I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

torsdag 3 februari 2011

En bra dag.

1   berget
Uppe på berget bakom vårt hus, det som jag kallar kalfjället, riktigt angenämt igen. Fast det kom regn senare, under kvällen. Men en så här fin dag förlåter det mesta!
3  berget
5  toppen
Det här är uppe på toppen och det kallas för Stången.
6  myren
Detta är den lilla sjön vi har promenerat runt, runt i vinter när det varit så tjock is på den.
7  myren
En gång i tiden var det bara en myr, men sedan dämdes den upp och var vattenreservoar för Lysekil i en del år. Jag var som barn med och högg (ja, faktiskt, med en liten “barn”-yxa……det är sant!!!) ner smågranar när man röjde i kanterna….skogshuggare, det var det jag var en gång i tiden. Nu är det bara en stilla liten, liten sjö med kinesiska gräskarpar och regnbågsforell i.

9 trollhassel
Utanför stugknuten ser trollhasseln ut så här nu. Lovande!
10 trollhassel

12 mossa
Nu när snön smält undan så rejält har mina älskade mossor kommit fram och det gläder mig, det är ju så fint, vilken färg!
14 mossa

18 larv
På hundpromenaden idag såg vi ett annat litet kryp som var ute och gick, den pinnade på riktigt ordentligt. Undras om det kan bli en fjäril av den senare?

20  mulching
Vid ett sommarhus vi gick förbi hade man mulchat ordentligt med dagstidningar.
22  sommarhus
Fyra hus som bara används om sommaren gick vi förbi. I ett av dom höll hantverkare på att göra om en altan – ett riktigt vårtecken, tycker jag. Men det sista huset ovanför, det har stått med plast på västerväggen i flera år nu – synd.

Efter promenaden åkte jag till knyppelkursen och nu gör jag en spets med en väldigt liten uddkant på.

Jag trodde i min enfald att jag skulle får göra något med fler pinnar och mer avancerat men knyppelfröken tog bort två pinnar från mig! Baksteg, eller vad kan det kallas, tro? Bilder kommer.

Agneta!

40 kommentarer:

  1. Godmorgon, tidig morgon här hos mig...
    Har tittat runt på din fina blogg. Visst är mossorna fina. Vad fint det blir när du knypplar men det ser svårt ut. Håller mig än så länge till virkningen.
    Ha en fin fin dag/Gela

    SvaraRadera
  2. Hej vad underbart med natur inpå knuten. fina hus! ska bli kul o se knypplingen!

    SvaraRadera
  3. God morgon :-) Idag har vi vaknat till snorhalka och regn/snö blask, behövde verkligen dina bilder! Morgonkram!

    SvaraRadera
  4. Massa fina bilder!
    Ser ut som du hade en underbar promenad.
    =o)

    SvaraRadera
  5. God morgon! Vilka vårbilder! Här har det regnat hela natten och blåser massor! Nu ska jag köra iväg och vara sjukmormor!

    SvaraRadera
  6. Ja, det var jättefint väder ända till klockan tre när jag gick från jobbet, då kom regnet och idag blåser det så att det knakar i huset men det ser ut att bli en regnfri dag i alla fall.
    Kulingkramar från Strané.

    SvaraRadera
  7. Du visar alltid så vackra landskapsbilder - så även idag!
    Så underbart väder vi hade igår, och jag ser att det var samma hos er! Riktiga vårkänslor får man ju när man ser hur lite snö det är och både knoppar och kryp finns hos dej!
    Så vackra hus - det med plasten på väggen -...oj, det riktigt kliar i fingrarna! Så vackert det är!
    Jaha - så du fick göra "baksteg" på knypplingen? Tänk, om det är tvärtom...!!!:)

    Tänk, så mycket det gör med en solig dag då och då! Idag verkar det blir grått men önskar dej ändå en fin torsdag!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  8. Vilka bilder du bjuder på idag...så vackert ni bor...vilka utsikter. Tack!

    Kram/caja

    SvaraRadera
  9. Skönt att det ljusnat lite hos dig.
    Härliga vårbilder du visar idag. Tänk att trollhasseln har kommit så långt.
    Hos mig ser man ingen mossa än, vi har alldeles för mycket snö kvar, tyvärr. Är SÅÅ trött på snön nu.
    Det kanske är nu man ska börja med sina trädgårdsbyggen innan man får för mycket annat att göra.
    Ska bli roligt att få se bilder på din nya knyppelspets.
    Kram!

    SvaraRadera
  10. God morron vännen!
    Vilka vackra vyer du fångat på bild....
    Du verkar bo så otroligt fint.....

    Hoppas att du får en bra dag, här har vi tyvärr bara regn o slask dagen till ära!

    Kraam Therese

    SvaraRadera
  11. Vilka fina bilder
    Våren verkar vara på gång nere hos er
    Ha en bra dag

    SvaraRadera
  12. Det ser ut som naturen vaknar hos dig.

    SvaraRadera
  13. Tänk så olika vädret kan se ut i vårt avlånga land. Här i norr hade vi underbart vinterväder igår och idag är det snöstorm.
    Ha en bra dag!!

    SvaraRadera
  14. Här har vi "gå-tillbaka-till-sängen-och-dra-nåt-gammalt-över-dig-väder"! Inte nåt roligt alls med andra ord! Våren verkar ha kommit och smugit sig på hos dig. Här är det nog fortfarande vinter men skam den som ger sig, det blir nog vår här med snart! KRAM!

    SvaraRadera
  15. Tack för promenaden! Mossan ser för underbart mjuk ut och den lille gynnaren som redan vågar sig ut på promenad, vilken tuffing.
    Så synd att man inte är mer rädd om sitt hus, utan att man låter plast sitta där i flera år, att de inte säljer! Ha en riktigt skön dag!/Kramen

    SvaraRadera
  16. Jaha, det var hos er det fina vädret var igår! För här var det gråmulet, men plusgrader, vilket jag uppskattar, för då kan dom fula, smutsiga snöhögarna, som är det enda vi har kvar av snön, smälta bort! Och idag har vi litet solsken, minsann!
    Tänk att du hittade en liten larv! Jag tror minsann att damen har börjat leta vårtecken...
    Och man ser ju på dina bilder, att mycket snö försvunnit och att det är ett helt annat ljus!

    Ni har också sommarstugor omkring där ni bor, ser jag! Precis som vi. Fast dom blir färre för varje år...

    Och du strävar på med ditt knypplande! Det ser verkligen roligt ut! Får kanske kolla om det ges dylika kurser här någonstans? För knyppeldyna har jag ju!
    Hoppas solen lyser på dig även denna dag!
    Vårliga kramar, Monica

    SvaraRadera
  17. Tack för rundturen! Hos mig ligger snön kvar men börjar bli lite tunnare lager. Fåglarna sjunger i buskarna, ett härligt vårtecken :)
    Ha en riktigt bra dag.
    Kram Annika

    SvaraRadera
  18. Underbart fint!
    Här har vi bara en massa snö. Jag vill ha en droppig vecka med värme, så att den smälter.:-) Kram Stina

    SvaraRadera
  19. Vilka underbart fina bilder du bjuder på!
    Nu får man en föraning om att våren faktiskt är på väg...
    Fast här uppe lär det nog dröja några månader till.
    Kram

    SvaraRadera
  20. nä du, agneta! någon jäkla rättvisa borde det ju vara! det är inte bara det att du bor på ett sådant fantastiskt ställe, men nu börjar en hel massa vårtecken redan dyka upp hos er! här snöar det ymnigt idag, och man ids inte ens tänka på våren :/
    kram i alla fall (trots att jag är grymt avundsjuk just nu)
    ingela

    SvaraRadera
  21. Haha, deppa inte över pinnarna, se det som färre men värre ;)

    SvaraRadera
  22. Underbara bilder från er närmiljö! Så vackert med den lilla sjön :).
    Knyppelkurs låter intressant, ska bli roligt att se din spets här i bloggen sedan ;).
    Kram/Annie

    SvaraRadera
  23. Bilderna på mossan gör mig alldeles varm i kroppen! Så härligt... Här bakas bröd idag eftersom knolltottarna är på dagis. Jag vet inte om det blev så mycket lugnare dock eftersom lilleman fortfarande är sjuk. Sitter vagnar honom med en fot på hjulet medan jag bloggar. ;0) Tur det är fjärde barnet för hade det varit det första hade jag fått panik av att han aldrig somnar. *haha*

    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  24. Vilka vackra små hus. Det finns många sådana små pärlor i Bohuslän.
    Blir nästan lite upprörd över hur mycket mer sol ni har hos er, bara några mil härifrån:)
    Mulcha, är det det att skydda växterna från kylan?
    Kram Jennie

    SvaraRadera
  25. Det är jätteskönt ute nu när regnet håller sig på avstånd. Friskt och skönt, kanske lite väl friskt, för här stormar det som aldrig förr. Men precis som du skriver så kommer nog deras hus torka snabbt;)

    Här pluggas det! Kul!! Gillar att det händer nya saker! Matte är spännande!!

    SvaraRadera
  26. Jag är jätteimponerad att du går på knyppelkurs, måste vara pilligt. Ska bli roligt och se vad du knypplar. Jättefin liten sjö ni har, och gulligt att du hjälp till och hugga träd där. Den lilla svarta som kryper var ett bra vårtecken.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  27. Visst är det härligt med blå himmel. Tänk att en liten larv redan är ute och går! Vackert med de vita sommarhusen.

    Fina bilder på Nisse på knyppeldynan! Katter är roliga!
    Du får göra ett nytt försök med pärlhyacinterna! En bra anledning att få åka till blomsteraffären igen.

    Trevlig torsdag!
    Agneta

    SvaraRadera
  28. Fina bilder Agneta!

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  29. Ni bor så underbart till :) och vilken utsikt!
    Så där skulle jag oxå vilja ha det :)
    Kramen!

    SvaraRadera
  30. Fattar bara inte att det alls finns barmark någonstans i Sverige redan när vi sitter här med stora drivor runt knuten i fler månader ännu. Jag gillar visst snön men inte hur länge som helst. Nu är jag så nyfiken att jag måste titta på kartan var Lysekil är så jag alls har någon uppfattning. Har varit till Öland en gång, det är det längsta söderöver jag varit i Sverige.
    Gissar att ni kan odla både päron, plommon, björnbär m.m. utan problem eller?
    Och sen vilka fina bilder du har från "kalfjället". Ha det så gott.

    SvaraRadera
  31. Fina bilder. Ser härligt ut att trollhasseln kommit så långt.
    Vad gäller knypplingen så ta det lugnt, du får snart använda fler pinnar. Det är viktigt att du tar vara på tiden och tränar in slagen ordentligt nu i början annars får du problem sedan.

    SvaraRadera
  32. Så vackra bilder! Här har det kommit mer snö i dag. För mig fick det gärna börja smälta bort snart :)
    Lycka till med knypplingen. Kram Kicki

    SvaraRadera
  33. Igen, vackra bilder från dig med lite historia till!!

    Säkert inget bakslag, men en liten test kanske på knyppelfronten!

    Klem Anna

    SvaraRadera
  34. Så går det när du har hjälp av katten på knyppeldynan ,fniss, vårtecken är det något man drar över över sig eller? Snöfall kallas det här hos oss ,kramis Nette

    SvaraRadera
  35. Så fina bilder! Huset med plast på är ju verkligen jättevackert, det ser ut som det ägarna hunnit göra hittills blivit riktigt fint! Gammaldags och charmigt!! Kan du inte ta lite mer bilder på det på nästa promenad, skulle gärna vilja se mer :))

    Kraaaaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  36. Åh vilka härliga knoppar :) Det känns att det snart är vår, såå skönt!!
    Ni verkar bo så himla fint :)
    Kram Emilia

    SvaraRadera
  37. Vilka vackra bilder du har
    Och vårtecken, ni har kommit längre än oss
    Men mycket regnar bort här åxå, vi har haft såå mycket snö, så nu är det dags att bli vår
    verkar gå bra för dig med knypplingen :)
    kram Kristina

    SvaraRadera
  38. Alla dina bilder påminner mig om att snart är torpet redo för att invaderas av oss.
    Vattnet har frusit däruppe och snön har varit en plåga men snart ska vi dit.
    Hummel-tanten hade du ett namn på.
    Jag får kolla vidare om det finns mer att utforska om henne.

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  39. Som vanligt blir jag tagen av dina vackra bilder, du bor i de vackraste omgivningar. Kan inte vara bra att det huset stått så länge med plast på?
    Tack för din supergulliga kommentar!
    Ha nu en riktigt kön helg, här har snöat i natt, kan undra om ni fått också?
    Kram Pia

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta