I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

fredag 14 juni 2013

Rosenknoppar och frågetecken.

1130614
Först ut bland rosorna, dvs av dom som överlevt vintern, är Lousie Bugnet.

Så söt i knoppen med det rosa höljet och sen blir den alldeles vit!

 

3130614
Framför altanen mot öster.

Det som väller upp ur jorden till höger i bild är blåregnet. Det växer så det håller på att ta överhanden med oss, så nu måste vi uppfinna en anordning så att det kan klänga hitåt i bild och längs med altanräcket.

Längs bak ser man robinian, det rosablommande trädet, som just skall till att blomma.

 

5130614
Åt andra hållet är det också under projekteringsstadie. Vilket nummer i ordningen går inte att hålla ordning på, men där skall komma någon slags grind och så kommer man ut i “hemliga trädgården”.

Vi har staket för Leias skull, tomten fortsätter utanför, men där finns även en liten väg som går till några sommarhus, och badgäster har alltid väldigt bråttom!

 

7130614
Det här är en buskklematis som jag fått och etiketten, jaa, den har jag som vanligt försnillat. Blomman är kanske max 2 cm i diameter.

 

9130614
En fyndad liten primula, Primula japonica. Liten, söt och anspråkslös.

 

11130614
Ytterligare ett litet fynd, men jag har inte en susning om vad det kan vara, det fanns ingen etikett och ingen visste vad det var i affären i höstas. Jag tyckte bara den var söt och den växer på höjden och har övervintrat, så den är jag glad över.

Agneta

27 kommentarer:

  1. Åh, en ros med både blad och knoppar! Mina verkar ha tagit stryk av vintern. Det har bara kommit lite blad längst ner än och min vita verkar helt död.
    Lite tråkigt att inte vet vad det är för växter man har. Förr hade jag koll men inte nu längre. Sött litet fynd i alla fall!

    Kram Agneta

    SvaraRadera
  2. Vilka fina blommor du har jämt. Inom kort kanske jag ber om lite råd. Mer om det sedan.
    Nu bara njuter jag av prakten i din trädgård.
    Kram Linda

    SvaraRadera
  3. Börjar bakifrån...
    Kinnekulle måste jag ju bara åka till, så fantastikt fint med guckoskorna och även ramslöken!
    Ditt sneda staket tycker jag är jättecharmigt :-)
    Oj, vad avundsjuk jag blir hihi. Tänk att ha ett blåregn som växer som hos er! Ni verkar ha en så mysig trädgård.
    Ha det gott. Kram, Ingela

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig trädgård du har med så fina växter! Trevlig helg/M

    SvaraRadera
  5. Du har bra koll på vad allting heter. Jag kan väl namnet jag med, på det mesta i min lilla trädgård. Men det tack vare LILLA trädgård :)
    Kram och trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Din trädgård är verkligen spännande. Precis så där magisk att vandra runt i och upptäcka något nytt bakom varenda stam. Vi hade en sådan bakom vår skola förr. Barnen älskade att krypa in under grenar eller bakom en buske och sitta och läsa eller skriva.Eller bara mysa i lugn och ro. Min trädgård är platt men har en spännande kulle mitt på där det förr i tiden stod en väderkvarn. Bland syrenerna finns gångar och små "rum" där mina barn lekte affär och restaurang när de var små. Hela kullen är omgärdad av syrener. Ja du så olika det kan vara.
    Ha en fin helg. Kram Eva

    SvaraRadera
  7. Kan inte svaret på din fråga men fina blommor har ,tänk om man kunde ha blåregn på våra breddgrader .Trevlig helg ,nette

    SvaraRadera
  8. Jag håller med "Evas Pyssel" här ovan - din trädgård är verkligen spännande med berg i dagen och en massa rariteter och en del har inget namn, men vad spelar det för roll, fint är det i alla fall!
    Jag tycker om dina skrymslen och vrår som verkar vara oförutsägbara och sköna!

    Vilken ljuvlig liten primula, och klematisen är sååå vacker! Den nya skönheten utan namn - ingen aning, men så vacker!

    Ha en härlig helg!
    Kramar
    Lisa

    SvaraRadera
  9. Hejsan

    Dom dära Louise Bugnet rosorna ser ut att bli fina. Rosa va?

    SvaraRadera
  10. Åh, Louise Bugnet är så otroligt fin! Jag har också en, har haft den ett par år nu men tyvärr så hamnar den i värsta takraset och blir knäckt varje vinter, så antingen får jag ha den som mini eller flytta den, hm ... Vi får fundera på det. Så himla söt liten klematis! Och lyckliga du som har ett blåregn, de är magiska!

    Kram,
    Jenny

    SvaraRadera
  11. Så fint! tycker blomman ser ut som mina violkungsljus, men det är kanske helt fel... Frösår sig i så fall glatt...överallt:)

    kram louise

    SvaraRadera
  12. Här sitter jag och läser lite i godan ro...och sen blir jag helt stel...DU HAR BLÅREGN i den trädgård!! Har du täcke och nattmössa åt den vintertid, eller...?? För vad jag kunde läsa mej till var den svår, zon 1 möjligen...Kan du så kan jag...nu ska här inhandlas Blå Regn!! Nästa problem blir var den ska växa, eftersom den är så giftig. För övrigt var det mycket vackert i din trädgård, och det där med lappar...det är ju bra så länge de får sitta kvar och inte något litet barn i välvilja samlar ihop alla och glatt ger dom till trädgårdens ägarinna...för papper ska man inte ha som skräpar ned...
    Ha en skön helg vännen, här blir det fest i Kapernaum...om det återkommer jag!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  13. Fin trädgård och ett alldeles jättefint litet fynd. Vet inte alls vad det kan vara tyvärr - hoppas du får reda på det för det är alltid kul att veta vad det är man har. :)

    SvaraRadera
  14. Vilken trädgård ni har! Vilken utsikt från altanen! Det ser så härligt "vilt" ut och så med skogen bakom.
    Jag minns det där projektet med grinden, det har du skrivit om tidigare. Kan inte du göra en av enepinnar, som staketet du gjorde nyss? Det hade passat så bra där, tror jag.
    Några rosor som blommar har jag inte här! Ni har gått om!
    Ja, blåregn lär kunna växa ganska mycket har jag hört. Jag har ju sett Vivis, som bara är två år gammalt... Det ska bli kul att se hur ni ska få den att växa mot altanen!
    Så söta dom är, både buskklematisen, primulan och den okända! Kan tyvärr inte upplysa dig om vad det är för sort, har nog aldrig sett en sån...
    Vi fick - äntligen - regn i går kväll, 16 mm, härligt!
    Så nu måste vi klippa gräset i morgon. Haha.
    Ha en riktigt skön helg, kramar, Monica

    SvaraRadera
  15. Vacker trädgård! Vad söt den där lilla primulan var!
    Ha en fin helg!
    Lena

    SvaraRadera
  16. Dina bilder är så underbara men jag kan tänka mig att du har en bra kamera som kan återspegla detta underbara på ett exakt sätt. Jag har alltid velat ha en sådan men min syrra påminde mig om en sak: "Du måste ju orka hålla den oxå"... Då blev det en kompaktkamera istället...
    Ha det bäst i sommarens sköna dagar!
    KRAM

    SvaraRadera
  17. Du har så mycket fint att titta på! Primulan är så söööt. Men vad det sista är har jag ingen aning om. Fin färg!
    Här knallar rådjuren förbi rätt som det är och förser sig. Några rosknoppar försvann härom natten. Jättekul... Eller inte...
    Vi hörs!
    Kram!

    SvaraRadera
  18. Mycket vackert som blommar hos dig! Lilla Primulan är verkligen jättefin! Ser så mysigt ut i din fina trädgård! Louise Bugnet, tillsammans med systern Therese, var först ut att börja blomma hos mig också!
    Ha en skön helg!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  19. Så mycket fint på gång hos dig. Ser väldigt lummigt ut. Primulan är jättefin.

    SvaraRadera
  20. Jag ser att det växer så det knakar.
    Primula japonica den är ur-söt och den bilden är VACKER SOM EN TAVLA !
    Jag är ingen proffs-fotograf nej, men jag SER att du har "foto-ögat".
    Att det kan växa så på klippan i snäckskalsdalen, härligt.
    Trevlig helg/ Eva

    SvaraRadera
  21. Åh så fin primulan var! Tycker rosor i trädgården också är riktigt vacker och det doftar ju så ljuvligt! :)

    SvaraRadera
  22. Så vackert hos dig! Gillar att du har en fond av träd som ramar in. Här är det mest hus som syns när man försöker få till helhetsbilder. Så vilsamt för ögat.
    Inte mycket slår Louise Bugnets knoppar :).
    Ha en fortsatt fin helg
    Kram Maria

    SvaraRadera
  23. Eftersom jag inte har någon trädgård mera så njuter jag lite grann utav din.
    En underbar tid att odla i,
    jag odlade massor innan jag fick min sjukdom,
    men är idag ändå så nöjd med naturens trädgård...


    Tjingelingen från en bortsprungen Rantamor i Kabul.

    SvaraRadera
  24. Nu borde man ta en stol och sätta sig bland blommorna och bara sitta där och njuta en hel dag!
    Vackrare än så här kan det inte vara! Önskar dig en skön söndag i denna vackra försommartid!
    Kram
    Melodys matte

    SvaraRadera
  25. Blåregn, vilken dröm, så vacker och frodig. Ja, hos deg ser allt frodigt ut. Grindar gillar jag, vad fint det kommer bli. Du bjuder liksom in på besök, löftesrika och välkomnande.
    Ha det godt :)

    SvaraRadera
  26. Så lummigt och fint ni har det, och många
    fina blommor. Här kommer rosorna blomma sent,
    har inte sett en enda knopp än. Och tack för
    din fina kommentar, jag bloggar mest på söndagar
    och torsdagar. Övriga dagar lite som det faller
    sig, men jag svarar på alla kommentarer det
    tycker jag hör till bloggandet.
    Ha en skön solig söndag
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  27. Men nu tror jag det har exploderat i din trädgård! Och blåregn...det vore en dröm. Ett härdigt gullregn försvann här för någon vinter sedan men jag har hittat en säkrare plats för ett nu.
    Din trädgård är så spännande genom alla växter och att det är nivåskillnader, benämningen hemliga trädgården passar lite överallt.

    Kramar
    Cia

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta