I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

måndag 2 maj 2011

Vårtecken nr 10, 2 maj 2011.

01 vår
Idag är det 10:e gången vi visar vårtecken, jag känner nästan lite oro när jag tänker på hur fort tiden går. Och från förra veckan har det fullkomligen exploderat här i Snäckskalsdalen. Och idag blir det många bilder!
1 thalia
Min älskade narciss, Thalia. Bara två blommor i år, men jag är nästan enfaldigt överlycklig över dom två!
2 thalia

5 konvalj
Och det här stämmer ju inte alls, häromkring skall liljekonvaljerna komma i slutet av maj, inte slutet av april…..
6 konvalj
7 konvalj

10 pingst
Pingstliljorna blommar för fullt, det kanske är mer normalt, jag vet inte. Detta är dom vanliga Actaea.
11 pingst
12 pingst

15 primulaMina älskade primullor (jag kallar dom så, primullor…).

20 vialli
Min nyköpta hyacinthviva (Primula vialii). Den är liksom lite otrolig när man tittar närmare på den.
21 vialli

25 azalea
En liten miniazalea håller på att slå ut.

26 lönn
Japanska lönnen har fått färg.

27 pion
Min lilla eländiga pion, den svaga av dom tre jag har, visar färg först!

30 wisteria
Wisterian, blåregnet, har klarat ytterligare en vinter.

35 dicentra
Mitt vita löjtnantshjärta är på gång.

36 pulmonaria
Pulmonarian har satt igång att blomma för fullt när den kom i jorden.

40 aurikel
Auriklerna har fått flytta från krukan de stått i under 4 år och verkar trivas i min nya primula/vårrabatt.

41 syrén
Har lyckats förhandla mig till en syrén (jag förstår mig inte på min omgivning ibland, han undrade varför vi skulle ha en syrén….det är väl klart att man skall ha, eller hur?), jag är svag för syréner, skolavslutningar, blå himmel med vita moln och svenska flaggan böljande i vinden, då klämtar friheten för mig! Då är det sommarlov!

42 vinbär
Ett rött vinbär som fortfarande står i kruka, jag vet inte var jag vill ha det.

50 ullung
Och så slutligen Ullungrönnen. Inte behöver man åka till tropiska länder för att se palmer när man har en Ullungrönn hemma!
51 ullung

Ojsan, ojsan, det blev verkligen många bilder……..men det är ju så nu, det är mycket att fotografera och notera och Vårteckensutmaningen som Viveka, Humlebacken, startade för 3 (?) år sedan gör ju att så måste det bli!

Agneta!

45 kommentarer:

  1. Du har så många fina blommor, blir helt avundsjuk! har inget intresse av trädgård, men skulle verkligen vilja ha det! Kanske man kan lära sig bli intresserad?

    SvaraRadera
  2. ÅÅÅÅ vad helt underbara bilder. Behövs för hos mig så haglar det och är snorkallt. Undrar hur persikorna kommer att klara det...
    Nej nu skall jag ut och jobba lite i trädgården och försöka få en bild av haglet..
    Ha en fin fin dag/Gela

    SvaraRadera
  3. Deb där lönnen är ju underbar! Visst går det alldeles för fort... I natt hade vi 5 minusgrader och hoppas nu bara att inte något fryser...
    Många kramar!!

    SvaraRadera
  4. Wow vilken fart du har på växterna, så långt har det inte kommit i Skåne ens.....jag vi ligger väl strax efter men wow.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  5. Hm, på ett par veckor kommer jag med i Vårteckenutmaningen ;)
    Men vem ska jag utmana, då har ni ju full sommar eller förhöst?

    Fina bilder allihopa. Och nu när jag skriver min kommentar ser jag till höger en ännu finare bild där Tingeling och Pippi goas ;)
    Det var en fin bild!

    SvaraRadera
  6. Visst är det snabba bud? Så många blommor som skall blomma om någon månad blommar redan ... Jag önskar mig också syrener, än så är plånboken tunn tunn så kanske nästa år? Vackra bilder har du som vanligt!

    SvaraRadera
  7. Åh!!! Så härliga bilder vi får njuta av!
    kram annika

    SvaraRadera
  8. Självklart ska man ha en syren i trädgården. Jag kan känna doften redan nu, och skolavslutning.
    Mina rosa liljekonvalj som jag har i rabatterna är lika knoppiga som de du visar.
    Hyacintvivan är så fin, jag har försökt få den att trivas i min trädgård ett par år men den vill inte vara hos mig.
    Du har så mycket fint som blommar i Snäckskalsdalen.
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Oj, den sista bilden på Ullungblad är för läcker! Ja det trädet var värt vartenda öre...
    Och om Ullungen kan jämföras med en palm, så kan ju dina Thalia-narcisser jämföras med orkidéer...
    Så nu behöver du inte alls åka utomlands!
    Fast jag älskar dom vanliga pingstliljorna också, dom doftar så gott!
    Liljekonvaljer har vi också, massor, men dom vill inte blomma...
    Sen är det ju självklart att man ska ha inte bara en, utan flera, syrener! Mörklila, ljuslila och vit, alltså minst 3 st! Så det så!
    Din hyacintviva har verkligen en spektakulär färgsättning!
    Och lönnen, jag älskar lönnar, men har ingen! Har för liten trädgård! Men nu, när lillasyster flyttar in i grannhuset, kan jag kanske ha en i deras trädgård...hmmm!
    Som du sa, många bilder och jag skulle inte vilja vara utan en enda av dom, såå vackra!
    Jag minns när Vivi rekommenderade din blogg för mig, så sa hon, att du tog så fina bilder, och dom har bara blivit bättre sen dess! Proffsklass!
    Ha det nu så gott!
    Stor maj-kram från mig!

    SvaraRadera
  10. Jag tror jag har sagt (skrivit) det förr... men vi må bo i en annan världsdel. Du visar de för mig helt otroliga sommarbilder! Tack för dem! ♥

    SvaraRadera
  11. Tack för tröstande kommentar hos mig, det gör gott:) och nu är jag fri från värken för denna gången.
    Oj, vilken härlig blomsterprakt du har redan!!! Jag såg idag när jag var ute och räfsade att liljekonvaljerna är på G här också, alldeles för tidigt. Självklart ska man ha en, eller minst en syrén i trädgården, det är ju precis som du skriver skolavslutning och sommarlov...och doften är ju oslagbar!!

    Ha en fortsatt fin dag!
    kram lisamaja

    SvaraRadera
  12. det är ju helt sanslöst hur långt våren kommit hos er! sååå vackert så man vill nästan gråta en skvätt av lycka!
    kram
    ingela

    SvaraRadera
  13. Det är ju rena rama sommaren hos dig det där med hyacintviva var en ny bekantskap ,Kram Nette

    SvaraRadera
  14. Underbart!! Vårbilder!! Sen är det nästan skönt att det kom lite kyla, det stannade av så man hinner njuta. Men minusgrader var väl kanske att ta i...
    Va´kul om jag kunde få reda på vad den lilla udda blomman är för något!! Den växte alldeles vid stammen på ett gammal träd, och barnbarnet såg den först och trodde nästan att det var en svamp, men sen såg vi att det var en lite annorlunda blomma, blommade direkt vid marken utan stjälk.
    Ha det så gott!!
    Kram

    SvaraRadera
  15. Tack snälla du för upplysningen!! Jag sökte lite på den, och den är en liten parasit...Så nu vet vi det!! Hälsa och tacka för informationen!
    Kram

    SvaraRadera
  16. Fina blomsterbilder du bjuder på.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  17. Ojojoj så många fina bilder!! Ja, verkligen, det händer väldigt mycket utomhus på en gång, skrämmande snabbt!

    Ett randigt hus i grått låter annorlunda! Du måste försöka visa detta på bloggen, det låter verkligen knasigt, men säkert häftigt;)) Snälla, en massa kort, du kanske kan ge mig någar finurliga idéer!!!!;))

    Ha en go kväll!

    SvaraRadera
  18. Tusen hjärtlig tack för alla underbara bilder, känner liksom lukten o värmen!

    Klem Anna

    SvaraRadera
  19. Jag tycker ni "blomälskare" är sååååå härliga! Hur kan ni lära er alla namnen? Jag beundrar er så mycket för ert kunnande! Sedan som grädde på moset: kan jag sitta här i lugn och ro och bara njuuuuta av vackra bilder. Tack!
    Sv: Ja.
    Må väl och ha det så gott.

    SvaraRadera
  20. Wow så mycket vackert du bjuder på. Häftigt att liljekonvaljerna kommit så långt hos dig! Ullungrönnen är superfin!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  21. Håller med, det går nästan lite FÖR fort!

    Mvh
    Frida

    SvaraRadera
  22. Oj vad mycket som slagit ut ,det går för fort nu tycker jag ,vill stanna här en stund
    Mycket fina bilder
    Ha en bra dag

    SvaraRadera
  23. Våren är så tidig i år. Liljonkonvalj brukar komma lagom till mors dag här i östergötland. Kanske bra att det blev svalare så det bromsar upp, bara inte alla fina blommor fryser. Många fina bilder du visar.

    SvaraRadera
  24. Jag säger bara, vilken trädgård och vad VACKERT! :-)

    SvaraRadera
  25. Ja det är faktiskt helt otroligt vad långt det kommit men det är väl bara att försöka hänga med och njuuta :), även om just Liljekonvalj med knopp nu kan få en att undra!

    Otroligt vackra bilder du hade idag, det var som en vår/sommar dröm :).

    Kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  26. Så mycket fint du har som blommar redan! Ullungrönnen ser fin ut!

    SvaraRadera
  27. Litt lengre vestover, i Norge, er også våren godt i gang, og som du sier 3 uker for tidlig:-) liljekonvallen blomstrer noen steder! Nå blir jeg bekymret, er det ikke mer blomster igjen i slutten av mai?
    Flotte bilder! Jeg gleder meg til hver ny bloggpost fra deg!

    SvaraRadera
  28. Som vanligt väldigt vackra bilder. Man riktigt ser hur knopparna spricker ut! Jag har aldrig tänkt på rönnen som en palm i bladen, men det har du ju helt rätt i ;)
    Tack för de fina orden hos mig.
    Kram Marie

    SvaraRadera
  29. Lovely lovely lovely!!! Jag har iiiinte lika underbara bilder att visa från min trädgård, om jag nu skulle välja att ta några, haha. Skulle kanske kunna visa min stendöda klotlönn, buhu!!!! Men jag gläder mig över dina fina bilder Agneta!

    Önskar dig en fin vecka!

    Stooooooooooor kraaaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  30. Vad många blommor du har med "vill ha text" på! ;D
    Så fina!
    Ja sommaren kommer med stormsteg nu!
    Känns som man nästan inte hänger med...

    Mari

    SvaraRadera
  31. Värst vad det ploppar, grönskar, blommar och är vackert somrigt hos dig.
    Underbara foton för oss alla...

    SvaraRadera
  32. Vilken kavalkad av blommor. Det är inte klokt så snabbt det går. I stockholm har våren stannat upp lite på grund av kalla dagar.

    SvaraRadera
  33. Så många härliga vårtecken! Men visst är det svårt att hinna med, fast inte ska man väl klaga denna ljuvliga vår...?
    Och klart att man ska ha en syrén, helst både en blå och en vit!
    Kram

    SvaraRadera
  34. Du har en underbar trädgård min vän! Tack för att vi får nosa lite i den:)

    Här snöar det. Så nu stannar den nog upp lite, våren/försommaren.

    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  35. Ja tänk så mycket det händer nu...man hänger inte med! Önskar man hann vara ute i sin trädgård varje dag och dona, men det funkar ju inte...

    Vackra bilder på allt som är makalöst fint nu!!

    Kram Mariette

    SvaraRadera
  36. Jag har ingen egen trädgård numera så jag får njuta av andras.
    Såg din blomlåda, älskar Bellis, så det ska jag inhandla i mängder, till min balkong.
    Kram,
    Agneta

    SvaraRadera
  37. Hej, nu är det jag igen...
    Svar: Jo, det som står till höger om gullvivan är en Sedum!
    Och så är det inte ugglor i rabatten vid terrassen, utan hönor! Ugglor har vi ju också, men dom står i stenpartiet!
    Kram igen, Monica

    SvaraRadera
  38. Underbara blommor du visar!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  39. Vilka underbara och fina blommor du har!
    Du har verkligen gröna fingrar du :)
    Ha en bra dag!
    Kramen vännen♥

    SvaraRadera
  40. Vilka härliga blommor du har i din trädgård, blir alldeles lyrisk när jag ser alla fina bilderna.
    Kramar:O)

    SvaraRadera
  41. Vilken fantastisk trädgård du har!!! Jag håller med att det är för tidigt med Liljekonvaljer NU?
    Jag har inte varit i stugan (mina föräldrars) nyligen...men där har jag mitt Liljekonvalj-ställe. Jag gjorde en så fin bukett förra året när dottern slutade 9:an...Lijekonvaljer blandat med aprikosfärgade rosor och så de gröna bladen runtomkring...Tack för att du kommenterar så flitigt på min blogg<3<3
    Kram Maria

    SvaraRadera
  42. Vilken njutning att se alla dina fina bilder! Härligt vårkrispigt gröna. Nu säger de att det skall bli varmare fram åt helgen, det får vi tro på.
    Ha en fin onsdag!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  43. Kika gärna in en sväng i min smyckesblogg :) Ha en bra dag! Kram

    SvaraRadera
  44. Så många vackra vårtecken! Här fick vi plötsligt en riktig köldknäpp igen, minusgrader imorse... :(

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta