I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

söndag 15 maj 2011

Road trip m svägerskan.

DSCN0995
Åkte iväg med min svägerska på en road trip i veckan. Den började med att jag fick lämna Snäckskalsdalen, ner för min backe och iväg…..när jag kom till postlådan, en bit nedanför backen här ovan, då längtade jag redan tillbaka uppför backen igen…..

DSCN5311
Vi stannade till lite här och där och tittade oss omkring. Första stoppet var en handelsträdgård på Västgötaslätten. Och oj, så mycket fint där fanns.
DSCN5314
Fast vi handlade ingenting för vi skulle åka långt och på tillbakavägen ha med oss två hundar och deras mat för en hel sommar.

DSCN5316

DSCN5317
Magnolia ‘Susan’.
DSCN5318

DSCN5319
Prydnadskörsbär.

DSCN5320
Träd/buskpion.
DSCN5321

DSCN5322
Ett hav av Agapanthus.

DSCN5324
I Uppsala hämtade vi upp de två hundarna där svägerskans yngsta dotter studerar till veterinär, och nu skulle hon åka utomlands och hundarna bo hos sin “hundmormor”.

Vi var ute och gick i omgivningarna, och oj, så vackert där är!

DSCN5326
Och Kungsängsliljorna växer vilt. Faktiskt. Precis som sig bör. Det är ju landskapsblomman där. Helt fantastiskt. Ville ta med mig hem, men det får man ju inte och jag är laglydig. Ibland. Den här gången var jag det!
DSCN5329

Sen for vi vidare till svägerskans andra dotter långt uppe i Dalarna och inspekterade nyfödd babyflicka. Bara två veckor gammal och söt som socker!

Stella 13 maj 2011 1Stella 13 maj 2011 2

Efter ett tag där styrde vi kosan tillbaka hem till västkusten och Snäckskalsdalen!
DSCN5344
Och här blommar violerna fortfarande, till min stora lycka.

Agneta!

51 kommentarer:

  1. Vilken härlig resa du varit på. Fantastiska blommor du såg, blommade träd/buskpionen redan? Mina har stora knoppar.
    Och den lilla babyn så söt.
    I morgon blir det mer vårtecken.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. underbara bilder.
    Ha en fin söndag!
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  3. Vilken fin bebis. De doftar lika gott som blommor.

    SvaraRadera
  4. Små nya människor är väl nästan det mysigaste som finns...

    SvaraRadera
  5. Så fin utflykt ni hade en upplevelse att se kungsängsliljan i vilt tillstånd ,kramis ,Nette

    SvaraRadera
  6. Borta bra men hemma bäst - visst är det så! Och tur är väl det! Tänk om man skulle längta bort hela tiden... Men det är nyttigt att åka bort ibland, om inte förr, upptäcker man hur bra man har det hemma!
    Oj, vad det blev snusförnuftigt...
    Det låter i alla fall som en fin tur ni tog, du och svägerskan! Kungsängsliljor är en av mina favoriter också. Jag har grävt ner några, som jag fick av Vivi efter Hem och Villa-mässan, men jag har glömt var... suck! Vi får väl se om dom dyker upp nånstans!
    Igår fick vi äntligen REGN! 15 mm! Lycka! Och vi hann dessutom gödsla gräsmattan innan regnet kom! Tur!
    Idag är det makens födelsedag, barn och barnbarn har varit här och uppvaktat och ikväll ska vi gå ut och äta med våra nya (blivande) grannar i söder (syster och svåger)!
    Nya vårtecken i morgon!
    Söndagskramar från mig!

    SvaraRadera
  7. Bara så underbara bilder bjuder på idag .underbar kungsängslilja .Ååååå vad söt bäbis.Ha nu en skön söndag.Kraaam Rita ♥

    SvaraRadera
  8. Det var ingen kort resa ni gjorde, ni hann med mycket. Men såklart är det två tjejer på road trip blir det mycket gjort. Gullig baby, och väldigt mäktigt och se kungsängsliljor i vilt tillstånd.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  9. Vilken trevlig tripp ni varit ute på. Rejält lång. Grädde på moset måste ju vara att ha träffat på den alldeles nya lilla söta dalkullan!

    Fast det bästa med att fara bort är ju att komma hem igen:)

    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  10. Åh, vad jag känner igen mig i den där känslan att längta hem redan innan man har kommit iväg! Låter verkligen som att ni hade en härlig resa, men välkommen hem igen!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  11. Det ser ut som dere har hatt en herlig tur!!! Jeg trives godt hjemme jeg også...:-)
    klem♥

    SvaraRadera
  12. Visst är det underbart att få känna att man trivs så bra hemma. Vilken resa ni gjorde! Tvärs över hela landet, inte illa. Svårt att hålla sig från att handla när man kommer in på en handelsträdgård med så mycket vackert.
    Kram

    SvaraRadera
  13. Fick oxå snutta på en veckogammal bäbis förra veckan. Men gud så mysigt! Längtar så efter egna små barnbarn.
    Ha en skön söndag!
    Kram

    SvaraRadera
  14. Tack för att jag fick följa med på den svängen!! Kungsängslilja växte i massor i trädgården på mitt första hus. Här har jag försökt ett par gånger men de vill inte trivas.
    Som vanligt på din blogg kan man förlora sig helt i dina bilder. Favorit idag? Backen!!! Såklart ;)
    Kram

    SvaraRadera
  15. Så mysiga och härliga bilder.:-) Kram Stina

    SvaraRadera
  16. Det kan man kalla roadtrip:)

    Lite härligt är det ändå att komma bort en sväng och ännu mer underbart att komma hem:)

    Kram Marie

    SvaraRadera
  17. Vilken tur ni gjorde! Härlig!
    Ha en skön kväll!
    Kram!

    SvaraRadera
  18. Jag gillar er backe just nu :-) Kungsängsliljorna växer vilt även här, så fina. Babyn fick mitt hjärta att smälta, men sen kom jag ihåg att även de blir tonåringar ;-) KRAM

    SvaraRadera
  19. Härligt med en roadtripp.... borta bra men hemma bäst( man behöver komma bort för att upptäcka att det är bäst hemma) Så många fina bilder !! /Kram

    SvaraRadera
  20. Åh, vilka underbara blombilder och sicken söt liten bebis :)

    SvaraRadera
  21. Ja, jag längtar också hem, redan innan jag far... Fast det är ju kul också med en roadtrip. Och himla massa vackra blommor! Och noterade direkt att agapantusen blommar!! Bladen har inte ens kommit på mina, fast det är bara några dagar sen jag tog ut dem i ljuset, kanske därför.
    Hulda

    SvaraRadera
  22. Verkligen omväxlande tillvaro du har ibland och härlig också! Ja, i en handelsträdgård kan man verkligen förlora sej nu när det är så mycket vackert som blommar! Åh, så fina bilder!
    Ha en fin vecka!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  23. Vilken tripp ni gjorde. I en handelsträdgård kan man gå länge och titta på allt vackert som det finns där.
    Dessa små nyfödda underverk är ju så fina. Deras doft är ju så underbar att få sniffa!
    Härliga bilder du delar med dig av!
    Ha det så gott!
    Märta

    SvaraRadera
  24. Men vilken härlig trip du gjort. Massor av gott o sött o blandat. Sötast var väl den sista. /Knatten

    SvaraRadera
  25. Hej Agneta !

    Tack för Dina rader till mig.
    Brukar kolla vilka som varit inne hos mig,
    Tänkte på jag ska leta upp awarderna jag fått vara med och dela .De kunde ju BABBI hjälpa mig få in på bloggen.Det är hon som fixat att den blivit så fin.

    Skatans tankar, Rantamor delade med sig av deras awarder.

    Hor mår Leia ?

    Kram Mi

    SvaraRadera
  26. Det var ingen liten roadtripp!! Vackra bilder!
    Ha en fin kväll!
    Ullis

    SvaraRadera
  27. Så mycket vackert och så fint du fångat skönheterna!
    Tusen tack för trädgårdstipsen - jag visste inget av det du sa innan. Och att det är en E planta, vad betyder det?
    Lagerhäggen står tyvärr utsatt för vind med öppna hagar i väster. Men blötan blir det inget problem med, den står på en avsats kan man säga. Vi får hålla tummarna.
    Kul att du säger att rosen är fin, för den köpte jag bara på chansning.
    Jag och resten av Sverige var ju på gigantiska Blomsterlandet, då blir expertrådgivningen ngt begränsad...
    Så tusen tack!
    Kram Jennie

    SvaraRadera
  28. Glömde ju skriva hur undertbart fina bilder den med vägen gillar jag, något liknande hos Lotta&Livet. alla blommorna.
    Jo då jag plockade några konvaljer medn det behöver nog en vecka till för att slå ut lite mera. Det är så skuggit där de växer.De doftar inget än.Grannens vit+lila syrener blommar, funderar på att snyta en kvist, bara hon inte märker det.Förr fick jag alltid några.De har krupit över på min sida, så jag sparar de små skotten.
    Kram Mi

    SvaraRadera
  29. Vad roligt med roadtripp.Underbara bilder och vilken gosig bäbis.
    Trevlig kväll
    Kram Anni

    SvaraRadera
  30. Alltid roligt att åka iväg men borta bra men hemma bäst.

    SvaraRadera
  31. Det var ingen dålig rundtur ni tog er. Men visst är Sverige vackert i sina gröna skrud och alla vackra blommor. Så fina bilder du visar och vilken liten gosig bebis. Hur kunde ni åka därifrån.
    Ha det så gott.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  32. Vilken jättemysig utflykt Agneta!! Så superfina blommor och bebisen är ju bara heeelt bedårande!! Men jag förstår dig, har man en sån fin miljö kring knuten hemmavid som du har måste man trivas rätt bra där :)))

    Stooooooooooooooor kraaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  33. Hej där!Vilken fin resa ni har varit på du och svägerskan..visst är det mysigt att åka bort, men ännu mysigare att komma hem. Vi har varit i Värmland i helgen och bla träffat kompisar vars dotter går veterinär utbildning i Uppsala..vilket sammanträffande eller hur?Nu är det sängen som hägrar..Kram Torprosen

    SvaraRadera
  34. Vilka underbara blombilder och jag hade helt klart haft svårt att lämna utan att köpa.
    Vi har ingen så rolig handelsträdgård att titta in till så man blir så avis när man ser vad som bjuds på andra ställen.
    Ingen dålig resa ni gjorde heller, och vilken liten gullplutt ni fick se. De är väl för mysiga när de är så där små och man bara snusar på dem. Älskar den där första babydoften.

    SvaraRadera
  35. När jag tittar in hos dig, fylls rummet (känslan) av blomdoft.....mmmmm, och jag blir salig.....Kommer lite längre ner i bildkavalkaden av ljuvliga blommor, då ser jag en liten ljuuuvlig babyflicka, och en annan underbar doft känns...mmmmm...:)

    KRAMAR till dig Cia:)

    SvaraRadera
  36. Vackra bilder och en bedårande söt liten bebis :)
    Kram och ha en bra start på veckan.

    SvaraRadera
  37. Hej Agneta.
    Oj,oj,oj så ljuvliga vårbilder, kanske sommarbilder rent av, du är verkligen bra på bilder, och skulle kunna ge ut en bok, av dina blomsterbilder.
    Den där Trillium blomman är verkligen läcker.
    För att inte tala om trädpionen, eller buskpionen, så himla vacker.
    Ett stort fint land har du också gjort, vad duktig du är.
    Så klart att vi också har stökigt om vi gör något på tomten.
    Dina grönskande bilder av träden är väldigt vackra.
    Kul det där med katten, varför gillar en del katter inte att bli fotade, och andra gillar det.
    Nu vill jag önska dig en fin vecka.
    Kram Zara

    SvaraRadera
  38. Det var en riktig roadtrip ni var på där!
    Och många underbara blommor fick ni se på vägen. Älskar magnolia, den är så vacker och drömlik när den blommar på våren.
    Ha en underbar vecka!
    Och tusen tack för kommentarer på min blogg. =o)

    SvaraRadera
  39. Vilken härlig roadtrip du varit ute på...ljuvligt vackra blomsterbilder. Så söt liten bebis, underbart att hålla de små knyten.
    Ha en fin kommande vecka.
    Kram Britt

    SvaraRadera
  40. Är så mysigt med små bebisar :)
    Men växer och blir stor fortare än vad man vill!
    Ha en bra dag!
    Kramen på dig♥

    SvaraRadera
  41. Det är roligt att göra lite utflykter ibland. Sverige är fantastiskt speciellt så här när grönskan är skir och vacker. Jag har en granne som har en äng full med kungsängsliljor de är så vackra.
    Kram och ha en fin dag
    Marita i Heestrand

    SvaraRadera
  42. Låter som en riktigt härlig resa, så mycket upplevelser och ögongodis. Och vilken söt liten prinsessa... Nästa bloggträff hoppas jag du kan komma, är ju inte jätte långt...
    Ha en fin start på den nya veckan!
    Kramar Pia

    SvaraRadera
  43. Vilken lång och härlig resa ni gjorde, du och svägerskan, nästan runt halva Sverige ;)
    Fina saker såg ni under resan också, men allra sötast var nog lilla bebisen, så små och gosiga.
    Visst är det väl så, att "Borta bra men hemma bäst".

    Ha det gott!!
    kram lisamaja

    SvaraRadera
  44. Borta bra men hemma bäst - så är det bara! Men visst är det kul att "komma ut" och se sig omkring ibland :o)

    SvaraRadera
  45. Hej och tack för kommentar hos mig om växthuset! Ja det gick fort men det var så att första inlägget var sent....så därför såg det ut som att det har hänt massor på en kort tid, ja det blir bra, ska bli spännande när man får upp rätt temperatur och fuktighet mm. Men vilken härligt roadtripp! Och så vacker bild på din lilla stig/väg hem. Verkligen vackert landskap, vi hämtade vår rottis i uppsalatrakten Alunda. kram kram Vivi soltorp

    SvaraRadera
  46. Naturen bjuder på mycket vackra saker just nu. Bäbisen ser bedårande gosig ut måste jag säga och det är tur att bäbissuget är borta :D
    Jag har mailat dig :D
    Kram från Stranésidan.

    SvaraRadera
  47. Vilka fantastiska bilder från handelsträdgården jag bara vill ha.
    En riktig solskenstripp verkar ni ha haft..

    Bebisen är ju så himla fin ,en riktig gullklimp.

    Ha det så gott i Snäckskalsdalen.
    Kram/Gunilla

    SvaraRadera
  48. Vilken resa ja Du kanske tom åkte nästen förbi här hos Oss då???
    Ja så är det man vill åka bort men när man är borta vill man hem, hem till tryggheten......tvätt, städning osv ;)

    Kramar!

    SvaraRadera
  49. Uppsala minsann, då har du ju nästan varit i mina trakter.
    Så vackra bilder! Den vackraste är på den sovande nya lilla människan tycker jag. Så rofylld.

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta