I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

lördag 1 juni 2013

Flashback.

0000001
När min allra första bloggkompis, Monica, med bloggen Tjernhus, satte in en bild från sin förlovning för 50 år sedan och man såg alla studentmössor och fina klänningar, ja, då fick jag en riktigt angenäm flashback.

Det är överhuvudtaget lätt att få vid den här tiden, det är så svenskt, det är försommar, det är ljuvligt och himlen är blå, molntussar glider ljudlöst och sakta över himlen och flaggan böljar sig i vinden och syréndoften ligger tät.

Det kan inte bli mycket bättre än så här!

 

1 Agneta Snäckis
Inte för att jag är speciellt sentimental, men jag kan ju inte låta bli att tänka på mitt gamla lärosäte, Hvitfeldtska i Göteborg.

Där satt man i aulan och hade prov och stånkade och stönade och ville bara uuuut……..

Och den där Carl Larsson målningen, Ute blåser sommarvind (jag har googlat det nu för jag hade ingen aning om vad den hette, man  brydde sig inte på den tiden), måste väl vara sönderstirrad vid det här laget. Den är stor (50 m2, läste jag när jag var på nätet), täcker hela scenen och visst är den härlig!

Den är svensk försommar för mig!
Carl Larsson-662599-

Sedan var det i och för sig bara ut och man glömde både mastodontbyggnaden och Carl Larsson och alla våndor, för sen var det party, party, party!

Man var fri och ledig och framtiden med nya förväntningar och möjligheter låg öppen!

Vilka härliga tider!

Agneta!
bilder lånade från nätet

21 kommentarer:

  1. Det finns mycket pampigt i de gamla skolorna. Jobbade i en sådan i Stockholm innan jag flytta "söder ut". Stora salar, högt i tak och gamla pampiga målningar, dock ingen Carl Larsson. Annars så gillar jag hans grejer och för att inte tala om hans hus i Sundborn.
    Trevlig helg!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  2. Precis så känner mina ungdomar sig just nu....ut,ut,ut.
    Fast det kanske inte är lika enkelt att få ett jobb idag som det var när du gick ut.
    Men en härlig tid i naturen är det nu.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Visst är det ändå skönt att bli äldre, lämna alla partyn och återupptäcka det genuint svenska. Så mycket vackert vi har omkring oss!
    Önskar dig en fin försommarhelg!

    Kramar
    Cia

    SvaraRadera
  4. Ja, visst är det en lite nostalgisk tid nu! Man minns just studentfester, våryra, karnevalståg, förväntningar... Våren är ungdomens tid!
    Numera passar hösten bättre in på mig och faktiskt gillar jag hösten mer och mer ju äldre jag blir!
    Fast jag njuter av allt det skira nu också!
    Må väl, min kära bloggvän!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  5. Visst var det härliga tider då man var ung! Men medelåldern är också härlig, på ett annat sätt kanske.
    Och somrarna... så ljuvliga, - försommaren är väl bäst, men visst är juni, juli, augusti också okay :-)

    SvaraRadera
  6. Visst blir man nostalgisk den här årstiden när man tänker tillbaks på ungdomen.
    Man glömmer lätt att det var rätt jobbigt också ibland.
    Men naturen är sig lik och jag tror att jag uppskattar mycket som jag inte tänkte på när jag var ung.
    Ha en fortsatt fin helg.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  7. Ja ibland blir man nostalgisk =) Men var sak har ju sin tid och alla tider har sin fröjd.
    Men ååå vad man njuter nu när värme, dofter, växter.. Ja sommaren är här igen =)
    Kram ♥

    SvaraRadera
  8. Det är verkligen en tid för nostalgi, alla skolavslutningar, studenter, alla förväntningar på det låååånga sommarlovet som man minns från sin egen uppväxt och sina egna barns uppväxt...och solen sken jämt=)

    Ha det fint!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  9. Min gamla skola är riven för länge sedan och där har man byggt upp en Pingstkyrka. Jag var på klassträff häromåret, det var speciellt, verkligen. Här har vi haft regn hela dagen, ett sakta försommarregn, vi slapp åskan tack och lov. Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  10. Vilken Flashback! Ja det var tider det, säger jag som inte har tagit studenten.. Carl Larsson gillar jag i alla fall. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  11. Finns inte mycket som slår en svensk sommar och visst är det lätt att bli nostalgisk den här tiden på året! Jag tror vi hade det lite lättare förr än det är för ungdomarna nu, mycket svårare att få jobb nu t ex! En härlig tid i naturen nu, man njuter!
    Ha en trevlig helg!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  12. Årets absolut finaste tid är nu :-) Syrenerna blommar inte här ännu men havet är badvänligt, 14 grader ;-)

    SvaraRadera
  13. På våren kommer alla nostalgiska minnen.....Det är väl värmen och alla underbara dofter som väcker minnet till liv!
    Ha en fin fortsättning på helgen!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  14. Min äldste son tog studenten på samma skola som du men inte visste jag att det fanns en så tjusig CL målning där. Ska testa honom, naturvetare och nu civ ing,på de konstnärliga kunskaperna. /M

    SvaraRadera
  15. Ja tänk vilka känslor det väcker....man var ung och nyfiken och tyckte man var osårbar, allt var ljust och glatt och spännande.
    Jag blir så sentimental vid dessa tankar......
    Vilket vackert inlägg, tack fina du :)
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  16. Håller med, riktigt härligt är det nu- och visst vill man börja nedräkningen till semestern...//kram maria

    SvaraRadera
  17. Ja du flashback var det. Jag tog studenten på Källängens läroverk i Malmö. Man fick ju kämpa med förhören innan mössan åkte på. Det var andra tider men ohh så roligt. Kram en bit ifrån !!!!! Eva

    SvaraRadera
  18. Vilket härligt inlägg.. Visst är det så att ju äldre man blir desto mer nostalgisk blir man.. Jag fick ingen studentmössa för jag gick bara en 2-årig linje. Sen blev jag kär i en militär och flyttade med honom till Göteborg (till mammas stora fasa) och började postkassörskursen.. Vilka tider som sagt :)

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  19. Vilken nostalgi. Igår åkte vi hem från gården, och körde ifrån väldens oväder, tror jag. Men hela dagen var det enormt varmt o soligt, och vi fick gjort massor. Det blir väldigt mycket nostalgi att komma dit, speciellt som boxarna står tomma, hagarna betas nu av kossor istället för hästar, och barnens rum är bara skräprum. Nu röjer vi för glatta livet. Nu stannar vi här på ön. Ingen ånger där inte...
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  20. Hej Agneta! TACK för din mycket snäll hälsning hos mig, den värmer du ska veta! ♥ Ja, den här tiden är så härligt! Man vill vara ute så mycket som möjligt! Bal, fin kläder, mössor, ungdomarna som planerar, härligt!
    Önskar dig en skön söndag!
    Kram Sirpa♥

    SvaraRadera
  21. Vilken fin målning, troligen hade jag inte
    uppskattat den lika mycket som ung student.
    Visst minns man studenten, speciellt allt det
    roliga.
    Kramar
    AnnaMaria
    Ps, har läst att roboten klarar tunna mattor

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta