I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

fredag 13 maj 2011

Pannacotta m rabarberkompott.

DSCN5308

Lite pannacotta med rabarber är inte fel nu när rabarbern är så fin. Fort och lätt går det också att göra den. Receptet har jag knyckt rakt av från nån tidning, vet inte vilken. Jag har dock provat att göra pannacottan ett par, tre gånger och den har fått med beröm godkänt! Så prova!

Yoghurtpannacotta med rabarberkompott
(6 personer, ca)

2 dl mild yoghurt, fetvariant
2 gelatinblad
½ vaniljstång
2 dl vispgrädde
2 dl mjölk
1 dl socker

Rabarberkompott:
½ kg rabarber
1 dl socker
1 kanelstång
½ dl vatten
saft av 1 hel citron

1. blötlägg gelatinbladen i kallt vatten
2. dela vaniljstången och blanda den med grädde, mjölk o socker
3. koka upp, ta från plattan, ta bort vaniljstången
4. rör ner gelatinbladen
5. låt svalna
6. rör i yoghurten
7. fyll i portionsformar och ställ kallt för att stelna, ett par, tre tim

Kompotten:
1. skär rabarbern i bitar
2. lägg i kastrull m socker, kanelstång, vatten o citronsaft
3. koka ihop till en kompott i några minuter
4. låt svalna, ta bort kanelstången

När det är dags för dessert, och pannacottan stelnat och kompotten svalnat, monterar man det hela och garnerar med något litet från trädgården!

Ät och njut!

Agneta!

19 kommentarer:

  1. Ojoj, det där lät mumsigt du! Jag ska ta och göra rabarberpaj i morgon tror jag och kanske lite kräm också :D

    SvaraRadera
  2. Mmmmmm! Det lät supermumsigt! Tyvärr får jag köpa rabarber i år igen - den jag satte i fjor har inte kommit upp...jag klarar inte rabarber!
    Men din rabarberpannacotta kan jag nog klara, tack för receptet, utskrivet!
    Det har inte gått att se några bloggar från blogspot på hela dagen, så jag har inte sett ditt inlägg förrän nu!
    Fradagskram, Monica

    SvaraRadera
  3. Mmmmm... låter verkligen gott!
    Önskar dig en finfin helg! Kram

    SvaraRadera
  4. Mmmm..ser mumma ut!! Jag gillar att testa nya recept, så det här ska jag prova! //Marika

    SvaraRadera
  5. Men så mysigt det såg ut med panacottan! Jag tycker att det är så besvärligt med gelatin men det är kanske inte svårt....
    Rabarbern är lite för kort ännu hos oss, men solen är desto större just nu....
    Ja, vi bor i ett avlångt land!
    Ha det så gott i helgen!
    Carin

    SvaraRadera
  6. Å det låter jätte gott tack för receptet det måste jag testa Ha en härlig helg /Kram

    SvaraRadera
  7. Åhh vad friskt och gott detta låter..
    Igår var jag så frustrerad över blogger men jag var väl inte ensam tror jag.
    Mitt senaste inlägg hade försvunnit och alla kommentarer jag gjort hos er andra.
    Inlägget är tillbaka men vad jag kan se hos er andra så är mina kommentarer borta med vinden...
    Nu ska jag snart till Slotts-skogen och träffa jobb-kompisar för att spela kubb och grilla. Hoppas vädret håller i sig..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  8. Vad gott det låter!! Synd att mina rabarber gårr hädan. Måste skaffa mig nya...
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Det låter riktigt mumsigt :)
    Ha en fin dag!
    Kramen♥

    SvaraRadera
  10. Detdär lät ju riktigt gott! Något att prova nu när rabarbern är fin! Tackar för receptet!

    Oj, så mycket det händer nu!!! Har ni redan fått konvaljer?!!! Sommaren har verkligen bråttom iår!
    Ha en fortsatt skön helg!
    Kramar
    Lisa bland packlådorna

    SvaraRadera
  11. Så gott det låter och så vackert det ser ut! Jag har köpt pallkragar idag, bara rabarbern som saknas så kan panacottan göras när den vill:)
    Kram Jennie

    SvaraRadera
  12. oj oj, det där både låter och ser gott ut! borde nog testa nu när rabarbern är så späd och fin. fast jag borde glömma allt som är sött och gott en tid...
    skön lördagskväll! kram
    ingela

    SvaraRadera
  13. Mmm så gott! Tack för receptet!
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  14. Herregud vad gott det låter.....*mums* Kvällskram vännen!

    SvaraRadera
  15. Mmmm, låter gott med pannacottan.
    Får göra den någon dag.
    Ha en skön söndag.
    Kram
    Agneta

    SvaraRadera
  16. tackar för receptet..det skall jag prova..Idag gjorde jag en rabarberpaj..men tyckte den va "lite torr"..men annars bra. ha en fin söndakväll,,,Kikka

    SvaraRadera
  17. Jag älskar pannacotta...har aldrig provat med rabarber...TACK för receptet<3 Kram Maria

    SvaraRadera
  18. Åh, gud! Det där lät yumma!
    Ska ta inspiration från detta till mina cupcakes, och göra en kanel cupcake med rabarber kompott topping. =o)
    Kram

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta