I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

tisdag 15 februari 2011

Dynamisk dag.

1 körsbär
Körsbärskvistarna som jag tog in för någon vecka sedan blommar nu för fullt.
2 körsbär 1

5 blom
Likaså forsythian.

8 clivia
Och clivian. Fast den är nyköpt med knopp och inte alls utifrån….

10 pärl
Så fick jag till slut tag på pärlhyacinter, så nu har jag en liten miniskog på köksbänken.
11 pärl
Knoppen är ju vackrast, det är fenomenalt vad naturen kan fixa till det.

12 monica bröd
Mitt “Monica tjernhus bloggs bröd” tog slut i helgen så då bakade jag nytt idag – det är så vansinnigt gott!
14 banankaka
Omgivningen har i alla år ätit bananer som om han tillhörde våra förfäder, men plötsligt får den ont i magen av dom. Då fick jag ett huslighetsryck och bakade banankakor, 2 stycken. Känner mig väldigt präktig som tar tillvara övermogna bananer!
20 soppa
Och när det är så kallt ute som det är nu blir jag alltid sugen på soppa och idag blev det den här. Den är enkel att göra, man behöver inte ha en faslig massa ingredienser hemma och det går fort att göra den. Receptet kommer här:
21 sopprecept

Så känner jag att jag vill berätta lite om mitt knypplande igen. Det går bra! Det är jätteroligt.
25  knyppel
Jag har alltså 24 pinnar nu och det är ungefär exakt lika många som kändes för många för en vecka sedan. Men, skam den som ger sig.
pedagogik
Jag gjorde mig till min egen pedagog och kopierade av mönstret och färglade efter hur de olika paren går genom mönstret så att jag lite skulle förstå och så satte jag garntussar i samma färger på pinnarna och plötsligt föll det bara på plats. Dvs det här mönstret. När jag får ett annat sedan blir det säkert kaos i min lilla hjärna igen.
27  knyppel
Så lite har jag allt knåpat ihop. Märkligt att det kan vara så kul att flytta pinnar med snören på!

Agneta!

50 kommentarer:

  1. Åh, vilka vårlika bilder :)

    SvaraRadera
  2. I dag tror jag du hunnit med vad någon annan behöver en hel vecka på sig för att göra=) Men, vad roligt det ser ut att knyppla och så pedagogiskt du lagt upp det för att lära dig. Nu måste jag ge mig iväg till den loppis där jag blev erbjuden att köpa dyna, pinnar, ja hela kittet för 250 kr.

    Önskar dig en fin fortsatt kreativitet!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  3. Dina bilder är som balsam för min själ! DUktig är du oxå, knyppla kan bara inte vara lätt så var glad att du kan göra det du gör! KRAM

    SvaraRadera
  4. Tänk när körsbär och forsythia blommar så där fint ute.
    Vilken aktiv dag du haft, bakat både bröd och banankaka och kokat soppa.
    Och där i mellan hinner du knyppla också.
    Hoppas du tar igen dig lite också.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Det är härligt när man faktiskt kan plocka in våren lite i förtid. Jag har också forsythia ute i trädgården och nu blev jag sugen på att olicka in lite.
    Egna lathundar för minnet är bäst och ditt knypplande blir så fint.
    Mass värmande kramar i kölden från andra sidan//Gafflan

    SvaraRadera
  6. Åh, vad du är duktig! Du både visar vårblomster, bakar bröd, gör pasta och ovanpå allt - knypplar! Det ser verkligen kul ut man bli riktigt sugen! Vilken fin spets du gör! Men jisses, att hålla reda på alla dedär mojängerna - det ser verkligen komplicerat ut!
    Jag är verkligen imponerad!!!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  7. Men så mysigt med dom blommande kvistarna! Nu ska jag också ta in några!
    Du är sååå duktig som kan det där med knyppling och fint blir det! Imponerande med din egentillverkade pedagogiska mönster!!!
    Må så gott!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  8. Trevliga bilder till trevlig läsning! tack!

    kram/caja

    SvaraRadera
  9. Härliga bilder på körsbär och forsythia. Hasse välte ett körsbärsträd nu i vinter och det ligger kvar på gräset om det inte blåser bort i natt. Ska plocka några grenar i morgon.
    Du är ju jätteduktig på att knyppla. Väldigt pedagogiskt med garnet i färg men vänj dig inte för mycket vid det. Det kommer att bli skitsvårt då du har uppåt hundra par.
    Spetsen är i varje fall jämn och fin. Visst är den rolig att knyppla!

    SvaraRadera
  10. Så vårigt härligt!
    Kram Jennie

    SvaraRadera
  11. Nu , snart kommer våren, även man har svårt för att tro det, när man tittar ut...Snöstorm!!!!

    Jag skall göra som du, ta in lite, så våren känns inomhus, för så fina knoppar/blommor att beundra vill jag inte missa....:)
    Du var mig en rackare på att knyppla, och vilken underbar egendesignad spets det blir...:)
    KRAMAR Cia:)

    SvaraRadera
  12. Jag blir mer och mer sugen på att leta fram knyppeldynan ur förrådet. Men jag har nog glömt allt jag kunde.
    Så vackert dina körsbärskvistar blommar och även övriga blommor.
    Kramar till dej.
    Birgitta

    SvaraRadera
  13. Jag måste inte förstå mönsterbeskrivningen, eller...? *ler*
    Fattar inte hur du klarar av det och är helt imponerad av ditt tålamod!

    Kram Elle

    SvaraRadera
  14. Åh, körsbärsblommor, finns det något vackrare?
    Vi har ett körsbärsträd, men det växer så dåligt, så jag nänns inte ta in några kvistar... Men forsythia har jag tagit in, och den blommar så fint!

    Mitt "Tjernhusbröd" är också slut, så i morgon ska jag baka nytt! Och baka "Skaparglädjes" havrefrallor (eller grötbullar), som blivit en stor succé i vår familj! Tänk, vilken glädje man har av bloggandet!

    Den där soppan verkar inte dum! Jag älskar också soppor (och då kan man ju ha en tjernhusmacka med ost på, till?) och brukar så här i vintertid, göra en jättegod, enkel gulaschsoppa.
    Mustigt, matigt,mmmm!

    Tänk, vad det går framåt med ditt knypplande!
    Den nya spetsen ser ju mycket mer avancerad ut!
    Och vad fiffigt med färgerna på spolarna!
    Min eloge!!!

    Nu är det mindre än två veckor till VÅRTECKENUTMANINGEN! Hurra!!!
    Fast för tillfället har vi strax under nollpunkten och stark blåst! INTE mysigt!

    Nu tackar jag för idag och önskar GODNATT!
    Godnattkram till dig, kära bloggkompis!
    Monica

    SvaraRadera
  15. Va fint det blir, det du knypplar :)
    Och va härligt med Körsbärsblommorna....
    Här är det nog lite för tidigt att ta in dem än...

    SvaraRadera
  16. Jag är såå imponerad. Vad vackert du knypplar. Det vill jag prova på sen också. Jag har också tagit inn kvistar som snart står i blom. Ha en fin dag/Gela

    SvaraRadera
  17. Är det inte svårt att knyppla?
    Men det ser roligt ut :)
    Ha en bra dag!
    Kramen♥

    SvaraRadera
  18. Men hej och ho, vad det donas här! Så himla duktigt du är. Körsbärkvisten är för ljuvlig.
    Jag blev ju rent av hungrig av att besöka dig idag, undrar vad jag kan hitta att stoppa i munnen./Kramen

    SvaraRadera
  19. Oj, vad du hinner mycket!
    Något jag INTE kan är att knyppla, annars brukar jag ge mig på det mesta.
    Kram
    Agneta

    SvaraRadera
  20. Oj, här händer det saker, så underbart med blommande körsbärskvistar inne. Dina limpor såg goda ut, får nog göra ett ryck i köket. Är fortfarande imponerad av dina talanger i knypplingens svåra och tålamodsprövande konst.

    Nu blev jag lite hungrig efter att ha läst dina rader så det blir nog till att tänka på lite lunch, kramar och ha det gott, Birgitta

    SvaraRadera
  21. Jisses vad du kan knyppla jag är totalt inmpad att du fixar det, det ser verkligen inte lätt ut. Härligt med alla dessa vår blommster, pärlhyacinten hör till en av mina favoriter.

    Ha de
    Kram Anna

    SvaraRadera
  22. Jaa, det är verkligen märkligt ;-) och jag förstod nada trots ritning och pinnar med färger på :-)) Men blombildera är LJUVLIGA!! Kram!

    SvaraRadera
  23. Vilken fin spets. Vad duktig du är!
    Och vårlika bilder i denna kyla värmer.

    Fast jag har inget att ta in. Det är en meter snö till allting häruppe. Vad jag är less.

    Jag lever för vår och sommar. Eller sommar för vi har ingen vår häruppe. Vi har snö, sen har vi ett par veckor med slask och sen full sommar.

    Jag vill flytta söderut och få kortare vinter, en vår med något litet liv i rabatten och sen en lång höst.
    Jag vill. Nu!

    SvaraRadera
  24. Härligt inlägg Agneta!
    Det där med knyppling ser väldigt avancerat ut om du frågar mig, jag är impad av att du fixar det:)

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  25. Härligt med blommande kvistar! Och knyppling var kul, jag minns det. Men vart tog min spets vägen?? Jag är ju inte så fena på att baka, men gubben kom hem med croissanter igår, jippii!
    Hulda

    SvaraRadera
  26. Javisst är det härlig lite värld vi bloggare har här...Så härligt med kvistarna man bara önskar att den snart ska komma ute oxå,,men nu snöar det igen o jag tror jag blir galen snart på kylan...Oj det där ser så svårt ut hur kan man hålla ordning på alla pinnar??
    Fy för masken jag som älskar och gosa med hundarna där jag är..Suck ..Varma kramar från ett riktigt kallt Fare

    SvaraRadera
  27. Jag är imponerad, fattar inte att du lyckas ha koll på alla dom spolarna. Det är en jättefin spets du gör. Och så fint det blommar hos dig.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  28. Oj vad roligt att titta in här med så mycket vårblommor! Knyppling har jag inte vågat mig på men du är ju blivit riktig skicklig på det.
    Kram!

    SvaraRadera
  29. Vad roligt att se någon som knyplar!! Har faktiskt undrat om det är ett hantverk som är bortglömt:) Min farmor knypplade och det minns jag så väl.

    Himmel vad du hinner med...du är duktig! Och blommorna är bara för fina!! KRAM Helena

    SvaraRadera
  30. Tänk när man får se knoppar ute i naturen igen! Det längtar jag verkligen efter!

    SvaraRadera
  31. Tack snälla du för det VACKRA vårbilderna!
    Men kära "nån" vilken knyplare du blivit!!!
    Lyfter på Hatten!

    SvaraRadera
  32. Började skriva en hälsning, men den "flög" iväg nånstans...hmmm...

    Det där brödet lät intressant.

    Fina fina bilder på allt blommande, måste vara som vår hemma hos er...

    Kram Mariette

    SvaraRadera
  33. Fantastiskt fina kvistar!

    Jag tog också in några kvistar förra vecka, Syren tror jag, med det verkar bara bli löv..

    Mvh
    Frida

    SvaraRadera
  34. Nu glömde jag skiva och svara på din fråga i mitt föra inlägg från min matplats. Det är en tub från ikea i hörnet som det hänger en ljusslinga i, inköpt för många år sedan och den hänger frame året runt då jag gillar den skarpt.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  35. Vad härligt det såg med alla blommor och knoppar. Jag blev riktigt lycklig av din bilder, fick en känsla av vår.

    SvaraRadera
  36. Uuuuuuuuu, vad fint det blev, det lilla du har "klöpplat" ihåp hittills. Är helt förstummat av beundran. Vilket härligt mönster på din spets-remsa !!!
    Och den övermogna banankakan, mums....kan du, vill du...snälla skicka receptet till mig.
    Gillar bananar....det kliar i fingrarna på mina långa armar ( generna? ) är ap-nyfiken på receptet. Kram, Petra B.

    SvaraRadera
  37. Hejsan.. Vad duktig du är med knyppeldynan... Kanske jag borde ta fram min igen.... Tack för din rara kommentar..
    Här visar det -20 ida så burrr....
    Ha en bra dag !
    Kraam
    Sanne

    SvaraRadera
  38. Ja, Göksäter är alltid kul! Vad det vuxit sen man var där första gången med mamma 1980 eller nå´t!
    Vad "huslig" och duktig du varit! Bakat och stått på. Kul! Det där brödet ser spännande ut.
    Jättefina blommor och kvistar du har nu. Vårigt och härligt.
    Roligt att det går framåt med knypplingen. Man får ta till sina knep för att förenkla tillvaron. Huvudsaken är att man tar sig vidare i utmaningen. Bra jobbat! =0)
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  39. Vilka vårbilder, både körsbär och forsythia som blommar och vilken härlig känsla av vår. Synd att den försvinner när man tittar ut genom fönstret ser all snö som vi har.
    Tack för tipsen, har inte kollat på de sidorna men det skall göras.
    Ha en bra dag
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  40. jag igen...
    glömde säga att jag bundrar din knypplade spets, så fin den är. Vad skall du använda den till?
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  41. Härligt med "levande" kvistar i hemmet!
    Får spänna på mig mannens nya skidor å gliiida över snön fram till närmaste träd. Låna ngr kvistar o så gliiida tillbax för o sätta grenarna i vatten!

    Klem Anna

    SvaraRadera
  42. Svar på din kommentar hos mig : Ja visst är det skönt att kunna ställa upp och hjälpa till! Man tar ju verkligen chansen också, det är en bit dit, så vi ses ju inte så ofta som man önskar!
    Idag blåser det inte lika isigt, tack och lov! Kram!

    SvaraRadera
  43. Gud, så massa knopp du hade i huset. Underbart!!
    Tack för trevliga kommentarer inne hos mig, och välkommen åter! =o)
    Kram

    SvaraRadera
  44. Om man har förmågan att lära sig knyppla så är det en barnlek att sticka sockor :)
    Som vanligt kan jag inte se mig mätt på dina härliga bilder.
    Ha en trevlig dag.
    Annika

    SvaraRadera
  45. oj vad häftigt, att kunna göra eget mönster och att flytta några pinnar som du säger, otroligt! Vad fint det var med köstbärskvistarna, härligt! Ja du visst är det så att vi måste ha våra drömmar! Kram Vivi soltorp

    SvaraRadera
  46. Åh, knypplade gjorde jag när jag var liten :) Hemma hos farmor! Vilka minnen!

    Tack för krya på dig hälsningarna hos mig!! Det värmer!
    Kram

    SvaraRadera
  47. Du kan komma direkt, det är ledigt hela helgen...fniss. Må så gott och trevlig helg
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  48. Vilken härlig blogg från Nya Zeeland. Fotografierna är underbara och man kan drömma sig bort ett tag;=)

    Räkor är ett bra tips, jag som älskar det! Grejen är bara den att min sambo ska träna ett långpass i eftermiddag och väntar sig en ordentlig mättande middag och jag hade nog fått skäll (eller en sur sambo ikväll;=)) med kurrande mage om jag bjöd på räkor;=) haha..blir nåt med pasta och ordentligt med kött till idag, vågar liksom inget annat, hihi!!

    Nu blir det en paus i pluggandet och en låångpromenad i huset (faktiskt för första gången, tro det eller ej..)

    KRAM och trevlig helg!

    SvaraRadera
  49. Åh, vad sugen jag blev på knyppling!

    Jag har knypplat mängder när jag var tonåring. När alla mina vänner var ute med kompisar så satt jag hemma och knypplade, och när de var på stranden och chillade, så låg jag i rabatterna och rensade ogräs.. fnisss, Jaaa... så störigt var det:-)

    Men så blev det bra i slutet också! tssss;-)
    Kram H.

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta