I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

måndag 28 februari 2011

Vårteckensutmaning 1–28 feb. Isklart.

1  dager090
Vi har fortfarande vinter, vi har snö, allting är dessutom täckt av en hinna av tjock is, det klirrar i trädens grenar när vinden drar igenom dom, det är kallt, det är minusgrader, det är ett riktigt elände. För att uttrycka det milt.

För att komma till civilt område (vi bor ju ett par backar uppåt) är det bara sätta sig på baken utanför dörren och vips är man nere vid vägen. Värre då att komma upp. Det bästa vore nog sådana där broddar man har när man går på is på sjöar. Då kunde man ägna några timmar åt att dra sig upp.

Nej, nu har jag, som är vinterälskare, fått min dos av vinter, nu räcker det.

Då är det väldigt bra att Viveka med bloggen Humlebacken har startat Vårteckensutmaningen igen. Det är ett tryggt vårtecken, det!

Vill man vara med, är det bara att gå in på Vivekas blogg och se hur det fungerar, det innebär bara att man visar vårtecken, vad som helst, på måndagar.

Och bor man i ett så avlångt land som vi gör, så är det riktigt roligt att följa vårens våldsamma/tröga framfart!

2 isbil
Min bil är inkapslad i is.
3 isbil

6 fågelmat
Fåglarna kanar av fågelbordet….
7 fågelmat
8 fågelmat
Havreneken är kanderad i is.

10 fönsterbleck
11 verandaräcke
Verandaräcket, inte mycket att ta sig i just nu….

12 vridhassel
Att visa växter är inte lätt, dom finns under snön, som ligger under under isen, men men vridhassel står i alla fall ovanför allt det där och är vackert inisad den också!

Men…..precis nästan samma dag som idag (två dagar tidigare bara) förr året, dvs 2010, såg det ut så här:
17  2010 denna dag 1
…ymnigt snöfall…
18  2010 denna dag
….och på vår veranda såg det ut så här.

Alltså, det är väldigt mycket bättre i år. Jajamensan! Så är det.

Agneta!

41 kommentarer:

  1. Mamma berättade att i Tanumshede föll det is från himlen i lördags...

    SvaraRadera
  2. Herregud som det ser ut hos er! Ja, man kan i alla fall inte säga att ni är insnöade, men väl inisade!
    Det måste ha varit väldigt fuktigt och sen kallt, för att få ett sådant istäcke! Jag skulle nog inte våga mig ut!
    Fast nu kommer mars med milda vindar och töar upp alltihop, ska du få se! Vi får hoppas på det!
    Men ni har i alla fall mindre snö än i fjor, det ser man ju tydligt! Jag måste nog kolla på dina vårteckeninlägg från i fjor och se när ni fick barmark då! Det kan ju gå fort!
    Var försiktig om du går ut, men stanna helst inne!
    Vårvarma kramar från din polare i söder!
    Monica

    SvaraRadera
  3. Helt inisad och inkapslat i detta genomskinliga täcke. Glatt värre att gå till jobb och andra uteaktiviteter. Bilen stod med motor och kupévärmare hela lördagen för att bli av med all is. Vår stora björk på utsidan huset släppt sina iskristaller på marken men annars är det lite roligt att lyssna på trädens ljud lust nu :D
    Kram från Hunnebo.

    SvaraRadera
  4. Vilket islandskap, vackert men kanske inte så roligt när hela bilen är täckt med is. Vilket påminner mig om min tid i Kiruna och jag kom ut en morgon och såg grannens bil - den var täckt med 5 cm tjock is, hela bilen. Han fick ha kupévärmaren igång i en vecka innan den kom fram. Håll ut!/Kram Merja

    SvaraRadera
  5. Fy för att skrapa den bilrutan ;) Visst är det vackert, men inte nu längre!

    SvaraRadera
  6. Hej! Va festligt det blir med isen hos Er! Här är det sällan så beroende på jämnare temperatur vad jag förstår.
    Ja, nu får man titta runt och kolla!
    Ha det!
    Carin

    SvaraRadera
  7. Ja såg såg det ut här hos oss oxå under helgen, där jag jobbar har vi en ramp för rullstolar, lutar lite gör den och när man gick ut genom dörren, så vips var du näre! Hoppas nu att vi får lite mildare väder! Kram Iréne

    SvaraRadera
  8. Jisses med is ni har så häftig och snyggt men stackars dig på bilen.......det kan inte ha varit lätt att ta sig in i den ?


    kram Anna

    SvaraRadera
  9. Men oj då...ni bor ju nästan i ishus. Det verkar vara såndär svår is att få bort. Jag är inte avundsjuk på din bilruta, den vill jag inte skrapa.
    Men visst är det roligt att vi får börja leta vårtecken igen med våra "bloggögon". Alltid hittar man något nytt. Om inte annat kan man ju fota inomhus.
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Men oj vad mycket is det var hos dig!!! Men hoppas det smälter snart, kram Gela

    SvaraRadera
  11. Utan sparken hade inte jag kunnat ta mig ut på några hundpromenader. Nu är det verkligen isigt. Det har varit en lång vinter. Förra året var också en lång vinter och nu vill man så klart ha lite vår.
    Kram Marita i Heestrand

    SvaraRadera
  12. Nåja, mars i morgon, så kanske ett och annat vårtecken snart kan registreras! ♥

    SvaraRadera
  13. Barmark i rondellen idag, otroligt! Fast Tiguanen ligger som en padda på vägen, så jag brukar inte sladda runt (köpköpköp)!

    SvaraRadera
  14. Men kära nån, så ni har det! Is är nästan det värsta och livsfarligt att gå ut!!! Fy så jobbigt!
    Förra året den här veckan kunde jag inte åka till torpet överhuvudtaget, det var så mycket snö så jag skulle inte komma in. Lite bättre i år och milt, men forfarande helt snötäckt och ingen soooool, som de lovar varje dag och skjuter fram hela tiden...! Morrrr, så trist det är!
    Ja, nu har vi väl fått vår dos av vinter kan man ju tycka!
    Hoppas att ni snart får plusgrader så iseländet smälter!!! Helt otroligt!!!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  15. Läskigt med så mycket halkig is. Våren känns forfarande avlägsen än, men snart så... :))

    SvaraRadera
  16. Stilige isbilder du har tatt. Jeg likte så godt de ulike formasjonene. Flott med de små istappene som henger fra taket på fuglebrettet. :)

    SvaraRadera
  17. Nääää...det ser ju inte vårligt ut! Nu räcker det med is och snö tycker jag!

    Mvh
    Frida

    SvaraRadera
  18. Det var nog isigt värre hos dig men det kan ju inte bli värre,kram Nette

    SvaraRadera
  19. Ojojoj, isigt värre! Fast vackert är det, det kan man inte förneka!

    Kram Mimmi

    SvaraRadera
  20. Det var isigt det mesta!! Här har vi klarat oss ifrån det, en grå dag med temperatur runt nollan har vi haft, inget att skryta med direkt. Väntar på morgondagen, en ung pojkvasker på tv :n lovade solglimtar, och f-n ta honom om han lurat mej!! Jag längtar så efter sol, och har redan planerat in en promenad innan kvällspasset på jobbet.
    Ha det så gott!!
    Kram

    SvaraRadera
  21. Jösses vad is ni har. Rena istiden..
    Jag hade inte heller helt lätt att hitta vårtecken men man får ta det som finns. Dina isbilder är i alla fall läckra även om man inte direkt får vårkänslor..
    Kram på dig
    Maidi

    SvaraRadera
  22. Men oj, de var många istäcken... eller istecken..
    kram

    SvaraRadera
  23. Vårtecken?
    Tja, idag hade vi plusgrader för första gången. Det kändes underbart. Det tinade, takdroppade och det blev osedvanligt skitigt på rutan när vi körde bil.

    Men vårtecken? Nej, det är ett par månader bort måste jag säga samtidigt som jag suckar djupt.

    SvaraRadera
  24. Kul att jämföra med förra året. I alla fall när jämförelsen väger åt rätt håll så att säga. :)
    Önskar en skön vecka!

    SvaraRadera
  25. Den där isen ser nog ganska mardrömsaktig ut. Hoppas ni får plusgrader snart, så den smälter bort. Kram, Mona

    SvaraRadera
  26. Så vackra bilder....men burrrr så kallt! Jag längtar så efter våren!
    Kram Agnetha

    SvaraRadera
  27. Lyfter på hatten igen! Underbara is-vinter bilder!!! Men var är våren?????
    Ha det och må väl.

    SvaraRadera
  28. Hej Agneta!
    Ja, nu har vi haft nog av vinter tycker jag skönt att vi idag går in i månaden mars i alla fall:)

    Dina bilder är en fröjd för ögat as always!

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  29. Hej

    Oj inte ett vårtecken fjärran när ju.....hos oss har trädknopparna börjat komma...haha

    SvaraRadera
  30. Oj isigt värre. Kram Sussi.

    SvaraRadera
  31. Oj, så mycket is! Hoppas du inte ska iväg med bilen... =)

    SvaraRadera
  32. Längtan till vår sol och värme är nog stor hos många nu...Ville bara kika in för att önska en bra dag..kram Susanne

    SvaraRadera
  33. Ja, jag vet, det är inte mycket till vår ännu, men när det blir istappar på taken då är det väl ändå en aning om det som vi hoppas på, eller hur?
    Kram och ha det gott med broddar på. Birgitta

    SvaraRadera
  34. Agneta, angående potatisgratänegn, smalvarianten, så stod det till 4 pers 14 potatis, en bit purjo och två vitlöksklyftor kokes i 3 dl mjölk. salt och peppar.
    Jag tog 10 potatis och så kokte jag 3 morötter i vatten som jag sen blandade ner i det andra.
    Skivat vid kokning givetvis :) 50 min i ugn. Men ta större form än jag gjorde!!!

    SvaraRadera
  35. Härliga bilder som du tagit. Man liksom känner igen en del som man inte reflekterar över så där mitt i vardagen, om du förstår vad jag menar. T.ex is i havren, man lägger ju inte märke till sånt utan kamera så den gör ju verkligen rätt för sig.

    SvaraRadera
  36. WOOW...vilken istid... Isigt här oxå, men milt så snön smälter som bara den!! Juhuu ;O)
    Bådar gott för den snö som kommer efter mildperioden.

    Klem Anna

    SvaraRadera
  37. Du måste fått vår isranson med! (ler)

    SvaraRadera
  38. Med tanke på det enormt stora intresset för pads nu kommer det bli intressant att se om det blir något skifte på webben. Alltså hur utveckling för olika devices prioriteras. Kommer pads ha högre prio än mobiltelefoner t ex? ...

    SvaraRadera
  39. Det gäller att hitta det positiva ;-)
    Vackra bilder, men huuuh vad kallt det ser ut.
    Håller med dig, nu får det räcka med vinter! Men, nu är mars här så våren ÄR på gång :-)
    Ha det gott. /Ingela

    SvaraRadera
  40. Oj så din bil ser ut! Verkligen isigt värre. Kul jämförelse med förra året. Kram Marie

    SvaraRadera
  41. Vackert med isen men oj så halt det måste vara.
    Ja Vi har jämfört bilder från i fjol samma tid och Vi har lika mycket snö nu som då.
    I kväll har vi tagit en fin promenad 6 grader kallt och stjärnklart.

    Kram!

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta