I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

måndag 24 juni 2013

La luna och lite fagra blommor.

01130624
Var ute i natt och tittade på månen eftersom jag hört att den skulle vara en supermåne. Det var den nog, men hur ser man det, tro? Stor och fin, rund och full, var den.

 

1130624
Schersminen har doftat dom sista dagarna, det kommer duster av väldoft nu och då, härligt!

 

3130624
I en bytta, som hamnat så där vid sidan av, fick jag se att lökarna med honungslilja (?) blommade. Ingen skötsel har dom fått, men tappra är dom ändå! Ibland är det kanske så man ska göra, strunta lite lätt i dom!

 

5130624
Mellan några stenar i stenbrottet har det hamnat vita aklejor, och dom blommar så jättemycket! Visst är dom fina!

 

7130624
När man gått en minisväng med Leia kan man gå in till huset på den här lilla stigen och där blommar nu Rosa canina, hundrosen, och finns det en sötare ros tro?! Och tåligare?! Alla rosor inräknade. Jag undrar det, jag, jag tycker den är så söt!

 

9130624

Agneta!

35 kommentarer:

  1. Jag fattar inte var du får alla fina växter ifrån. Kan du inte komma hit och skapa lite trädgård hos oss?

    SvaraRadera
  2. Dina blomsterbilder är verkligen underbara! Vilka vykort det skulle kunna bli!! :)

    Jag gjorde som du - fotade månen, och visst var den stor, rund och full, men extra stor vet jag inte....!

    TACK, nu fick jag svaret på blommorna som just blommar här vid huset - Honungslilja! Jag upptäckte dem häromdagen och hur de kan växa där fattar jag inte, men fina är de.
    Jättevackert med vita Aklejor. De blommorna dyker upp där man minst anar.

    Den rosen är jättevacker - enkel och fin! Jag ser att du också lyckats fånga en Humlebagge i den ena bilden! Det fick jag lära mej igår när en av mina trädgårdsintresserade bloggvänner hade fångat en på bild på FB. Den är sååå fin och har så fin teckning!

    SvaraRadera
  3. Men åh, vilka fina bilder! Vita aklejor är så fina, jag har mest rosa och nu längtar jag efter ett litet vitt parti ... Farligt att titta runt på bloggar! Min schersmin ska snart till att slå ut, den brukar dofta så det står härliga till! Vad det grämde mig i morse att jag glömt titta på månen igår, men kanske jag inte missade något, om den bara såg ut som vilken vanlig fullmåne som helst?

    Ha det bra, kram
    Jenny

    Ps. Smart att klippa upp botten i buren, jag blev faktiskt lite störd av att den inte gick att öpnna ifall jag hade velat ha något i den, men nu vet jag hur man gör ;)

    SvaraRadera
  4. Jag var också ute och tog en titt på den berömda månen.
    Jo jag tror nog den lyste lite starkare, jag kanske inbillade mig det.
    Vackra bilder Agneta, honungsliljan supersöt, bara själva namnet är sött.
    Min Schersmin buske är nu översållad av knoppar, men det är en sort som inte
    doftar så mkt, tråkigt. För den korta tid som allt blommar vill jag att
    det ska dofta såklart.
    Kram/ Eva

    SvaraRadera
  5. Grattis att du fick se supermånen. Här var det mulet så vi kunde inte beskåda...
    Så bra att ni svänger in vid hundrosen efter hundpromenaden - ni får döpa om den till Leias ros! Just de enkla och "vilda" rosorna gillar jag allra mest, trots taggar och benägenhet att bli risiga.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Nu fick jag ju en favoritväg till hos dig - den lilla stigen vid hundrosorna! Återigen ett så lockande ställe att gå på, för att se vad som döljer sig där uppe!
    Jag vet inte om det är hundrosor eller något annat slags rosor vi har, som växer vilt bortåt strandängarna, men enkla vita, rosa eller röda är dom och såå vackra!
    Dom vita aklejorna är ju också helt underbara!
    Strålande sol här idag igen - idag blir det bad!
    Storkramen, Monica

    SvaraRadera
  7. Härliga foto! Supermåne, tänkte aldrig på det men troligen så vi ingen här där jag bor. Jag drog ner persiennerna (bor ju i markplan) redan vid ca 22. Men kanske finns den ikväll med? Ska kika!/M

    SvaraRadera
  8. Jaså var det supermåne? Jag har sovit som en stock... brukar kunna känna av den där fulla månen emellanåt. Fin är den och finare ändå shersminen och honungsliljan och de andra rikblommarna hos dig. Jag har hittat tre stora bestånd av schersmin i parken utanför balkongen. De är pinfulla med knopp och slår ut vilken sekund som helst nu. Hoppas de doftar!
    Har fått låna en hög stege (behöver inte klättra på bord med pall den här gången) så nu målar jag hallarna, japp, jag har två! Ett riktigt petgöra för det ska maskas för taklist, golvlist och sex dörröppningar. Och sen sparmålas runt, hej och hå. Nu är jag klar för rollern... var det nån som sa att det är ju bara att rolla?? Inte du, men nån annan som jag glömt...

    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  9. Jättefina bilder på blommorna och den fulla månen.
    Det är inte alla som är full och vacker. Samtidigt ;)
    Ha en fin vecka med förhoppningsvis sol och värme.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Hej,
    jag läste också att månen skulle vara extra blank men vi hade regn igår kväll så månen låg bakom molnen tyvärr.
    Aklejorna är så söta och skira och lite sköra också om det kommer en riktig skur. Nu blommar allt på en enda gång även ute i naturen, såg att även rallarrosen knoppade, den brukar väl inte blomma såhär tidigt?
    Kram

    SvaraRadera
  11. Vilket härligt foto på det du kallar honungslilja,
    sånt ljus du fått alldeles perfekt.
    Har också en blomma här i från fjällen på min blogg idag, du kanske vet vad den heter, jag är inte så duktig på namn.
    Men jag gillar min naturella trädgård.
    Här var det mulet inatt så jag vet inte om månen var full eller nykter.

    Tjingelingen från en ensamkommen Rantamor i fjällen.

    SvaraRadera
  12. Vad härligt med så stor måne.
    Underbara bilder på allt som blommar hos dig.
    Jag kan inte namnen på mycket som blommar i rabatten så jag blir så imponerad på de som kan.
    Ha en fin måndag!
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  13. Har aldrig hört hundros !!! Den är ju jättesöt. Varför kallas den så ?? Den är förstås i rätt höjd !!!!!!!!! Måste kolla månen ikväll. Var ute för tidigt och fotade för att få en så fin bild som du har tagit. Konstigt nog har jag sovit som en sten i natt. Jag brukar bli lite knäpp i månsken !!!!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  14. Hos oss blommar de sista syrenerna fortfarande. Själv har slagit till och försökt mig på lite orkide'er, dom ska man också kunna glömma har jag hört. Maken skrattade elakt när jag kom till kassan. Den lorten.

    SvaraRadera
  15. Hundros, tänkt att det finns en sån? Den är vacker i sin enkelhet.
    Jag älskar rosor och planerar att plantera en buske vid vår infart till hösten, det svåra är att välja sort.
    Hoppas du får en fin vecka.
    Nanne

    SvaraRadera
  16. Ja du, en ros som finns på gården har lyckats finnas åratal på samma plats utan att den vuxit mer än nån dm... det är en klängros, ska tilläggas. Nu, när jag inte bott där eller gjort nåt endaste dugg med den, så är den snart två meter och har knopp!!! Och rhododendron blommar som aldrig förr. Säger en del om mina gröna fingrar,,, håller man sig borta så växer det.
    Men vinranakan är nog två meter här ute i glasrummet nu! Kanske kanske...
    Idag har jag skuttat runt på bryggan på Gullamarsbaden, gratis gympa kan man inte motstå. Charmerande ledarinna o rolig musik. Glad resten av dagen av sånt...
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  17. Hello Agneta,

    I love this series of photos. Beautiful and serene!

    SvaraRadera
  18. Hej!
    Jag orkade inte vara uppe..och se hur "full" månen var..hihi....
    Som alltid underbara bilder! "honungsliljan"..ser ut som små lampor...otroligt vackra.
    Åhh dessa rosor...doftar ljuvligt!!
    Önskar dej en fortsatt härlig dag!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  19. Visst var den vacker,´jag tycker deyt är så fint när den lyser i sin prakt.
    Nu är det mycket härligt som blomma roch man kan inte få nog. det ser super fint ut hos dig.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  20. Fullmåne ja, därför sov man lite oroligt.
    Ljuvliga blombilder!
    Kram, Monica från MINA TVÅ HEM

    SvaraRadera
  21. Jag såg också månen när den precis var så där guldgul över horisonten. Ditt foto där med månen är helt fantastiskt magiskt vackert. Precis som dina blomsterbilder! Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  22. Hejsan Agneta !

    Fina Leia o.fina blommor följer er
    på vandringen runt i trädgården, blir
    Du inte bedövad av alla dofter.

    Minns när månen var som ett eldklot,men
    fota med mobilen blir bara en prick.
    Men Din måne är fin bakom lövverket.

    Kram Mi

    SvaraRadera
  23. Härliga bilder från din trädgård ,hundros? ja det finns ju kattmynta också ,kramen ,Nette

    SvaraRadera
  24. Fint att titta in hos dej som vanligt!

    Hoppas allt är bra med dej, Kram Marie

    SvaraRadera
  25. Underbara, härliga bilder på dina fina blommor. Månen är kanonfina den med! Kram Susanne

    SvaraRadera
  26. Missade att månen var närma oss igår och större en vanligt
    Du har fångat en fin bild på den
    Ha en skön vecka

    SvaraRadera
  27. Men så fint du har det och visst är det kul när ens blommor bar kommer så där som honungslöken och aklejan.
    Men hur orkar man gå upp i natten för att se en måne??? Det kan inte jag göra.
    Ha en fin vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
  28. Supersöt ros!! Och honungslöken är hur fin som helst, och aklejorna i skrevan. Gillar din trädgård!!
    Vacker bild på månen.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
  29. Aj aj aj...glömde ta bilder på månen och ikväll ska vi få regn och jag lär inte se den.

    Så fina bilder och jag njuter.

    SvaraRadera
  30. Nu har jag läst ikapp mig här hos dig och visst har du många otroligt vackra blommor men jag fastnade nog mest för din virkade pläd. Visst har jag virkat en del i mitt liv men sicket jobb med alla de där rosorna också... Verkligen bra jobbat.. Sen är ju Leja för härlig också, hon njuter nog av att vara lerig och blöt..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  31. Jag var också tvungen att gå upp och titta på månen. Skenet var så starkt så den väckte mig. Häftigt. Jag sov otroligt dåligt den natten.

    SvaraRadera
  32. Många fina blommor du har här.
    Ja blommor klarar sig ibland bättre än vi tror. Växer i sin egen takt om man säger så.

    Hoppas solen skiner på dig.

    Kram

    SvaraRadera
  33. Jag läste först dagen efter om att det varit en SUPERmåne! Så först då fatta jag varför den sett ut som den gjorde. Har aldrig sett en så stor måne och hos oss så hängde den precis över trädlinjen straxt innan det blev helt mörkt i söndags runt 17 tiden. Verkligen magiskt var det.
    Kram ANette

    SvaraRadera
  34. Honungslilja? Visste inte namnet på denna fina, som varit en favorit i min rabatt i många år. Får fler blomstänglar för varje år också. I år 18 st. Humlorna älskar den och humlorna ska vi vara rädda om.

    /Marie

    SvaraRadera
  35. Scrollar upp och scrollar ner, dina bilder är så otroligt vackra! Honungsliljan har blivit en ny favorit, förmodligen går den inte i zon 4-5, eller?
    Jag brukar alltid sova dåligt vid fullmåne men just den här gången sov jag tydligen väldigt bra. Annars tycker jag det är så spännande med lite extra happening i rymden.
    Lite extra tycktes Leia också sysslat med i förra inlägget, fniss åt hundar med egna initiativ!

    Kramar
    Cia

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta