I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

söndag 13 februari 2011

Vi tog oss till havet.

DSCN3549
Vi tog oss till havet idag med våra weekendgäster (det lät lite snobbigt, men vad säger man, helggäster låter ju konstigt…hur som helst så var det inte speciellt snobbigt….), närmare bestämt till Hunnebostrand. Där är det vackert och idag var det ovanligt vackert!
DSCN3551
DSCN3554
DSCN3553
Torkställningar till fisk, till långa, som blir lutfisk, fast jag vet inte om dom är i bruk längre.
DSCN3552
DSCN3556
DSCN3557
DSCN3561
DSCN3559
DSCN3558
Vattnet hade en tunn, tunn ishinna och det böljade så vackert när fiskebåten åkt förbi.
DSCN3562

DSCN3563
På vägen hem från promenaden i Hunnebostrand åker man förbi Lyckans Stenugnsbageri som har servering, så där stannade vi till och fikade och köpte med lite bröd hem.
DSCN3571
Deras smörgåsar är så otroligt goda, dom har på någon citronolivolja som är oöverträffad, det är så gott, så gott!
DSCN3573
Lite mumsiga bröd att välja på har dom!

Agneta!

42 kommentarer:

  1. Vilka bilder, jag längtar dit eller till vilket fiskeläge,vik,strand,vilken J-la damm som helst. Vackert är det iaf...

    Ta mig till havet......

    Kärlek

    SvaraRadera
  2. Tja Snäckis! Vilka underbara bilder, verkligen, fridfulla och vackra och nu blev jag dessutom sugen på något gott bröd!
    Ha en fin fortsatt Söndag!
    Kram ifrån Oumberlige Peter!

    SvaraRadera
  3. Amen åååå vad det finns många pärlor i Sverige, många av dem verkar finnas nära dig dessutom. Måste nog resa lite mer i hemlandet... Hunnebo.. där finns dessutom ett vackert KarlsonHus att titta på ju.. :)
    kram

    SvaraRadera
  4. Jättefint! Kul att se, en gammal klasskompis till mig bor i Hunnebostrand, kul att se hans trakter!

    SvaraRadera
  5. Så underbara bilder. Nu längtar jag ännu mer till sommaren. De platser du visar besöker vi ofta med mina föräldars båt sommartid.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  6. Öppet vatten!? Najs :-) Mailat dig x 2 KRAM!

    SvaraRadera
  7. Nu blev jag nästan lite avundsjuk! Vilka vackra bilder! Kan nästan känna doften av hav.
    Det jag saknar mest här i Tyskland är närheten till vatten. Inte ens riktiga sjöar finns det i närheten.
    Ha en skön söndag! (men det har du ju! *ler)
    KRam Elle

    SvaraRadera
  8. Så härliga bilder, man får lust att bada!

    SvaraRadera
  9. Sagolikt.....

    Ha en fin söndag!
    Kram

    SvaraRadera
  10. Underbara bilder du fångat svanen som speglar si i vatten är min favorit,för att inte tala om brödet det vattnas i mun,kram o ha en fin vändag i morgon,Nette

    SvaraRadera
  11. vilka vackra bilder :) låter som ni haft det helt otroligt med era weekendgäster :P haha

    SvaraRadera
  12. Va kallt för svanarna! Här är det kylslaget men solen tittar fram!
    Carin

    SvaraRadera
  13. Så herlig tur dere har vært på. Nydelig landskap, og så fint å se svaner på vannet. Nydelig spisested dere har besøkt også. :)

    SvaraRadera
  14. Jag tycker inte alls det lät snobbigt, det lät så mysigt och kul. Sånt uppskattar alla gäster.
    Vilka härliga bilder du hann och ta.
    Stor kram
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  15. Bedårande vackra bilder....Tack för att du delade med dig av dem till oss!

    Kram/caja

    SvaraRadera
  16. Vilka bilder! Vilket ljus och ren magi i dom. Speciellt i den som är under torkställningen för långa. Den är otroligt vacker i sin enkelhet. Brödet gör mej sugen på att baka. Har dock i frysen så jag får spara suget tills det är tomt där.
    Kram

    SvaraRadera
  17. Men vilka fina bilder du tagit idag. Den översta bilden på svanen är helt sagolikt vacker.
    Och stenugnsbakat bröd som är så gott, de hade mycket att välja på.
    Själv har jag börjat ställa en surdeg som ska matas varje dag, är tyvärr inte så duktig på surdegar men ska ändå göra ett försök.
    Kram Anne-Lie

    SvaraRadera
  18. Ja, jag undrade just, när jag såg de översta bilderna, om det inte var en tunn ishinna över vattnet - och det var det tydligen! För här har vi så blåsigt idag att det går stora vågor och på dina bilder var det så fint och stilla!
    Och SÅ vackert! Era fiskesamhällen, som klättrar uppför bergsknallarna är ju rena idyllen! jag förstår, att man visar dem för sina gäster!
    Och jag tycker inte att "weekend-gäster" låter snobbigt!
    Sen är jag ju "brödoman", så jag har dreglat en lång stund över bilden med bröden...det ser såååå gott ut!
    Ha nu en skön och fridfull söndagskväll! Själv ska jag titta på Wallander; jag älskar dom filmerna, mest för miljön utomhus, som är precis som miljön här...
    Storkramen, Monica

    SvaraRadera
  19. Så fina bilder och vilken miljö, härligt det ser ut, jag blev hungrig när jag såg dom goda bröden...mmm ha en fin vecka kram Vivi

    SvaraRadera
  20. Sverige är fantastiskt......
    Vackra bilder och ett härligt fik =)
    Ha det så gott!

    SvaraRadera
  21. Vilken vacker vinterdag och fantastiskt fina bilder från havet. Brödet ser så gott ut.
    Kramar Birgitta

    SvaraRadera
  22. Underbara foton igen! Jag älskar horisonten! Vilken härlig dag ni måste ha haft. Citronolivolja är urgott! Har en som jag är väldigt förtjust i. Du kan få namnet vid tillfälle om du vill för jag måste kolla det först. Minnet...
    Kram!

    SvaraRadera
  23. Vad vackert! Vi har fortfarande is på vårat vatten :)
    Vilket charmigt bageri, där såg det ut att finnas mycket gott :)
    Kram

    SvaraRadera
  24. Vilket mysigt kafé! O vilka härliga bilder :o)=
    Mysigt med weekendgäster...!!
    O är HELT enig med Fröken Tindra..citron olivolja...smaskens!

    Klem Anna

    SvaraRadera
  25. OTROLIGT mysigt och vackert!! Lyllos weekend-gästerna!!

    Mvh
    Frida

    SvaraRadera
  26. Så stilla och vackert på havet...
    Det där bageriet måste jag lägga på minnet.
    Ha en bra vecka!
    Kram Jennie

    SvaraRadera
  27. Vilka vackra svanbilder! Ooo, jösses, så fikasugen jag blev! Vill inte vänta med latten till imorgon.

    SvaraRadera
  28. Fantastiskt vackra bilder! De ser ju nästan somriga ut! Här har vi ännu lika mycket snö som förut och nu är det kallt, mycket kallt. Just nu kring -20 grader. Som tur är värmer solen redan lite på eftermiddagarna, så det blir lite varmare då. Och den här kylan lär ska fortsätta någon vecka ännu...
    Kram, Mona

    SvaraRadera
  29. Otrolig vackra skärgårdsbilder! Du är bra på att fota!
    Det där bageriet skulle jag vilja besöka =)
    Kram.

    SvaraRadera
  30. Tack för att du tar med oss till havet, underbara bilder!

    Önskar dig en fin Alla Hjärtans dag!
    Kraaam Therese

    SvaraRadera
  31. .*..lovelovelo…*
    …*..lovelovelove….*
    ..*.lovelovelovelove…*…………….*….*
    .*..lovelovelovelovelo…*………*..lovel….*
    ...*..lovelovelovelovelove…*….*…lovelovelo.*
    *.. lovelovelovelovelove…*….*…lovelovelo.*
    .*..lovelovelovelovelove…*..*…lovelovelo…*
    ..*…lovelovelovelovelove..*…lovelovelo…*
    …*….lovelovelolovelovelovelovelovelo…*
    …..*….lovelovelovelovelovelovelov…*
    ……..*….lovelovelovelovelovelo…*
    ………..*….lovelovelovelove…*
    ……………*…lovelovelo….*
    ………………*..lovelo…*
    …………………*…..*
    ………………….*..*

    SvaraRadera
  32. Men så vackra bilder! Och vilken härlig helg ni haft. Brödboden ser ju för inbjudande ut. Tur att man inte är lchf:are.
    Hulda

    SvaraRadera
  33. Vilka underbara bilder! Och svanar?! Jag tror inte mina ögon! Här visade termometern på -31 i morse (så jag får väl i och för sig vara glad att vi inte har svanar här ännu).
    Ha en bra alla hjärtans dag!
    Kram :)

    SvaraRadera
  34. oh my, det ser ju nästan ut som sommar där! här "njuter" vi av vinterns kallaste dag. det var -29 i morse när maken skulle cykla iväg till jobbet. som den snälla hustru jag är ställde jag upp och skjutsade honom till jobbet och nu ska jag strax hämta hem honom därifrån :)
    ha en fortsatt fin alla hjärtans dag!
    kram
    ingela

    SvaraRadera
  35. Men så vackert och ser ut som ni hade ett strålande väder också. Var det inte smällkallt som det är här hos oss?
    Weekendgäster vet jag inte om jag skulle orka med men i och för sig så har jag nog alltid det med tanke på Skåne-pågen.:)

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  36. Tror ferieturen til sommeren må til østkysten.....så nydelig!

    Gro

    SvaraRadera
  37. vestkysten, såklart:-)

    Gro.......

    SvaraRadera
  38. Jättefina bilder! Och vad gott brödet ser ut!! Vill önska dig en riktigt fin Alla Hjärtans Dag idag!!

    Ha det bra!

    Kraaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  39. Åh, det där bageriet skule inte vara fel att besöka! =o)
    Fina bilder som vanligt.
    Kram!

    SvaraRadera
  40. Sten ungsbakat..... Så gott, snålvattnet rinner till :)

    SvaraRadera
  41. Gud så vackra bilder!
    Öppet vatten. Vad jag längtar efter öppet vatten.

    Sådär har vi i maj häruppe. Snacka om att jag är färdig för flyttlass!

    Ha det gott!

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta