är tyvärr sniglarna helt galna i mina vallmo :(
    Så fina bilder från er utflykt!

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  13. Det ser ut som ni haft fantastiska dagar på Kinnekulle...vilka blomster. Måste googla och se var Kinnekulle ligger.
    Än har inte vallmona börjat blomma hos mig.
    Kram!

    SvaraRadera
  14. Åhh...underbara bilder...!! Fantastisk utflykt. Hade ingen aning om..att det var så fint på Kinnekulle...har ju ändå varit där en del..( min ex man är från Skara)
    Denna blåa färg, på vallmon...ja vad skall jag säga...underbar..hi hi
    Önskar dej en fortsatt härlig kväll!!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  15. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  16. Ooops, skrev fel kommentar till fel blogg (flera fönster öppna), men jag gillar blomsterskogaran och inser att till Kinnekulle ska man åka som vuxen (var där som barn, inte imponerad vad jag kan minnas).

    Mvh
    Frida

    SvaraRadera
  17. Vilka härliga bilder du visar! Rariteter som jag aldrig sett! Ramslöksmattan går verkligen inte av för hackor! Så otroligt, vilken tajming!

    Det låter ju som om ni haft en härlig utflykt! Det verkar ju vara NU man ska göra såna, med eller utan picknick....helst MED förstås! :)

    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  18. Hej agneta. vad mysigt ni haft det där i kinnekulle!! jättefina bilder :) Grattis i efterskott till omgivningen! Ha nu en fortsatt fin vecka ;)
    /mia

    SvaraRadera
  19. Jag har också varit på Kinnekulle och tittat på guckusko, inte i år, men tidigare, och nog är det lite häftigt att de växer där, bara sådär rätt upp och ner, utan minsta hjälp på traven!
    Men du, vilken känsla att titta ut genom fönstret och få se bergsvallmon, snacka om häftig färg! Jag har aldrig ens provat för jag vet att det är ingen idé...har aldrig tålamodet, utan vill att saker och ting bara ska fungera med en gång, helst igår..fniss...
    Ha det gott och lyckliga du, fortsätt njut av den underbara färgen!
    Kram

    SvaraRadera
  20. Oj oj oj har aldrig sett någon ramslöksskog förut. Helt fantastiskt.
    Tur att man kan äta med ögonen när matsäcken är lite torftig. ;-)

    Elisabeth

    SvaraRadera
  21. Alldeles, alldeles underbart! Ramslök växte det mycket på Norrvikens trädgårdar när jag gick min utbildning. Men inte i denna omfattning. Ljuvligt! Guckoskon har jag också sett live för många år sedan. Glömmer man inte i första taget.
    Ha det så gott!
    Milla

    SvaraRadera
  22. Kinnekulle är vackert!!! Vilka fantastiska bilder, speciellt på ramslöken!!!!
    Guckuska finns det här i Latorp. Den är vacker och speciell!
    Ha det fint!
    Lena

    SvaraRadera
  23. Åh... vilken trevlig utflykt och vilka fina bilder! Vilken upplevelse! Guckuskor och ramslök står högt på min "vill se-lista" :)
    Underbart!
    Kram

    SvaraRadera
  24. Så kan man också fira födelsedag!! Ramslök har jag inte sett, men Guckusko - denna fantastiska orkidé har vi en hel del av i Norrbotten.

    SvaraRadera
  25. Åhhh...så vackert...ramslöksskogen och även guckoskoklungorna. Synd att det är så långt dit härifrån.

    SvaraRadera
  26. Hej Agneta! Vad härligt allt låter och ser ut! Inte fel att åka fel om man hittar så fina platser:)
    Önskar dig mycket fina dagar och njut av solen....och havet som du har så nära!!!!
    Kram Sirpa♥

    SvaraRadera
  27. Milde tid - menar du att dom växte vilt, bara så där, utan staket omkring och bestämmelser att se men inte röra etc.? Men man måste såklart veta var man ska leta! Tänk om folk börjar gräva upp dom för att ta hem till sina trädgårdar?
    Det måste vara roligt att gå i naturen med Omgivningen, som kan alla växter ni ser...Du har tur du!

    Mindre tur har jag med min bergvallmo, som ju kom upp i fjor men i år syns inga spår efter den, så nu ger jag upp det projektet! Men jag har ju Trillium i år istället och det är jag glad för!

    Här strålar solen idag igen, nu måste jag nog börja vattna ikväll...
    Ha det gott, vi hörs, kram, Monica

    SvaraRadera
  28. Ni ser ut att ha haft det härligt på er utflykt, bra sätt att fylla år på tycker jag :) Tror faktiskt inte att jag någonsin har sett blå bergsvallmo , vilken lycka att vakna upp till.
    Hos mig strålar solen från en blå himmel, det har varit så i många veckor nu. Gräsmattan är redan brun och alla växter törstar efter regn.
    Ha det gott.
    Kram. Annika

    SvaraRadera
  29. En plats till att sätta på min upplevelse-lista, men det gäller att hitta rätt. Jag återkommer om det kan bli någon utflykt nästa år. Man vill ju att det är blomdags.
    Den blå vallmon har jag aldrig sett. Vi har inte så många blomster i blått.
    Dina foton är verkligen fina - jag har nog skrivit det förut och det kan inte skrivas för många gånger.
    Önskar dig en fortsatt fin sommar - mycket blå himmel och regnet ska komma på natten.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  30. Det tycker jag var ett väldigt bra val
    av och fira födelsedag på, omgiven av en
    massa orkidéer. Hade ni haft tur kunde ni ha
    fått se Hannu Sarenström skutta fram bland
    ramslöken, han bor ju där.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  31. Oj,oj,oj, vilken upplevelse att se alla dessa underbart vackra växter !
    Tänk att den blå Vallmon växer naturligt där !
    - Skulle också välja att tillbringa min födelsedag där istället för ett kalas.
    Synd bara att det är såå långt dit ner :/
    Ha det gott !
    Kram Anneli

    SvaraRadera
  32. Men så vackert! Tyvärr lite långt bort.
    Kramis

    SvaraRadera
  33. Fantastiska upplevelser som vi får ta del av. Vallmon ser nästan overklig ut, men så vacker färg! Den underlättar säkert att komma ur sängen!
    Och den där skogen med ramslök...sagolikt vackert!
    Guckusko tror jag är Jämtland landskapsblomma, underlig både till färg och form.
    Det blev säkert en minnesvärd födelsedag, då menar jag både växter och picknick korg!

    Kramar
    Cia

    SvaraRadera
  34. Vilken underbar utflykt. Guckuskor fanns det på ett ställe uppe i Jämtland när jag var barn, men om jag minns rätt så var det bara några stycken..
    Smörgåsrån och mineralvatten är ju en höjdare :)

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  35. Nog vaknade du till ordentlig att få se en sådan skönhet mitt i morgonyran. Jag har faktiskt inte sett en blå bergsvallmo i blom men jag har planterat en.
    Och vilken dag ni fick med att se såna rariteter. Kunde inte föreställa mig att det finns såna orkidéer i Sverige. Visst vet jag att det finns de små både här och lite varstans men de där var nog något extra. Lyckliga ni som fick denna upplevelse. Ha en bra dag även i dag.

    SvaraRadera
  36. På den blomman är den blåa färgen vacker (i motsats till konstgjort blåfärgade rosor)! Underbara blomstermattor i skogen!
    Och ge inte upp på ditt ginkoträd...det är kanske bara långsamt i starten :-)
    kram
    Ann-Mari

    SvaraRadera
  37. For en fantastisk tur du har hatt. Så heldig å finne villorkideer da!! Det er så vakkert i Kinnekulle. Hadde en tur der, til Spiken, Lackø mv i fjor. Flott område. Ha det så fint!

    SvaraRadera
  38. Oj vilken utflykt, ramslöksskogen ser helt fantastisk ut och guckosarna är otroligt läckra! Hade ingen aning om att såna växer vilda på det sättet, häftigt! Så vacker din bergvallmo är, ljuvlig färg! Jag har en bergvallmo som blommat under flera år men den har farit så illa under vintern så tyvärr blir det inga blommor i år, hoppas den tar sig till nästa år!
    Ha det gott och njut av din läckra vallmo!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  39. Vilken häftigt ställe ni besökte och vädret verkade vara med er också =) Vilka hav av färger och blommor, säkert dofter också.
    Vilken härlig färg på vallmon!

    Ha det så så gott på berget i dalen =)
    Kram ♥

    SvaraRadera
  40. Vilken underbar ramslöksskog!! Ja, guckorna också, men allt det där vita var fantastiskt fint! Sköt om er där hemma nu <3

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta