I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

söndag 23 juni 2013

Ljusaste tiden?

1130623
Midsommartid i Snäckskalsdalen!

 

3130623
Och när det regnar riktigt ordentligt, det är då jag får min efterlängtade bäck i trädgården! Tycker jag om.

 

4130623
Leia gillar också!

 

5130623
Det vita löjtnantshjärtat blommar vidare, det har blommar sen i våras nu! Och ser ni, jag tror det sätter frön! Undrar om man kan så dom?

 

7130623
Tredje rosen ut här är William Baffin/Norrlandsrosen!

 

9130623
Bergsvallmon kämpar på.

Den har fått en sidoplanta vilket gläder mig. Jag har läst på lite och kommit fram till att bergsvallmon inte är så där långlivad av någon anledning. Det låter som en bra anledning till att de jag haft tidigare bara försvunnit efter några år, då är det inte bara jag som inte gjort som sig bör, kanske. Jag inbillar mig att det är bra att ta bort överblommat också…..

Agneta!

24 kommentarer:

  1. Så fint med en egen liten bäck,
    hundar och småbarn dras till sånt,
    iofs jag också. Så fina foton med
    regndroppar.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  2. Underbara Bilder! Underbart med egen bäck!
    Vita löjtnantshjärtan vill jag också ha. Testa att så fröna! Hoppas de tar sig. Alltid kul att få egna blommor från egna frön.

    SvaraRadera
  3. En bäck på tomten låter toppen!!! Fast allt regnet vet jag inte...;)
    Borde fungera att så löjtnanthjärtan. Vackert med vita.
    Kram Lena

    SvaraRadera
  4. Så fint och blött... det kom en rejäl skur när vi körde in till Torp i morse. Vilka köer!!! kändes ok att åka åt rätt håll sen.
    Husses semester är slut och han ville ha lite nytt i garderoben så jag offrade mig och följde med. Hahaha, nej så var det inte alls. Tvärtom... Men nu är vi hemma igen, hans garderob fick påfyllnad. Och det är varmt o torrt och skönt att återgå till det normala igen.
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  5. Bäck på tomten med porlande vatten skulle jag också vilja ha, men jag får nöja mig med att ha sjön utanför fönstret. Porlet saknar jag, men en spegelblank vattenyta är också fint.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Tja...vad skall vi säga om vädret...??? Regn...sol (fast knappt idag)...blåst....
    Det är Svensk sommar det...eller iaf här...!
    Men vad gör det...vi gör det bästa av det...och gläds ändå...tillsammans med Leia!!!
    Önskar dej en fortsatt mysig söndag!!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  7. Mysigt med bäcken på tomten, frånsett regnet... ;-) Vi hade underbart väder på midsommarafton, 24 grader varmt och sol halva dagen/mulet halva dagen. :-) Men igår och i dag är det grått med en och annan regnskur och lite svalare. Nu när de ljusa nätterna är vill vi ju ha klara nätter...

    Hoppas att ni trots vädret har haft en skön midsommarhelg!
    Elisabet

    SvaraRadera
  8. Vi får kose oss selv om ikke været er det aller beste:-) God midtsommerkveld! Klem Marianne

    SvaraRadera
  9. Vilket härligt vattenfall du får av regnet! Oj, så det verkar regna! Här verkar det mest vara hot om regn och åska, man jag ska inte ropa "hej" ännu...!

    Läser ifatt lite i förra inlägget! Ååååh, så många vackra pioner du har! Jag kan inte heller se mej mätt på dem och fotar dem i alla vinklar! De är gudomliga blommor!

    Vilket vackert vitt löjtnanshjärta du har och som blommar ännu?! Helt otroligt! Hade också ett, men det är bara helt borta - det bara försvann förra sommaren....?
    Ja, nu kommer rosorna snart här också! Så vacker din Norrlandsros är! Mina mormorsrosor börjar också slå ut! Det gäller att hänga med i svängarna nu!

    Bergsvallmon är verkligen sagolik!
    Ha nu en fortsatt skön söndag!
    Kramar
    Lisa

    SvaraRadera
  10. Så ni har haft en blöt midsommar... ja, regnig, alltså...
    Det ser i alla fall väldigt vackert ut på bild med den mörka himlen mot grönskan!
    Och ni har väl en övertäckt altan, så att nu kunde sitta ute ändå?
    Och bäck på tomten höjer marknadsvärdet betydligt, det är jag säker på!
    Här har det varit soligt och med lite tryckande värme, som att gå i ett växthus!
    Vi hörs, kram, Monica

    SvaraRadera
  11. Vackra bilder du fått, underbart med en liten bäck!
    Hihi, nämen söta så mysigt lerigt:)

    Ha det fint, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  12. Härliga bilder
    Vi har fått en kort men intensiv regnskur idag
    ha en fortsatt skön aommar

    SvaraRadera
  13. Härligt, härligt.. god fortsättning!

    SvaraRadera
  14. Bäck....så underbart! Jag älskar porlande vatten...i min tidigare trädgård hade jag en liten fontän som jag kunde lyssna till i timmar. Kallade den "Fontana di Trevi"....vi lämnade den kvar men kanske uppskattar inte den inflyttade barnfamiljen fontän. Skulle visst bli en studsmatta på tomten...Njut av din bäck!

    SvaraRadera
  15. Nog ska det väl vara de ljusaste nätterna nu...eller tiden...men om himlen täcks av gråa ulliga regnmoln, ja då är det svårt att se det ljusa i det hela...!! Får det verkligen vara så...att just de sista nätterna, innan det sakta vänder, då är det helt plötsligt grått??
    Fick ju frön till Blå bergvallmo, de klarade inte vår färd till Gotland, eller de...glömdes bort...sånt som händer, så det är alldeles rätt...de är inte långlivade...!! Å mitt vita Löjtnantshjärta och mitt vita Fänrikshjärta...ja de har marscherat vidare i vinter...inte ett spår efter dom. Så nu blir det Björka Trädgård snart igen, gud...hur skulle de överleva om jag flyttade...handelsträdgården alltså...??!!
    Ha det så gott vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  16. Supervackert med vattenfallet! Så fina bilder med droppar på. Hihi, Lykke gillar också vatten:)).
    Alltid lika trevlig att kika in hos dig
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
  17. Åhhh så fint! Jag vill också ha ett vattenfall. Fina bilder och blogg :-)

    SvaraRadera
  18. Så mycket fina blommor.
    Idag har jag fotat blommor också, pioner och en älsklingsblomma som jag inte vet vad den heter - kommer inte ihåg - är tydligen ett ogräs, men jag tycker den är fin. Ska lägga upp i veckan.

    Tack för din kommentar.

    Hoppas din helg har varit fin

    Kram

    SvaraRadera
  19. Dina två första bilder är ju lite extra....sedan är ju givetvis Leia något extra också förstås.....

    SvaraRadera
  20. Wow, Agneta, your photos are amazing! Your dog is adorable, too. You captured the rain droplets so well on the flowers! Thank you so much for your kind comment on my blog, you are welcome anytime! I will continue to check out your blog, I love your photos. :)

    SvaraRadera
  21. Fin-fina bilder som vanligt. Själv har jag aldrig lyckats med bergsvallmon, fast jag försökt både köpa planta och så frön. De bara dör för mig eller kommer inte upp.

    SvaraRadera
  22. Stackars er har ni haft regn hela helgen.
    Hos oss var det tryckande värme på midsommarafton, en liten åskskur kom det och det mullrade lite. Men vi kunde sitta ute och njuta av maten och även göra midsommarstång. I går grillade vi vildsvin, det blev jättegott. Är ganska nöjd med helgen, men är ordentligt trött. Ska försöka vila upp mig lite nu (försöka...)
    Kram!

    SvaraRadera
  23. När jag tittar på den första bilden, kan jag knappast tro att det finns
    en så vacker plats. Det är inte bara den här gången; varje gång jag tittar
    in, finns det det nånting extra vackert. Älskar klippor!

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta