I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

tisdag 22 februari 2011

Kvinnans roll.

!cid_F12622D6BA294D389B0CB1BBF38D5745@ALWdator
Va! Är det sant? Är det på riktigt? Har det varit så?


imagesCALCD3O9
Det är väl mer så här det är kanske………

Junkers_Werbung_955_Nr_3859
Alla bilderna hämtade från nätet.
……men något i den här stilen kvinnan i drömmen är, cool, calm and collected…….urrrrk……dream on, säger jag då!

Tack och lov är det inte på något av sätten här i huset. Jo, fel, jag är lika irriterad som damen på mellersta bilden, när jag städar, det är jag, helt klart!

Agneta!

34 kommentarer:

  1. I Amerika ja! Men här? Tur man inte levde då, hade inte platsat riktigt :)

    SvaraRadera
  2. De 10 punkterna stämmer inte hemma hos mig heller.
    Men jag liknar nog tanten på mittbilden när jag är upprörd över mina barn, när de inte blir färdiga i tid till skolbusssen, inte har ordning på sina skolböcker eller städar sina rum osv.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Oj, oj, oj! Det är då tur att man inte var fru på 60-talet!! ;)

    Sv. vi var så osynkade med alla utställningar i fjol. Det var många officiella runt omkring, på nära håll men då var mina hundar urfällda. (som de kan var ibland) Och när det sen var slut på alla utställningar, ja, då kom de i päls...

    Kram & ha en fin tisdag!

    SvaraRadera
  4. Ha ha jag skrattar högt när jag läser texten. Jag fick en gammal hushållsbok av min farmor när jag gifte mig. Där är texterna ungefär likadana, man tror inte det är sant...tur man inte levde då. Jag hade nog inte passat in så bra på de idealen...ler.
    Ha en fin dag!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  5. Hahahah ett stort leende här hos mig, undegbara bilder.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  6. ojojoj det är ju inte klokt, vila 15 minuter och fräscha upp dig....ställ inga frågor, husets härskare, ja jösses....tur att saker och ting förändras....kram Vivi

    SvaraRadera
  7. det är inte klokt.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  8. "Låt honom prata innan du gör det, för det han har att säga är viktigare"!!!!!!!! Pppppschschschtttttt!
    Det var bara litet övertryck, som måste ut!
    Men skämt åsido, inget av det där gäller ju nu längre, när kvinnorna jobbar lika mycket som männen utanför hemmet (och mer i hemmet...)!
    Men i Skavlan förrförra veckan satt någon liten norsk donna och propagerade just för sådana saker!
    Hon ville väl förmodligen bara väcka uppmärksamhet, för hon kunde väl inte mena det....
    Så har vi det inte här, kan jag säga!
    Jämlikt, jo jag tycker det!
    Ha det bra och hälsa omgivningen!
    Kramar från Monica

    SvaraRadera
  9. Tiderna har förändrats Tack och Lov. Känner nog mig som hon i mitten i alla fall när det är mycket att göra här hemma.
    Ha en bra dag!
    Helena

    SvaraRadera
  10. Ja, du vad säger man. Undrar hur man hade varit om man levt vid den tiden och varit hemmafru. Jag kan ju inte riktigt se mig i den rollen och tänk att det också sattes på pränt och man tyckte det var rätt. Ja, det är tur att tiderna förändras!/Kramen

    SvaraRadera
  11. *Fniss*.....oj vad jag har det bra!
    Roligt Inlägg!!!
    Önskar dig en bra Dag. Ta dig ett varmt skumbad!

    SvaraRadera
  12. Tack, ja men jag förstår vad du menar, jag gillar också dom där genuina timmerhusen, sådant lugn i dom, ska vill (drömmer) om att ha en sådan fjällstuga med utsikt över vatten och fjäll...ja du hör jag drömmer och drömmer....jag förstår hur du menar med timmerhus. kram Vivi Soltorp

    SvaraRadera
  13. Hihi, det hade kunnat vara jag... kvinnan på mittenbilden... därför är det bäst för husfriden om jag inte städar...

    SvaraRadera
  14. Bara så himla härligt inlägg!Läser det med ett stort leende.Önskar dej en fin dag.Varm kram Rita ♥

    SvaraRadera
  15. Sannelig har det ikke vært enkelt å være husmor:O) Herlig innlegg!
    Godt vi kan skape for egen tilværelse idag, og heldig for menn at de får lov å delta:O)
    Ha en fin dag, klem fra meg;)

    SvaraRadera
  16. Ja det är så jag får lite tårar i ögonen och tänker på hur dom hade det. Kanske även en elak otacksam man dessutom hua.
    Kramar:)

    SvaraRadera
  17. Jojo, jag tror jag är damen på nedre bilden. Snygg, fins i håret, smaaaaaal, och nyduschad när gubben kommer hem! Hihihihi...... Eller drömde jag...
    Hulda

    SvaraRadera
  18. Hej
    Det är tur att tiderna förändras.
    ha en skön skön dag
    kram
    sandra

    SvaraRadera
  19. TACK Agneta !:)
    Då blir det till så att kratta så armarna glöder!!!:)
    Vi hade några fläckar efter förra vinters snö, "någon" kämpade rätt så hårt för att återställa den...:)
    Detta året är det betydligt mer!!!:) Och vi har rätt stor gräsmatta, känns lite tråkigt när den inte får vara riktigt grön, och "någon" brukar vårda den ömt....:)

    Kom på, att...:)
    Idag har jag gjort lite av "kvinnans roll" :)
    Att behaga mannen med tips....om en grön gräsmatta...hihi

    KRAMAR och tack för tipset, Cia:)

    SvaraRadera
  20. *haha* Du är inte ensam om att bli galen när du städar! Här är det så illa så gubben har helt sonika tagit över den sysslan för att slippa ha mig irriterad i flera dagar efteråt. Man vill ju liksom att det ska hålla sig fint åtminstone en dag efter att man har städat hela huset så jag springer efter familjen och påpekar när de stökar till...

    Nu har vi det luuuungt och skönt här hemma! ;0)

    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  21. Min fd svärfar sa alltid: "Allt är bra på bild", så är det säkert här också. :-) Mailat dig, kram!

    SvaraRadera
  22. Jag säger då det... Pust, att det inte är så det funkar numera.
    Kram!

    SvaraRadera
  23. Jag säjer som du - dream on!!! Förhoppningsvis har både kvinnor och män blivit klokar...men...ibland undrar man även idag!:)
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  24. Som väl är får vi vara självständiga varelser och inte nickedockor.
    Detta var skrivet på 60-talet och många kvinnor var hemmafruar och många men ansåg nog att det var hennes jobb att sköta hemmet och passa upp herrn när han behagade komma hem. I USA var det flera kvinnor som inte yrkesarbetande än vad det var i Sverige.
    Jag sitter nu här och väntar att herrn skall tala om att middagen är färdig. Det ska serveras lammkotletter. Vi köper hela lamm från en en bonde.
    Visst är det bra att dela på sysslorna och jag tror att även männen idag tycker så.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  25. Ha, ha....ja, tänk om lilla gubben hade det så fint som på den första rekommendationen med goda råd, ja, suck att gå leende alla dagar och tända brasa....det var bättre förr kanske!?
    Kul läsning i alla fall!
    Kram/bea

    SvaraRadera
  26. Så var det säkert!!! Har en bonad som Mor o far fick när de gifte sig och jag visst var det andra tongångar än det är nu.
    Men det är väl fantastiskt att vi blir älskade åndå även om Vi inte gör allt det där för mannen....för att duga.
    Gissa om Jag längtar till Lysekil när Jag ser Dina fina bilder i förra inlägget???? och till sommaren.

    Sköt om Dej!
    Kramar!

    SvaraRadera
  27. Jesus...tack o pris för at det ine är så här i huset!
    Men arg städ tant...njaaa, ibland då!

    Klem Anna

    SvaraRadera
  28. Oj ,jag trodde att det var ett inslag från dom där hollywoodfruarna ,tofskärringen o dom andra som jag hört talas om men aldrig tittat på ,kram Nette

    SvaraRadera
  29. Jisses..jo, det har säkert varit så...vilken tur att det är svunna tider!!

    Kram/caja

    SvaraRadera
  30. Härligt inlägg!
    Cool, calm and collected - oh yes!
    Vägrar erkänna att jag ser ut som mittbilden när jag städar (men mannen kan nog ha en annan åsikt i den här frågan).
    Kramar, Mona

    SvaraRadera
  31. Nej, men fy!
    Sån vill man ju inte ha det. =o(
    Även fast jag är den som gör det mesta (läs allt) husarbete, så gör min partner mycket annat som jag är tacksam för. Men aldrig att jag skulle ta av honom skorna, alltid laga mat åt honom, eliminera oljud, fräscha upp mig... Nej, då sätter jag hellre på dammsugaren när han stiger innanför dörren, och ser till att vara extra ofräsch, så att han ser vad mycket slit jag gör i huset! ;o) Sen låter jag honom hälla upp ett glas vin åt mig och massera mina trötta fötter. Aaahh...
    Kram!

    SvaraRadera
  32. Hej,vilken fin blogg du har, här finns mycket att läsa och lära. Ditt inlägg "kvinnans roll" måste jag visa för min fru :) roligt att du hittat min blogg. Tack för tipset om Vårteckensutmaningen på Humlebackens blogg. Kanske kan man vara med där för att visa att vi bor i ett land där där klimatet skiljer sig åt mellan norr och söder...

    SvaraRadera
  33. Ja, tiden går - tänk att det var så där en gång!

    Sen måste jag säga att varje gång jag går in på din blogg och ser din bild överst så vill jag flytta dit! Fin!

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta