I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

söndag 11 juli 2010

Sommaren är kort, 12 juli, 2010.


Sommar och solsken. Idag har vi haft hur många sommarväderlekar som helst. Bland annat blå himmel, kvavt, åska, regn, tropisk hetta, 84% luftfuktighet, sådär 30 grader varmt, osv. Mellan ett par av regnskurarna promernerade vi mig till närmsta granne. Deras trädgård är etablerad och jätteblommig.


Riddarsporrar i fantastiska färger och malvor så kraftiga, så kraftiga.


In under gamla ekar har dom en häck av skogsspirea och idag efter regnet var den så luddig och söt.

Och här kommer några bilder på en ros som jag nog upptäckte på riktigt idag, Astrid Lindgren. Helt fantastisk, blommorna var stora som tefat och i alla tänkbara rosa nyanser.









In emellan, här och där, har dom planterat sommardahlior.


Rölleka i en underbar färg.


Så klart har dom en fantastisk honungsros som svindlar sig upp i en jätteenebuske. Mycket effektfullt.


Efter trädgårdsbesiktningen travade vi hem med mig för vila. Det var så oerhört varmt och kvavt att t.o.m. Nisse inte fixade dagens väder riktigt, utan han slängde sig handlöst mitt på vägen (nu är det ju ingen autobahn dirket, men....).



När vi kom lite längre hemåt slängde sig Tingeling mitt i vägen hon också!


Hemma, i blomlådor och korgar växer det verkligen så man nästan kan se det i år.


Dessa tre ståltrådskorgar skulle ha hängts upp för länge sedan, men det kommer förhoppningsvis fler dagar. I morgon, kanske....


Min förtjusande nyregnade Kordes Aloha. Den gör sig verkligen som snittblomma, den slår ut och har hur många kronblad som helst och doftar lagom underbart.


Blårgen och Grand Award rosen.

25 kommentarer:

  1. Vad kan vara bättre än en härlig promenad i all denna blomsterprakt med rosor, röllekar och
    dahlior,som är en av mina favoritblommor, finns i många olika färger och utföranden:)
    KRAM från en nattuggla, Cia:)

    SvaraRadera
  2. Men vilka underbara blommor du fångat hos grannen...rosen Astrid Lindgren måst jag nog inhandla till våren.Vilka Rosor!
    Lyckliga er som fått regn det hade Vi verkligen behövt haft här också.Det torkar bort allt just nu.Torra gräsmattor och träden börjar löva av....
    Jag vattnar och vattnar och ibland tror jag det gör mer skada än nytta till vissa sorter men en del växer och trivs i värmen.
    Att det är torrt har också gjort att jag tror getingarna börjat äta av vår sallad e en av "buttarna" så den kan jag inte plocka av.
    Men i dag ska Jag försöka så lite ny på ett annat ställe.
    Önskar Dej en Fin dag och hoppas Du känner Dej piggare igen.

    Kramar!

    SvaraRadera
  3. Åh så tjusiga bilder! Vilka fina blommor det finns i din grannes trädgård OCH i din egen förstås. Jag är sugen att köpa en honungsros, tycker de är såå fina!

    Ja herregud vad varmt det är, men vi ska väl förstås inte klaga, hihi.

    Kramiz aka

    SvaraRadera
  4. Hoppas du kan gå ut med dig på en promenad i dag också!:) Fantastiskt vackra trädgårdar... både din och din grannes!

    Sköt om dig väl.

    Varmaste kramen.
    Eva-Mari

    SvaraRadera
  5. Hej Agnetha.
    Men så många fina inlägg du har hunnit med, ja du får ju passa på att vara lite ledig nu.
    Kul med katten och hunden som vilar mitt på vägen.
    Rolig hund som ligger och äter.
    Katterna vet att ta det bästa platserna, det är likadant här, var gång man ska sitta i sin favoritstol då ligger redan vår katt där, eller precis de ställen där man själv ska ligga eller sitta.
    De är inte dumma de där djuren.
    Din dagbädd ser verkligen inbjudande ut, visst ser ringen större ut upptill på sänghimlen, har Ikea stora ringar också, mina är så små?
    Ernst han har lurat mig också.
    Att måla ett golv på fri hand i rutor, när jag låg där och målade så sa jag till honom för mig själv, allvarligt Ernst, det här var verkligen en usel ide.
    Och till sist, dessa underbara blombilder, jag har blivit knottrig för var ny bild, och speciellt de där med vattendroppar på.
    Helt underbara rosbilder, och blombilder.
    Hoppas du får all den vila och lagom rörelse, mat och sommarväder som är bra.
    I dag har vi helt underbart väder, så ljummet och vindar.
    Ha det bra.
    Kram Zara

    SvaraRadera
  6. Man kan aldrig säga det för många gånger: Vad du bor vackert, Aggie! Jag förstår, att du vill stanna på ditt berg...
    Den där vägen du går ser så inbjudande ut!
    Och jag förstår så väl Nisse och Tingeling, som bara lägger sig i den här värmen! man orkar ju ingenting mer än att överleva tills det svalnar något mot kvällen!
    Vilka underbart vackra riddarsporrar dina grannar hade! Och din egen Kordes Aloha-ros går ju inte precis av för hackor, heller...
    Det är bara synd, att allting blommar över så snabbt när det är så varmt!
    Nu får du ha en skön och vilsam dag i din vackra "hörna"! Jag ska strax göra dagens inlägg.
    Många kramar från Monica!

    SvaraRadera
  7. Som i en dröm...
    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  8. Underbart! Verkligen fint alltså.:-) Kram Stina

    SvaraRadera
  9. Så mycket blommor, så vackra bilder!
    :)

    SvaraRadera
  10. vilken massa underbara djur- och blombilder du bjuder på igen, agneta. jag njuter av dem alla!
    kram
    ingela

    SvaraRadera
  11. Oj vilka härliga blombilder!
    Det är ju tur att ni inte bor vid autobahn när Nisse och Tingeling kastar sig ner sådär mitt på vägen! ;)

    SvaraRadera
  12. Jag funderar på de där garnerna du hade i skrubben. Om du inte kommer plocka upp stickandet själv kan du ju skänka det till Stickhjälpen (stickhjalpen.blogspot.com) och så kan någon annan sticka baby- och barnkläder av det, så kommer det till nytta. Stickhjälpen skickar kläder, leksaker och förnödenheter till behövande i Lettland.

    SvaraRadera
  13. I går var det nästan så att man inte visste var man skulle ta vägen i all värme. Skuggan passade mig ypperligt :D
    Kramar.

    SvaraRadera
  14. Vilken massa fina blomsterbilder här hos dig!
    Och jag blir så avis på din sköna viloplats ute, ser så skönt och ombonat ut.
    Just nu har vi en sån där uppblåst resesäng där ute, men jag önskar mig nån sorts soffa eller dagbädd. Men tiden kan inte räcka till att fixa allt...

    Sköt om dig!

    SvaraRadera
  15. Härligt, härligt, men varmt, nästan för varmt.
    Ha det riktigt fortsatt skönt!!!
    Camilla

    SvaraRadera
  16. Ljuvliga bilder. Ljuvliga.

    SvaraRadera
  17. Jag tyckte att jag var här igår men så mycket som hänt sen dess.
    Tänk vad otroligt många ackra blommor det finns i vår herres hage.

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  18. Underbart vackert! Härliga bilder!
    Ha det gott!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  19. Lyfter på hatten för underbara bilder! En "Lisa" för själen & ögat att sitta & beundra i denna värme. Dina små "fyrfotingar"
    är ju bara för söööööööta.
    Var rädd om dig! Vila & njut av livet!
    Kram från mig.

    SvaraRadera
  20. Vilka underbara foton! Vilken fin trädgård de måste ha.
    Var rädd om dig!
    Kram!

    SvaraRadera
  21. Så skönt att du är piggare och till och med orkar ut och promenera. Vilka underbara blombilder. Tänk om man bara kunde knäppa med fingrarna så växte allt jättefort och blommade. får nog vänta några år till.
    Kram Ullis

    SvaraRadera
  22. Hej Agneta, tack för dina rara kommentarer nu när jag så sakteliga börjat mitt återinträde i cyberspace.

    Jag har suttit en bra stund nu vid datorn och jag har snart slut på min datortid. (Har lovat mig att inte fastna för länge) Man kan säga att läsa ikapp dig är ingen lek!

    Jösses amalia vad du bloggat på och vad med mängder av vackra bilder du lagt ut. Jag får lite komplex av att kika in här faktiskt!

    Vilken pärs med din sjukdom! Herreguuu... hoppas du mår bra nu.

    Jag är helt kär i din dagbäddshistoria. Den var supermysig. Synd att vi inte bor närmare. Jag hade gärna tagit med mig min elektriker så att han kunde fixa din svarta sladd och under tiden skulle jag provligga bädden kan jag lova;-)

    Nä nu måste jag pyssla med annat.

    Sköt om dig.

    Kramar Maria

    SvaraRadera
  23. Så härlig trädgård även din granne har. Tydligen så måste man väl också köpa Astrid Lindgren-rosen. Den var ju så fin!! Härliga slattriga djur! Sabrina börjar nog lida lite av hettan så jag försöker hålla den inne ganska mycket. Hälsn mimi

    SvaraRadera
  24. Hej Agneta vännen.
    Tack för din jättegulliga kommentar, jag får blogga i mån av tid, men inte minska för att jag vill, men det är mycket att göra den här tiden, så klart jag ska hälsa på er, kan inte låta bli.
    Tavlan du såg i bakgrunden är en tavla som jag har målat, en sån där fantasitavla.
    Kul att du såg den, det värmer, för jag har inte så där jättebra självförtroende på det området. Så det betydde verkligen något för mig.
    Tack så jättemycket!!!
    Hur går det för dig, hoppas du njuter av sommaren och tar det lugnt.
    Klart vi hörs igen.
    Kram Zara

    SvaraRadera
  25. Hej!
    Håller helt med dig om att det kommer fler dagar...:-) Så mycket måsten som egentligen bara är ens egna fantasier...
    Fin promenad ni hade.

    Ha det gott, idag regnar det i Paradiset! Hillevi

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta