I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

måndag 15 juli 2013

Rosor.

1130715
Innan den tar slut, jag måste minnas honungsrosen, en sky av blommor, ett moln av väldoft, och upp, upp och iväg…….

Jag har ju min blogg som en dagbok för mig själv också, och varje halvår låter jag trycka upp den, precis som den är, på blog2print.

Det är så lätt, man skriver bara in sin bloggadress, fyller i vilka datum blog2print skall plocka ner, och så väljer man om man vill ha med kommentarer eller inte.

Sen kommer den snart med posten och man har sin lilla årsbok klar!

Jag tror att om man nyregistrerar sig nu får man 15% och det är ju alltid trevligt.

Rekommenderas!

2130715

 

3130715
Utanför sovrumsfönstret klänger Awakening och den har klarat senvintern, den elaka, med bravur, och i år är den fantastisk.

Ibland känner jag mig lite, men bara väldigt lite, som om det är lite engelsk cottage över den!
5130715

 

7130715Små buketter blir det också. Här Awakening, stjärnflocka, klematis och så dom 3 stråna av lavendel, dom tre strån som blev i år! Jo, oregano är det också där.

Är det någon som luktat på stjärnflocka, visst är det så att den inte luktar så där överdrivet gott?


9130715
Men väldigt, väldigt söt är den. Nu kommer sensommarhortensian också (uuugh, då går sommaren mot sitt slut….) och den vita stormhatten är på gång också. Tänk, jag hade för mig att den kom tidigare……

 

11130715
Det har varit väldigt torrt det sista, och blåsigt, så vi måste vattna och vattna. Bra att ha eget vatten då. Men man ska ju ändå inte slösa på vatten, men då tänker jag, nästan allt rinner ju tillbaka, långt dit ner igen, så det kan inte vara så farligt!

Agneta!

39 kommentarer:

  1. Hej Svejs nu är jag tillbaka igen efter en hel fantastisk vecka. Är så glad och Tacksam för den här veckan. Det har hänt massor av saker.
    Waooo..vilken honungsros du har. Jag fick en liten planta v min mamma förra året som ska klättra över vår gamla gungställning (har jag tänkt) men några blommor blir det inte på den i år.
    Sommarkram från Anne-Lie

    SvaraRadera
  2. Hej Agneta!
    Var jätte länge sedan jag var in till dig blogg och jag har saknat den med alla dessa vackra kort. Hade tidigare bloggen Freshgarden men har nu bloggen Lilla rummet. Följer nu din blogg så jag inte missar ngt.
    Nu vet jag att blomman som jag har heter stjärnflocka.
    Jättefina bilder på alla dess vackra blommor. Smart att göra bloggen som en dagbok.

    Ha de gott och ha en fortsatt fin sommar.

    Kram Britt

    SvaraRadera
  3. Vilka vackra rosor du har! Jag gillar ju, inte helt oväntat kanske..., den rosa bäst. =0)
    Buketten du plockat är helt underbar! Vattnandet känner jag igen. Fastän här är det nästan bara stora krukor som vattnas. Har inte så mycket annat fint att hålla liv i.
    Semestern är här och det är så himla skönt! Vi hörs!
    Kramisar!!

    SvaraRadera
  4. Oj, så många vackra rosor. Kan riktigt känna doften! Passa på att njuta, för som du skriver blommar det över lite för snabbt. Man önskar allt det vackra kunde vara lite längre.
    Ha en härlig dag!
    Kram Annica

    SvaraRadera
  5. Hejsan hoppsan

    Jag gillade alla dina blomsterbilder men den där spridaren var cool. Haha.....gillar se olika typer av vatten spridare.

    SvaraRadera
  6. Ja, din honungsros, som klättrar upp för berget, vill jag också minnas! Det där ljuva romantiska, som obekymrat möter den hårda stenen, det är fascinerande!
    Och snart har den också blommat över, men då kan man kolla på bilderna, i alla fall...
    Jag borde kanske fundera på det där att låta trycka bloggen? Jag gör ju visserligen fortfarande vanliga album, klistrar kort och så (!), men det är mer personliga bilder och inte trädgårdsbilder.

    Tänk att ni har så fina rosor med er bergiga tomt! Ni måste ha lagt ut massor med jord! Här blir rosorna aldrig särskilt imponerande. Efter ett par år har sanden liksom "ätit upp" jorden, och rosorna står i sand. Jag gödslar ju med kogödsel, men det räcker liksom inte...

    Åh, vad jag gillar er vattenspridare! Vivi har också en sådan och den är ju som
    en prydnad i trädgården jämfört med våra fula plastsaker i grälla färger...
    Fast en del av dom är faktiskt bra!
    Och här får vi också vattna, här är snustorrt och blåser!

    Och du har alldeles rätt, det är salvia bredvid de vita malvorna!
    Och festen i lördags gick bra, den var av det informella slaget, öppet hus och buffé i trädgården, så det var OK. Fast en massa människor, som man inte kände och inte tid att prata med någon...

    Ha det nu så gott, kära du!
    Kram, kram, Monica

    SvaraRadera
  7. Skulle jag ha dina bilder skulle jag också fundera på bloggbok :-)
    Just den där honungsrosen skulle jag vilja ha som en portal vid altantrappan, så fin! Snäckan har helt klart det bäst valda namnet av alla tippor ;-) Kram!

    SvaraRadera
  8. Förstår att du väntar!! (skojar bara!) Det gör jag också! Skall bli jättetrevligt!
    Kram och ses snart!
    Ps...vackra bilder som alltid!

    SvaraRadera
  9. Blog2print har jag inte hört talas om.
    Det verkar ju skoj, framförallt då man har så vackra bilder som du har :)
    Kram

    SvaraRadera
  10. Vilka underbara blommor du har! Inte utan att jag blir lite avundsjuk....jag som älskar att ha blommor inne i vaser. Sen det där med att trycka upp bloggen. Jätterolig ide och bra att ha om något händer med datan. Vad kostar det? Beror väl naturligtvis på hur många sidor mm man vill trycka upp men ungefär? Jag är inte så bra på engelska och är ofta "rädd" att beställa något för jag kanske har missuppfattat något. men det finns väl ingen info med svensk text, eller?

    SvaraRadera
  11. helt underbart är det med alla rosor. tror visst att de blommar mer än vanligt i år.det där tipset var inte alls så dumt tål att tänkas på.
    ha en underbar dag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  12. Men åh, vilka härliga bilder! Att man kunde printa sin blogg hade jag ingen aning om! Låter ju jättehäftigt, vore något att sitta och bläddra i på vintern ... Ens egen trädgårdsbok, liksom. Har inte tänkt på att lukta på stjärnflockan men nu måste jag göra det, bara för att.

    Kram,
    Jenny

    SvaraRadera
  13. Villket ögongodis du bjuder på. Jättevackra bilder som gjör en hänförd vid betraktelsen. Jättevackra bilder.
    Så bra med att man kan samla allt från sin blogg sådär, och visst är ju bloggen en dagbok, så tycker jag med!
    Kram från mig!

    SvaraRadera
  14. Vilka ljuvliga rosor du har! Honungsrosen måste vara en lycka att ha när den bildar ett berg av ljuva blommor!
    Rosor är underbara och deras kompisar är inte heller att förakta! Den buketten kunde jag själv ha plockat, om man bortser från den fagra rosen - så rikblommande rosor har inte jag, men sjärnflockan och lavendeln är ju favoriter! Nej, jag har inte luktat på den...men det kanske jag skulle göra...!
    Jag har också bloggen som dagbok och kan gå tillbaks och kolla när snön smälte etc...! Du tar den ju ett steg till genom att trycka den! Kul idé! Tackar för tipset!
    Underbara bilder!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  15. Att skriva ut bloggen visste jag inte man kunde. Låter ju inte så dumt alls. Min blogg startade ju som en logg över vårt husbygge och hur det utvecklades. Har annars funderat på att göra en fotobok med alla bilder och lite text.
    Gillar din vattenspridare, för det är väll det det är?
    Kram Anette

    SvaraRadera
  16. Vilket bra tips! Det skulle jag vilja prova, får se när vi kommer hem.
    Din honungsros är hur fin som helst, nu blir jag lite ledsen att jag missat min i blom, men jag njuter av din fina istället.
    Awakening hade jag, men den dog. Så nu växer constance spry där istället.
    Ha det gott och tack för alltid lika fina kommentarer hos mig
    Kram Maria

    SvaraRadera
  17. Vilken fantastisk blomsterprakt. Härligt att ha så mycket så man kan plocka in fina buketter. Då blir det dubbel njutning. Tack för dina fina ord hos mig...jodå, Elvis mår förhållandevis bra. Det är så skönt. Men oron finns ju där alltid, när det gäller barn och barnbarn ;)
    Kram

    SvaraRadera
  18. Åh, vilken ros!!! Förstår att det doftar gott!
    Torrt i marken här också o idag blåser det dessutom. Det blir till att vattna idag också!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  19. VIlken underbar rosbukett du har, helt fantastisk!! Och tack för tips om en sån där bloggbok, skall fundera på det!
    Och pavlova...mmm min favvotårta!

    SvaraRadera
  20. Rosor kan man inte få för många av! Här hemma har de börjat sjunga på sista versen redan. Värmen förra veckan gjorde sitt till. Men vilket fantastiskt rosenår det varit. Massor av knoppar, blommor och ljuvliga dofter! Underbart!
    Ha det gott!
    Kram
    Milla

    SvaraRadera
  21. WOW så vackra rosor !! Det måste bli mitt nästa inköp till trädgården. Fast när jag ser dina bilder så passar allt så otroligt fint in i din kuperade trädgård. Här är ganska rakt och fyrkantigt. Får väl hitta på nå´t !!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  22. Underbara bilder du bjuder på! Din bukett är så fin. Vi har haft torrt här, men i går fick vi 20 mm på en knapp timme så nu behöver man inte vattna. Men.. vilken kul spridare!! Sommaren får inte ta slut ännu! Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  23. Himmel og hav for noen vakre blomster du byr på. Det er alltid en sann fryd å besøke bloggen din. Du tar fantastiske bilder og har så mange vakre blomster i din hage. Buketten var aledeles praktfull, sommerlig og romantisk. Jeg skjønner at jeg må ha flere roser i hagen:)

    SvaraRadera
  24. Fantastiska bilder
    Känner doften av honungsrosen
    ha en skön kväll

    SvaraRadera
  25. Hei igjen, Bloggen din er så fin at jeg legger den rett inn på min liste over blogger jeg liker på bloggen min:)

    SvaraRadera
  26. Och här var det gudavackert idag, som alltid förresten, med alla dessa ljuvliga rosor!! Å tänk, min honungsros, den var lite snål i sommar, inte alls sådär mycket blommor som den brukar bjuda på, och absolut inte som din, det ser jag då!! Och den rosa...den sköna...så vacker!! Min New Dawn, ja inte har den fått nån fart heller precis, några blommor har den lyckats klämma fram, men den ser då inte så livlig ut, om man säger så...
    Vi är också berikade med eget vatten, ja vi bor ju långt borta från alla ära och redighet, så kommunalt är ju inte att tänka på. Så jag vattnar hejvillt, när jag väl kommer ihåg...men jag har ingen bra spridare, så jag springer mest runt och skvätter lite här och där med slangen, men lite nytta gör väl det också får man hoppas.
    Sen är ju jag lite emot bekämpningsmedel och sånt där. Och varje år så äter de där gröna feta larverna upp mina kärleksört. Nu tycker jag väl inte kärleksörten är det finaste jag har, men ändå...jag vill ha den för mej själv. Så jag har tålmodigt stått och plockad dessa feta gröna larver varje kväll, ända tills jag upptäckte att de gått över till stockrosorna. Då jädrar anamma, då tog jag till stora artilleriet, köpte något dundermedel som skulle vara miljövänligt. Får hoppas det hjälper...
    Ha det så gott vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  27. Mina kommentarer bara försvinner. Får prova en annan dag

    SvaraRadera
  28. Nu gick den iväg.
    Underbara blommor du har, känner ända hit hur gott de doftar.
    Slutar för säkerhets skull

    Kram

    SvaraRadera
  29. Dina rosor är helt underbara och så är buketten också! Dina bevattningsanläggningar är också så fina, dem tänker jag på varje gång jag kämpar med mina vattenslangar, som alltid trasslar till sig eller är på fel ställe.... Ha det så bra! Kramar, Mona

    SvaraRadera
  30. Vilka härliga rosor du har! Skulle nog vilja se hela din trädgård, hur många hektar stor är den? ;) Jag drömmer om rosor, har tänkt gräva bort en del av en hagtornshäck bredvid soptunnan och plantera dit någon fin ros i stället, tycker det skulle passa. Här har vi haft regn i några dar nu, termometern orkar till +11 nu, brrrr! Ha det gott!
    Nanne

    SvaraRadera
  31. Vilka häftiga vatten strålar på sista bild, ( för det är det väl?)
    Vatten behövs, varje liten droppe. Vi har också egen brunn, även en gammal
    som användes förr till djuren i ladugården, den var grävd. Den har vi till
    trädgården, men den sinar oftast om sommaren är torr. Just nu är den det,
    inget regn sen lääänge. Blåsten gör ju 'sitt'.
    Torrt väder håller knotten borta, helst döda.
    Men ni vid kusten slipper kanske dessa 'otyg'.
    Det blir ju lätt torka ibland klippor och skrevor, som ni bor, men vackert.
    Åhh denna honungsros !!!

    Må bäst kram/ Eva

    SvaraRadera
  32. Vilka bilder du bjuder på. Visst är jag van vid att du skämmer bort oss tittare men... Det där var precis vad jag skulle vilja ha. Möjlighet att kunna få bloggen som ett minne. Första gången som jag tyckt att bloggspottandet kunde vara bättre än Wordpress. För jag vet inte hur många gånger som jag nekats att lämna kommentarer hos dem som har blogspot.

    SvaraRadera
  33. Helt underbara rosor, kan bara föreställa mig dofterna som sprids i den ljumma sommarluften. De hängande jordgubbsplantorna var ju himla fiffiga, slut på sönderkrökta ryggar! Vi har ett företag här i området som odlar bär av olika slag, men faktiskt så har vi aldrig varit där och plockat. Det beror nog på att vi inte är några syltmänniskor, däremot äter jag jordgubbar naturella så länge säsongen håller i sig.
    Ha det gott i sommarvärmen

    SvaraRadera
  34. Hejsan! vilka jättefina bilder du har tagit och rosorna är ju fantastiska. Ha det bra i sommarsolen Karin

    SvaraRadera
  35. Guuud... vilka vackra bilder!!!! Helt fantastiska, jag bara njuter :))))

    SvaraRadera
  36. oj oj oj så fint! Jag är ju väldigt svag för rosor som du kanske vet:) Njuter av dina fina bilder!

    kram louise

    SvaraRadera
  37. Så vackra rosor!!! Njutbart!

    Kram Katarina

    SvaraRadera
  38. Vilka fantastiska rosor, de rosa var sagolika.
    Vilken cool vatten spridare.
    Här är det varmt också, så man måste vattna mycket.
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  39. Du vet ju att jag gillar typ alla dina foton ;-) Vattenspridaren gillar jag nog mest i detta inlägg. Kram igen

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta