I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

måndag 23 maj 2011

Kulturutbyte.

DSCN5520
Det är som så att Monica, Gafflan, Singelmamman och jag har varit på Åland och haft kulturutbyte med fru Venus!

Jag har ofta läst om dessa kulturutbyten, vänorter mm i dagspress osv men aldrig riktigt förstått vitsen med det hela, hur det går till, vad man gör och vad det möjligen skulle kunna ge.

Nu vet jag!

Jag vill verkligen förorda fenomenet. I allra högsta grad. Det är givande, intensivt, helt fantastiskt, man blir totalt utmattad, men  fullkomligen pånyttfödd.

Det medför en viss krispighet, elegans och livfullhet som är svår att beskriva. Även en viss utmattning, men det låter så tråkigt, så det struntar jag i att nämna.

52b8b492-e784-482b-8a8c-84d9dc536f31Så här känns det idag.

 

krig2
Jag har gjort en liten justering beträffande reaktionsfasen…….det känns som om jag ville tala om var ungefär den egentligen låg, en viss förskjutning av den känns mer korrekt.

Själv befinner jag mig nu i både bearbetningsfasen och nyorienteringsfasen.

Fast nyorientering vet jag egentligen inte, för jag blev mött i en bohuslänsk knutpunkt av rang sent i går kväll av omgivningen med medföljande vovvar.

Monstervalp Leia hade inte mognat ett endaste dugg på dom här 4 dagarna vilket jag hade hoppats på……så på den fronten behöver jag ingen nyorientering. När det gäller henne stannar jag kvar i bearbetningsfasen.

DSCN5592
Omgivningen presenterade mig i hemmet med en bukett rosor, förtjusande, eller hur! Jag vet inte riktigt huruvida det behöver en nyorientering hos mig eller inte……och inte bearbetning heller, faktiskt. (Jag känner mig väldigt mild idag…..).

!cid_CE36DDEF548D46DAA0F7D3F70416FAA5@ALWdator
Själv går jag nu definitivt in i bearbetningsfasen för den här helgen kräver det, kanske kan jag sedan traggla mig in i nyorienteringsfasen, men det kräver styrka.

Jag har inte haft så roligt och skrattat så mycket på jag minns inte när, och det är inte ofta man träffar på en sådan värdinna som fru Venus, med en sådan värme, med ett sådant engagemang, med en sådan hjärtlighet och öppenhet!

Dessutom bor fru Venus i Paradiset!

Stort tack!

Jag återkommer, nu ska jag klättra upp på mitt berg och bearbeta det hela!

Agneta! 
p.s. en del bilder lånade ett par är egna….d.s.

23 kommentarer:

  1. Låter som du ahr haft 4 otroligta dagar och så skönt att få komma ifrån....

    HA de
    Kram <anna

    SvaraRadera
  2. Vad härligt att det blev så lyckat och att ni dessutom fick så fint väder!! Avundsjuk? Mm, ganska :)

    SvaraRadera
  3. Jag håller med!
    Kulturutbyten är fantastiska!
    Men oj,oj vad trött man blir av det...
    Det är långt från tanke till handling idag om man säger så... ;)

    Tack själv!
    Hoppas vi snart får sjunga "klinga mina klockor" ihop igen...

    Kram
    Monica

    SvaraRadera
  4. På pricken!! Kulturutbyten är fantastiskt stimulerande för alla sinnen! Formtoppad mentalt men fysikst kanske inte riktig i fas...men oj vad roligt det har varit =)))
    PS. ...och om du hör någon sjunga från andra sidan fjor´n så är det bara jag! :DDD DS.
    Bamsekramen till dig.

    SvaraRadera
  5. Kulturutbyten - låter så spännande och självklart genomgår man vissa viktiga faser!
    Tänk, att få besöka en fru Venus i Paradiset dessutom - så spännande det låter och säkert inspirerande på många sätt!

    Själv befinner jag mej i en bearbetningsfas efter gårdagen! Själva nyorienteringen kommer säkert senare när jag släppt greppet om storstaden och blir lantis igen!!! Himmel vilken fas det kommer att bli!:)
    Ha sköna majdagar!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  6. vore intressant att höra lite mer detaljer om ert kulturutbyte. det låter onekligen som ett trevligt påhitt.
    din omgivning är något utöver det vanliga ;)
    kram
    ingela

    SvaraRadera
  7. Härliga dagar det förstår jag....
    Snälla vänner ÄR värdefulla och måste vårdas ömt...

    Tjingeling.

    SvaraRadera
  8. Låter som att du haft fyra helt fantastiska dagar.
    Kram!

    SvaraRadera
  9. :-)) Gissa om jag sov inatt!? Tusen kramar vännen, kom snart tillbaka!!

    SvaraRadera
  10. Låter som en fantastisk helg....

    /avundsjuka jag

    SvaraRadera
  11. Bra med fantastiska upplevelser o att få skratta det förlänger ju livet ,det var nog som jag trodde du har varit o nosat innanför mitt lands gränser även om den ön är något utöver det vanliga,kramis Nette

    SvaraRadera
  12. Det låter som du haft underbara kulturbytardagar med likasinnade. Härligt att bara koppla av och ge sig hän i umgänget med trevliga vänner,man vet inte om innan att man behövde det så mycket!!

    Kramar och ha en fin vecka i dina olika faser. Birgitta

    SvaraRadera
  13. Åh, så roligt ni verkar ha haft det! Och bara att få se Åland! Det skulle jag också vilja göra!
    Har varit inne på de andras bloggar för att kolla om man kunde få se dig på bild men det enda jag hittade, var en bild, där du ligger på magen i gräset och fotar...
    Jag förstår om du har mycket upplevelser och minnen att bearbeta!
    Men så gulligt av omgivningen att ha köpt rosor tills du kom hem! Han hade såklart saknat dig!
    Nu ska jag ta och lägga ut dagens vår/försommartecken!
    Må väl, söta vän!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  14. Givande resa med andra ord!! Precis som det ska vara, otvunget, glatt och hjärtligt. Ibland behövs inte det där försiktiga trevandet innan man hittar en gemensam nämnare, det bara smäller till och sen är allt på plats, sen rullar det på som tåget.
    Ha´nu en lugn och skön måndagskväll!!
    Kram

    SvaraRadera
  15. Ibland behöver man få lite nya intryck, är de roliga så är det ju så mycket bättre! Du kommer säkert åka tillbaks! Sitt du på ditt berg och njut en smula, det är du värd! KRAM

    SvaraRadera
  16. Vilken fantastik idé och att sen få handling av det också. Jädrans så mysigt ni verkar haft det ihop alla. Man blir ju helt varm i hjärtat.

    SvaraRadera
  17. Låter som fyra fantastiska dagar. Härligt att vara så nöjd och glad. Sug på känslan länge. Jag bara älskar bilden på katterna!
    Kram

    SvaraRadera
  18. Vad kul du beskriver det :)! Låter kanon faktiskt, härligt att få komma hem med så mycket nytt i bagaget.

    Jag som är lite såld på katter smälte ju förstås för den bilden oxå :).

    Ha det fint, kram!

    SvaraRadera
  19. Jag har allt "följt" ert kulturmöte...eller vad du nu kallade de....*fniss*....
    Vila Dig nu i vackra Snäckskalsdalen!
    Kram från mig.

    SvaraRadera
  20. Kulturmöte? Käkade ni yogurth? ;D
    En kul tur förstår jag att det var, hihi!

    SvaraRadera
  21. Och om inte allt för lång tid hoppas jag att få sitta på ditt berg och sjunga "Klinga mina klockor" och höra ljudet av champagnekorkar som smäller. KRAMAR i mängder!

    SvaraRadera
  22. Sitter och surfar runt lite på bloggarna igen, och läser om er underbara helg på Åland!
    Så underbart gött ni verkar ha haft det!!

    Kanske jag återkommer lite i bloggvärlden igen...jag laddar. Hahaha!!

    Kram från Jenny...på en annan kobbe i Bohuslänska skärgården

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta