I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

torsdag 17 februari 2011

Från andra sidan jorden!

abel_tasman_02  abel-tasman

Om man tycker om att läsa om andra länder och se absolut fantastiska, proffsiga bilder därifrån och från en massa andra platser på vår jord, då ska man besöka Tinefis blogg Tinefis skrivna ord!

Tinefis är en svensk tjej som bor i Wellington, Nya Zealand! Gör ett besök, man blir liksom inte besviken!

ferry
Alla bilder är Tinefis egna!

Lite kul med Tinefis är att hon har en syster som bor längst upp i Norge. Tala om antipoder. Hon heter Anna och har bloggen Hjem Kära Hjem, och det är också en fantastisk blogg om livet där, långt uppe i Nordnorge.

Två svenska systrar i förskingringen!

Agneta!

40 kommentarer:

  1. Och jag som trodde du hade ledsnat på den svenska vintern och rymt! ;-) Härliga bilder! Kram

    SvaraRadera
  2. Jag skulle lätt kunna befinna mig på andra sidan jorden just nu.../caja

    SvaraRadera
  3. Så kallt Vi har och blåsigt då blir man liiite avundsjuk på de som har sol och värme.
    Men i ditt förra inlägg så ser man vad Sverige kan erbjuda och vad som väntar på att få komma fram. Vårblommor....Knoppar som vilar och väntar på värmen.
    Vi får se framemot det.

    Fantastiskt vad Du börjar bli duktig att knyppla kan tänka Mej att det är roligt.

    Sköt om Dej!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Härliga bilder.:-) Kram Stina

    SvaraRadera
  5. Fascinerande! Tänk att flytta från Sverige till Nya Zeeland - det är ungefär så långt bort som det går att komma! Det skulle jag aldrig klara! jag får ju hemlängtan när vi varit borta 1 vecka...
    Fast när min systerdotter gjorde si jorden-runt-resa för många år sedan, sa hon att höjdpunkten, det allra vackraste, var just Nya Zeeland!
    (Jag har varit inne och kollat på Tinefis' blogg.)
    Ha en bra dag min kära vän!
    Kramar, Monica

    SvaraRadera
  6. Vad roligt med lite bloggtips. Man läser ju gärna om värme och sol just nu :).
    Kram/Annie

    SvaraRadera
  7. Tack för fina kommentarer på min sida...inte utan att man längtar till sol och värme, börjar tröttna på snö och kyla nu

    SvaraRadera
  8. Nästan overkliga bilder. En av mina bästa kompisar bodde på Nya Zeeland ett åt...hon längtar alltid tillbaka, denna tid på året.
    Ha en fin dag!
    Helena

    SvaraRadera
  9. Trodde att du var på språng nu igen... Häftiga foton!
    Ha en skön kväll!
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Ja kan verkligen hålla med om att Nya Zealand är hur fantastiskt som helst, har haft förmånen att bese detta land, ska läsa bloggen du gav förslag på! Ha en fin dag! Kram Iréne

    SvaraRadera
  11. Nya Zeeland låter fantastiskt i mina öron nu när snålblåsten viner med iskyla som resultat. Tänk så många härliga blåa färger det finns på vatten.

    SvaraRadera
  12. Snyft (av glädje), så fint du skriver om oss. Blir helt rörd o tårögd där jag sitter o saknar syster yster!!
    Hoppas familjen min får spart ihop o dra till NZ en dag inom SNAR framtid!

    Klem Anna

    SvaraRadera
  13. Vad härligt med två systrar som bloggar båda två! Måste in och titta på bådas bloggar. Alltid kul med tips! ;0)

    Tja, jag tog recepten från den ena bloggen och la över till den andra så det var inte så konstigt att det gick undan. *haha* Men huuur kul som helst att så många ville bli följare redan första dagen! Tack!!!

    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  14. Denna vinter gör mig snart totalt galen! Om det inte var så dyrt att åka utomlands så hade jag åkt för länge sedan! Men med tanke på att jag är skyldig F-kassan plus säkerligen får restskatt så får jag helt enkelt sitta och vänta in den svenska sommaren!

    Hoppas allt är bra med er! Tack för de fina orden på min blogg! Du gjorde mig allt lite rörd... KRAMIS!

    SvaraRadera
  15. Sannelig hadde søstrene spredd seg, og her så det herlig ut; har verken vært på New Zealand eller lengre nord enn Bodø, så jeg får titte inn på dine lenker;)
    ha en fortreffelig kveld og weekend, klem fra meg;)

    SvaraRadera
  16. Vilka underbara bilder!
    Man blir lite sugen på att åka dit.
    Kram

    SvaraRadera
  17. Tack så massa för rekommenadtionerna, Agneta!! =oD
    SKriver som min syster, blir rörd när jag sitter här och tänker på min syster yster. =o)
    Tack oxå för alla fina kommentarer på min blogg det uppskattas verkligen!
    Kram

    SvaraRadera
  18. Härliga bilder och tala verkligen om kontraster.
    kram
    sandra

    SvaraRadera
  19. Hej

    Ja Wellington såg intressant ut...dit borde man ju åka någono gång i livet.

    SvaraRadera
  20. hej agneta! det var länge sedan jag lämnade något litet avtryck även om jag fortfarande ganska flitigt läser ett gäng bloggar. skulle gärna också ha fina kvistar att ta in, vad vårigt det ser ut inne hos dig! imponerad av ditt knypplande får jag säga, det blir ju toppenbra. du verkar ha många strängar på din lyra! fortsätter kika in hos dig regelbundet!

    kram louise

    SvaraRadera
  21. Snacka om att vara på var sin sida om jorden.
    Stranékramar.

    SvaraRadera
  22. Lustigt att livet har fört dem till så olika platser:)
    Kram Jennie

    SvaraRadera
  23. Hej Agneta!
    Ja,resa till varmare breddgrader vore ju inte helt fel,men jag är så hemkär,så flytta från landet skulle jag aldrig kunna.
    Ha en finfin helg
    kram Anette

    SvaraRadera
  24. Skulle inte ha någonting emot att bo där nu :)
    Slippa denna kyla och snö här hemma!
    Kramen♥

    SvaraRadera
  25. Bloggtips uppskattas och jag gillar fina miljöbilder så det passar perfekt! Tack för det!

    Mååånga nattizkramizar från aka

    SvaraRadera
  26. Tack för tipset!
    Hoppas Du har en fin kväller. Här är det så råkyligt, så hundarna och jag nästan sprang de sista turerna innan natten.

    Eva

    SvaraRadera
  27. Hej Agneta.
    Tack för den allra allra underbaraste kommentaren hos mig, du är så otrolig, och du gjorde mig så underbart glad.
    Helt underbara bilder du visar, och sen dina blombilder.
    Jag blir alldeles snurrig i huvudet av dem, jag som älskar blommor, så mycket.
    Vad duktig du är som knypplar, så roligt det ser ut, det där är en sån där utmaning som man skulle vilja testa innan man dör. Det går ju jättebra för dig.
    Jo vi har sett om parasiten, visst känns det trist när man har djur, vad besvärligt allting blir. Man får hoppas att ryktet är överdrivet som alltid.
    Och så har du bakat, och det är ju lite trevligare.
    Maträtten ser god ut.
    Man hinner inte runt som man vill i alla bloggar, men visst ska jag vara med om vårteckenutmaningen, men hur aktuellt känns det.
    Vi har haft minus 30 i en
    vecka nu, lite varmare på dagarna, men i dag var det 32, usch!!
    En till kall vinter, det gillar jag inte alls. Snö är vackert, men inte kyla.
    Men ljuset har återvänd, så ljuvligt som helst.
    Många kramar Zara

    SvaraRadera
  28. Vilka bra bloggtips du kommer med. Ska bli spännande att titta in hos dom.
    Jag tycker att din headerbild är så fin. Den ser ut som tagen ur en saga.
    Ha en skön fredag! Kram från Åsa.

    SvaraRadera
  29. Tack för ett trevligt bloggtips och underbara bilder!

    Önskar dig en fin fredag och en underbar helg!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  30. Tredje bloggen på raken som jag besöker här på morgonen har resor som inlägg! Jag har varit på Kreta, USA och nu Nya Zeeland! Tänk så beresta vi bloggare blir och så sugna på att sticka iväg... denna tid som jag upplever som en enda lång längtan efter värme och våååår...
    Jag blir så imponerad över ditt knypplande och att du inte tappat sugen bland alla dina pinnar, bravo!

    Kram till dig
    Eva-Mari

    SvaraRadera
  31. tack för kommentaren , jo efter att velat gå en kurs i många år så gick jag en kurs i knyppling några terminer, med början 2002 så det är några år sen . Det är så kul och avstressande , knyppla bilder är allra roligast Så där har du verkligen något att se fram emot /Kram

    SvaraRadera
  32. Härligt med ett besök på andra sidan jordklotet så här på morgonkvisten :-)

    Kram Maud
    <Gårdsromantik-ljuvlig-lantromantik-på-nätet

    SvaraRadera
  33. hej agneta! detta skrev jag om bänkskuddardagen förra året:
    Gymnasister som går tredje året i gymnasiet kallas för abiturienter, kortformen är abi, eller abin i pluralis.

    För att ta studenten i Finland krävs att man skriver och blir godkänd i minst fyra studentprov, varav modersmålet numera är det enda obligatoriska ämnet. Studentproven kan delas upp på flera terminer, t.ex. så att man skriver ett par ämnen på hösten under det tredje skolåret och resten på våren.

    För abiturienternas del slutar skolan i mitten av februari. Den dagen skolan slutar kallas bänksskuddardagen, eller penkis. Efter penkis följer abiturienternas cirka tre veckor långa läsperiod inför vårens studentskrivningar, vilka anordnas under senare hälften av mars och i början av april. Därefter är abiturienterna lediga. Studentexamensnämnden har sedan knappt två månader på sig att gå igenom och bedöma samtliga studentprov som skrivits i landet.
    Studentdimissionen ordnas i samband med skolavslutningen i slutet av maj eller i början av juni, det är alltså först då studenterna får sina mössor och betyg.

    på penkisdagen klär treorna ut sig, plågar ettorna och tvåorna i skolan med diverse hinderbanor, äckliga saker att äta, sånger (om både övriga elever och lärare) och med att i övrigt ge igen för alla oförrätter (på skoj förstås) under åren i skolan. sen åker de ut på stan på lastbilsflak och slänger godis på oskyldigt folk. dagen avslutas förstås på någon krog...

    det är i år 30 år sedan jag gick igenom samma sak!
    kram
    ingela

    SvaraRadera
  34. Jag önskar andra sian jorden var här! Hos mig! Där jag bor! Vad orättvis världen är, buhu...
    Hulda

    SvaraRadera
  35. Hej Agneta!
    Tack för tipset, ser härligt ut på bilderna!

    Ha en trevlig helg:)

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  36. Tassar in och ger dig en fredagskram Agneta..../caja

    ´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´$¶¶$¶¶$¶$
    ´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´$¶¶$ø¢¢øø17¶$
    ´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¢1´7oøoø´o7¶1
    ´11¶¶¶¶¶¶¶¶¶ø´´´´´´´´´´´ø¶ø´1oø¢o1ø´o¶¢´
    ¶¶¢¶ø¢¢¢¢77oø¶¶¶´´´´´´´´¶¢7ø$øoo7o$77¶o´
    ¶¶7´7o77177777oø¶¶1´´´´¶øooo77777oø7¶¶
    ´¶¶¶7o¢øø77ø¢ooooø¶¶¶¶¶¶¢oooo7177¢7o¶7
    ´´´¶¶7´oooooooo77177o7øø¢¢ø¢ooooøø¢¶
    ´´´´7¶¢o7¢øoo7717oøø¶¶øoø¢ooo¢¢ooooo$7
    ´´´´´7¶¶ø17oo7oø¶øøooøooooo777o¢oo71´o¶1
    ´´´´´´´1¶¶$oø$$¢111¢1o¶¶ø7oøøo7ooooø7¢1¶
    ´´´´´´´´´ø177´o1´ooo´¢ø´¶ø7oooø¢oo1¢1ø7¶
    ´´´´´´´´¶¢¢7o7oo¢oøo´ø¶´´¶¶ooo77o7ø¶1´o¶
    ´´´´´´´1ø$oøo1øø¢¢7o´¶ø´´´ø¶¢$$¢$¶77oø¶7
    ´´´´´´´7¶17ø77¢7711¶7¶´´´´´´¢¢ø´´´71¢¶1
    ´´´´´´´´ø¶$¢øø71oøø¢¢¶´´´´´´ ´øø¶¶¶¶¶o
    ´´´´´´´´´7¶oø¶¶¶¢77¶¶´
    ´´´´´´´´´´´$¶¶ø¢¶¶¶7´

    SvaraRadera
  37. kikar in och önskar en fin kväll :)
    vilka fina bilder :)

    SvaraRadera
  38. Ibland önskar jag att jag inte varit så fruktansvärt flygrädd...:)
    Då hade jag kanske kunnat få uppleva något av detta,för det ser underbart ut!:)
    Men jag har tur,som kan gå in till dig för att titta på dessa härliga bilder istället...:)
    KRAMAR til dig, Cia:)

    SvaraRadera
  39. Oj, nu trodde jag att du hade flugit iväg igen! ;o) Visst är det fint med bloggar när man kan resa kors och tvärs sittandes i nattsärken!
    Ha en skön helg! ♥

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta