I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

lördag 7 maj 2011

En fin dag till!

1
Utflykt var vi på idag. Huset här är så fint tycker jag.
2
Slån.
3
Häggen blommar. Är det nu och tills syrénerna blommar som man inte skall arbeta?
8
Alm.
18 lönn
Lönn.
20 skogsbingel
Skogsbingel – finns även på 100 lapparna.

10
Men vad är detta? Någon som vet? Hade den haft tre blad hade jag gissat på Trillium, men nu har den fyra. Och en har det lite trassligt.

18
Och här finns hela ängar fulla med gullvivor, det är som en dröm.
22

28
Trift.
40
Och sippor! Men vilka färger!

Agneta!

25 kommentarer:

  1. Fantastiska bilder! Våren är en härlig tid!

    Det var visst en skomakare som hade "stängt mellan hägg och syrén". Oftast är det en ganska kort tid, men jag hoppas att det dröjer innan syrénerna blommar. Vad ska man annars ha för blommor till skolexamensbuketterna...?

    VARMA vårhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  2. Grönt och fint överallt, jag har en alm i min trädgård, den är så vacker nu, tänker visa den på måndag.
    Oj, vad gullvivor det växer på den ängen.
    Ja, nu får man verkligen njuta av allt det fina i naturen.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Så vackra bilder, helt bedårande. Här har det inte kommit lika långt än.
    Önskar dej en riktigt skön söndag.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  4. Härligt...vackra bilder...Kram

    SvaraRadera
  5. Jag säger bara: LJUVLIGT!!

    God natt!

    SvaraRadera
  6. Ooh så vackert! Jag älskar Gullvivor. En liten bukett med Gullvivor och Ormöga är bland det finaste jag vet. Lavendel också förstås :D
    Bra mycket finare än Postkodslotterireklam ;D

    SvaraRadera
  7. Helt underbara naturbilder i denna ljuvliga försommartid!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  8. Ja så underbara bilder. Jag har egentligen inte tid men jag ska försöka ta en fotorunda i veckan. Vet ett ställe där det är som en hel värld aav körsbärsträd och gamla ekar. Bara vill dit och sitta och fika och njuta.Jag har massor av liljekonvaljer och gullvivor i trädgården dom är verkligen på G.

    SvaraRadera
  9. Vilken prakt.
    Trodde ett tag att du hittade 100-lappen, men det hade väl varit lite väl mycket.
    Visst var det så att man skulle vara ledig nu. Skomakaren i Bullerbybarnen var väl ledig om jag minns rätt. Vi borde efterleva det där mera, undrar vad arbetsgivarna skulle säga om det?
    Ha en skön söndag

    SvaraRadera
  10. Det var ju skomakaren som stängde mellan hägg och syren. Vissa år var det verkligen inte mycket semester den stackaren fick. En hel äng med gullvivor skulle jag gärna se i verkligheten. Nu njuter jag av dina bilder.
    Taktegelhögen du ville haft till utfyllnad blev just det. Idag när jag gick förbi den så var den utbredd som utfyllnad på parkeringen där den låg.

    SvaraRadera
  11. Det du kallar trift kallade vi strandgossar. De satte vi mellan tårna på badstranden och drog loss:)

    Tack för fina bilder.

    SvaraRadera
  12. Slääär, majnycklar och strandpelt heter det jue ;D
    Den vackraste tiden kommer nu, den mellan hägg och syren.
    Kram.

    SvaraRadera
  13. Måste återigen lyfta på min Hatt för dina UNDERBARA bilder!!!!
    Från blomexperten får du nu svar på din fråga: Fyrillum......hi,hi,hi.
    Var rädd om Dig och önskar dig en underbar söndag.

    SvaraRadera
  14. Vilka härliga bilder du bjuder på :) Just nu är det en färgexplosion ute i naturen. Kram

    SvaraRadera
  15. Åh, vad det är vackert är i skogen när den är så där ljus och skir!
    Och det där huset gillar jag också!
    Tänk att du vet (eller var det omgivningen?), vad för slags växt vi har på hundralapparna! Och jag hade inte ens sett att där var en växt...
    Inte en dag utan att man lär något nytt, sa alltid min mamma!
    Nu ska vi gå ut en promenad och i eftermiddag är det födelsedagskalas hos mellandottern, som fyllde år i veckan!
    Ha det så gott! Vi hörs!
    Kramar, Monica

    SvaraRadera
  16. Du skulle ha blivit naturfotograf, fast det är du ju! Alltid så otroligt fina bilder hos dig. Ängen av gullvivor tittade jag extra länge på.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  17. Vackert så man blir tårögd...Gullviveängen är ju enastående - ja allt det andra med såklart.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  18. Helt underbara vårbilder! Svårt att gå in såna vackra dagar!

    SvaraRadera
  19. Vilka vackra bilder! Här har inte ens björken slagit ut :(
    Kramen på dig♥

    SvaraRadera
  20. Man lär sig massor här hos dig. Njuter av det vackra gör man också! ♥

    SvaraRadera
  21. Just det, det är nu man ska vara ledig, mellan hägg och syrén. Å egentligen är väl inte tanken så dum, finns väl inget underbarare och vackrare än våren nu när allt slår ut?? Som ett ytterligare bevis på det är ju alla dina fantastiska bilder, man bara njuter.
    Ha´en riktigt skön söndagskväll!
    Kram

    SvaraRadera
  22. Oj ,såååå mycket vackert på en gång ,och en gullvivsäng så underbart,kramis Nette

    SvaraRadera
  23. Underbar bildkavalkad du bjuder på idag!
    Må så gott!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  24. Ååå, alltid like fine hagebilder hos deg!!
    klem♥

    SvaraRadera
  25. Ormbär :) (har lärt mig idag!) :D

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta