I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

fredag 7 juni 2013

Mitt ginkgo träd……och min lönn.

1130607
Nu vill jag väldigt gärna visa mitt ginkgo träd! Det ser ut som ovan och har nu uppnått en ålder av 6 år!

Om man tittar in till Anna Vattenkanna så kan man se hur dom egentligen ska se ut! Hon har ett fantastiskt vackert sådant träd och berättar intressant om det också! Och om en massa andra växter med, vackra bilder, trevlig läsning.
3130607
Bladen är så söta på ginkgon.

 

5130607
Och så vill jag visa några bilder på min rara lilla lönn som är ljust grön och till att börja med har rosa toppar på bladen som sedan går över i rost.

 

7130607


9130607

Agneta!

29 kommentarer:

  1. Jag säger bara wooow... Vilket ögongodis!

    SvaraRadera
  2. Vilken fin lönn, underbar!
    Ha en fin fredag.
    Här regnar det tyvärr.
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  3. Läckert, man blir ju så glad när det växer och trivs! Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  4. Så roligt och intressant att läsa om ginkgo-trädet (jag har både läst vad Anna Vattenkanna skrev och googlat på det). Det är tydligen ett träd, som tar tid på sig att växa... men så blir det ju i gengäld ganska (!) gammalt! Och stort. Det kan bli upp till 35 m, läste jag! Men inte i Sverige, då!
    Vi såg ett urgammalt ginkgoträd, när vi var i Shanghai för ca 10 år sedan, det lär vara ett av dom äldsta nu levande.

    Lönn, med sina sirliga blad, är ett av mina favoritträd! och din är ju helt underbar med sin rosa bladkant!
    Jag har ju numera (fick härom året av Vivi) en liten lönn med blad, som är grön-vit-rosa. Den står mitt i surjordsrabatten, så jag hoppas att den inte blir för stor...
    Må så gott i Snäckskalsdalen och än en gång grattis till Omgivningen!
    Kram, kram, Monica

    SvaraRadera
  5. Otroligt vacker lönn! Har aldrig sett nåt liknande. Men den där Ginkon undrar jag om jag inte sett på en resa i Tyskland en gång, men den hette inte så. Det var nåt kinesiskt tror jag.
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  6. Lönnen är ju galet vacker!
    Jag blir sugen på att köpa en lönn :)
    Trevlig helg
    kram
    Fia

    SvaraRadera
  7. Har precis visat min lilla mamma..lite av din blogg...och dina underbara bilder!!
    Hon är helt lyrisk...över dina vackra bilder!!
    Önskar dej en härlig kväll!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  8. Vilken vacker lönn, jag har aldrig sett någon med den färgsättningen, men lönnen är en favorit som alltid blir så ståtlig på hösten. I förra boendet hade jag en gammal jättelönn som jag satt under varma sommardagar med utsikt över en fin å som rann fram. Katterna älskade att klättra i den!
    Kram och trevlig helg

    SvaraRadera
  9. Det var ett långsamtväxande träd, haha. Jag hade nog blivit tokig om jag haft det trädet! Men söta blad var det och ljuvliga blad är det på din lönn. SÅ härligt med den färgen i kanterna på dom.
    Hoppas du har en fin kväll.
    Kram Elzie, den frånvarande!

    SvaraRadera
  10. Vilka fina blad du visar och Anna trädgård är ju makalös, svårt att mäta sig med hennes. Din lönn är ju så fin... Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  11. Vilken söt lönn!!!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  12. Gu´ så vacker lönn !! Naturen har en fantastisk palett att måla med.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  13. Ginkon var ju..öh...söt...(måste ju säga att du har tålamod *ler*)men lönnen är ju galet vacker!! Vet du vilken sort det är?

    SvaraRadera
  14. Lönnen är underbar med de fina färgerna.

    Ginkon har väldigt fina blad. Vi köpte en sån till vår granne när hon fyllde 50 år, vilket uppskattades och den lever än efter 4 år, även om den inte är så stor.

    SvaraRadera
  15. While I did fіnd a fеw things that were slightly annoying
    the Next3 hаs benefits аnd features that have been usеd in other gadgets that hаve аlready been appгoveԁ by the
    company. Oh, iLеt 10 is also $50 less than the Nexus;
    in landѕcape mode; hеavy; big prеmium oveг οгigіnal
    MacΒοok cost; shorteг battery
    life thаn the ϺаcBook. The Consumeг Electгonicѕ
    Shοws in Las Vegas in January. Eѵerything from a tοuch-bаsеd weather
    aρp to mouse-drіvеn Excel will гun on Windows.
    The first iѕ the Wi-Fi model; the ѕеcоnd cοmеѕ with 3 G.


    Also visit mу ωeb site - may tinh bang

    SvaraRadera
  16. Åååå såå vacker din lönn är..sagolikt vacker!!!
    Tack för alla vackra njutbara bilder du bjuder på här hos dig och vet du ....nu har min Nattens Drottning fått fart och växer så det knakar...och när jag ser på den tänker jag på dig...hihi....
    Önskar dig fortsatt fina soliga sommardagar!
    Kram från Lollo

    SvaraRadera
  17. Tålamod! Din Ginko kommer nog på sitt sjunde år... eller också får du flytta den! Njut av din lönn som ju ser rent ätlig ut. Och så vacker!

    Ha en fin helg!
    Kram Eva-Mari, som strax ska cykla iväg på två lördagsloppisar:)

    SvaraRadera
  18. Härliga bilder Aggie! Önskar dig en fin och solig helg. Kram

    SvaraRadera
  19. Så härligt att ditt träd har tagit sej så fint! Lönnen är ju helt otroligt vacker! Åh, vilka vackra blad!
    Själv är jag på torpet och bor här så länge det är väder, så härligt i trädgården just nu! Jag läser och varvar med lite rensning!
    Ha en fortsatt skön helg!
    Kramar
    Lisa

    SvaraRadera
  20. JA dy Gingkon den är inte så stor hos mig heller, lite för kyligt kanske,, men bladen är fina. Lönnen din var helt fantastiskt fin,
    Ha en riktigt go söndag kram Monica

    SvaraRadera
  21. Hej!
    Ett spännande träd som jag inte har hört talas om.
    Ha en fin Söndag!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  22. Hej !
    Vilket fint träd. Har aldrig hört talas om det men tycker mig känna igen bladen när jag kikade in på Anna Vattenkannas blogg.
    Din lönn är ju bara för läcker. Jag är störtförtjust i lännar med små blad och som är lite annorlunda i färgen på löven. Funderar på att köpa en "hängig" till vår framsida, såg en med rödträdstam och grenar så då livar den ju upp när den även tappat löven.
    Vi får se!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  23. Grinkon är super fin och har så vackra blad men det har även lönnen. Jag har en grinko som också ha rmång aår på nacken men den växer inte i någon rekord fart.

    Kram kram Anna

    SvaraRadera
  24. To do thаt, the Prеview window wіll dіsplaу
    all the medіa on your phοne the
    nеxt time уou opеn Instagrаm on уоuг iphone and
    map it for you.

    SvaraRadera
  25. Intressant det där med Ginkoträdet! Nytt för mig. Kanske för att det inte växer norröver. Och din lönn - så vacker!! Lite spöklikt över de där kantfärgade löven....

    SvaraRadera
  26. Jag skulle nog föredra din lilla rara lönn framför någon ginko. Åtminstone vad bilderna här visar, dessutom är ju lönnbladen så i ögonfallande med sina röda kanter.

    SvaraRadera
  27. Ginkgon..."han" kanske behöver lite längre startsträcka än andra träd...?? Och han lever ju i alla fall...Men sex år...jo jag förstår din frustration...Men lönnen däremot, jädrans så tjusig!! Ja det är ju ginkgon också förstås...men kanske inte lika ståtlig än...
    Och nu är jag hemma igen efter ett par fantastiska dagar på Gotland. Och, om du kollar på min blogg, så har jag blivit helt såld på Blåregn!! Till min bestörtning så klara den inte klimatet här, så jag får leva på minnena...Något som däremot lever, jag det är alla drottningar (prinsessor...?) jag fick av dej!! ALLA är vid liv!! Ibland förvånar jag mej själv...
    Ha en riktigt skön avslutning på söndagskvällen vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  28. Varför jobbade du aldrig som proffsfotograf? :-)

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta