I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

onsdag 31 juli 2013

Trädgården i blom.

1130731
Vilken fantastisk sommar vi har! Visserligen blåser vi nästan bort här i Bohuslän emellanåt, som idag, men växterna står pall ändå.

 

2130731
Sommarhortensian står i fullt flor just nu.

 

3130731
Den rosaröda småblommiga hortensian, den vita hortensian, vit stormhatt, lite rosa malva och i bakgrunden det rosablommande robiniaträdet.

 

5130731
Kvällssolen lyser på dom rosaröda blommorna, jag blir lite vemodig när jag ser det, det är så vackert!

 

7130731
Kaprifol, inte den vilda som är landskapsblomma här, utan detta är en selekterad som jag som vanligt inte vet namnet på. Dom har lyckats med färgerna!

 

9130731
Jag har travat runt bland stenar och enebuskar för att hitta våra klematis. Det är ju inte så lätt att gå när man ingen riktig trädgård har utan har fått peta ner växterna lite här och där.

Tre hittade jag, men var kan dom två vita vara som vi skaffade i våras? Ut och leta igen!

Agneta!

34 kommentarer:

  1. Ja, visst blommar det alldeles fantastiskt i sommar..........
    Bär och frukt verkar det också bli gott om.

    Mycket härliga foton du visar,
    Kramar Anneli

    SvaraRadera
  2. Så vackra hortensior! Undra varför jag bara har två:). Kaprifolen är ljuvlig, så fina färger.
    Härligt ute, men idag har vi lite omvartannatväder med sol, regn och åska.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Åh, älskar kaprifol! Den doftar så gott.
    Ha det gott och lycka till i sökandet!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  4. Visst blommar det vackert. Här är det lite blåsigt och äntligen kom regnet. Så torrt här hemma.
    Kram Linda

    SvaraRadera
  5. Vackert som i en saga. Olvonet är såå fint. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  6. Åh, nu fick jag lite "måste ha"-känsla! Den vita sommarhortensian, jisses så fin! Påminner ju i blommorna om klätterhortensian, men den är sedan länge överblommad.
    Så otroligt fint det är med allt det rosa-vita i er trädgård! Det är ju desto mer beundransvärt att få det så, när man har en bergig tomt som ni har!

    Här har det mesta blommat över med rekordfart, beroende på torkan och värmen, men inatt fick vi 28 mm regn! Lycka! Och just nu kom ett riktigt åskregn, mycket vatten på kort tid!

    Ja, så har juli månad också gått och nu väntar mina favoritmånader, augusti och september! Det kan dock gärna få bli lite svalare för min del...
    Ha det gött, kramar, Monica

    SvaraRadera
  7. Blomsterprakt med underbara bilder, som vanligt när jag tittar in här. Jag blir aldrig besviken! Tack för allt fint du visar! Kramar från Finas mammis

    SvaraRadera
  8. Å så fina! Här uppe på blåsiga, karga berget ser växterna ut att fullkomligt klänga sig fast i jorden för att inte följa med i vindarna. Otroligt nog lever dom allihop, och en stackars lavendel, övervintrad från gården, har fått EN blomma. Amerikanska blåbären börjar mogna, alla tre... och rosen blommar förtvivlat i rosa o vitt och släpper blomblad hela tiden. Salixen ser lite halvgul ut, och den hitflyttade gräslöken sjunger på sista versen. Ska vänta tills blommorna släppt sina frön, sen fryser jag in det som räddas kan. Ja här ser det ut som typ motsatsen till din trädgård, kan man nästan säga. Men vindruvan och björnbäret ser glad ut. Alltid nåt...
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  9. Ser att min kommentar försvann som jag skrev häromdagen, så jag gör ett nytt försök.

    Sommarhortensia, måste jag skaffa, för de var hur fina som helst. Gillar verkligen blommorna på dem och att de finns i olika färger.
    Kaprifolen är verkligen underbar i färgerna. Går det att föröka den genom frön tro? För i så fall hoppas jag kunna tigga till mig några :-).

    SvaraRadera
  10. Underbara bilder på underbara blommor!

    Kram Madame Edith

    SvaraRadera
  11. Underbara färger och former på dina blomster! Här blåser det också mer än jag kan minnas att det brukar, skojar lite om att det känns som om vi bodde vi kusten fast vi bor mitt i inlandet...
    Men, det har det bra med sig att myggen håller sig på avstånd, o si dem har vi gott om, liksom knott och broms o annat oknytt..
    Idag har vi haft ett par åskskurar som var välbehövliga.
    Vad roligt att träffa en bloggvän, jag har genom åren träffat kanske 5-6 stycken, alla lika mysiga som jag trott!
    Kram

    SvaraRadera
  12. Åh, så fina!
    Vad roligt att du planerar en Afrika resa. Det var en fantastisk resa. Nu får jag börja spara till nästa, för jag vill nog dit igen :)

    SvaraRadera
  13. Vi läste också att Kenya inte är säkert innan vi åkte. Vi märkte ändå inte av några oroligheter när vi var där, men det kan ju vara olika på var man befinner sig förstås.

    SvaraRadera
  14. Men åh, vilka jättefina bilder du visar! Hoppas du hittade de vita också, klematis är så fina!!!

    Kram,
    Jenny

    SvaraRadera
  15. Vackra bilder och visst har vi en fin sommar. Synd den är så kort.

    Kramen

    SvaraRadera
  16. Jag kan inte riktigt förstå att du inte har en "riktig trädgård"!!! Du visar ju ständigt upp vackra växter med både blommor och blad!
    Ljuvliga bilder idag också och så vacker den sommarhortensian är! Himla trist med blåst! Här har vi kommit in i åskskurarnas tid,och jag plockar bär! Vilket bärår det verkar vara!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  17. Du har det så härligt i din trädgård det gör inget att du inte har riktiga land som du säger. Det är sååå vackert ändå.
    Ha det riktigt skönt resten av sommaren
    Kram Meta

    SvaraRadera
  18. Sv: Haha, hälsa omgivningen och tacka! En gör så gött en kan...
    Kram till er båda, Monica

    SvaraRadera
  19. Härligt med en kaprifol med många blommor. Jag ville ju ha lite hemlandstoner här uppe i de värmländska skogarna och sliter hårt att överleva två kaprifoler. Yes!!! I år har vi en blomma, så hoppet lever.

    Njuter av dina växter!

    Kram Katarina

    SvaraRadera
  20. För att inte ha någon "riktig" trädgård måste jag säga att du har lyckats fantastiskt bra med dina bergsskrevor. Det blommar ju fantastiskt hos dig. :)
    Hoppas du hittar dina vita klematis.

    SvaraRadera
  21. Du har det så fint i din trädgård och det måste vara spännande att se vad som kommer upp. Jag känner vemod nu när sensommarblommorna påminner oss om att sommaren börjar ta slut, gruvar mig för mörkret som kommer smygande...

    Jag har kommit på att jag planterat en vit klematis "Summer snow" den blommar så fint nu, men är lite undanskuffad av en kraftigt växande humle. Får väl ta och fixa till det någon dag.

    Ha det fint!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  22. Blommigt och fint! Jag ser att jag skulle "behöva" en kaprifol! Hmm, var ska den på plats...?

    kram louise

    SvaraRadera
  23. Det är som att bläddra i den finaste trädgårdsboken i bokhandeln varje gång man går in på din fina blogg. Kram

    SvaraRadera
  24. Jag älskar din trädgård - tänk vad härligt när det dyker upp en överraskning .
    Vi har en fin sommar, men jag gillar inte blåsten - men man kan ju inte få allt.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  25. Härliga foton som vanligt! Har du hittat de vita än?
    Hemma igen efter en trevlig tur!
    Kram!

    SvaraRadera
  26. Vad fint du har det!!
    Bilden på den rosa-röda hortensian är helt fantastisk. Det är en typisk
    "rusar-in-snabbt-som-f**-för-att-hämta-kameran-innan-det-är-försent-situation".
    Ha en skön kväll!
    Kram Elle

    SvaraRadera
  27. Du har väldigt mysiga miljöer för att inte ha någon "riktigt" trädgård hihi. Det kanske t o m är bättre så här, det blir din alldeles egna speciella trädgård! Himla fint.
    Ha det gott. /Ingela

    SvaraRadera
  28. Alldeles för härliga blommor att trivas mellan stenarna. Antagligen får dom en enorm omtanke av dig eller så kräver dom ingenting för det där skulle inte jag lyckas med. Tycker själv att inget trivs hos mig mera trots att vi har vanlig matjord över hela tomten. Ha en skön helg.

    SvaraRadera
  29. Åh - jag bara njuter av dina vackra blommor. Vilken trädgård! Och vilken växtkraft! Clematis och hortensia - växter jag knappast får att trivas under Norrbottensvintrarna tyvärr.... :-(

    SvaraRadera
  30. Jaha ja...inte nog med att man har en hösthortensia som man nästan vårdar och ömmar över som sitt eget barn, nu ska man ha en sommarhortensia också...*gapskratt*!! Men jag har förstått, du har haft en tanke bakom alla dina blommor, det ligger liksom en harmoni över dina planteringar, samstämmiga färger och de passar ihop, de gifter sej på något vis som Ernst säkert skulle ha sagt...Här är det mer som en Pridefestival, lite hur som helst, yvigt utstickande och sen mest ihoprört färgmässigt...Men det är snart ingen idé att lägga energi på trädgården, för idag mötte jag dom, på min kvällspromenad, kom de som en brun armada på vår byväg...mördarsniglarna. Nu har de nått grannen, 100 meter från vårt hus...och vad har man då att sätta emot...??
    Ha det så gott vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  31. Så vackert och fridfullt det ser ut hos dig...trots blåsväder...men alla dessa vackra blommor i er trädgård ger mig en väldans harmoni att njuta av i dina bilder. Beundransvärt att ni kan få så mycket vackert att växa och frodas på berget.
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  32. Din blogg ger mig sommarlängtan. Så mycket vackert i din trädgård. En liten fråga: Hur stor är trädgården? Just med tanke på att du verkar få plats med så väldans mycket i den. Varje gång jag varit här så lägger jag till nya blommor till min önskelista tycker jag. Behöver snart använda mig av bondens åker härintill för att odla allt jag vill ha.
    Ha en fin helg!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  33. Du har det så vackert Agneta, jag är så avundsjuk, på allt... Njut av ditt paradis i denna vår vackra sommar.

    Kramar från Eva-Mari, som också har det bra:)

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta