I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

torsdag 24 februari 2011

Fruset. Ännu. Fortfarande.

00 004
Varit till grannkommunen och rättat till håret och när jag åker dit passerar jag det här samhället.
00 006
Fruset.
00 007
En bil! Fantastiskt. För det är mer eller mindre öde om vintern.
00 008
Väldigt många fina hus finns där. Och ett torg. Och en liten park!
00 009
00 011
Mera fruset hav!

00 012
Och här hemma är bäckarna stelfrusna. Det ser precis ut som om dom stannat upp i farten, jag tror dom fick en totalskräck när det blev –20 härom natten. Och vem fick inte en skräck då, usch.
00 013
00 014

00 015
Som omväxling avslutar jag med en fantastisk vinterbild!!! Tänkte inte det skulle bli några fler vinterbilder, man vad gör man?

Agneta!

35 kommentarer:

  1. Så synd att så fina samhällen helt står öde under vintern, det borde leva även då. Ja, vi får hoppas att vintern snart släpper sitt grepp./Kramen

    SvaraRadera
  2. Det såg öde ut i det samhället. Och vinterbilder får vi gott om i år också.
    Har precis kommit hem efter en lång promenad med hunden, men idag var det riktigt skönt. är man bara rätt klädd så.
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Tråkigt när samhället står mer eller mindre öde vintertid! Säga vad man vill om vintern, men den gör sig bra på bild! Vackra bilder som jag njuter av!

    Vinterhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  4. Allt det är så vackert, bara man får vara inomhus och beskåda det...Jag fattar inte vad som hänt, när mannen gick upp i morse, -25, själv låg jag vackert kvar och inväntade varmare tider...men till slut tog kaffesuget över så jag var tvungen att masa mej upp.
    Ha det så gott!!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Rätta till håret, det är precis vad jag också skulle behöva göra! Till och med håret är vintertrött och risigt och råttfärgat och FULT!
    Men det kan man ju göra något åt!
    Vilket fantastiskt vackert samhälle du åkte igenom! Kan tänka mig, att där är livligt på sommaren!
    Men, så kallt ni har det! Det är väl nästan värre än i fjor, va? Här är det bara 2-3 minusgrader men snön ligger kvar, även om det inte är så mycket! Hur ska det gå med vårspaningen?
    Vi får väl se på måndag!
    Ha det bra, min kära vän!
    Kram, kram, Monica

    SvaraRadera
  6. Kul uttryck - "rätta till håret"! Ja, det tråkiga vinterhåret skulle verkligen behöva rättas till här också!:)

    Vilken idyll du visar, men fortfarande sovande verkar det ju som...!
    Vackra men kalla och frusna vinterbilder också! Jisses, så kallt det är! Men jag väntarö på milda vindar här!
    Ha en fin dag!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  7. Det är så vackert samhälle du visar så man blir ledsen av att det står öde under höst och vinter.
    Ja nu är det bra kallt så lite varmare skulle ju inte skada om det blev.
    Gillar dina fina vinterbilder.
    Kramar:)

    SvaraRadera
  8. Snygga hus och fy 17 vad mycket vinter vi har! :-( Rätta dom till det bra? Tårkramar.

    SvaraRadera
  9. Vackra bilder! Men i dag lever jag i tron av att de är sommar och sol....känns faktiskt rätt skönt.....sitter i trädgården under ett träd och dricker nygjord jordgubbssaft......njuuuter av den varma solen....hi,hi,hi. Detta gör jag i min egen fantasi.
    Ha en bra dag! Kram från sommar Monica.

    SvaraRadera
  10. Ja, vad gör man! Ska man visa nya bilder går det inte att undvika att de är vita.
    Vilka vackra hus du visar, även de är vita. Bäckarna ser verkligen ut som om de frusit snabbt. Ja, nu är det onödigt kallt.

    Trevlig torsdag!
    Agneta

    SvaraRadera
  11. Njuter av dina vackra bilder.
    Särskilt de vackra husen i samhället...

    SvaraRadera
  12. Fint samhälle men trist om det är öde hela vintern. Hus gillar att det bor folk i dom.
    Fortsätt du med vinterbilderna. Här nere är bara pyttelite snö men svinkallt.

    SvaraRadera
  13. Ja, men du måste ju säga
    1. Vilken kommun du klipper dig i?
    2. Vilket är samhället du passerar?

    Tack:)

    SvaraRadera
  14. Härliga vinterbilder.
    Det ser ut så där hos oss ochså. FRUSET och jättemycket snö.
    Rätta till håret, ja det skall jag ochså göra på Torsdag nästa vecka.
    Det piggar faktiskt upp en frusen själ :O)

    Ha det gott
    Kram/Gunilla

    SvaraRadera
  15. Det är bara att tacka o ta emot när det bjuds vinterbilder,vi får nog vår tids nog,säger hon som väntar på vattendropp från taket,kram Nette

    SvaraRadera
  16. Nej, vad gör man, är det vinter så är det..:o)
    VIlka vackra hus du visar! Jag älskar att titta på hus, och hur andra bor...
    Ha det gott i vinterkylan, och så håller vi tummarna för att det snart blir vår!

    SvaraRadera
  17. Gud så fint område. Jätte fina hus. tack för dom fina bilderna som du visar. Kram Sussi. ha en trevlig helg.

    SvaraRadera
  18. Ja det är svårt att ta annat än vinterbilder nu. Men det är oerhört vackert..
    Ha det så gott!
    Helena

    SvaraRadera
  19. Antar att de flesta här såg Dokument Inifrån med The Phone House? Riktigt tråkigt. Har inte riktigt reflekterat över deras metoder tidigare. ..

    SvaraRadera
  20. Ganska konstigt att det kan vara så öde när det blir sån fart på sommaren men men visst lockar nog sommaren mer även om bilderna är helt underbara nu på vintern också.

    Kram!

    SvaraRadera
  21. Vackert men smärtsamt öde... Usch, vad tråkigt det är att det blivit så i våra fina kustsamhällen. Det är nog dags att åka till havet här och ta ett span på hur fruset det är i år.
    Vilken läcker filt du gjort!! Den är ju som ett konstverk!! Duktiga du!
    Ha en skön fredag!
    Kram!

    SvaraRadera
  22. Wow, vilka hus alltså! Så vill jag bo...öde eller inte!!

    Klem Anna

    SvaraRadera
  23. Underbara bilder!
    Å, vilket vackert hus! :) sådant skulle man haft!
    Kramen på dig♥

    SvaraRadera
  24. Det har ju med åren blivit så, att alla dessa söta fiskebyar med sina vackra gamla hus mer och mer blivit fritidshus/byar och står öde långa tider på året - trist!
    Men underbara bilder, och tjaa.. vinterbilder lär det nog bli ett tag till va?
    Så söt din filt blev! Liksom kransarna till dina dörrar!
    Men det där med "den perfekta frun" ger mig otrevlig känsla...fast det var ju så en gång i tiden *läskigt*
    Önskar dig en riktigt fin helg!
    Kram Allis

    SvaraRadera
  25. Ja vi får fortsätta med våra vinterbilder ett tag till. Men i onsdags sken solen här och humöret var på topp, eftersom jag just då fotograferade månadens dukning! Så fina träkåkar du fotat. Men jag tycker fortfarande det är så vackert ute, eller jag kanske intalar mig det för att inte längta allt för mycket efter våren...ler.
    Hur som helst ha en trevlig helg!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  26. Hej! Härliga vinterbilder! JAg har inte nästan visat en vinterbild iår eftersom ni alla har egna.....Konstigt eller hur....
    Vilket sött litet samhälle, som i vår lilla stad, vart är det; får jag fråga?
    Verkar så gemytligt där nere hos dig!
    Kram
    Carin

    SvaraRadera
  27. Hejsan Svejsan !
    Låtsas piggare än vad jag är.Av pulversoppor blir jag slö och lat.Och hungrig,skriker jag låter det som en skräntärna,det är väl bättre med snön den dämpar mycket av ljud som annars hörs väldigt väl vid barmark.Det blir det snart.Ser Dina Pioner, så vackra,vackrare än rosor många gånger.
    Jag ska njuta av den sista snön och kylan. snart svettas jag floder i 34 graders skugga som förra sommaren, nästan olidligt.
    Trevlig helg !
    Kram

    SvaraRadera
  28. Jag tycker att vintern är så vacker!
    Kram & ha en fin fredag!

    SvaraRadera
  29. Märkligt att denna vackra plats är öde på vintern... Fruset lär det vara en månad till eller mer. men en sak är säker, nu är det helg! ♥

    SvaraRadera
  30. Ja du jag tror vi går mot en ny istid. Vårt torp ligger nog i jämnhöjd med där du bor och vi har nästan inte kunnat vara där sen i November. Vattnet har frusit och snön är stenhårt packad.
    Jag längtar dit som attsingen.
    Hur ska man egentligen hitta några vårtecken nu till Måndag när utmaningen börjar?

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  31. Jag igen. Jag glömde ju säga nåt om din läckra filt. Tänk jag hade precis för mig att du inte kunde virka men den här ljuvliga filten ser allt virkad ut. Superbra jobbat minsann..

    Kram igen

    SvaraRadera
  32. Hej!

    Ville bara berätta att jag släckt ner min blogg för alla nu, så Du inte undrar....
    Kanske dyker jag snart upp igen...vem vet?
    Kram, Jenny

    SvaraRadera
  33. Älskar såna där små, mysiga samhällen! Synd bara att de blir så tomma och ödsliga på vinter halvåret...
    Fina bilder som vanligt. =o)
    Ha en fortsatt trevlig helg!

    SvaraRadera
  34. Vilka fina miljöer, många vackra hus! Fruset vatten är också vackert att titta på, men nu vill jag verkligen ha vår och barmark!

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta