I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

måndag 30 maj 2011

Vårtecken nr 14, den 30 maj 2011. Sista gången för i år!

1 försommar
Försommarväg. Vårt hus ligger till vänster om vägen.

5 nattviol
Smultron och knopp av nattviol.

6 hjorttunga
Min hjorttunga kommer, jag tror alltid att den strukit med under vintern, men den är tapper.

7 bräken
Bräken.

10 wisteria
Blåregnet. Och jag letar blomknoppar, men än har jag ingen sett!

12 allium
Vit allium.

15 viallii
Vår förtjusande lilla valp Leia lade sig för ett tag sedan rakt över min nya hyacintviva och bröt av den enda blomman, men se, det kommer fyra nya blommor! Så ingen skada skedd.

18 blåbär
Några amerikanska blåbär kommer allt, trots vinterskador.

20 kantarell
Gissa vad jag hittade idag! Kantareller! Sant!

22 ärtor
Gissa vad jag mer hittade. I min hundsäkrade (mycket staket överallt) köksträdgård – stor håla, grävd av smutsig monstervalp!
23 ärtgrop
Mina sockerärtor balanserar på kanten till avgrunden.

24 valp
Och valpen är inte den lilla hunden överst i bild, för det är Tingeling, 11 år. Valpen är den stora hunden, längst ner i bild, Leia 9½ månad gammal……det är hon som ligger i mina rabatter och som på något outgrundligt vis tar sig in i kökslandet och gräver djupa hål.

30 propertius
Klematis Propertius.

31 rhoddis
Våra rhododendron har börjat blomma nu och då är det försommar!

35 ullung
Och Ullungrönnen är friskt grön!

Agneta!

35 kommentarer:

  1. Men snälla du har du hittat kantareller NU ???
    Du måste bo i ett underland...Agneta i Underlandet...
    Inte ska det väl finnas kantareller den här årstiden....här plockar vi dom på hösten ju.

    Och så mycket vackert du har i din trädgård...underbart.
    Och en monstervalp som luftar jorden åt dig i grönsakslandet....eller en jordfräs kanske????

    Tjingeling.

    SvaraRadera
  2. Westgarden får det nog bli ett besök till i sommar, verkar vara ett mysigt ställe, nästan lika fint som hos dig kanske?!?! ;D

    Mvh
    Frida

    SvaraRadera
  3. Åhhh, det är så fint hos dig med allt som blommar!
    Den där "lilla" monstervalpen måste varit inbrytare i sitt förra liv, det är vad jag tror. Aja baja att gräva värsta groparna i ditt land.
    PS: Jag kan ändå inte låta bli att "lilla" Leia är söt som skocker...men så behöver jag ju inte ha henne hos mig heller. DS
    Stranékramar.

    SvaraRadera
  4. ...att tycka...
    ...socker...
    Jag kan inte stava längre...

    SvaraRadera
  5. Suuuuuuuuuuuperfina foton från din vackra trädgård!! Vad jättefin din rhododendron är!!! Frodig och grön, min vita ser heltrist ut... funderar nästan på att gräva upp den och byta ut den, suck... Ullungrönnen är ju bara såååå himla fin, gah...

    Kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  6. Visst är det underbart med djur! Sommarkantareller nu är kanske lite tidigt men det gör ju inget att dom inte fattar att det inte är sommar.

    SvaraRadera
  7. Den snabba tekniska utvecklingen blir jag nöstan ledsen av. Köpte en Canon S11 för mindre än 2 år sedan. Kändes som att den var bäst i världen då, nu är den allt annat än upphetsande trots att det är samma kamera fortfarande. ...

    SvaraRadera
  8. Vilken fantastisk trädgård ni har, önskar att jag också hade någon ädlare blomma än kirskål maskrosor och kvickrot, men varken orkar eller har tid att bygga upp en. Du har också otroligt vackra bilder. Kram

    SvaraRadera
  9. Kantareller? NU? Det är ju otroligt!
    Men det gör ju absolut ingenting...
    Försommarvägen till ert hus ser såå inbjudande ut!
    Och så mycket fint som finns i er trädgård!
    Vår Ullung blommade inte så mycket de första åren men vi klipper ju inte den, förstås...
    Den är 13 år nu och vi har bara tagit bort några av dom nedersta grenarna, för att man ska kunna passera den utan att få en gren i huvudet!
    Stackars dina socckerärtor! Mina står i en kruka vid kökstrappan och är 50-60 cm höga nu! Fast jag har ju bara 5 st men nu har jag petat ner nya små ärtor mellan de gamla.
    Ja, så var det slut på vårtecknen för i år! Litet vemodigt...men man kan ju fortsätta att lägga in bilder från trädgården, om än i mera oorganiserad form!
    Må så gott, kära bloggkompis!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  10. Det var många gröna bilder hos dig idag. Men så vackra. Känns som att du hoppat över sommaren, för visst kommer kantarellerna på sensommaren/hösten.?!

    Inte lätt att odla hos dig med en ån busig valp i familjen.
    Kram! (hoppas du mår bättre nu)

    SvaraRadera
  11. Tack för den rundvandringen i din vackra omgivning ;o)! Inga spår annat än här lämnar jag efter mig heller! Det må räcka med hunden, men du tycks ta det med ro! ❀

    SvaraRadera
  12. Jösses! Jag svimmar nästan av upphetsning. Alla blommor gör mig yr, och jag som inte kan något om blommor VILL HA! Kan se hur bra jag kommer att göra mig på en stol/solsäng med ett glas champagne i handen.
    När kan jag komma förresten?
    KRAM

    SvaraRadera
  13. Du beundra min avyer o jag beundrar dina fina bilder!! Gör mig ycklig i hjärtat ;o)

    KLem Anna

    SvaraRadera
  14. Tack snälla du för alla rundvandringar under våren i din vackra trädgård! Kommer sakna min måndags "lektyr"......
    Var rädd om dig och ha det så bra! Kram.

    SvaraRadera
  15. Ja nu är det allt försommar. Så mycket fint som blommar hos dig. Jag kan inte låta bli att le när jag läser om monstret - hon är en påhittig ung dam :-)Hur i jösse namn tar hon sig in i din köksträdgård???

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  16. Men oj så det knoppas hos Dig! Men här njuter jag av att häggen snart blommar.....
    Ja, vet du vad´jag har smakat på en liten apelsin och den var god men lite sur....Kul i alla fall!
    Kramen till dig
    Carin

    SvaraRadera
  17. Du har inte funderat över att hyra ut monsterhunden som hjälpgrävare?
    Var det hon som grävde fram kantarellerna också?
    Här finns många tryffelhundar och det grävs både här o där, så du kan säkert lära upp henne till nått sådant ska du se.
    Din trädgård är helt fantastisk och ditt kunnande om alla växter är imponerande.
    Ha en fin dag bland blommor o djur.
    Kram

    SvaraRadera
  18. Så många ovanliga blommor det finns i din trädgård! Men bara helt vanliga hundar som vill vara med och hjälpa till...!

    SvaraRadera
  19. Hej! Så härliga vår/sommartecken! Ha vilken busig vovve, hon kanske har gömt hundben där? Så vackra bilder som vanligt! Ha en fin dag! kram Vivi

    SvaraRadera
  20. Din trädgård bjuder på fantastiska bilder. Clematisen vacker! och din hyasintprimula, vad speciell och dyrbar den ser ut, har aldrig sett den innan, minner inte det minsta om vanliga primula/ viva. Hundar, katter och andra djur, det är väl inte så mycket att göra med det, men lite ärgelig är det. Söt valp i varje fall :)

    SvaraRadera
  21. Åh, vad är det jag har gjort! Vår "lilla" valp ska vi hämta den 18 juni... Nedräkning pågår. :0) Det är en Berner Sennen, hrm, vet inte riiiiktigt hur jag tänkte där! *haha* Den kommer ju att välta växthuset... Jovisst nu minns jag! Den ska tydligen vara lugn (efter de två första helvetesåren fick vi höra när handpenningen var betald) och passar utmärkt ihop med barn. Dessutom användes rasen ursprungligen till att dra stora mjölkkannor på upp till 50 liter, så en och annan unge kan nog få sig en tur på väg till dagis. ;0) Ska nog ut och fortsätta med staketet runt mina köksträdgårdar nu! :0) Här skiner solen och temperaturen ligger på runt 23 grader. Ville bara säga det! *haha* ;0)

    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  22. Åhhh herlige bilder som det oser sommer av, håper varmen kommer tilbake til oss snart...for det har vært kaldt her de siste ukene, har fyrt i peisen hver kveld for å holde varmen...

    Kjekt med hjelpere, men ikke så kjekt når de begynner å grave i bedene, har det samme problemet her også...

    Tusen tusen takk for trøstende ord, det varmet, veldig snilt av deg!

    SvaraRadera
  23. Hej Agneta.
    Vilken gullig kommentar du gav mig, du gjorde mig så glad.
    Du säger alltid så snälla saker till oss alla, är du säker på att du inte är en liten ängel i alla fall, jag är då inte säker.
    Dina vår eller ska man säga sommarbilder är helt underbart vackra, vilken väg ni har hem, det är nog många som skulle vilja ha en sån vacker väg hem,jag bland annat.
    Hur gammal är ditt blåregn, jag tror det tar några år för dem att komma i gång med blomningen, har jag för mig att jag läst någonstans, som du fattar så kan vi ju inte odla dem.
    Men en dag ska jag åtminstone se ett i verkligheten har jag bestämt.
    Skrattar åt din beskrivning om ärtorna som står på branten.
    Ja ni fick mycket bestyr med den "lilla" damen Leia.
    Men hon blir väl stor nån gång, det värsta besvär vi har är att våra pyttelilla Katt Maja tar in råttor och fåglar på nätterna så på morgonen är golvet råttsörja och fågeldun överallt, hon har försökt på dagen, men då åker hon ut igen, så nu har hon natten till hjälp.
    Stora Tusse han äter bara kattmat.
    Kantareller, vi fortsätter och krydda med de vi fick av dig, och det räcker nog i hundra år för oss, det har verkligen varit till glädje. Tack!!
    Amerikanska blåbär, önskar det gick att odla här, ser så roligt ut att plocka från buske.
    Men jag har zon 7 till 8, men vi är glada för våra skogsblåbär förstås.
    Önskar dig lite frid i trädgården från er bedårande men skurliga monstervalp.
    Kram Zara

    SvaraRadera
  24. Förlåt, men jag måste flina lite åt monstervalpen :-) Sen tror jag bestämt att det är hon som har grävt upp kantarellerna nånstans och fört dom till er trädgård.....eller!? Underbara bilder, som väntat :-) Solskenskram

    SvaraRadera
  25. Kantareller... nu??? Konstigt eller hur?
    Kul att titta in här hos dig och se alla vackra bilder... som alltid!!!
    Kram till dig, kära du.

    SvaraRadera
  26. Kantareller gode tid redan??? Så många härliga bilder /Kram

    SvaraRadera
  27. Så fina bilder!Speciellt förtjust i din ullungrönn och dina ormbunksväxter! Å det va en förfärligt busig hundrackare!

    SvaraRadera
  28. Du är duktig på att ta fina bilder!
    Men du kan nog få en regntung dag till att se ut som rena idyllen också... :)

    Skickar kramar från ett grått Kungshamn
    //
    Monica☺

    SvaraRadera
  29. Jag var tvungen att läsa två gånger, kantareller??!! Nu blir jag stressad, ska jag få lov att redan nu börja fara runt i skogen som ett tryffelsvin (vildsvin) och leta...??
    Det var en "rejäl" hund...Leia. Förstår att hon har lite svårt att hålla reda på den kroppen, det blir många "valpmanövrar" ett bra tag framöver!! Det är oerhört charmigt med den där valpklumpigheten, fast kanske inte alltid...
    Ha´en bra kväll, här hänger åskan i luften efter en rekordvarm dag!!
    Kram

    SvaraRadera
  30. Ljuvligt, ljuvligt, ljuvligt... ja, förutom grävgropen då. Känner igen fenomenet, trots att våra vovvar är 4,6 och åtta år. Här har det åskat på kvällskvisten. Men imorgon... då kommer sommaren. Första juni, välkommen!

    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  31. Himmel så mycket fint du har, Agneta! Utom hålen då, förstås;)

    Tack goa för fina och uppmuntrande kommentaren hos mig idag.

    Kram, kram

    SvaraRadera
  32. Men hallå! Nu är väl ändå världen upp och ner, kantareller :)?

    Så vackra bilder, allra helst på sommarvägen. Det är så härligt att få gå längs en sommarväg med alla dofter och ljud, sommar!

    Ha det fint, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  33. Nää dra på trissor, kantareller nu?????
    Tack för att du har velat vara med! Själv glömde jag idag också, ska försöka i morgon..
    kram

    SvaraRadera
  34. Kantareller - det var värst. Tur att jag läste det idag när det är försommar i Göteborg. Hade jag läst det i förra veckan hade det bara känts som ännu ett hösttecken.
    Alla foton är urfina. De två översta är ju så vackra så att det kniper i maggropen.
    Och "lilla" monstervalpen så söt hon är!
    Kram Jennie

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta