I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

torsdag 18 juli 2013

Sommar, sommar, sommar……..

1130718
Nu har vi fint väder, varmt och soligt om ändock blåsigt. Att ligga här, mitt ute på fjorden, i båten, och bara vara, det är livet!

 

3130718
Är jag inte på sjön sitter jag här bakom vildvinen i lä och i skugga, härligt det också!

Det är samma vildvin som vi hade förra året, dom fick mellanlanda nedgrävda i grönsakslandet över vintern, sen fick dom komma fram, blev ordentligt klippta och i år är dom riktigt täta och fina!

 

5130718
Och är jag inte på sjön och inte i skuggan, ja, då är jag oftast här i grönsaksländerna.

Och där växer det så det knakar i år, till min stora lycka!

 

7130718
Några solrosor har kommit upp efter fågelmatandet i vintras och dom skjuter verkligen upp i skyn!
9130718
Blommorna är på väg.

 

11130718
Blomlådorna utanför köksfönstret var från början något mer varierade i färgerna, men jag fick byta ut en del plantor som inte ville sig och då fanns bara vitt och rosa kvar!

 

13130718
Violpenséerna från i våras får stå kvar, dom blommor så oerhört rikligt.

 

15130718

14130718
Klematisen, den lite senare och småblommiga, blommar nu!


17130718
Och titta vad vi har, en stockros, en nästan svart! Roligt, roligt, jag har gjort den på fröer jag fick lov att stjäla (!!!)!
19130718

Nu ska jag ut i solen!
Agneta!

32 kommentarer:

  1. Skönt att det blev båtväder igen, det
    är jobbigt när det blåser för mycket.
    Ditt vildvin är jättefint, och det blir
    väl sådär flammande mörkrött i höst, så
    vackert.
    Må gott och kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  2. Åhhh, älskar den första bilden!!! Sol och en vik av havet, underbart!
    Mycket vackert har du i trädgården också.
    Fortsätt nu och njut i sommarvärmen!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  3. Härligt att ni fårr vår sommar :-)
    Underbara blombilder och något avis på grönsakslandet. Kanske jag borde så dillen nu? Kram!

    SvaraRadera
  4. Det låter som du njuter av sommaren både i sol och skugg, har fullt upp med bara sånt som är härligt och roligt.

    Kram kram Anna

    SvaraRadera
  5. Härligt att ni har fint väder där hemma! Trist om ännu en sommar skulle regna bort.
    Hihi, jobba som marknadsförare skulle inte vara så dumt:). Vem vet om 10 år:))
    Ha det gott Agneta
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Vilket frodigt grönsaksland du har! Underbart!
    Betr min kära vän och hennes timmerhus hittar jag fn inte tidningen med reportaget men på min gamla blogg (länk finns överst på Maj's nya värd) skrev jag förra året lite om våra semestertrippar. Kolla på 12 juli semestertripp 1 om du vill se hennes hus.

    SvaraRadera
  7. Tänk, att jag har sett mycket utav detta vackra!! I verkligheten hos er! Det var verkligen en fröjd för ögat, med alla vackra växter!
    För att inte tala om...rödbetsblasten...:)
    Tänkte på Stockrosen...älskar den färgen!!

    Ha nu en fortsatt ljuvlig dag...!!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  8. Så härligt det låter med sjölivet, den enda svalkan dessa varma dagar. Den tiden är förbi för vår del, men saknar den så här när sommardagarna är som finast. Och oj vad det växer där i landet! Härligt! Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  9. Underbart då vädret tillåter båtturer.
    Där i skuggan av vildvinen ser det ut som en härlig oas :)
    Kram i solen!

    SvaraRadera
  10. Så vackert i din trädgård .Sitter och väntar på plättar med blåbär och jorgubbs sylt ute på holman för tillfället ,Vi kom just hit tillbaka ,kram Nette

    SvaraRadera
  11. Så prunkande och vacker din trädgård är och så härligt det är med solen och värmen! Vi har också haft blåsigt idag - uj, så det har tagit i!
    Ni måste vattna mycket så fint och grönt som allt ser ut för att inte tala om alla blommorna! Här börjar det bli torrt nu, och regnvattnet nästan slut!
    Hoppas på några droppar imorron!

    Idag anlände fröleveransen! TACK så hjärtligt för den! Jag ska vårda den ömt och fösöka få till ett resultat också! :)
    kramar
    Lisa

    SvaraRadera
  12. Härligt mycket grönt och lummigt du har, underbart att gå runt bland! Vildvinter är ju bara så fint!
    Underbart med sommar, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  13. Så fantastiskt frodigt, grönt och blomstrande.

    SvaraRadera
  14. Har läst ikapp hos dig, som det frodas hemma hos dig!

    SvaraRadera
  15. Vilka härligt somriga bilder du visar idag! Ja, det är ju ingen dålig utsikt du har frän båten! Och det ser ju ganska lugnt och ofarligt ut...

    Här har vi också strålande väder och jag hör just på TV, att det råder eldningsförbud och svår torka i Skåne. det har tydligen inte varit så torrt på 54 år...

    Vilket trädgårdsland du har! Det ser verkligen frodigt ut! Kul!

    Den andra clematisen du visar, den med hängande klockor, är det möjligen "Lady Diana"?

    Och så har du en stockros! Så roligt! Så vacker färg den har!

    Ha det så bra, kram, Monica

    SvaraRadera
  16. Ja, kan man annat än njuta de här dagarna. En riktig sommarvärme har vi fått. Vattenspridaren går för fullt i min trädgård för det är så torrt.
    Grönt och frodigt i din trädgård.
    Sommarkram!

    SvaraRadera
  17. Att ligga i båten och titta på den klarblå himlen låter helt underbart!
    Alltid lika vackra bilder när man kikar in till dig, stockrosen är så vacker!
    Du har rätt om timmerstugan, det blir långt för dig att åka och titta, jag bor ju en sisådär 50 mil bort =)
    Hoppas det underbara vädret håller i sig!
    Kram Annica

    SvaraRadera
  18. Många fina foton från dig idag! Tänk vad mycket fint ni har i trädgården!
    Har inte varit ute i båten än men Mannen i mitt liv har varit ute ett par gånger. Nu börjar jag känna tillräcklig ro i kroppen för en tur. Bara vindarna lugnar ner sig...
    Den blå är såld nu! En röd hämtas på måndag. Spännande!!
    En tur norr över i morgon. Klipp och färg plus lite annat skall uträttas.
    Vinkar som vanligt! ;0)
    Stor kram!

    SvaraRadera
  19. Härlig sommar hos dig ser jag! Lite sämre med den varan här i norr just nu. Regn och rusk i kvadrat. Men det blir mycket gjort inomhus sådana dagar.
    Frostat av en frys, knäskurat klinkergolv t.ex... Hade förstås hellre suttit i solen på altanen - och fotat insekter i trädgården :-)

    SvaraRadera
  20. Oj vilka fina vildvin du har, mina växer så sakta men jag bor ju i lite kärvare klimat ( tröstar jag mig med). Och den där fjorden ser inte dum ut alls...

    SvaraRadera
  21. Härliga bilder och fina växter och blommor att njuta av.

    Vildvin har jag och mitt växer som ogräs. Svart stockros hade jag ett år, men har inte lyckats efter det.

    SvaraRadera
  22. Ja, jisses vad skönt det är nu, fina bilder/minnen att plocka fram
    till vintern, men den ska vi inte tänka på nu, nu ska vi njuuuta ;)

    SvaraRadera
  23. Sv: Jodå, tack, jag fick mailet! Jag vet inte varför jag hade fått för mig, att det måste vara bomullsgarn... det blir ju mycket mer lättvättat med akryl eller dylikt! Så nu har jag plockat fram lite andra garner och ska testa! Och göra rutorna ca 10 cm i fyrkant.
    Ang. clematisen, så såg jag en "Lady Diana"-planta (med bild) på plantskolan i höstas och föll pladask. Men då hade jag ingenstans att sätta den. Men nu har jag ett "litet" projekt i tankarna, men då behöver jag hjälp från Micke och han är alltid så upptagen...
    Tålamod, fru Lindström, tålamod!
    Hörs, kramar, Monica

    SvaraRadera
  24. Ja men det är ju så vackert!! Förstår att du sover utomhus, eller ja nästan, i vindskydd...Tänk om man kunde stanna tiden, bara några månader, så där...så man riktigt hann njuta av av allting, man får ju nästan panik nu när allt slår ut och blommar så där okontrollerat. Och var glad för din svarta stockros...min kom så fint tidigt i våras, sen...någonting hände, och nu är den ett minne blott. Skyller på de där gröna äckliga små feta larverna, så de nyinköpta stockrosorna har jag satt på annan plats, under sträng bevakning och lite ekologiskt bekämpningsmedel.
    Sen ser jag att du har klöver i dina lådor. Jag köpte en planta i våras, tidigt, och satte ut...och tänk, nu får jag nästan för mej att det är vanlig klöver, som jag betalt klöver för...känns ju så där!! Fast den är ju lika fin för det.
    Ha en riktigt fin helg vännen, ikväll ska jag till Folkets Park och lyssna och se Brolle!! Nå´n ska ju hålla uppe medelåldern också, känner att jag kommer att vara äldst där.
    Kram kram

    SvaraRadera
  25. Fina dagar du har med långsemestern till gamla vännerna och vila i båt på fjorden och sen bakom vildvin! Man har det så gott man gör det för sig, eller hur!
    Njut av helgen! ♥

    SvaraRadera
  26. Vilka vackra bilder, och jag älskar svarta stockrosor!
    Kram Helen

    SvaraRadera
  27. Hej! Jag har fler grytlappar, men har inte fållat dem än. Men får nog göra det nu. Skicka ett mail till mej.
    Vilka vackra foton du har idag också. Gillar din stockros, så fin färg. Är det inte torrt hos dej? Vi har inte fått regn på evigheter och nu börjar gräset torka bort.
    Ha det så gott och njut av din fina växtlighet!
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  28. Det prunkar i din trädgård så fint och du vattnar väl också för fullt.

    Att bara 'vara' det är verkligen det bästa av allt, när det är så här varmt orkar jag inte göra så mycket, men nu har även min semester börjat.

    Stockrosor 'vill' inte hos mig, prövar någon varje år men . . .

    Må bra kram/ Eva

    SvaraRadera
  29. Ja hos dig är det lika fint som vanligt. Här har massor vissnat ner efter mina resor.
    Stockrosorna är underbara. Jag har samma färg här hemma och undra om som inte slår ut snart här med.
    Kram Linda

    SvaraRadera
  30. Din trädgård är så vacker! Har hört att frön och sticklingar växer bäst om man stjäl dem. Min mamma "stal" sticklingar på Ikea en gång för länge sedan när jag var där med henne. Hon bara nöp av dem från någon blomma hon gilla. Jag var i tonåren och höll på att dö av skam :-)
    Kram Anette

    SvaraRadera
  31. Vilken mysig plats bakom vildvinen, vill absolut ha såna på nästa uteplats. Jaha, det är stjäla frön man ska göra. Där är anledningen till att mina stockrosor av köpta frön inte vill sig, ha ha. Fina klematis, jag väntar med spänning på mina, de är väldigt segvuxna här måste jag säga, ja inte summer snow för den växer så det knakar, men de andra. Och skicka gärna hit lite värme för här blev det nästan höst! Blåsigt och kallt, hua!

    Kram,
    Jenny

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta