I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

söndag 16 juni 2013

Det är bara regn hos oss.

1130616
Regn igår och regn idag, med massor av åska igår, men inte idag. Det behövs regn, lite till, men sen räcker det!

 

3130616

 

5130616
Kunde inte låta bli att tänka på Karel Capek igår när det var riktigt slagregn ute, så jag kopierade av ett avsnitt om regn  (jag har nog haft med det här tidigare, för ett par år sen), ur hans världsbästa trädgårdsbok.

Har ni inte läst den boken så gör det! Man ler hela tiden.


6130616
Louise Bugnet var ju första rosen ut här i Snäckskalsdalen och nr 2 ser ut att bli Heidi Klum.

 

7130616
Och ojjjjj, vilket energiryck jag haft både igår och idag, sällsynt och den som är mest förvånad är jag själv, men det är perfekt när regnet öser ner. Katt Pippi och katt Nisse har varit inne och hållit mig sällskap när jag burit ner och upp från vinden och sorterat och slängt och lagt i hög till insamling. Vår lokala idrottsförening har en loppis som tar emot.

Jag håller även på att sortera bilder, pappers och dia. Pappersbilderna har nu krympt ner till 8 lådor, inkl album, dom var 12 från början.

Nästa steg blir diabilderna, 7 lådor har jag att ta mig igenom.

Sedan skall allt sorteras……hoppas jag har en lång bit av livet kvar!

 

9130616
Och så har jag laddat ner “lyssna-bok” för första gången i mitt liv.

Det var lite konstigt, man måste kanske lära sig att lyssna när någon läser för en för jag ser inga bilder framför mig, som jag gör när jag läser själv. Inte några, jag bara hör en mässande stämma. Tills jag somnar, för det gör jag precis hela tiden har jag märkt.

Fast då kom jag på, så bra, då kan jag ha det som sömnpiller, jag har lite svårt att komma till ro och somna, det har jag haft sen jag föddes.

Nu har jag provat 2 kvällar och ställt in på “Zzzz”, då läser tydligen uppläsaren i 30 minuter, jag vet ju inte det eftersom jag somnar.

Men när han slutar då vaknar jag tvärt och sen kan jag absolut inte somna om.

Det blir som ett evighetssyndrom, lyssnar, somnar, slutläst, vaknar, lyssnar, somnar, slut………

Nu har han läst i över 2 tim för mig och jag har fortfarande inte en aning om vad boken handlar om.

Agneta!

39 kommentarer:

  1. Fniss din beskrivning av talbok den känner jag igen,,,jag har lärt mig ,,bra böcker lyssnar jag bara på då jag stryker , dammar, dammsuger , joggar,,sedan har jag problem med att sova,,då har jag en hopplöst intressant men trist bok om Egyptens pyramider den är rena rama sömnpiller,,men jag har den på hela natten brukar vakna till vid 5 på morgonen av att den mässande rösten hörs,,men jag sover bra med . den..och bergen svarade ,,den vill jag läsa,,ska nog leta den,,tack för tipset. Boken ett år med min trädgård var kul med ditt citat,, idag har här med regnat,, jag har varit ute i omgångar men det har stört regnat men förra veckan bad jag om regn så det är ok,, ha en go vecka kram Monica

    SvaraRadera
  2. Hahah...ja du är rolig du :)
    Att somna till vissa stämmor ..ja det kan vara lätt...hihi..
    Regn...ja inte är det kul heller.... vi har haft det typiska midsommarvädret ..när man inte vet om man kan vara ute eller ska vara inne från den ena kvarten till den andra...hih.
    Ha de gott vännen
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  3. Jag har också lite svårt för ljudböcker, svårt att koncentrera mej på va de säger, vill hellre läsa en bok även om jag inte hinner läsa så länge innan jag somnar, men det är bra sömnmedel och jag sover gott/Kram

    SvaraRadera
  4. Så kjedelig med mye regn. Men, fine bilder av blomster med regndråper på.

    SvaraRadera
  5. Vilka underbara blombilder du bjuder på. Tack för boktipset också. Härligt!
    Kram Inger

    SvaraRadera
  6. Ja, tänk om man kunde bestämma när det ska regna och var. Här fick jag regn på mej ikväll när jag gick min hundpromenad, trodde jag skulle hinna hem innan det satte igång. Annars har vi sluppit åskan här på ostkusten och i går kom det inte en droppe, tur för karnevalsfirandet i Västervik. Underbara rosor du har, jag har små äckliga maskar i mina... suck. Det där med att somna i lugn och ro är jätteviktigt för mej, blir jag väckt vid fel tidpunkt ligger jag sedan vaken halva natten! Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  7. Talbok har jag aldrig hört på, men det kanske blir nångång vem vet...
    men tipset om trädgårdsboken ska jag allt lägga på minnet.
    Dina blåa blommor...vallmo???
    får mig att le så vackra i sin färg...och ovanlig.

    Tjingelingen från en Rantamor på vingel....

    SvaraRadera
  8. Men fina blombilder blir det trots regnet. Skönt att få städa och röja upp bland allt man samlar på sig. Det var lät ju som en bra sömnmedicin du hittat...fast det klart att vaknar du så fort han tystnar så var det nog ingen bra lösning på sömnproblemet.
    Kram och hoppas du får några soliga sommardagar i veckan.

    SvaraRadera
  9. Så fina bilder på regnvåta blommor! Ljuvliga. Älskade också det lilla utsnittet ur boken, så sant!

    Kram

    SvaraRadera
  10. Jag har aldrig lyssnat på en ljudbok...kanske skulle prova det.
    Så vackra bilder på de isblå skönheterna, vallmon!!
    Klart kameran och datorn följer med till Marina:)) I år bilar vi, och räknar med två övernattningar på vägen ner. Längtar:).
    Ha en bra start på veckan
    Kram Maria


    SvaraRadera
  11. Dina blommor ser ut att gilla regnet. Vackra foton också på dem. Vi har som tur är sluppit åskan, men regn har det kommit och lite solsken emellanåt.
    Skulle behöva någon som läste för mej också när jag ska sova. Fast då vaknade jag väl när han slutade. Jag vill helst ha en bok att hålla i när jag läser.
    Ha det så gott.
    Kramar Birgitta

    SvaraRadera
  12. Här har vi nästan inte haft något regn de senaste dagarna, utan ganska hyfsat sommarväder, fast lite väl blåsigt...Jag måste nog ta och läsa den där trädgårdsboken, för den trädgårdsbönen var ju precis så som man skulle önska... ;-) Här regnade det för övrigt någon mm i natt...

    Tur att jag inte somnar när jag lyssnar på ljudböcker... Jag brukar nämligen lyssna på dem i bilen när jag kör till och från jobbet. Jag tycker att det är ett bra sätt att varva ner efter arbetsdagen och samtidigt hinna läsa flera böcker... ;-)

    Sommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  13. Talböcker gillar jag, gott att slippa hålla tung bok t.ex. Men man måste också vara koncentrerad, så att köra bil samtidigt är farligt.
    En bra kvinnlig uppläsare är Catarina Ewerlöv, hon är inte monotom i rösten utan ändrar den efter olika händelser m.m. Men det finns hemska uppläsare också
    Idag var det ett riktigt läsare-väder och så slapp man vattna ute med.

    Rosenknoppen, perfekt !

    kram/ Eva

    SvaraRadera
  14. Talböcker är bra när man åker bil! Annars vet jag inte....
    Här har vi bara haft skurar och blåsigt, men annars rätt hyfsat helgväder!
    Lycka till med diabilderna!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  15. Jag har samma problem med ljudböker att jag somnar så nu har jag det när jag cyklar till jobbet, det enda är att jag har upptäckt att jag är lite smått diströ i trafiken så jag får skärpa mig.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  16. Åh, tack för dom nya bilderna på dina bergvallmo! Jag älskar dom, fast jag blir lite grön, eller snarare blå, av avund...såå vackra dom är!

    Och jag kommer ihåg att du rekommenderat den trädgårdsboken tidigare, nu har jag antecknat och ska försöka få tag på den, för den beskrivningen på önskeväder är obetalbar!

    Så skönt att sortera och få ordning på gammalt, som ligger, här har vi inte haft något lämpligt väder (!) till det, utom i korta stunder...

    Talböcker har jag inte provat än, tycker att det skulle kännas konstigt att sitta och lyssna, utan något i händerna. Men ett bra sömnmedel skulle jag i och för sig behöva! Talböcker verkar lite jobbigt av din beskrivning att döma...

    Hoppas att ni får riktigt önskeväder nu!
    Kram härifrån!
    Monica




    SvaraRadera
  17. De vaaaackraste av bilder, så fint med regndroppar på rosen! Och wow viken fin soffa du har, vilken skatt!! Jag har aldrig lyssnat på en ljudbok men är nyfiken :)

    Önskar dig en riktigt God Natt :)) ZZZzzzzzzzzzzz

    stööööörsta kraaaaaamen aka

    SvaraRadera
  18. Så vackra blommorna blir med regndroppar på sig. Jag småskrattar lite åt din beskrivning på lyssnandet av talbok. Tror det skulle vara likadant för mig också. Jag somnar visserligen när jag läser själv, men då vet jag ju var jag ska börja om. Tror inte att talböcker är något för mig. I alla fall inte vid sänggåendet. Möjligtvis på dagen, i solstolen kanske :)
    Kram

    SvaraRadera
  19. :) Vad duktig du är som sorterar och grejar! Otroligt fina blombilder. Kram på dig!

    SvaraRadera
  20. Var glad över regnet nu för jag tror den här sommaren blir torr! En känsla jag har... jodå, jag har haft rätt på den punkten förr;)
    Oj, så skönt att sortera och kasta... när man väl kommit igång vill säga! Oftast är tanken före den som hindrar. Jag ska ta tag i min proppfulla källare... till hösten. Nu ska jag bara njuta!

    Kram Eva-Maei

    SvaraRadera
  21. Hejsan Agneta !

    Du gav mig ett gott skratt, tack ska Du ha,
    så där är det när jag läser, tänker på något
    annat, så jag vet inte ett skvatt vad boken handlar om.

    Har lärt mig stänga av min tinnitus, ta tre-tio djupa
    inandningar genom näsan och sakta sippra ut luften med motstånd
    genom munnen, då uppstår gäspningar och snart somnar Du,
    Jag gör det i varje fall. Du kan ju pröva, men först måste Du
    rensa bort allt som hänt under dagen så huvudet är tomt.
    Lycka till !

    Kram Mi

    SvaraRadera
  22. Ja, tänk om man kunde få precis som man ville med blötan i trädgården och gödsling dessutom....jo, jo, det vore något det! Vilken rolig "bön"!

    Här säjer de att "väderläget är känsligt"! Hur känsligt det blir lär vi väl få se - det är ju midsommarvädret som avhandlas de närmaste dagarna.
    Har har vi nog fått vår beskärda del av regnet - allt från slagregn till stilla sommarregn...!

    Din ros är ljuvlig! Tänk, så härligt med rosor. Kul att den har klarat sej.

    Åh, så duktig du är som sorterar och grejar - sånt borde man göra oftare! Här jobbas det i trädgården mellan skurarna - den är som en djungel!

    Ha en fin start på veckan!
    Kramar
    LIsa

    SvaraRadera
  23. Jag läser ikapp bloggar nu... Ljudböcker tror jag är mer för dem som inte orkar läsa själv! Jag förstår det inte iallafall!
    Ja, jag kan blogga med mobilen, jag har laddat hem bloggers gratisapp, det funkar bra. Men jag kan inte läsa andras bloggar, om jag inte kan adressen dit. Alla dem har jag ju inte i huvudet,,,

    SvaraRadera
  24. Tack för boktips!
    Skönt att få rensat förstår jag,
    jag har tänkt i dom banorna, sedan hände inget ;)

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  25. Fiiiin ros! Det var en häftig färg på de andra blågula (?!) blommorna.

    Det här med ljudbok är märkligt. Jag började lyssna då jag blev pensionär eftersom jag inte orkade läsa själv. Sen blev det som för dig, min sömnpilla. Så idag lyssnar jag inte när jag kör bil (hua) eller då jag ska sova utan då jag är i rörelse typ promenad eller så. Kan t om koncentrera mig en stund om jag lagar mat men helst ska det vara att man gör något man inte behöver koncentrerar sig på så där mycket.
    Hoppas det inte regnar mer nu. Efter regn kommer sol ju :D
    kram
    Fia

    SvaraRadera
  26. Fina bilder med dropparna.:-)

    Jo, jag har gjort blåbärspluttarna.:-) Kram

    SvaraRadera
  27. Tänk att precis så är det för mej oxå när jag ska lyssna på en bok. Förstår inte varför jag inte kan koncentrera mej på lyssnandet. Tankarna far hit och dit och så tappar jag bort mej, missar viktig information och får börja om från början.

    SvaraRadera
  28. Så vackra bilder på blommorna med vattendroppar!
    Tur att det regnar ibland så man får något gjort inomhus då och då!
    Jag har så himla svårt att vara inne när det är pangväder.

    Nä - lyssna på talböcker är inget för mig heller.
    För långsamt och riktigt sömngivande. Somnar och tappar tråden....
    Lånar däremot e-böcker från biblioteket och läser dem på min padda. Perfekt!!

    SvaraRadera
  29. Vackra regnbilder du tagit. Speciellt på den blå bergsvallmon.

    Det är verkligen skönt att sortera och rensa bort massor som man sparat och trott att man behöver ha i framtiden. Jag har gjort det jag också i omgångar och är nästan klar. Men då är det väl att börja om igen på vissa ställen.

    Det där känner jag igen...att somna till talböcker. Jag ser inte heller bilder när någon läser upp boken för mig. Använde också talböcker som sömnmedel tidigare när jag var som sjukast och hade svårt att somna. Jag kommer inte ihåg vad det heter att vissa personer är såna att de måste se texten och läsa själva för att förstå innehållet, medan andra behöver få höra det. Min man och jag har de olika personlighetstyperna och jag måste läsa instruktioner och jag läser upp dem för min man, för att han ska förstå.

    SvaraRadera
  30. Nu har du verkligen slagit på stort med att sortera och slänga och ge bort! Beundransvärt är sånt! Jag får ryck ibland, men de avtar nästan genast. Som tur har jag en man som inte sparar på krutet när han kommer igång. ;o)
    Jag är så visuell, att talböcker inte fungerar för mig. jag måste se texten. Musik går bra att lyssna på även om jag måste läsa noter för att spela själv.

    Ha en fin midsommarvecka! ♥

    SvaraRadera
  31. Hallå! Vad glad jag blev av din bild, det ser ut som en blå vallmo och det var riktigt länge sedan jag såg en sådan. Härligt med regn/ros bilden. Ha det bra Karin

    SvaraRadera
  32. Du får nog låta honom läsa hela natten! ;0)
    Här suras det. Rådjuren har varit och ätit här i omgångar
    så nu finns det inte mycket kvar av blommor. Morr!!! Ett
    stort så´nt!!! Så nästa gång jag ser ett så skall jag ut
    och klappa i händerna och gasta lite tror jag minsann.
    (Har låtit dem hållas när de varit i nedre delen av trädgården
    men förr eller senare passerar du ju här uppe och då passar
    de på.)
    Härligt väder nu i kväll men jag kom hem sent och nu är jag
    så trött, så trött. Vete katten om jag orkar gå ut.
    Kram!

    SvaraRadera
  33. Vackra bilder och oj vad du är flitig. Jag kanske också skulle testa att lyssna på en bok för det här med att somna är inte det lättaste. Du får ha en fin kväll.

    Kramen

    SvaraRadera
  34. Hihi, det var det roligaste jag hört på länge! Att du somnar och sedan vaknar när rösten tystnar, så enerverande! Jag har i omgångar provat att lyssna på¨böcker men det funkar inte. Precis som för dig så får jag inga bilder, dessutom far mina tankar snart sin kos på andra saker, med andra ord kan jag inte hålla koncentrationen! Irriterande faktiskt, för det braiga med att lyssna på en bok är ju att du kan uträtta annat monotont samtidigt. *Tex stryka, då blir det roligare när man lyssnar, men efter att ha lyssnat på samma sak flera gånger och ändå inte fattat så har jag nu gett upp!
    Kram från pörtet

    SvaraRadera
  35. Hahaha...vilket underbart inlägg!! Jag kan riktigt se framför mej hur du vaknar med ett ryck när "sagan" tar slut, å så vet man inte ett dugg vad som hänt i alla fall!! Å det där med ljudbok har jag aldrig liksom kommit underfund med, och nu förstår jag varför, jag är som du, måste få bilder på näthinnan också, och det får man inte om någon annan läser.
    Regn eller inte...men ljuvliga bilder fick du!! Och det tycker jag om, när jag nu sitter och syr postsäckar på min "semester"...!! Ärligt talat...eftersom jag är en riktig rättskaffens människa så är jag lite bekymrad för "växten", egentligen vill jag ju ha den kvar och se vad det blir av den, men sen känns det lite vågat också...*gapskratt*...!! Men barnens min när de hittade den i lördags, den var betalbar!! Och det roligaste av allt, jag hade ingen aning innan om vad det var!! Men nu vet jag...och förmodligen dotterns hela bekantskapskrets också...Och jo, jag har tagit bilden på de lyckliga tu...
    Kram kram

    SvaraRadera
  36. Ja, det kan bli for mye regn. Men jammen er det nydelig med regndråper på de vakre blomstene dine:)

    SvaraRadera
  37. Härliga blå blommor inleder idag. Rosor som jag blir sugen att dofta på. Vacker att titta på. Heidi Klum.
    Diabilder. Nu fick jag dåligt samvete. Måste göra något åt det. Vilket bra sömntips du gav mig Aggie. Det har jag aldrig provat. Jag tror att jag skulle nå samma nirvana som du. Vill ha mina egna bilder via att läsa från prasslande papper. För det är väl inte så att du somnar till alla sorters böcker? ;)Kram Bosse

    SvaraRadera
  38. Jösses vilken årdning och reda här skall bli. Tror bestämt att jag får anställa dig ett tag.
    Regn o regn, nej det låter inte trevligt men håll ut kanske har ni en fin midsommar. Ha det så gott.

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta