I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

måndag 16 maj 2011

Vårtecken nr 12, 16 maj 2011.

1  bukettapel
Bukettapeln är nästan på väg att spricka ut, men det har blivit lite kallt igen, så det dröjer nog några dagar.

5 wisteria
Blåregnet växer så det knakar, men inga knoppar ännu, tänk om det kommer en knopp!

7 klint
Klinten blommar på och gör fler knoppar efter hand.

10 pion 2
Pion. Oj, vad jag väntar!
11 pion 3
Annan pion och jag väntar på den också!

15 murbräcka
Murbräckan blommar och den är ju så liten och söt.

20 klematis
Klematisen i tallen blommar för fullt. Och en gammal fröställning från förra året sitter kvar.
21 klematis 1

25 klematis
Näpna saker, den här klänger i en en.
26 klematis 2

30 man
Där den röda ringen är hade jag planterat en riddarsporre. Att jag hade satt den där berodde helt och hållet på att jag ville ha den där!

Då undrar jag hur många det är som har inneboende som flyttar en perenn när man åker på tur några dagar?

Jag har det.
31 man
När jag kom hem såg jag inte riddarsporren. Den var flyttad. Alltså, min inneboende hade flyttat min riddarsporre…….förstår ni hur jag har det? Hur kan man komma på att flytta någons riddarsporre…………

35 min soffa
Och i min dagbädd på verandan är det upptaget hela tiden…..och ingen flyttar ju inte på en katt ostraffat och absolut inte på två…..lika bra jag åker bort ett tag igen, tror jag.

40 ullung
Slutligen, Ullungrönnen. Den knatar på.
41 ullung
Här ser man hur långa skotten är redan, allt det ljusgröna är nytt! Ja, bladen också, förstås, men man ser hur själva trädet springer iväg!

Agneta!

51 kommentarer:

  1. Åhh...så vackert med grönska och svällande knoppar! Tyvärr har inte vi hunnit fullt så långt, men det kommer dag för dag och dagens regn gjorde gott, trots att jag planerade lite annat :)
    Må gott! /Bea

    SvaraRadera
  2. Murbräckan är en söt rackare den planterade jag för något år sedan minns inte om jag sett den sedan dess ,kanske någon flyttat den .många fina saker i den trädgård ,kramis Nette

    SvaraRadera
  3. Riddarsporrar som blir flyttade på och katter som ligger din dagbädd...pytt...helt klart att måste du åka bort på minisemester ;D
    Kram.

    SvaraRadera
  4. Det är klart det är upptaget där...säkert den bästa platsen...hihi...

    Kramis Maria

    SvaraRadera
  5. Näe, en kisse (eller två) som lagt sig till ro får ligga kvar. Snart får Pionen knoppar även här. Tänk att myrorna är så förtjusta i dem, de måste släppa en riktigt söt och god saft.

    SvaraRadera
  6. Vad mycket fint du har i din trädgård. Mina clematis har inte börjat blomma än men det är knopp på dem. Däremot blommar en del av mina pioner.
    Murbräckan är så söt, jag har haft den men den har "gått bort"
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Hej Agneta !

    Du har så mycket fina blommor och träd och buskar omkring Dig.
    Måste skaffa något som tål skugga.Fast på balkongen har jag sol hela dagen ända tills 16.30 ca.Hade gärna velat ha morgon+kvällsol.Morgon har jag från 10.Det blir lite för varmt att sitta på balkongen i gassande
    sol.

    Kram Mi

    SvaraRadera
  8. Alltså du måste ju bo hur vackert som helst. Vilka underbara bilder och som jag längtar efter allt när jag ser dem.
    Vid oss ligger kissarna gärna i uterummet. Vi lägger kattfiltar över alla grejer så de kan härja fritt som de vill där. Men jag vet vad deras blickar kan säga till en om man vill flytta på dem också. :)

    SvaraRadera
  9. Åh så vackert, så många fina knoppar, allra helst väntar man ju på pionerna nu!

    Men, hallå, man flyttar väl inget i någons trädgård, så knasigt :).

    När det gäller katterna håller jag med, vi får liksom be om lov att få plats i sängen för våra tre raringar :).

    Ha det fint, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  10. Vilken underbar dagbädd du har på din veranda! Förstår att den är upptagen...

    SvaraRadera
  11. Så fint du har.. jag skulle inte heller gilla om nån flyttade runt i rabatterna. det är jag som har ensamrätt på flyttningar häromkring:)

    Kram

    SvaraRadera
  12. Haha, stackars dig. Vad är det för underlig inneboende du har som får såna ryck. Jag hade blivit mäkta förvånad om min inneboende gjorde nåt liknande. När jag ser dina bilder längtar jag till torpet. Vi var inte där nu i helgen så det har nog hänt en hel del skulle jag tro..

    Kram maidi

    SvaraRadera
  13. Så fina bilder! Å de små liven trivs förträffligt förstår jag! Kram Iréne

    SvaraRadera
  14. Skumt när växterna flyttas så där. Dina kisar är så söta och jag förstår att dom vill ligga kvar. Det ser helmysigt ut!

    SvaraRadera
  15. Ååååh så många härliga blomsterbilder att njuta av här!!
    Våren har inte alls hunnit så långt hos oss och idag har det varit extra kallt, brrrr... Men det har regnat och det behövdes också för det var kruttorrt innan. Så nu grönskar det verkligen!
    Jag har precis köpt en pion, tror den hette Shirley nånting. Stora knoppar hade den redan vid inköpet.

    Må så gott!
    kram, Ann-Christine

    SvaraRadera
  16. Så vackra bilder! Igen :) Du har det dock inte så lätt med stökig inneboende och upptagen dagbädd!!

    SvaraRadera
  17. Det var en rysligt busig inneboende du har, Agneta! Sannerligen ett udda busstreck, får jag säga;) Ska du flytta tillbaka den?

    Så mycket vackert du har och vad mycket som är på gång. Måste nog ut och se om bondpionerna har knoppar!

    Kram,
    Charlotta

    SvaraRadera
  18. Oj, vilka härliga bilder. Jag kom hem i natt och har inte hunnit vara ute och sett hur långt våren har kommit här i Mälardalen. I Bad Gastein hade löven slagit ut för en vecka sedan.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  19. Ja din inneboende tycks då verkligen ta sig rättigheter!
    Va fin din Ullungsrönn är! Jag förstår verkligen att du är stolt över den.
    Kramar, Mona

    SvaraRadera
  20. Vilka clematisar du har! Dom är ju helt sagolika och klänger i träden som orkidéer i Thailand! Och dom liknar orkidéer också!
    Och den lilla murbräckan är för söt! Jag förstår, att den trivs hos er på berget!
    Den vandrande riddarsporren är ett problem, som måste redas ut! Varför flyttades den och varför just till den platsen och vad var det för fel på den gamla platsen? Vi förväntar oss en utredning här...
    Alltså, din dagbädd ser så inbjudande ut, att jag blir sömnig när jag ser den! Det måste vara underbart att ligga där och vila eftermiddag (om man nu får plats någon gång...) och kanske slumra ett slag, utomhus! Är den så mycket under tak, att ni inte behöver ta in alla kuddar och madrasser och sånt på kvällen?
    Sen måste jag säga, med risk att bli tjatig, att dina bilder är SÅ vackra! För mig med en enkel digitalkamera är dom helt magnifika...
    Bara två veckor kvat av vårtecknen!
    Må så gott i din vackra dal!
    Maken hälsar och tackar för gratulationerna från er Snäckisar!
    Stor försommarkramen från Monica!

    SvaraRadera
  21. Haha, vilken fräckhet, att bara flytta på din riddarsporre så där!!! Borde vara straffbart :)) men såååå vackra bilder... Längtar också efter blommor på min ynka pion, vill gärna ha fler pioner i olika färger, får satsa på det!

    Kraaaaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  22. Den där omgivningen ;) Men kanske ändå lite snällare att bara flytta jämfört med sambon som tog röjsågen och gick vädligt nära min småbladiga schersmin. Den jag fick när jag slutade jobbet i Strömstad så den var lite extra speciell. Han bedyrar att det inte var meningen men jag undrar jag... Tur för honom så verkar den återhämta sig i år. *skrattar*

    SvaraRadera
  23. Så vackra bilder! Men herregud kan du inte prata med inneboenden?? :)
    Vi behöver veta!

    SvaraRadera
  24. Som det växer! Dina klematisar är ursnygga och ullungrönnen är verkligen ett härligt träd! Gillar din dagbädd med katter - kan man inte knö ner sig försiktigt mellan dom eller blir de sura då?

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  25. Det är så underbart o gå en runda( eller hur många som helst) o våren /sommaren. Det sker saker HELA tiden!!
    Vackert med klematis, en av min amånga favoriter, Min har dessvärre inte kommit upp ur marken än.

    Klem anna

    SvaraRadera
  26. Hahaha...men det fanns säkert en tanke bakom att flytta riddarsporren, är nyfiken på vilken...
    Så mycket vackert du har runt omkring dej, även inne på verandan...men jag vet, lagd katt ligger, inte chans att få plats där!! Får bli en dagbädd till...
    Nu ska jag ta en välbehövlig promenad innan jobb, och önskar dej en riktigt bra dag!!
    Kram

    SvaraRadera
  27. Ljuvlig krispig vårgrönska. Måste fråga har du någonsin fått blommor på ditt blåregn? Jag har haft min i 4 år och aldrig ens en knopp.
    Vet att jag bor i fel zon, men blommorna är ju så enormt vackra. Du kan väl se mitt blåvita Skogslyckan med en prunkande Blåregn på hörnet...mmmm.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  28. Låter lite futtigt med vårtecken nr 12. Tycker du har massor vårtecken under den rubriken.
    Dagbädden ser inbjudande ut. Både för folk och kissekatter. Jag skulle tränga ner mig med katterna, att mysa i en sån fin dagbädd kan ju bara överträffas av att mysa med katter i samma bädd.

    Kram!

    SvaraRadera
  29. De där pionknopparna förstår jag att du väntar på! Så härligt sprickfärdiga! Å den där plantflytten...vilket tilltag! Hade nåt liknande hänt här hemma... nää, det skulle aldrig hända här hemma...

    SvaraRadera
  30. Nej inte kan du resa bort nu igen! ha, ha. Gissar att ett och annat ogräs väntar även på din ansning.

    SvaraRadera
  31. Näääää! Så får man bara inte göra... ;0) Min man skulle inte ens veta hur en riddarsporre ser ut om jag så höll en framför näsan på honom, så jag behöver nog inte oroa mig för att han kommer på någon sådan idé. Hos oss är det större risk att han skulle mura om kallbänkarna när jag åker någon stans... *haha*

    Sitter och ritar på verandan just nu... ;0)

    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  32. Hej Agneta.
    Dina bilder är som alltid, mycket vackra, och så många vackra klematisar du odlar, för att inte tala om de svällande pionknopparna.
    Du gör som jag, jag kan inte heller flytta på katterna om de har valt en plats, om jag måste någon enstaka gång så ber jag om ursäkt till dem.
    De övriga i familjen tycks inte ha samma problem.
    Jag vet att det finns fler som har samma problem med vårtrötthet, kan det vara den långa vintern som sen exploderar i vår, och det är liksom ont att förändringen kommer, man har just vant sig vid den hårda vintern, och så kommer det där fina, som om man inte klarar av det snälla som känns då.
    Ja jag vet inte, men önskar att du blir lugn och skön igen, och du kan komma upp och fika när du vill, jag menar det.
    Vill ni besöka norra Sverige nån gång så är ni välkommen hit till oss, vi kan alltid fara ut och fiska eller gå och se på någon gammeskog, och fika.
    Vi är enkla människor, ni får ta det som det är, stökigt ibland, och lite snurrigt.
    Så om ni får iden, att resa norrut, så vet du vart jag finns.
    Hoppas att du får en fin vecka.
    Kram Zara

    SvaraRadera
  33. haha åh din stackare, det är inte ett troll till inneboende du har? :D

    Tävling hos mig om du är intresserad :)

    Kram Malin

    SvaraRadera
  34. Vem vågar? :) Tänk, jag har alltid undrat varför det är myror på mina pioner, så ser jag att det är på dina med!
    sv: det är en del av magen ja, en del ... resten är ... stor, mycket stor och rör sig i takt med att jag andas, nästan dallrar kan man säga! ;)

    SvaraRadera
  35. Nämen, sicken inneboende du har! Jag tror du får ta till saxstraffet och sen kill him... Du förstår, va?! Inte får man flytta riddarsporrar ostraffat...
    Hulda

    SvaraRadera
  36. Wooow vilka bilder, jag njuter TACK.
    Pionknoppar så underbart förstår att du väntar och väntar.
    Ullungrönnen växer ju nästan så man ser det på bild och vilka läckra blad den har åh så fin.
    Katter ja det brukar vara straffbart på att flytta sådana just från dagbäddar och annat mjukt och härligt.
    Härlig road trip du har varit på.
    Kramar:O)

    SvaraRadera
  37. Vilka ljuvliga bilder! Det känns som sommaren är här när man tittar på dem!
    Ha en fin kväll!
    Ullis

    SvaraRadera
  38. Törs du verkligen åka bort igen? Vad tror du har hänt när du kommer hem nästa gång?
    Mina riddarsporrar är också borta. Jag har skyllt på sniglarna men man vet ju inte...
    Din dagbädd ser så skön ut så jag förstår att den är ockuperad.

    Ha en skön kväll, här åskar det!
    Agneta

    SvaraRadera
  39. vad mycket fina växter,gillar bilderna på pionknopparna jättefina,ja alla bilder är fina förstås
    är på gång med att skaffa en gammal järnsäng för att ha som dagbädd i uterummet,men med 2 katter inneboende,kanske det inte är någon ide
    Ha en riktigt bra dag

    SvaraRadera
  40. Så underbart vackert. Imorn ska jag ta en titt igen här och se vad som hänt. Tog en sväng med kameran häromdagen. Visst är det härligt. Men det får inte gå för fort med allt blommande nu. Jag vill ha vår länge.Kram.

    SvaraRadera
  41. Oj,oj,oj VILKA BILDER!!!!!!!!! Lyfter på min Hatt och ger 10 poäng! Helt otroligt, finner inga ord....och då är det bra( inte lätt att få tyst på mig)
    Var rädd om dig & varm kram från mig.

    SvaraRadera
  42. WAO, vilka bilder!!
    För mig som inte är så trädgårdsbevandrad är ju detta helt hänförande!
    Pionen med myran och den helt makalösa "klinten"(?)mm.

    Känner mig väldigt, väldigt liten inför all denna botaniska kunskap!

    Tack för mysiga kommentarer till min blogg!

    kram!

    SvaraRadera
  43. Jag är stum...Över allt bedårande och blomstrande....Hur gör du, dina fingrar är inte bara gröna, tror de har lite magi i sig...du spekar till lite i jorden, och woops en vacker blommar tittar fram....:)
    Den inneboende ville väl inte vara sämre han, så han trollade nog med sina fingrar oxå, men då den kanske hamnade lite fel...:):)

    Jag har iallafall bestämt mig för, att en Ullungrönn, skall jag ha....Sen får jag väl bara hoppas att mina ej så gröna fingrar kan ta hand om den någolunda bra....:)
    KRAMAR till dig, Cia:)

    SvaraRadera
  44. Vad härligt det är med dessa svällande knoppar. Längtar sååå efter mina pioner tar massor av kort för att kunna sukta efter i vinter sen. Vad gjorde man utan dessa kort en kulen vinterdag när det är lååååångt till sommar. Visst är det en helt underbar tid!!!! Ha en fin dag kram Gela

    SvaraRadera
  45. Åh vad jag gillar pionknopparna, så fina!!
    Söta kissar med såklart :)
    Kram Emilia

    SvaraRadera
  46. Nu fick du mig att rusa ut i trädgården och kolla på pionen. Inte tusan har min knoppar. Mycket kan jag skryta med, men inte med detta! *ler*
    Hur gör du?
    Dina bilder är helt otroliga!

    Ha en fortsatt skön vecka!
    Kram Elle

    SvaraRadera
  47. Så vackra bilder du bjuder på. Allt som blommar och knoppas nu, detta är en fantastisk tid på året :) Kram

    SvaraRadera
  48. Taskigt att någon annan går och flyttar runt din riddarsporre...så kan man ju inte ha det!

    SvaraRadera
  49. Vilken underbar trädgård du har...njutning för ögat och säkert också för näsan....
    Det blir säkert vackra pioner för dig framöver...synd att den blommningen går så fort.

    Ha det gott och se nu till att ingen flyttar på dina växter...

    SvaraRadera
  50. Nä, jag säger som så, stanna hemma!
    Vem vet hur det blir nästa gång du åker bort. Då kanske...kanske...ullungrönnen står nån annanstans, hihi.
    Kram

    SvaraRadera
  51. Härligt att få uppleva lite försommar genom dina fina bilder!
    Tack!! =oD

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta