I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

tisdag 1 februari 2011

Grått och pissigt. Usch.

1  usch
Är det det här man ska behöva gå igenom för att våren och sedan sommaren skall komma för att det sedan äntligen skall bli sensommar och höst….
2  uschDet är inte roligt nu, huuhuuh……..
Omgivningen förkunnade att han ville ha blommor för att det skulle bli lite trevligare, vårlika blommor, så vi gav oss iväg på tur.
3  uschFör att komma ut på lilla vägen innan den lite större var vi tvungna att kana ut på den här. Är det så här det ser ut på vintern då tycker inte ens jag om vintern.
4  uschMysigt….
5  uschVackert…….kommer att tänka på Monica Törnell och sången Vintersaga. (Eventuellt kan man klicka på det markerade och lyssna på vad jag menar för sång, jag vet inte än om det funkar).  Grått och vemodigt….
6  usch
Sverige när det är som vackrast….

8  OK
Många fina blommor fanns i blomsteraffären, men är man grinig så är man, jag ville ju ha massor av pärlhyacinter och andra vårlökar, men det fanns inte….typiskt, eller hur?
10  usch
Hemåt igen, i det grå, tur man kan vägen!
15  omgivn blomma
Vi fick i alla fall med oss en blommande krukväxt hem, orkidén var omgivningens val.
16  min krukväxt
Och mitt val blev en Dracena, inte två, jag var bara tvungen att ta med två bilder eftersom Nisse valde att dekorera bilden.
20  nisse
Och vad skådar mitt norra öga, jo, Nisse på knyppeldynan……
22  nisse o knyppling
Kolla stilen……vaddå äger ju hela alltet….och än har han inte förstört något, han bara ockuperar det.
24  knyppel
Knypplingen, ja, jag knypplar tappert på och jag hade inte fått riktig kläm på det, stadkanten såg ut som om den var klippt med en sån där taggig sax, inte bra, ojämn och ful.

Men så kom jag på! Mimmi Hek med bloggen Knypplerskan och hennes man”! Mimmi är ju knypplerska på riktigt, så jag frågade henne och fick rådet att sätta nålarna lite utåt och vips så var stadkanten slät och fin!
28  spetsen
Tack snälla Mimmi för det goda rådet! Nu har jag allt som allt gjort 2,75 m varav endast de sista 55 cm är OK. Det var det jag fick i läxa, att göra 55 cm!
30  loppistyg
Här syns vad jag köpte på loppisen i lördags, en jättefin linneduk, kanske 2,5 m lång kantad med blått och 5 servetter. För det fick jag betala 70 kr! Och så fick jag tag på lite tyger i blått som jag skall ha till ytterdörrskransarna som jag skall vårpynta så småningom. För några kronor endast.
34  groddar
Och så groddar jag och det har blivit jättefina små alfalfor redan, snart kan vi nog äta dom och mina gröna och gula ärtor har också visat livstecken!

Så lite uppiggande blev det allt till slut. Nästan, i alla fall. Men det är fortfarande pissigt och grått ute.

Agneta!

34 kommentarer:

  1. Grått og trist vær hos deg, ser jeg. Her har det vært sol i dag. :) Happy! :) Flott den kniplingen du holder på med. Det ser så komplisert ut.

    SvaraRadera
  2. Men håll ut! Vi går mot ljusare tider, var så säker :)
    Vilken fin spets. Jag har inte knypplat sedan jag gick i högstadiet, men det var roligt!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Usch ja! Den bohuslänska vintern när den är som fulast och våtast och gråast...blääää.
    Tur du har Nisse som så fint hjälper dig med knypplingen...ja å så alla dom andra hemma hos dig.
    Kram i dimman från andra sidan fjor´n.

    SvaraRadera
  4. Oj så grått och trist väder ni har..men snart blir det bättre.
    Vilken gosig Nisse kisse.
    Ha det så bra!

    SvaraRadera
  5. Samma gråväder har vi haft i Sthlm i dag också! riktigt trist och låten "Vintersaga" passar verkligen - rätt stämning liksom!

    Jaha, så katten har tagit över knyppeldynan på katters vis, med en självklarhet som heter duga!:)
    Så fint du hunnit knyppla ändå! Oj, så imponerande!!!!
    Jodå, du har alldeles rätt - mina pelargoner hängar upp och ner i hallen på torpet i plastpåsar, med öppning nertill! Ska bli spännande att se om det klarat sej!
    Vilket minne du har!:)
    Lisa

    SvaraRadera
  6. Jaaa vackert är det ju inte....men på god väg mot det vackra! Jag vet inte om det glädjer så mycket mer med ofantliga snömängder som tinar först i april... Gråslaskperioden kommer oavsett, jag skulle hellre ha den nu...och tidigare vår:)
    Men!!! Knypplar du!!! Wow, så imponerande, det ser sååå svårt ut... och din spets ser proffsig ut:) Dessutom inspirerade du mej att sätta igång en sats med groddar:) Mums så gott!
    Härda ut lite till så blommar det snart!
    Kram Cilla

    SvaraRadera
  7. Grått och trist, men många fina bilder!

    SvaraRadera
  8. Tänk att ha en omgivning som tycker att hemmet behöver blommor!? Ge honom en kram från mig, och till Nisse också, jag tror han saknar mig ;-) Vi har samma grå regnväder här, annat var det i Budapest...*suck* Kvällskram!

    SvaraRadera
  9. Du gör helt rätt som piggar upp dig med groddar och annat mysigt när det är grått ute.
    Vad fin din spets blir och skoj att mitt råd kom till nytta. Kan också berätta att katter älskar knyppeldynor. När du har 120 par pinnar där kan jag lova att Nisse inte får ha det som bäddsoffa! Men han ser ut att njuta. Har inte fröken lärt er att virka en remsa med hål som du kan stoppa in pinnarna i då du transporterar dynan eller bara har den stående? Jag kunde inte se någon på fotona. Då gör det inget om Nisse ligger på den. Jag lovar att du kommer att ha nytta av det när du får upp fler par.

    SvaraRadera
  10. Grått och trist men trots detta mysig läsning, tack!

    Kram/caja

    SvaraRadera
  11. Hm, kanske jag ska vara glad åt mitt vinterlandskap iaf...läntar INTE efter det vädret du haft idag.

    Gu va duktig du är med knypplingen, minns att jag provade på det en gång på högstadiet..vill minnas att det var riktigt kul ;o)

    Klem Anna

    SvaraRadera
  12. Sambons kommentar om dagens väder - varför utsätter man sig för att bo här när det finns varmare breddgrader?
    Kram Marie

    SvaraRadera
  13. Ja lika pissigt...är det här, hu så tråkigt. Känns som man ska deppa ihop men när jag såg dina vackra blomster bilder hoppade jag till, det kommer det kommer en vår snart.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  14. Det här grå vädret är inget uppmuntrande precis.
    Kul att omgivningen ville ha lite blommor att pigga upp er med, fast är man sur när man handlar får man inget med sig hem.
    Vad duktig du har blivit med knypplingen, det ser riktigt bra ut. Vad roligt att Mimmi kunde ge dig några bra tips.
    I morgon får vi hoppas på SOL.
    Kram Anne-Lie

    SvaraRadera
  15. Tänker på detta med att gå ut med hunden i detta väder... Det är så man gråter när man ser honom under magen! Fy så trist! Det ska bli en fröjd den dagen snön är borta! Här är det fullt med stora högar med brun snö... Kommer väl att smälta bort till midsommar kanske ;-)
    Ha det bäst och sköt om dig, kram!

    SvaraRadera
  16. Hej! ja du vilket trist väder vi haft idag. Härlig blogg och fina foton. Kul att känna igen vissa platser!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  17. Igår var det verkligen trist väder. Det regnade och dimman låg tät nästan hela dagen. Idag har jag klarblå himmel hoppas du har detsamma. Genast känns det lite lättare. Så mycket fin spets du kommer att få.
    Kram och ha en fin dag
    Marita i Heestrand

    SvaraRadera
  18. Hej

    Ja alltså vi hade också så där rått och isigt väder i går. Kallt så kläderna frös fast i huden. Problemet här hos oss är att när vi har kyla har vi även fukt i luften och då blir det kallare än vanligt.

    Knyppleri ser svårt ut men det blir fint resultat av det. Ja en vinterälskare som jag är så längtar jag nu ändå till VÅREN..........

    SvaraRadera
  19. Ja, usch så grått och trist. Trevligt dock att mannen din föreslår en tur till blomsterbutiken. Din Nisse, han är en riktig linslus han och tänk att de alltid ska ligga på saker man har framme. Men håll ut, snart så kommer våren, ja om en månad eller två./Kram Merja

    SvaraRadera
  20. Ser ut som det är grått i hela vårt avlånga land.
    Mysigt Nisse har det. Jag älskar katter. Men de gör inte min man ;0( Så duktig du är & knypplar. Vore kul & kunna. Önskar dig en härlig vecka trotts grått väder.
    Kramisar
    Sus

    SvaraRadera
  21. Precis så där grått och trist har vi det också här! Igår kväll var det dessutom underkylt regn och det blev snorhalt! Men idag är det i alla fall 3 plusgrader och det töar! Hurra! För vi har bara smutsiga snöhögar och hårt tilltrampad snö (=IS!) kvar och det vill jag gärna bli av med!
    Synd att ni inte hittade de vårlökar ni villa ha!

    Jag är full av beundran för din knyppling! Jättesöt spets du gör!
    Och så typiskt katter! När vi hade Sigge här, gick han alltid och la sig i makens laptop - men bara om maken satt där! Annars gick han rakt förbi...
    Han är ju bara för söt, Nisse, när han poserar med orkidén!
    Groddar, det har jag aldrig försökt mig på. Maken är mycket skeptisk till sånt... Men kanske?
    Nu ska jag i alla fall försöka baka "Skaparglädjes" grötbullar (eller havrefrallor), jag tyckte det lät spännande!
    Gråa slaskkramar, Monica

    SvaraRadera
  22. Gårdagen ja, men idag skiner solen och himlen är blå. Jag undrar när din katt kommer att tycka att du inte får röra hans dyna!
    ;)

    SvaraRadera
  23. tack för din kommentar! Visst finns de med oss, inom oss :)

    SvaraRadera
  24. Men såååå illa är det väll ändå inte? ;0) Solen skiner ju varannan dag och man känner äntligen att det går åt rätt håll! Jag är så glad att hösten är över så nu kan ingenting göra mig ledsen!

    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  25. Fick en dechavu (fonetiskt skrivet) nu. Har inte knypplat sen jag gick i skolan. Hundra år sen ungefär!

    SvaraRadera
  26. Det är väl lite pissigt så vi ska märka skillnaden:)
    Här är det fint idag, inte för att skryta..!!
    Tänd lampan och titta på din orkidé så kan du låtsas att det är sommar:)
    Kram

    SvaraRadera
  27. Vintersaga, underbar att lyssna på! Har den även med Jerry williams, inte riktigt lika bra kanske.
    Skrattade lite för mej själv när jag såg din knyppeldyna, eller rättare sagt såg katten...inte alla som kan skryta med långhåriga spetsar!! Här upptäckte jag att någon av kattdamerna faktiskt har legat på min spikmatta en dag, månntro de också har problem med ryggen...??
    Fick en glimt av våren idag, genom fönstret på jobbet...solen sken och det var några plusgrader. UNDERBART!!
    Ha det så gott!!
    Kram

    SvaraRadera
  28. Jag Måste nog säga att omgivningen har bra smak! kramis Nette

    SvaraRadera
  29. Ja, här har det regnat hela dan. Det är tur att det finns mycket mysigt och kul att pyssla med inomhus, medan man drömmer om vår och sommar.

    SvaraRadera
  30. Ja, inte är det roligt nu precis. Och precis som du så vet jag att tyngre tider väntar i och med vårens ankomst. Men det skall väl gå det också...
    Idag var jag inne på min ord arb.plats med utsikt över sta´n. Och kan du tänka?! Det var nästan så att solen bröt igenom det grå en stund på em! Det är ganska härligt att se så mycket av himlen. Det gör jag inte där jag sitter hos kund. Men å andra sidan hoppar där kaniner utanför fönstret rätt som det är. =0)
    Lite positivt hittade du ju till slut ändå. Skönt! Buskissen på knyppeldynan är ju för skön. De kan verkligen "äga"!
    Kram!

    SvaraRadera
  31. Jag verkligen hatar denna tiden på året. Om man bara kunde snabbspola fram till våren eller typ till april :D

    SvaraRadera
  32. Ja, grått och trist har även vi haft i flera månader, MEN så vände trenden igår och ljuset flödade och det gav ljusterapi in i märg och ben!

    Fint du knypplar, men det verkar lite krångligt med alla spolarna, eller..?

    Kram /Bea

    SvaraRadera
  33. Vi har också haft så grått och trist i dag.
    Ha en mysig onsdagskväll.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  34. Usch vilket tråkigt och grått väder du haft. Här har vi haft soligt och blåsigt och takdropp. Vägarna är glashala. Hörde på radion att de skulle vattna på rallyvägarna och så hoppas de att det fryser till is. Men du ska inte tro att jag står i skogen och tittar efter några bilar. Roligare kan man väl ha det.
    Fin blomma du köpte.
    Ha det så gott.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta