I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

fredag 4 februari 2011

Vår, lappning, knyppling & Uggla.


DSCN3415
Vägen till civilisationen, snöfri, nästan, ffg sen väldigt långt tillbaka. Visst ser man vårdiset tydligare och tydligare nu!
DSCN3413
Fast först måste vi kana över den här skridskobanan. Och det är den halaste is jag varit med om, trots dubbar under skorna, kanar man hit och dit och oftast inte dit man vill.

DSCN3416
Nu när snön försvunnit fick jag syn på min timjan, vilka färger den har, fast den varit under snö i evigheter. Naturen är mäktig.

DSCN3420
Är det bara jag som har inneboende som vill ha lappade kläder? Den här skjortan är flera decennier och hänger egentligen inte ihop alls längre, men den inneboende deklarerade att han skulle bli väldigt glad om den gick att lappa ytterligare en gång. Minst.
DSCN3421
Samma gäller jeansen. Dom har olika stadier. Ju mer slitna (på riktigt vis, dvs, genom slitage) och desto mer lappar desto högre upp i elegansskalan hamnar dom. Så dom med bara ett litet hål är vardagsvarianten. Nu är där en lapp.
DSCN3422
Dessa börjar avancera till smokingstatus! Även dom har nu en lapp där. Väldigt pilligt att sy lappar på knän.

DSCN3423
Och så kämpar jag på med mitt knypplande. Det är så kul! Alla som bara gått och funderat på, gör slag i saken, det är en långsam väg till lycka! Jag lovar!
DSCN3424
Den jag gör nu har en uddkant och det är ännu roligare än den första jag gjorde som var utan udd.
DSCN3425
DSCN3426
Flitens lampa lyser här! Jag knypplar och knypplar efter mottot, övning ger färdighet.

DSCN3430
Och här sitter jag nu! Fast jag syns inte. Lite ser man att det silar in dagsljus!

Nu skulle jag egentligen åkt på shopping, vill fortfarande ha lite vårlökar och så behöver jag lite väv att sy fast knyppelspetsen på, men jag kan ju inte åka iväg någonstans när Magnus Uggla är på radion – jag kan inte slita mig, jag tycker han är det bästa som hänt radion på evigheter. Fredagar P4, kl 13.00 – 15.00.

Agneta!

41 kommentarer:

  1. Jag beundrar ditt tålamod med knypplingen, det blir så fint.

    SvaraRadera
  2. Otroligt fint, men inget för mig!
    Ja det ser faktiskt lite vårigt ut nu! Och din timjan var ju fantastisk!
    HA en skön fredagkväll! Kram!

    SvaraRadera
  3. Underbara du och dina underbara inlägg på bloggen. Knyppla det skall jag väl få till någon gång. Ser roligt ut, du är duktig du. Härliga vårbilder, behövs när det varit snöstorm här. Men äntligen håller solen på att bryta sig igenom molntäcket. Hoppas du får en fin fin helg/Gela

    SvaraRadera
  4. Ååh, så fint det blir, kanske jag skulle försöka mig på att knyppla, istället för att sticka en massa, "någon" skulle nog bli nöjd, vilket han alltid är,när jag kan hålla mig sysselsatt...hihi

    Här blir makens utsletna jeans, V-kjolar till mig, klipper av jeansen vid knäna, när huden börjar att skina igenom , använder nederdelen till ett V, när byxan blir en kjol...:)

    KRAM och en härlig helg, Cia:)

    SvaraRadera
  5. Oj, det var mycket på en gång.
    Lappa gamla slitna kläder är det tråkigaste jag vet, inget som prioriteras i första hand hos mig.

    Hej och hå vad du knypplar på(ha,ha..det rimmade), den ena metern efter den andra, du är jätteduktig, syns att du övar mycket. den spetsen har jag också knypplat.

    Hos mig töar det ordentligt idag också, helt underbart. Har precis varit ute och fotat lite vårtecken, ska visa dem på bloggen någon dag.
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Du, den där skjortan hade blivit till trasor för länge sen här. Det finns ju nya att köpa, hihi... Och jeansen kan man klippa av till trädgårdkorts. Du är alldeles för snäll och skämmer bort din gubbe. (fast det ska man vara egentligen).
    Vår lilla väg är också isbana nu, men det går förvånansvärt bra att gå där med mina dubbar. Lillen däremot ser ut som Bambi. Fastän han har ju typ inbyggda dubbar, hihi...
    Och ditt knyppel är läckert! Har du funderat ut var det ska komma till användning?
    Ha det gott!!
    Hulda

    SvaraRadera
  7. Knyppling är en gammal konst - jag skulle väldigt gärna vilja kunna! Och det där med lappningen är ett välkänt fenomen även här.

    God helg till er bägge!

    SvaraRadera
  8. Hej Agneta!
    Det ser så svårt ut att knyppla,vad duktig du är som provar på det:)

    Tack för tipset om Magnus Uggla, visste inte att han har ett eget radioprogram!

    Ha en skön helg!

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  9. Iskanor har också gott om fortfarande men idag var det underbart att gå ut med Knutte för det töade rejält så det mesta av isen var moddigt men jag skulle tro att det fryser på inatt igen och då blir det halt igen.
    Herregud vad fint du lappar. Den enda här hos mig som vill ha lappat är 15-åringen och hon är nöjd om jag sicksackar jättemycket över revan så jag slipper det här med lappar.
    Knypplingen ligger överst nu på min lista över kurser jag vill gå när jag blir pensionist vilket verkar dröja tyvärr.

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  10. Den där iskanan ser inte dålig ut! Det är ju livsfarligt att ge sig ut på den! Går det inte att gå i skogen bredvid? Så har vi gjort här, men nu behövs det inte längre, för nu är vägen (nästan) fri från is! Och vi har haft 5 plusgrader idag också!
    Vad du är duktig, som lagar! En av "tjejerna" i min strunta bytte ärmar (höger till vänster) på skjortor i början, när struntan var en syjunta. Och vände kragar... Det är att vara "tavarlig"
    (d.v.s. ta vara på saker)! Men vilka snygga lappar du gör! Det är faktiskt så, att man nästan förstår din inneboende!
    Och så knypplar du vidare! Det SER så roligt ut! Men jag tänker: Vad ska jag med alla spetsar till?
    Jag har liggande virkade spetsar från mormor och knypplade från farmor, redan...
    Ljuset silar in så fint över din arbetsplats! Synd att du inte syns!
    Stor fredagskram, Monica

    SvaraRadera
  11. Tassar in hos dej... Vilken underbart vacker bygd du bor i....
    Och vad fin knypplad spets du gjort... Har försökt någon gång att knyppla ,men användning området var så begrensat.Men din spets kan man använda till mycket...
    Kraam
    Sanne

    SvaraRadera
  12. Som du handarbetar!
    Här blir det på sin höjd sytt i en knapp... ;))

    Trevlig helg!
    Kramar från Kungshamn

    SvaraRadera
  13. Vilken fin spets, men vilket jobb
    Ha en riktigt skön helg

    SvaraRadera
  14. Knyppling det bara älskar jag, både spetsar och fri knyppling.
    Ha en bra helg!
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  15. Vad fint du pysslar med :)
    Du är så duktig!
    Kramen på dig!

    SvaraRadera
  16. Tack för du gav mej hoppet tillbaka igen genom dina foto! Jag trodde loppet var kört! Ha en fin fredag! Kram Crea

    SvaraRadera
  17. vilken skridskobana ni har! den ser verkligen livsfarlig ut. jag skulle nog hellre stanna inne än ge mig ut på den där utan skrillor!
    jaså omgivningen har fått ett nytt namn. ja, ja, kärt barn har många namn ;)
    vad fint du knypplat! det där sysslade min farmor också med. imponerande!
    hoppas ni får en skön helg! kram
    ingela

    SvaraRadera
  18. Klarar du att få till det med ännu en lapp på skjortan då borde nog gubben ge dig diplom men jag tror visst att du klarar det. Ha det så gott.

    SvaraRadera
  19. Den där isbanan såg livsfarlig ut :(
    Men så fint du knypplar :)Det blir så underbara spetsar av knyppling.

    SvaraRadera
  20. Jag förstår inte varifrån du får tålamodet till det där knöpplandet - men fint blir det :-) Samma isgator här, och nu har det snöat sen tolv idag.... :-( Ha en skön kväll, kram!

    SvaraRadera
  21. Du är väldigt flitig och har tålamod med handarbete i alla former. Nya knypplingen är jättefin :D
    Tidigt i morse vaknade jag av att hela huset knakade o brakade, oj vad det blåste! Nu kan vi kanske få storm i morgon. Jag är inte förvånad för i kväll är dånet från havet öronbedövande, som åska...man kan säga att hela havet stormar. Man hör bråttsjöar och hur det slår över holmnar o skär. Synd att det är mörkt som i en kolsäck ute för det brukar vara fascinerande att titta ut över havet när det är dåligt väder.
    Kramar i från Strané o Gafflan så klart.

    SvaraRadera
  22. Även här lappas jeans emellanåt. Tacksamt! =0)
    Vad duktig du är som kämpar på med knypplingen. Och fint blir det.
    Vilken isbana du har där hemma! Helt otroligt!
    Har hört Ugglas program på jobbet några gånger. Han är för härlig! Faktiskt. Trodde inte att jag skulle tycka det först.
    Ha nu en riktigt skön helg!
    Kram!

    SvaraRadera
  23. Du är jätteduktig på att knyppla! Jämnt och fint.
    Tufft at passera den skridskoisen.
    Kram

    SvaraRadera
  24. Ja den där Uggla. Gillar också att lyssna på honom men i dag missade Jag det.
    Så bra spetsen blir som Du knypplar förstår att det är roligt och svårt att låta bli "pinnarna"
    Vårkänslorna som jag haft ett par dagar liksom försvann i morse när snön bara vräkte ner utanför sovrumsfönstret när jag vaknade...men men....

    Halt är det ute och jag håller mej inne nu.

    Kramar!

    SvaraRadera
  25. Flitiga Lisa finns ju och nu har jag också stött på Flitiga Agneta. Vad fina dina spetsar blir! Jag gillar oxå att lyssna på Magnus Uggla i Radio. Man får många skratt!

    SvaraRadera
  26. Vackert ljus på vägen men fullständigt livsfarlig verkar det som! Oj, vilken skridskois!

    Jag kan känna igen detta med lappningen - vissa kläder är ju favoriter och man vill liksom inte skiljas från dem...men det kan vara något enstaka plagg liksom.....!

    Du är verkligen imponerande duktig med knypplingen! Oj, så fint det blir!!!!
    Uggla på Raion har jag inte hört så ofta, men tack för tipset!

    Ha en härlig helg!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  27. God morgon!
    Så flitig du är! Och fint blir det, ska bli spännande att se spetsen monterad. (tänk om man varit ute i bloggvärlden då för några år sen när jag inte visste var jag skulle göra av alla knyppelgrejor efter min söta mor...)
    Vill bara tacka för dins värmande ord och för kramen - Tack! Visst vet jag att han har det underbart i hundhimlen där han kan mysa och ha det kul med bästa kompisen igen ;))
    Just det, du är ju också ett sant Uggla-fan - tack för det tipset!
    Ha en fin helg!
    Kram Allis

    SvaraRadera
  28. Otroligt vilken de små tingens mästare du är, sy på lappar är inte skoj, men nödvändigt i sådana fall som ditt när den käre inget högre önskar.

    Oh, vilken spets du knypplat, full av beundran inför detta verk, jag vet hur pilligt och tålamodsprövande hantverket är, kom aldrig upp i dessa kvantiteter, men jag känner igen spetsen. Härligt att du gillar att knyppla, kanske en renässans på gång? Kramar Birgitta

    SvaraRadera
  29. Hej
    Det är tur du verkar vara en händig kvinna som kan lappa och laga det mesta.
    Har missat Magnaus Uggla, måste kollas upp.
    Ha en fin helg!
    Hram

    SvaraRadera
  30. Vad fint du gör! Det ser så "pilligt" ut.
    Kläder som håller på att falla isär brukar ju vara som skönast.
    Kram

    SvaraRadera
  31. Underbar bild, den som leder så fridfullt mot civilisationen ~~~
    Men oj, så isigt på den andra där...!

    Det här med knyppling...
    Så himla fint!
    Och jag trooor att jag förstår precis hur Du menar när Du säger att det är en långsam väg mot lycka ~~~
    Skulle sååå gärna vilja prova på!
    Undrar om man bara kan det, sådär, genom att kolla i någon bok eller så...

    Du har så goa djur därhemma ser jag...hihi, sötnosar ♥

    Hälsningar från Eva

    SvaraRadera
  32. Lika isigt hos dig som hos mig för ett par dagar sen!
    Var tvungen att skratta ang. inneboende som vill ha kläderna lagade.
    Jo, dem har jag gott om. Både inneboende och kläder med hål.
    Maken har arbetskläder som "brister" båder här och där.
    8-åringen har inom 3-5 veckor hål i knäna på varje nya jeans han har. Alltså äger han nästan bara byxor med lappade knän...*haha*

    Ha en skön helg!
    Kram Elle

    SvaraRadera
  33. Vilka härliga bilder du bjuder på idag! Så kul med de håliga kläderna! Fin plats du har att sitta och blogga på också! Spetsen är helt ljuvlig!!! Men du, kul att bli bortbjuden på middag men herregud för att missa melodifestivalen, gah... jag dör! Lovar att uppdatera dig om hur det gick, haha.

    Kraaaaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  34. Vad duktig o flitig du är!
    Tack för tipset om Magnus Uggla....

    Hoppas att du får en trevlig lördagskväll!
    Kraaaam Therese

    SvaraRadera
  35. Hej, det är jag igen!
    Så lustigt att du nämner Pearl Bucks böcker! Dom är en STOR anledning till mitt Kina-intresse!
    Och vi åkte mycket riktigt runt i Kina när vi var där. Sedan har maken varit där två gånger till men då mer i jobbsyfte.
    Jag har gjort en reseberättelse från Kina alldeles i början av min karriär som bloggare i januari 2010.
    Kolla där om du vill!
    Lördagskvällskram, Monica

    SvaraRadera
  36. VIlken flit. Knyppla har jag länge velat pröva på, det ser så roligt ut.
    Tar det lång tid att göra t.ex en dm av spetsen du håller på med?

    Jättefint allt, bilder ute och på spetsar.

    Att ni redan har något som lever och frodas gör mig alldeles häpen. Här är allt vitt, vitt och mycket vitt.

    SvaraRadera
  37. Hej å hå i gardinen den blå.....vill "bara" tala om att jag är uppdaterad om allt du pysslar med.....*fniss*...
    Kram från mig.

    SvaraRadera
  38. Knyppla, men oj så svårt! Säkert fridfullt att kunna men inget för mig, synd!
    Ja, Magnus Uggla, visst är han bra, håller med!
    Ha en bra fortsättning på helgen!
    Carin

    SvaraRadera
  39. Tack för en stunds underhållande läsning ;-)

    Kram/caja

    SvaraRadera
  40. Härligt att du kan se såna fina vårtecken, trots att det bara är början av februari.
    Ha en fortsatt fin söndag!

    P.S. Jag har lagt till din blogg som länk på min blogg.

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta