I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

torsdag 19 maj 2011

Road trip–again!

imagesCAXAQXFT
Idag skall jag och två andra damer ut och åka bil.
När vi har åkt rätt långt skall vi stanna till och sova över hos en annan dam.
När vi har sovit över hos den damen ska vi åka tunnelbana (tror jag), sen buss, sen båt.
När vi har åkt båt kommer vi fram till ytterligare en dam och där ska vi stanna några dagar.
Detta ser jag fram emot.

Det är rätt läge att dra nu för här hemma är det så tråkigt väder, så sämre kan det i vart fall inte bli. Det är kallt, sådär 10 grader, det blåser och alltför ofta regnar det. Men det blir väldigt grönt och vackert ute, det blir det.
DSCN5415
Det här är min “trädgård” framför verandan, inte helt lättodlad!

DSCN5473
Myren (som väl egentligen borde kallas liten sjö, men här i Bohuslän är det som det är, lite bakvänt ibland), det var den vi travade runt, runt i vintras när isen låg. Nu står Leia och blickar ut över myren, men vågar inte riktigt hoppa i och simma ännu. Kaxig är hon den lilla valpen, men inte kaxig.

DSCN5460
När vi inte är på promenad sysselsätter hon sig med att på något vis åla sig under staketen runt köksträdgården och gräva hålor. Där jag har sått. Någon som vill ha en 9 månaders valp, alldeles gratis?

DSCN5492
Den mörkare vovven är Tingeling, en sedan länge fullvuxen golden, 11 år  (sommarklippt, mjäll, veterinärens rekommendation) och det lurviga är vår söta lilla valp Leia på 9 månader. Vi trodde det skulle bli en liten golden av henne…..men så blev det inte. Det blev en stor och en monstervariant!

DSCN5482
Här ser vi myren uppe från berget. Det är väldigt vackert ute nu med all grönska.

DSCN5493
Och så har jag återigen hittat en sten jag skulle vilja ha med hem…..men den går inte i ryggan och jag tror den är en aning för tung dessutom.

DSCN5496
Ett litet tallfrö har lagt sig i en springa i berget och upp har det vuxit världens sötaste lilla tall, så välformad och så söt!
DSCN5495
Tänk vad naturen förmår, där står vi oss slätt!

DSCN5470
På väg in i skogen, vid en stuga, växer den här växten, men vad kan det vara? Någon som vet?

DSCN5474
Det här är i alla fall harsyra, i en glänta i skogen, så friskt grön.
DSCN5475
Med en dekorativ ormbunke i bakgrunden.
DSCN5476
Trädgårdskomposition på hög nivå!

DSCN5480
Trolldruva, tror jag.

DSCN5447
Mina amerikanska blåbär har tagit stryk i vinter, dom ser väldigt ledsna ut.

DSCN5435
Det här är sista lilla vägsnutten in till Snäckskalsdalen.
DSCN5436
Här tittar solen fram en aaaaning.
DSCN5462
Och stenträdgården från andra hållet (än i början av inlägget), det är wisterian/blåregnet man ser klättra i förgrunden. Och naturligtvis ser man trädgårdsslangen, det hör ju liksom till, den finns alltid med. Finns det ingen som kan tillverka dom i en annan färg än orange, nästan allt annat vore bättre!

imagesCAZQPJW9
Nu är det dags, nu drar jag och de andra! Vi hörs!

Jag har kameran med, den är kaputt egentligen, men omgivningen har med silikon fått den att fungera lite lätt så där.

Förr i tiden hade omgivningen 5-56 till allting, men han har moderniserat sig och nu är det silikon som är undermedlet. Dock använder inte jag silikon i någon form……

Agneta!

43 kommentarer:

  1. Vad vackert du har det i Snäckskalsdalen. Både på din tomt och runt omkring.
    Jag önskar dig en riktigt trevlig resa.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Här är också en silikonfri typ. Ha en riktigt fin resa, tunnelbana??? Stockholm??? Ja finns ju massor av andra ställen med...
    Vilka helt underbara bilder du visar. Harsyran och ormbunken var ju fantastisk. ha det fin fint kram Gela

    SvaraRadera
  3. Snart kommer vi att passera på en plats nära dig :DD

    SvaraRadera
  4. Jag njuter som vanligt över dina fina bilder.
    Sommarklippning på hunden är säkert skönt för Tingeliing :)
    Jag har också en förmåga att dra till mig monsterstora hundar. En storpudel som växte och blev en gigant, undrar om han inte smygåt anabola:) En schäfertik som också blev väldigt stor och maskulin, och nu lille Åskar som verkar bli en reslig kille :)
    Jag hoppas att ni får några trevliga dagar tillsammans, låter roligt att bara få vara.
    Kram Annika

    SvaraRadera
  5. Så trevligt med en tripp sådär på vårkanten, det verkar att bli jättekul och spännande. Fina bilder du bjuder på som gör att jag känner med delaktig i din vackra miljö du har runt om dej, kul att få vara med på promenaden. Det är så vackert ute nu så man blir andlös, men man får njuta helt gratis av det underbara, det är väl ändå fantastiskt.

    Kramar och ha det så bra, Birgitta

    SvaraRadera
  6. Ha en underbar resa, hoppas ni får bättre väder. I skåne har det vänt och solen tittar fram.
    Helt fantastiskt underbar bilder du visar.....ja dessa små/stor hundar som helst vill vara där dom inte ska vara.....ja det är väl bara och ta men att fortsätta tjatet.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  7. Jag tror jag har silikon i skallen. Jag hoppas ni/hon kör lite försiktigare än vad de gör som kör sådana bilar som du har på bilderna ;-) Snart vännen, välkommen!!

    SvaraRadera
  8. Jag tror jag förstår vart du är på väg:)
    Hoppas ni får jättetrevligt allihopa.
    Ta det lugnt med rödvinet nu så du inte spiller=)
    Kan du inte berätta var den där stenen ligger så kommer jag med skottkärran.
    Till sist hoppas jag verkligen att inte din omgivning ger sig på dina perenner medans du är borta.
    Ha de gött..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  9. Så härligt du visar - underbara bilder som vanligt! En liten minisemester sådär några damer tillsammans brukar vara toppenkul - man behöver lite sånt ibland faktiskt! Ha det så roligt på er trip.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  10. Aha det är till att bära av till en annan ö, tror jag. Hoppas ni får det riktigt mysigt.
    Det är väl inte så stort fel på din kamera med så fina bilder som du tar.
    Vilken fin omgivning du bor i och tomten är så fin med alla dina växter.
    Ja en golden skulle inte vara så dumt...
    Kramar:O)

    SvaraRadera
  11. Vilket underbart inlägg!!!;)) (appropå silikon)
    Jag gillar Din humor:)) Fantastiska bilder!!
    Små/stora vovvarna är såå gulliga!

    Hoppas du/ni får en härlig "dam"tripp.

    Trevlig helg!
    kram lisamaja

    SvaraRadera
  12. Gu va härligt med ännu en road trip!! Njut dagarna, vännerna o kom hem till bra vader igen ;o)

    Klem Anna

    SvaraRadera
  13. En annan gång hakar jag på för jag vill oxå göra roadtrips och sitta på ett berg i ett annat land och skratta åt sådant som man inte kan göra annat åt! :)

    SvaraRadera
  14. Aha, skall du på bloggträff, kanske? Kul!
    Jag gillar skarpt utsikten från er veranda1! Det är beundransvärt att du/ni har lyckats att göra en sådan oas i ert stenrike!
    Den där stenen måste ju ha använts till något, den är ju huggen. Undrar till vad? Jag förstår om du vill ha hem den, det skulle jag också vilja! Och nej, bry dig inte om att stoppa den i ett kuvert och skicka till mig...
    Så vackert det är i skogen omkring er! Det är något vi saknar här, en riktig skog. Vi har minst 4-5 mil till närmsta skog. Men vi har ju havet i stället! Man kan inte få allt!
    Ha nu en riktigt mysig resa och kör försiktigt!
    Kram, kram, Monica

    SvaraRadera
  15. Snyggt med harsyra & ormbunkar!!

    Mvh
    Frida

    SvaraRadera
  16. Ingen silikon här hellre. Vackra foto! Jag är säker på att du inte vill bli av med din "lilla" gullehund på riktigt.
    Ha en riktigt skön trip!

    SvaraRadera
  17. Så många vackra foton, som vanligt. Man kan då absolut inte se att du har något fel på din kamera, men säg det som silikon inte fixar ;).
    Hoppas ni får en riktigt härlig roadtrip, det låter verkligen spännande :).
    Kram/Annie

    SvaraRadera
  18. Jättefina bilder på snäckis ,hund gratis inte riktigt just nu ,men tack i alla fall är det till vårt land du är på väg eller?Silikon är väl nog ett undermedel på alla sätt o vis.tur att man slipper bekymra sig,kramis Nette

    SvaraRadera
  19. Härliga bilder! Känner igen de där grävda groparna...har ett troll hemma som gör likadant... Bra med en påhittig omgivning!

    SvaraRadera
  20. Hi, hi, min "omgivning" har fortfarande 5-56 som undermedel. Ingen modernisering här inte! =0)
    Vilka underbara foton du visar. Stenen är ju hur häftig som helst. Vilken form!
    Men vilken buse till valp du fått på halsen! Eller skall jag kanske säga busa?! ;0)
    Hoppas att du har en trevlig och skön resa!
    Kramisar!

    SvaraRadera
  21. Hej! Ja tack jag vill gärna ha en golden. Men jag tror inte du vill ge bort henne. Så många fina bilder du fångar på din promenad. Jag tycker din stenträdgård ser fin ut.
    Hoppas du får trevligt på din lilla tripp.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  22. Svårodlad kanske, men oj så vackert med blandningen av granit och grönska!
    Ha det riktigt bra på roadtrippen!
    Kram Jennie

    SvaraRadera
  23. Uuuunderbara bilder.!!!:)
    Det där med trädgårdslang....Har nu köpt en båtslang, transperant, rätt läcker ...."någon" skall bara koppla ihop den, kanske tar hjälp med silikon...hihi
    Silikon behövs inte här, inte för munnen iallafall, jag behöver bara äta något olämligt, så har jag läppar som ???kommer inte på någon...men mina täcker halva ansiktet om jag äter tex nötter...:):)

    Ha det härligt med gänget,efter bil, buss och båttur...:)
    KRAMAR till dig , Cia:)

    SvaraRadera
  24. Kan gissa vart du är på väg:)
    Pay back time!
    Kul när man följt bloggarna ett tag och kommer ihåg vad en del haft för gäster och så.

    Ha det underbart, skärgården borde vara såå fin nu!
    Kram

    SvaraRadera
  25. Ha det nu så roligt, kan knappt bli annat med så många tjejer tillsammans... i flera dar!

    Kram Eva-Mari
    Som är lite avundsjuk...

    SvaraRadera
  26. Du bor så otroligt vackert :)
    Och dom söta vovarna verkar oxå trivas :)
    Kramen på dig♥

    SvaraRadera
  27. Jag håller med min namne och min mans kusin här ovanför, du bor sååå fint!
    Jag gillar din trädgård framför verandan. Naturtomt det är grejer det :)
    Hoppas du och dina vänner får trevliga dagar tillsammans.
    Kram och ha en fin helg!

    SvaraRadera
  28. Så vackert!
    Kanske inte lättodlat men det löser du säkert på något vis :).

    Ja en så kreativ hund du har, kanske lugnar sig med åren :).

    Ha det fint och hoppas trippen var bra, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  29. Ha en härlig Road Trip! Å lilla Leia kan få bo hos mig...*ler* Här säger man att det som inte går att laga med "silvertejp" inte är någon idé att laga.... kul med olika uttryck!! Ha det bäst! Kram Iréne

    SvaraRadera
  30. Sketanes avundsjuk är jag....

    SvaraRadera
  31. Härligt! Vackert och en stor portion humor! Ha det gott på trippen! ♥

    SvaraRadera
  32. Det var en häftig sten du, snygg form!
    Den bryggan skulle jag gärna sitta på och plaska med fötterna i vattnet :D
    Hoppas och tror att ni har det trevligt där ni är!

    SvaraRadera
  33. Hej
    det var ett tag sen jag var ute i bloggmiraklet" men kollar in på din i kväll o vilka fina bilder och den med valpen på bryggan var såå fin
    Din kamera fångar naturen runt ditt hus så som en vacker film !
    hoppas din resa blir lyckad
    kram Kristina

    SvaraRadera
  34. Vilka underbara bilder du bjuder på, nu längtar jag ut i skogen :)
    Trevlig resa. Kram

    SvaraRadera
  35. Ha en trevlig resa!! Kram Marie

    SvaraRadera
  36. Haha, du är nog och hälsar på härliga fru Venus. Och sitter och pimplar vin hela dagarna. Vill ha fullständig rapport, allra helst alla pikanta detaljer, hihi....
    Hulda

    SvaraRadera
  37. hihi, du är så rolig med ditt silikon, du. eller omgivningens silikon är det ju ;)
    hoppas ni har det gott wherever you are och att trädgården inte hinner växa igen medan du är borta. kanonfint är det där ni bor, men det har jag sagt förut!
    kram
    ingela

    SvaraRadera
  38. Åh vad era vovvar är fina :)
    Kram

    SvaraRadera
  39. Låter som en kul resa!
    Ha det så jättebra!
    Fast du bor ju så fint också.
    Min dotter är också beredd att ge bort sin 11- månaders Golden ibland...som älskar att gräva och...lera.
    Kram
    Agneta

    SvaraRadera
  40. Underbara bilder från Snäckskalsdalen, som vanligt ;))
    Jaadu, dessa små sötnosar som växer upp och blir något annat än små och söta... men härliga är dom iaf! Här har det flyttat in en 3årig monsterfjolla så det är liv i luckan igen vill jag lova :D Presentation kommer...
    Åhå, en roadtripp - jag anar vart och ser fram emot kommande inlägg från resan!
    Drick lite vin för mig oxå!
    Kram Allis

    SvaraRadera
  41. Hoppas det varit kuuuul opå Åland!
    Och det betvivlar jag inte;);) (har ju träffat värdinnan;))

    Tack för fina bilder IGEN!!!!!
    Ps.
    Det finns många olika färger på vattenslangar. Vi har grön och orange (hur tänkte sambon där?)

    Kram Eva

    SvaraRadera
  42. Ja, jag tar na´. Monstervalpen alltså! Levereras hon till dörren? Är det ångerrätt?

    Hoppas din Ålandsresa? var kul!
    Agneta

    SvaraRadera
  43. Oh vilka härliga bilder du visar jag njuter i fulla drag.

    Härligt med hundar men inte just nu.

    Du har så fantastiskt fint i din stenträdgård.
    Dina växter verkar trivas ypperligt.
    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta