I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

tisdag 4 juni 2013

Så njutningsfullt – sniff, sniff……

1130603
När jag gick på mitt berg igår kom en bekant väldoft emot mig och jag sniffade och sniffade och där stod dom, en verklig men liten miniskog av liljekonvaljer.

Dom hade jag sånär alldeles glömt bort. Att hitta egna liljekonvaljer i sin egen trädgård är lycka!

 

3130603
Och därtill syréner och solen sken och himlen var blå och det viftade lagom mycket i träden ovanför………….

 

8130603
Ovanför slingrade sig Propertius högt, högt upp i tallen, dom papperstunna kronbladen i svagt lilarosa.

 

9130603
Det här är den rhododendron som var “mest död” i vårvintras, det är den som jag kallar Appleblossom, jag vet inte vad den heter på riktigt.

 

11130603
Aklejorna har sått sig lite här och där och dom finns i flera färger, här vit med humla och Omgivning i bakgrunden.

 

13130603
Och så utsikten från gröttallriken igen, kan nästan inte se mig mätt på den!

Agneta!

39 kommentarer:

  1. Ljuvligt!
    Man kan inte se sig mätt på allt det vackra ute nu.
    Denna tid är jag tacksam att jag har en stor trädgård.............inte lika kul på vintern när det skall skottas snö överallt.
    Men det känns avlägset nu och inget man vill tänka på...

    Ha en fin dag,
    Kramar

    SvaraRadera
  2. En bra junidag, verkar som finvädret håller
    ett tag. Fast det är ju snart studenten, då
    brukar det trilskas. Din rhododendron är
    jättefin och egna liljekonvaljer var inte dumt.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  3. Åhhh Agneta,du levererar doftblommor på löpande band...vill inte jobba den här årstiden, vill BARA gå där och ta in allt det vackra..Du är så duktig på att göra så många inlägg och alltid med en kul text med det där lilla extra. Läser allt men hinner inte alltid kommentera! Kramar i massor till dig..Susanne

    SvaraRadera
  4. Åhh så mycket tjusigt blommande du har runt omkring dig!
    Liljekonvaljer hör till mina favoriter och ifjol planterade jag några plantor hemma på tomten. Blev så glad då jag såg för några dagar sedan att dom blommade :)
    Ha en fin tisdag!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Lyxigt med liljekonvaljer i trädgården. Så vackra bilder, jag måste snart köpa en syren. Om mina buddlejor dött får det bli en syren istället. Läcker rhododendron, tur att den klarade vintern.
    Ha en fin solig dag.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Nu är det verkligen dofternas tid. Så mycket som blommar och förgyller.

    Ha det gott

    Kram Karin

    SvaraRadera
  7. Men en sådan fin trädgård du har. Det är så härligt att se dina fina blommor. Gillar "äppelrododenderon. Skulle också vilja ha några sånna hos mig. Visst är det fascinerande att det kan ta sig så väl när man sett "förödelsedn" efter en lång vinter.
    Ha en härlig dag!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  8. Ljuvliga bilder från din trädgård! Det är nästan samma växter som blommar här nu... Att ta ett varv i trädgården och sniffa lite här och där på blomdoften - det är livskvalitet!

    Försommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  9. Visst är det underbart att allt har böjat blomma äntligen. Super härliga bilder du visar och liljekonvaljer , mums så gott det doftar.
    Jag gav just mina till min mamma för jag är livrädd att lilla Zelda ska ta en tugga som hon gör på allt i trädgården just nu.

    Kram kram Anna

    SvaraRadera
  10. Jag brukar kika in till din blogg ibland, alltid lika roligt. Idag blev jag så glad när jag såg fotot av liljekonvaljerna att jag måste skriva några rader. Vid vårt sommarhus har vi massor av liljekonvaljer, hela omgivningen doftar sommar! Om det är en blomma som är sommar så är det liljekonvaljerna (eller så är det syrenen, den doftar ju också för härligt...). Ha en fin sommardag!

    SvaraRadera
  11. Vackert, vackert, undrar om det finns något annat landi världen som kan slå oss i försommarblomster!!
    Här hos oss blir man nästan bedövad av dofter från syren och kaprifol. Sedan kommer silverbsilverbusken , den klara favoriten att ge näsan en total upplevelse vad gället doft. Tyvärr. går det alldeles för fort! !
    Kramar till dig från mig..

    SvaraRadera
  12. Håller med Gunilla ovan. Det är en ljuvlig tid nu! Oh så vackra bilder du bjuder på. /M

    SvaraRadera
  13. Finfint! För en gångs skull har vi något som blommar samtidigt som hos dig och det är syren och liljekonvalj!
    Fortsätt njut i ditt paradis! ♥

    SvaraRadera
  14. Du har så många fina växter! Din rhododendron ser verkligen ut som äppleblommor!

    SvaraRadera
  15. Vilken blomsterprakt du har, förstår att du njuter över gröttallriken!
    Vilken lycka att hitta Liljekonvaljer, min älsklingsblomma!
    Njut!
    Kram!

    SvaraRadera
  16. Du har det då helt underbart hos dig! Vilken mångfald du har. Men den där icaaffären får du hålla dig ifrån... fyyy, så trist!

    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  17. Akleja är mina absoluta favoriter. Brukar försöka så varje år... nu ska jag se om jag kan gräva upp några från gården och plantera här ute istället. Så jag får njuta åtminstone en stund...
    Liljekonvaljer, ja då är det skolavslutning,,,
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  18. Sommaren i ett nötskal i det inlägget! mera sommar kan det inte bli än liljekonvaljer, syrener, aklejor och den helt underbara rhodon. Binas surr och alla dofterna... Visst har vi det bra som får njuta av allt det här.
    Fortsätt njuta, det tänker jag också göra. Kramar, Mona

    SvaraRadera
  19. Så underbart det ska dofta hos dig♥
    Liljekonvaljer och syrener gör verkligen hela sommaren :)
    Kramen♥

    SvaraRadera
  20. Liljekonvaljer har vi också lite här och där i trädgården, men dom flesta står så mörkt (under buskar och häckar), att dom inte blommar.
    Förstår verkligen att du kallar den rhododendronen för Appleblossom, den ser ju ut som den där vildapeln jag visade härom sistens!
    Åh, vilka fina aklejor! Mina (dom få jag har) blir taniga och blommorna dubbla och fula. Och så säger dom att aklejor är rena ogräset...
    Det är en underbar tid nu!
    Kramar från söder, Monica

    SvaraRadera
  21. Härligt vackra bilder och så mång blommande växter. Tror att du visade en gång en rosa apel och jag här länge tänkt fråga om du vet dess riktiga namn. Vet ej om den kan finnas här men den var så väldigt vacker.
    Vacker utsikt vid gröttallriken att få lägga ögonen på Rhododendron,tror att den kan pigga upp mer än gröten. Ha det gott.

    SvaraRadera
  22. Ja, tänk vad många underbara dofter det finns ute nu!!!!
    Fantastiska bilder!
    Bara det att kunna äta frukost ute, med doft av syrén, liljekonvalj.....
    Ha det så skönt!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  23. Vilken fantastisk trädgård ni har...eller skall jag säga tomt..kanske...:)
    Åhh dessa underbara dofter..både från liljekonvalj och syren...underbart!!
    Önskar dej en mysig kväll!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  24. Doften från dina växter sprider sig ända till mig...åh, vilken doft. Och vilken fantastisk utsikt du har vid frukostbordet. Kan tänka mig att gröten smakar ljuvligt gott. Nu är min att-göra-lista klar. I morgon är det student.
    Kram!

    SvaraRadera
  25. Visst är det fantastiska dofter ute nu
    Man bara går o njuter
    Ha en skön vecka

    SvaraRadera
  26. Jag sniffar med dig och njuter, vilka härliga sommartider :)

    SvaraRadera
  27. Jag njuter jag med, sommaren är som bäst just nu.
    Kram Linda

    SvaraRadera
  28. Vilka underbara foton! Jag kan förnimma doften av konvalj och syren. Mmm... Jag har tyvärr knappt haft en tanke på att ta mig ut i syrenbersån vid jobbet. Vilket jag känner att jag ångrar nu... Är ledig resten av veckan och sen är väl frågan hur många blommor som finns kvar?
    Var det rea på avokadorna tro?! ;0) Ibland undrar man ju hur saker och ting sköts. Ingen bra reklam alls för dem. Bläh!
    Hur är det med Pippis? Mår hon bättre? Jag hoppas det.
    Ha en bra dag!
    Stor kram!

    SvaraRadera
  29. En liten God morgon-hälsning till dig!
    Hoppas Pippi mår bättre!
    Kram

    SvaraRadera
  30. Åh....alltså den där äppelblomsrhoddan....:-)

    SvaraRadera
  31. Älskar sniffa på lijekonvaljer, men är allergisk emot dem så det krävs en tablett för att det ska fungera!
    Men en gång varje vår så bara måste jag känna den speciella doften!
    Instämmer med alla som skrivit att fotona är ljuvliga, vilken underbar tid vi har just nu med alla blommor!
    Kram
    Melodys matte

    SvaraRadera
  32. Liljekonvaljer och syrener... ååh... de doftar helt underbart! Sköna bilder på en massa sköna blommor. Just nu är allt bara så underbart :)
    Kram

    SvaraRadera
  33. Undra på att du inte kan ta blicken från dessa ljuvligheter!
    Helt underbart är det nu!!!!
    Jag går omkring halvt bedövad av alla dofter här på kvällarna!!!
    Vi kan bara fortsätt njuta - snart kommer doftpionerna...!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  34. Ja du har så rätt....visst är det ljuvligt och lyxigt att hitta liljekonvaljer i sin trädgård!!
    Vilken underbar rodedendron, jättefin tycker jag...vackert namn har du gett den också :)
    Ha en fin helg vännen.Kram Lollo

    SvaraRadera
  35. Förstår om din frukost tar VÄÄÄLDIGT lång tid...så vackert du har det....jaså även du har liljekonvaljer i din trädgård.....det var ju den som blev min månadsblomma i maj...är min absoluta favorit, har den t om intatuerad...*ler generat*
    Ha en skön nationaldag.
    Kram ♥

    SvaraRadera
  36. Tack för din kommentar.
    Vad fina blommor.
    Här har syrenen redan blommat ut och liljekonvaljen är också nästan utblommad.
    Ha en fin nationaldag.
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  37. Jamen du har det ju alldeles underbart Agneta! Jättefina foton från din trädgård! Du har så mycket vackert och det verkar så genomtänkt planerat. Så önskar jag också få det så småningom :)

    Stöööörsta kraaaaamen aka

    SvaraRadera
  38. Så härligt det är med alla blommor nu. Kan inte se sig mätt på dem. Din utsikt är underbar. Ha en bra helg. Kram Veronica.

    SvaraRadera
  39. Helt otroligt så mycket fint du har i trädgården, och jag som fick känslan att mycket försvunnit under vintern! Jag förstår att liljekonvaljerna avslöjade sig genom den underbara doften.
    Jag kan också förstå om gröten kallnar!

    Kramar
    Cia

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta