I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

torsdag 27 juni 2013

Gåsar. Yes (gäss), sir!

1130627
Emellan skurarna är det fint väder, när det regnar är det bara att vänta lite och sen blir det fint!

 

3130627
Då blir det hundpromenad, och titta vad Leia tittar på!

 

5130627
Helt stilla sitter hon och tittar på “sin” gåsfamilj!

Vi har följt den ena gåsen länge och tyckte synd om den (precis som om svanen tidigare) att den var ensam, men så en dag kom hela familjen simmande, fix och färdig. Då var ungarna pyttesmå och det verkar som om dom vant sig vid Leia och tvärsom!

 

7130627
Ungarna är ju så otroligt söta. Men jösses vad som, så att säga, skitar ner……

 

9130627
Ofta är det dom små sakerna som man blir så där extra glad över.

Som när berget här hemma börjar blomma!

 

11130627
Möjligen heter det glim, bergglim, och är hur skirt och fint som helst!

 

13130627
En gräslöksblomma kan man också bli så där lycklig över…..

 

15130627
Igår spöregnade det hela dagen och oj, så mycket jag fick gjort. Jag drabbades av tillfälligt energiryck men har idag återgått till det normala.

Bland annat slängde jag ut dom gamla monstera (VAD heter monstera i pluralis? Någon som vet?) krukväxterna i badrummet.

Då blev det lite kalt, så då letade jag fram ett gammalt tyg, något sidenliknande, hittade en gammal gardinstång från vårt gamla hus, och fick ihop ett par gardiner.

Inte för att någon kan se in, men det känns i alla fall bättre.

Utanför växer en vildros, syns lite på bilden.

En hundros. Igen. Och på tal om det namnet (tidigare inlägg), eventuellt kommer det av att man en gång trodde/visste/använde roten till att bota rabies. Detta är inget jag vet, jag bara har för mig att jag hört det nång gång.

Agneta!

32 kommentarer:

  1. Bilderna på Leia och gässen är alldeles fantastiska. Skulle vilja sitta på den fina bryggan själv också.
    Undrar om Leia någon gång i tiden fallit för frestelsen att jaga en kanadagås. I så fall är det ju alldeles uppenbart varför hon sitter så fint och bara tittar på dem. De gässen kan vara lika aggressiva som svanar.

    Om monstera i pluralis har jag ingen aning, men i huvudet poppade det upp "monstrena" - så tokigt. ;)

    SvaraRadera
  2. Visst är det rart med alla djurbarnen i naturen nu :) era små gässlingar är ju bara såå söta.
    Ååå....så snygga gardiner du fixat, ser hur fräscht ut som helst! Du skulle behöva komma till mig nån dag när du är så där pigg och "fix-sugen"....snart ser jag inte sommaren så bra utanför vårt köksfönster....hihihh...
    Ja när berget blommar då är det vackert minsann.
    Ha de gott
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  3. Rätt som det regnar så kommer det en skur, var morfars favorit-väder-påstående. Påståendet, alltså, inte vädret... ;-)Han var mycket för väder. Har nog ärvt det...
    Vilka söta pippifåglar. Förstår att hon är fascinerad.
    En vända till Gbg idag, men snabbt hem igen... och så en skön promenad ner till marinan på kvällningen för att se till... undrar när det blir tid att ge sig ut? I helgen blir det gården igen... hej o hå
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  4. Ibland är det bra med regniga dagar. Iallafall om det bara är en. Vilken gullig familj!

    SvaraRadera
  5. Så många fina natur bilder.
    Kram
    HAnna

    SvaraRadera
  6. Vilken söt liten familj!!! Men visst skitar gässen ner....
    Regnvädersdagar är bra ibland, bara det inte blir för ofta...;)
    Kram Lena

    SvaraRadera
  7. Fina bilder och så skönt med blå himmel då och då! Här är mera regn än blått!
    Verkligen växlande väder!
    Vilken bedårande gåfamilj och Leia verkar ju tycka detsamma!

    Ja, det är ju de små, små detaljerna som gör det! Så vackert när berget blommar!

    Fina gardiner i badrummet! Monsteran låter riktigt läskig! En sån var längesen jag hade, men minns hur de kunde bli gigantiska och nästan ta över ett helt hus!

    Här har mitt "sommarlov" börjat, så skönt!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  8. En monstera - flera monstreara....monstreor? Mostreas? Äsch, jag tror de är som får, ett får - flera får!

    SvaraRadera
  9. Jag tittade så fascinerat på dina naturbilder, där man ser det kala berget i dagen på andra sidan sjön, så jag såg först inte gässen. Eller Leia...
    Det är så annorlunda natur mot här!
    Men ungarna är ju bedårande; såg en svanfamilj härom dagen när vi var ute och gick, och stod och pep lite över hur gulliga dom var!
    Det är ju jätteskönt, att inte Leia försöker kasta sig i vattnet och jaga dom!

    Vilken jättefin gardin du gjorde! jag gillar tyget jättemycket, fräscht och fint i ett badrum med dom färgerna och snygg upphängning mitt i fönstret! Kreativt!

    Aha? Så vildrosor/nyponrosor är samma sak som hundrosor? Det visste jag inte.

    Mulet och svalt här idag, nu får sommaren snart komma tillbaka.
    Kramar från din gamla trogna bloggkompis!
    Monica

    SvaraRadera
  10. Hej igen, kanske ska ge mig till känna som Marie på Huset vid vattnet. Försvann ett tag från bloggvärden och bytte sedan blogg isamband med flytt... Bloggar bara foton nu, men har mig en liten balkongodling istället för stor trädgård. Men inte mycket att blogga om ;-) Kram

    SvaraRadera
  11. Ja fy för sjutton vad gäss skitar ner! Men söta ungar har de. Och gräslöksblommor är bland det finaste jag vet.

    SvaraRadera
  12. Underbara foto och särskilt det med hunden på bryggan! Kände spontant för en Monstrera-2 Monster....hihi men det är ju naturligtvis inte rätt /M

    SvaraRadera
  13. Tur du har en hund som Leia, annars kunde det gått riktigt illa....men golden brukar ju förstå vad det handlar om :)
    Kram

    SvaraRadera
  14. Hi Agneta, lovely photos. I can see that some of our Canada geese are visiting you. :)

    SvaraRadera
  15. Hon är så fin din Leia. Verkar vara så lugn och sansad. Energirycks dagar är bra att få ibland så man kan ta det lungt däremmellan.

    Ha en skön helg

    Kram Karin

    SvaraRadera
  16. Om jag inte ser fel så är det likadana gäss, kanadagäss, som håller till här vid sjön och skriker varje vår. Gillar dom även om de skitar ner, det är ett riktigt vårtecken när de kommer. Din vildros utanför fönstret kunde ju inte vara bättre placerad! Här har vi sol idag, hur länge det nu varar! Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  17. Så gulligt med hunden där och gässen som underhåller.
    Monstera, monsteror... kanske. :o)
    Ha en riktigt skön helg där vid berget! ♥

    SvaraRadera
  18. Vad gulligt med den lilla familjen! Men ja, det är inte klokt vad de kan skita ner. Vad ska de på badstranden att göra, liksom, när de kan vara var som helst! Jag tror att monstera heter monster i plural ;)

    Ha det bra, kram
    Jenny

    SvaraRadera
  19. Älskar att höra gässen när de flyger över oss på våren och hösten! Tror det är de som liksom kvackar lite?

    Nu blev jag jättesugen på att åka till Norge. Älskar Norge och särskilt Hardangervidda! Åh, längtan ....

    SvaraRadera
  20. Så söt hon är lillgumman där hon sitter så fint och tittar♥
    Kramen♥

    SvaraRadera
  21. Gräslöksblomman var fin. Gässungar är alltid gulliga. Har man ingen tid att passa kan man alltid vänta ut regnskurar. Visst är det bra när man inte behöver ha dåligt samvete över att man är inne en hel dag om det regnar utan uppehåll. Vi har gjort upp ett schema med saker vi ska passa på att fixa inomhus på sommaren vid dessa tillfällen. Ha en fin helg. Kram Bosse

    SvaraRadera
  22. Go kväll!
    Är det ngn idé att nämna vädret...fniss...regnar som...vet inte vad!
    Underbara bilder...framförallt dessa två på Leia!!
    Tänk så mycket det finns att glädjas åt här i livet...bl a blommor som du skriver om!!
    Önskar dej en fortsatt mysig kväll!!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  23. Ååh, vad härligt det ser ut på bryggan med Leia! Vilket lugn. Det är nog dags att flytta...
    Härligt att du fick ett energiryck. Det kan vara trevligt in emellan. Gick det bra hos frissan förresten?
    Värst vad ni är otåliga. =0) Nu är vinnaren dragen. Ja, vem är inte det så här på fredag kväll? Skämt-å-sido, det är underbart med fredag!
    Kram på er alla i Snäckis!

    SvaraRadera
  24. Det är verkligen en gåva att kunna se och glädjas över dom små sakerna i livet.
    I dag har dom flesta så bråttom och ska hinna så mycket så dom glömmer bort att njuta av det som finns omkring dom.
    Underbart vackra bilder, och din goa Leia skulle jag gärna krama om ♥ Vilken sötnos !
    Ha det så himla bra !
    Kram Anneli

    SvaraRadera
  25. Bra med regniga dagar ibland så man får lite , ja du får ju mycket gjort inne. Snyggt med gardinerna och underbara naturbilder.
    Hos mig går det mest på låg växel just nu, är så trött...
    Trevlig helg. Vi hoppas på sol.

    SvaraRadera
  26. Vilka söta ungar :-) Tänk att de simmar så nära Leia.
    Tänk så fin en vanlig gräslöksblomma är.
    Men oj, sover du utomhus? Låter både härligt och lite småläskigt med tanke på alla flygande insekter och småkryp hihi.
    Ha det gott. Kram, Ingela

    SvaraRadera
  27. Ja dom är ett jäkla släkte till att bajsa ner överallt. Och skriker o gapar gör dom också. Vi har massor över ängarna här men egentligen stör dom nog grannen mest=)). Dom har ju söta ungar i alla fall.
    Och Leia är ju söt som bara sitter o tittar=))). /Knatten

    SvaraRadera
  28. Så fint och mysigt. Bilden med vovven som sitter och tittar på gässen är ju helt underbar.:-) Kram

    SvaraRadera
  29. Det är bara jag som "tittar in" och ser att allt är i sin ordning i Snäckskalsdalen. Kan lämna sidan med och känna att det är ok?
    Önskar dig en riktigt fortsatt skön sommar.
    Kram & vink från mig.

    SvaraRadera
  30. Men oh, det ser nästan ut som jycken vallar gässen! Så fina foton! Där vi bodde förr hade vi en jättestor å vid tomten och där var fågellivet livligt med både änder och gäss och knipor. Här har jag bara sett knipungar ute på sjön, men dom är så långt borta...
    Jovisst har vi mängder av trattisar, och svart trumpet nosar en del upp, dock inte jag som inte riktigt vet var jag ska leta. Ja det ska visst vara ganska fuktigt men fukt vill ju all svamp ha. Gula kantarellställen finns också, byborna håller hårt på sina ställen så dom känner jag inte till!
    Ha en fortsatt skön sommarhelg, vi råkade ut för två skurar idag på promenaden, men man torkar snabbt igen i sommarvärmen
    Kram

    SvaraRadera
  31. Hm....kanske ett par gäss skulle vara något för oss?
    Berg som blommar skirt är så vackert! / Venus

    SvaraRadera
  32. Det ser så rofyllt ut med Leia som spanar på gässen från bryggan. Hon är säkert bra sugen på att simma med runt i flocken. Gardinerna blev jätte bra, det känns bättre att kunna dra för även om ingen ser in.

    Kramar
    Cia

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta