I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

onsdag 4 maj 2011

När jag broderar……på egen hand.

1 kuddar
Understundom tycker jag om att brodera precis som tankarna far, jag broderar då på fri hand.

Det börjar med att jag letar fram ett tyg ur min skrubb, plockar fram trådar och så sätter jag igång. Oftast blir det kedjestygn för dom tycker jag är så roliga att sy!
2 kuddar
5 stygn

10 år
Det här broderiet är en bild av ett år i mitt liv. Bilden är inte så bra, men året börjar längst upp i bild med jul och lite rött och så kommer årstiderna och händelserna undan för undan och så slutar det med jul igen, närmast i bild.
12 träd
Överst, jul och sen kommer våren och en vårresa med blommor och grönt. Därunder ser man mitt katsura träd som jag hade när vi bodde i storstan.

14 nerium
Överst, sommar och havet. Nederst, en höstresa med hav, timjan och nerium som blommade i dalarna på en ö i Grekland.

15 trattisar
Höst här hemma med svampar, gula kantareller och trattkantareller……

20 jul
Det här är lite julkulor på ett annat broderi.

Tyvärr har jag varken monterat eller använt “året-broderiet” eller “julbroderiet” ännu. Det har inte fallit på plats ännu. Men en dag gör det säkert det och då får vi se vad det blir av det!

Agneta!

53 kommentarer:

  1. WOW vilket härligt årsbroderi.Bara så himla snyggt.Vad duktig du är.Undra vad du hittar på för läckert med det?Ha en skön dag.Kraaam Rita ♥

    SvaraRadera
  2. Men jisses vilket verk, att du har tålamod. Mitt är lika med 0 då jag knappt kan sy i en knapp....

    Ha de
    kram Anna

    SvaraRadera
  3. Jag är imponerad! Hur himla fint som helst!

    SvaraRadera
  4. Agneta, Agneta. du är ju helt otrolig.
    Jag har aldrig sett något liknande.
    Vilken konstnär du är, det är ju så mycket vackrare än om man gör mönster, vilken kreativitet, oj, Guuuuuuuuuuuud så snyggt!!
    Jag är mållös.
    Unnnnnnnnnnnnnnnderbart!!
    Trodde inte mina ögon, superläckert, ja nu kanske du fattar hur duktig du är.
    Mycket ovanligt, och begåvat!

    Sen måste jag skriva om dina vårtecken, det är så ljuvligt att se dina bilder på alla blommor.
    Syrenen är en sån viktig buske här hos oss, vi har inte så många val, men just den trivs utmärkt, den är ljuvlig.
    Så vackert du har runt huset, med alla fina rabatter, och den där murgrönsviolen eller ampelviolen, eller vad den heter, är en sån gullig blomma.
    Vilken arbetsmänniska du är som grävt det fina trädgårdslandet, vilket jobb!!
    Jätteberikande att hälsa på dig igen.
    Grattis till din fina vinst, du om någon förtjänar den.
    Kram vännen.
    Zara

    SvaraRadera
  5. Vilket konstverk, du är duktig att brodera på fri hand.
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Fantastiskt, vilken kreativitet. Jag gillar verkligen ditt fria broderi och så härligt att kunna se sina olika tider i eget skapande. Härligt att du tar dej tid, att prioritera det du vill just då. Hoppas du tar dej tiden att montera det underbara du skapat. Så roligt att du vill visa det för oss här på bloggen, kramar Birgitta

    SvaraRadera
  7. Nä vet du va.....jag kan "slänga" mig i väggen med mina glassmycken! Oj sååååå vackert du broderat!!!!! Du är jätte duktig på mycket! Beundrar din kreativitet kära Snäckskals Agneta!
    Var rädd om dig och tack för din grattis hälsning! Må väl och ha det så gott!

    SvaraRadera
  8. Helt underbar idé och så fin den är din årstavla.
    Härliga kuddar och fina färger.
    Kan inte sy kedjestygn men snygga är dom.
    Håller med dig vart är vädret överhuvudtaget?
    Ja vi får väl ge oss till tåls och helt plötsligt hinner man med att göra något inomhus.
    Kramar:O)

    SvaraRadera
  9. Alltså,jag vet att folk skriver dagböcker om sitt liv, eller bloggar om det, eller t.o.m. skriver sånger om det, men aldrig har jag hört eller sett någon, som broderar ett år av sitt liv...
    Helt otroligt och helt fantastiskt!
    Hur många timmar ligger inte bakom detta arbete?
    Vilken skaparkraft! Hur kommer man på en sådan idé?
    Det hade jag aldrig kunnat göra, jag lovar!
    Jag har ingen sån fantasi alls när det gäller sånt...Trist men sant!
    Imponerad är bara förnamnet!
    Tack för att du visade det!!!
    Har ni ingen lång vägg där det kan sättas upp?
    Hur långt är det egentligen?
    Massor av kramar från Monica

    SvaraRadera
  10. men så fint!!!! Tänk så fint det kan bli av att bara låta fantasin flöda....jag måste hålla med om att kedjestygn är ju riktigt snyggt, inte ofta jag syr det stygnet, kanske skulle göra det. /Kram

    SvaraRadera
  11. Vilka fantastiskt vackra frihandsbroderier!

    SvaraRadera
  12. Du har något att hämta på min sida ,men känn inget tvång , bara om du vill /kram

    SvaraRadera
  13. så himla fint! vad duktig du är!
    jo, man brukar ju säga att man åker till saltgruvan när man återgår till jobbet efter en semester ;)
    kram
    ingela

    SvaraRadera
  14. Men va´vackert årsbroderi!! Hoppas du snart kommer på ett bra ställe för det, för det är unikt tycker jag. Kanske på någon vägg?? Du är så kreativ...hörde du avundsjukan lysa igenom...*skrattar*??
    Ha´det gott!!
    Kram

    SvaraRadera
  15. Herregud vad vackert!! Och vilket ARBETE!! Kan man göra en beställning till stugan? ;-) Kram vännen

    SvaraRadera
  16. Såå otroligt fint!! vad duktig du är..konstnär..imponerad till max....Kram

    SvaraRadera
  17. Här sitter jag och är helt förstummad!!!! JIsses, vad du kan människa! Vilka konstverk du har skapat! Hoppas att du inte har allt liggande i byrålådorna!
    Jag har varit på många utställningar med fritt broderi och detta som du gör smäller högst av allt! Oj, så duktig och kreativ du är!!
    Kul att du ville visa oss också!

    Kramar
    Lisa

    SvaraRadera
  18. Trådkonstnär är vad är ,helt underbart arbete ,du borde nog få användning för det där som är så vackert,kramis Nette

    SvaraRadera
  19. Men så fint du broderat. Vilken tid det måste tagit. Roligt att du visar upp det för oss så vi också får njuta av dina verk. Roligt med ett alldeles eget broderi som ingen annan gjort.
    Ha det så gott.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  20. Jaa, du upphör aldrig att förvåna! Nog visste jag att du är mycket kreativ och idérik, men det här tar priset!! Otroligt, vilket jobb du lagt ner och så har du det i BYRÅLÅDAN? Nej, nu får du allt montera det till en tavla, och det genast:)

    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  21. Alldeles fantastiskt broderi!

    SvaraRadera
  22. Men du så enormt vackert och inspirerande, vad du kan, jag är riktigt imponerad. Hoppas du får en fin fin kväll/Gela

    SvaraRadera
  23. Vau så fint.. Är ju som att måla fast med nål och tråd !
    Du är en konstnär...
    Kraam
    Sanne

    SvaraRadera
  24. Alla före mig har redan använt de superlativer som kan användas för ett så vackert arbete, så jag kan bara hålla med i allt.
    Så dj...a häftigt, snyggt, tjusigt du borde ställa ut!
    Kram!

    SvaraRadera
  25. Va fint det blir. Du är jätteduktig på fria broderier. Men visst är det kul, att spåna fritt?
    Jag har gjort några små broderier som jag fällt in i lappteknikalster, och det är jättekul!

    Men så fint som dina stora grejer lär jag aldrig göra.

    SvaraRadera
  26. Den måste du bara få iordning på och få upp, helt underbart, tänk att kunna brodera så fantasifullt å alla underbara färger! Kram Iréne

    SvaraRadera
  27. WOW!
    Så himla fint, jag älskar din broderistil!

    SvaraRadera
  28. Så vackert ditt fria broderi är. Jag har inte hört talas om fritt broderi förrän vi var på symässan i Malmö i år. Kunde då inte låta bli att köpa ett litet sådant broderi. Nu vet jag ju hur stora dom kan bli och tråd har jag massor över. Jag blir så glad och inspirerad av din blogg.
    Massor av kramar.

    SvaraRadera
  29. Men guuud så vackert! Sådan kreativitet och hantverkskunnande! Helt fenomenalt - en sådan skaparglädje du förmedlar genom ditt broderi...

    Ett av de vackraste broderier jag någonsin sett, om inte det vackraste.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  30. Men åh vilket imponerande hantverk Agneta, du är ju superduktig ju!! (själv har jag bara gjort enkla korsstygnstavlor i mina dar..)
    Det var roligt att få se dina alster!

    Stor kram!
    Jenny

    SvaraRadera
  31. OJ HIMMEL, vilket fantastiskt broderi du har gjort! Det var nåt otroligt vilken skaparkonst som flödat! Det måste varit ett långtidsprojekt.
    Beundransvärt!!

    SvaraRadera
  32. Ja men detta var ju verkligen imponerande och vackert. Ser gärna mera sådant.

    SvaraRadera
  33. Så snyggt! Vad duktig du är!
    Kan nog stämma som du sa med ormögat, att den trivs i både sol och skugga, verkar ju så uppenbarligen!
    Ullis

    SvaraRadera
  34. Härliga färger och former... Vilken underbar fantasi det finns i de broderierna... Upp med dem på väggen meddetsamma!!
    Kram

    SvaraRadera
  35. Åhhh...du milde tid vilken broderi-konstnär du är!! BRA GJORT!!
    Fina färger, former och bara tanken på alla kringelikrokar på fri hand..ja, ja, fantastiskt!
    Må gott! /Bea

    SvaraRadera
  36. Fritt broderi, nytt begrepp men ack så vackert det blir. Du har den konstnärliga ådran. Helstiligt. Nästan så jag får lust att brodera igen :)

    SvaraRadera
  37. Det här kommer att gå långt...långa vägar, lita på mig vännen! Gillar verkligen ditt fria tänkande. Kram Petra B.

    SvaraRadera
  38. Wow, vad heeelt uuuunderbart vackert!!! Hoppas du använder dina fina dukar, att de finns framme och pryder sin plats!! Och vad jättefint att brodera efter årstiderna!! Gah, så jättefint!!

    Stoooooooooooooor kraaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  39. Gu vilket fint broderi!! Helt underbart o helt i mina färger, hoppas du finner en plats till det ;o))

    Klem Anna

    SvaraRadera
  40. Men OJ!! DU är verkligen full av överraskningar... fantastiskt!!!

    SvaraRadera
  41. Vilket sagobroderi!
    Så vill jag kunna brodera... :)

    SvaraRadera
  42. När du broderar på egen hand blir det otroligt bra!
    Vilken kul idé. Och så skönt att brodera precis som man har lust och inte behöva följa någon beskrivning.

    Ha en skön dag, till helgen kommer värmen tillbaka!
    Agneta

    SvaraRadera
  43. Men jösses tjejen, du är ju konstnär. Det årsbroderitet var det finaste jag sett! Du måste sätta upp det på väggen, tänk och ha det i en veranda... Du är otroligt duktig på och brodera, och så har du ett sanlöst vackert sinne för färger.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  44. Så vackert och vilket jobb herregud vad duktig du är.
    Gosig katt du har ,älskar katter själv ,vi har två.
    Kommer tillbaka snart igen.
    Kram Anni

    SvaraRadera
  45. Mycket vackert!
    Vilket tålamod som krävs för ett sådant konstverk!
    Kram till dig.

    SvaraRadera
  46. Ååh, vilket ljuvligt vackert broderi du gjort...vilket arbete som ligger bakom. Har själv broderat mycket tidigare men under senare året har det inte blivit så mycket. Broderier är tålamodskrävande och gäller att man har bra syn.
    Önskar dig en fortsatt fin vecka och kommande veckoslut.
    Vårkramar Britt

    SvaraRadera
  47. Nu blir jag både stum, mållös, saknar ord och gud vete allt. Så himla häftigt det här var.
    Som jag sa blir jag just mållös.
    Så himla bra jobbat och så superunderbart det blev.
    Nu sätter du griller i min s.k. pysselhjärna också.

    Stor kram
    Maidi

    SvaraRadera
  48. Jisses människa vilket underbart broderi och så använder du det inte.
    Tack för att du hittade till mig. Hit kommer jag gärna tillbaka och njuter dina broderier och alla underbara växter.

    SvaraRadera
  49. MEN!!!! Jag tappade hakan nån stans ;) Oj! Så vackert och så duktig Du är och vad härligt att kunna måla ut sina känslor i broderier. Tycker att Du skulle visa upp den på nån lokal utställning. Du e otrolig!!!

    Kram!

    SvaraRadera
  50. Wow vilka häftiga broderier du gjort!
    Härligt att kunna skapa med sina händer. :)

    Mari

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta