I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

måndag 22 juli 2013

Vitt, vitt och lite rosa.

1130722
Alltså, nu är det varmt och fantastiskt fint, vilken sommar vi fått!

Det är fullt upp, det är så mycket man vill göra och uppleva, så det går i full fart mest hela tiden, så när jag fick se att, ja, vad den nu heter, “sommarhösthortensian” börjat blomma blev jag lite ställd! What!

 

3130722
Dom vita stormhattarna trodde jag däremot skulle blomma tidigare…….tala om att ha fått det mesta om bakfoten!

 

5130722
Och så dom vita liljorna igen.

Grejen med dom är att jag sått dom själv! Alltså inte satt lökarna, utan jag har gjort dom från fröer som jag tog från liljorna i vår gamla trädgård som vi hade när vi bodde i storstan.

Den som är mest förvånad är jag själv!
9130722

 

11130722
En annan hortensia. Ytterligare en som jag inte har en susning om vad den heter.

Jag känner att jag får ta och skärpa till mig lite när det gäller namnen……

 

13130722
Heidi Klum (där kunde jag namnet, tror jag, i alla fall) trivs när det inte är för fuktigt ute.

 

15130722
William Baffin/Norrlandsrosen (nämen, jag inbillar mig att jag kan namnet här också, inte behöver jag skärpa till mig……) går in i en andra blomning, en sån tacksam ros!

Under veckan nu har jag som mål att läsa bloggar!

Jag får ta och ställa klockan och gå upp tidigt och ta mig en runda här i bloggvärlden, jag har kommit på efterkälken, känner jag!

Agneta!

28 kommentarer:

  1. Så fint det blomstrer i hagen din. Vakkert og nostalgisk med det hvite og rosa.

    SvaraRadera
  2. Ja, nu blommar det! Både sommarblommor och höstblommor!
    Vackert!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  3. Men vilka fantastiska liljor. Inte visste jag att dom kan förökas med frö, det där skall jag tipsa syster yngre om. Alldeles vackra blommor du visar. Ha det skönt i värmen.

    SvaraRadera
  4. Hur lyckas du så i trädgården?
    Mina rosor har snart blommat klart och jag vet i katten om det finns så mycket mer att njuta av längre här i trädgården. Nästa hus får det bli en helt annan planering.
    Kram Linda

    SvaraRadera
  5. Härligt att ta del av dina bilder och få lite sommarkänsla. Här har vi det rikitgt rukkgit idag, kallt och regningt. Dessutom har jag varit på min dotters kinder under förmiddagen, de hade dessutom en skolutflykt. Vi skulle gått men då det regna kallades buss in men det var kallt överallt nästan så jag är kall ända in i märgen. Dricker te och försöker få upp värmen nu.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  6. Så vackra blommor du har och så härligt med en blommande trädgård!
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Du underskattar ditt kom-ihåg tycker jag. Du har ju också så enormt mycket växter så att några namn faller bort är inte konstigt alls! Var stolt över liljorna du, det är minsann inte lätt att få dem att bli nåt från frö.
    Din trädgård är så lummig och fin, en riktig önsketrädgård minsann! Ja, och vädret ska vi inte klaga det minsta på, bara njuta av!

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  8. Det är verkligen inte lätt med alla namnen, jag tänker varje år att jag ska göra en liten karta över trädgården där jag skriver in namnet på växterna...men det har inte blivit av.
    Hoppas du får en fin dag!
    Kram Annica

    SvaraRadera
  9. Det gäller att hänga med på bloggfronten. Det är lite tidskrävande, men Bloglovin har underlättat lite. Skönt att ha semester från bloggandet, men jag går o grunnar ifall jag ändå inte ska ta och ....
    Namn på växter...? Jag tycker du är fantastisk på allt vad gäller det gröna. Vilken trädgård du har! Så vacker!!!
    Min stackars ros hänger med ännu, och vinrankan har dragit iväg på längden. Du må tro att jag är förvånad. Väntar bara på att den ska ligga där nån morgon, alldeles slut... Varje dag är en seger, hihi
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  10. hej. Läckert med vit stormhatt. Den ska hålla ögonen efter. Och vad kul att lyckas så en lilja på fröer. bara att gratulera.
    Det där med att komma ihåg namn har jag numera börjat fixa till. Jag köpte en lödpenna o tog hem "brädbitar" från jobbet. Ha sen satt ner skyltar vid mina rosor för att inte behöva ha dom där fula papperslapparna hängande. Tänkte göra det på Dagliljorna o pionerna och kanske vidare...
    Ha det gott i värmen. /Knatten

    SvaraRadera
  11. Här har du en till som är på efterkälken! Så mycket annat som lockar nu!
    Så mycket fint du har som blommar! Här börjar blommorna torka alltmer, särskilt Stjärnflockan!
    Den hortensian påminner mycket om den vanliga klätterhortensian! Så vackra de är!
    Vita riddarsporrar - sååå vackert!

    Lite mulet här idag - ganska skönt!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  12. Sommar och varmt... Nää, tror inte det. För här blåser det nordan och just nu är det +14 på min gård. Och mörka moln täcker täcker himlen.... Så det är lite väl ruggit även för mej.

    Men jag kunde ju njuta av sommaren genom dina bilder :o)

    SvaraRadera
  13. Läste jag rätt - inte ska du dra in på sömnen för att vara oss till lags. - du hör av dig när tiden räcker till.
    Som vanligt fina foton.Jag kommer ihåg hur glad man blev när en växt behagat själv hamna i min trädgård. (för så där 25-år sedan) Nu planteras det i krukor.
    Håller med dig att det är en underbar sommar. Kanske lite olika var vi bor.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  14. Ja, vilken fin sommar! Soligt och varmt och skönt.
    Och visst är de imponerande, dina vita liljor!

    SvaraRadera
  15. Inte illa att så liljor! Hur lång tid tod det från frö till blom? De är väldigt snygga. Ja det där med namn är lite tricky, men vadå huvudsaken man vet att det är en syrenhortensia, eller hur? Håller med om att de är tidiga i år, även här uppe. Ha en skön dag!

    SvaraRadera
  16. Oj, blommar dina hortensior redan? Det är nog tidigare sorter än mina, och mina står väldigt skuggigt! Skyller jag på... Här är så torrt nu, att jag är förvånad över att någonting alls blommar!
    Tänk att du har frö-förökat liljor! Det måste vara någonting som bara verkliga odlare klarar! Jag skulle inte veta när och hur och jag skulle inte ha någonstans att ha odlingen!
    Nej, dags att gå ut och vattna litet...
    Varma kramar, Monica

    SvaraRadera
  17. Här är allt också på efterkälken vad gäller läsning och uppdatering. Gör ett läsförsök ikväll och hamnar bland dina underbara blommor.
    De är så vackra så man blir alldeles stum.
    Liljorna är ju bara så fina.
    Kram och ha en fortsatt fin sommar

    SvaraRadera
  18. Jag älskar vita blommor. Fast jag tycker att många av växterna börjar torka nu, vi behöver regn i lagom dos, och stilla och fint ska det komma, inga häftiga åskskurar.
    Hoppas du och din/vår bloggvän har haft en fin stund tillsammans.
    Sommarkram!

    SvaraRadera
  19. Vilken vacker hortensia (sommarhösthortensian)!! Så fint med blandningen av små och stora blommor! Vilka gröna fingrar du har! Tänk så vackra liljor av små frön...Mina vita stormhattar har precis slagit ut...i år har jag inte varit ute i trädgården med kameran, vet inte varför för det finns ju en och annan blomma...
    Ha det gott!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  20. Så mycket vackert i vitt och rosa. I år verkar många växer fått fnatt och det måste vara den sena våren.

    SvaraRadera
  21. Oj! vad det blommar hos dig, underbart!
    Du har en vacker trädgård.
    Nu har vi verkligen ett toppenväder,
    det gäller att toknjuta ;)

    SvaraRadera
  22. Men du...njut av sommaren och allt vackert som blommar hos dej...bloggarna finns alltid kvar!!Å det är så skönt att det är fler som inte kan namnen på sina blommor och buskar, och ibland tänker jag att jag borde skriva upp, ta en bild, eller ja på något vis hjälpa mej själv lite på traven...fast det har jag funderat på nu i flera år, så...en tröst är ju att det blommar precis lika vackert namnlöst som med lååångt latinskt namn som jag i alla fall inte kan uttala.
    Kan det vara så att allt kommit lite ur led när det gäller årstider?? Tycker att det blommar lite okontrollerat här också, fast min hösthortensia, den har inte en blomma, inte ens en knopp...
    Ha nu en fortsatt skön sommar vännen, jag tar några dagar ledigt nu, men du vet säkert vart jag tar vägen...*blink,blink*!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  23. Hejsan Agneta !

    Härliga årstid med härliga blomster. Rosen var speciellt fin, som sammet.
    Många klagar på vädret, jag tycker det är enastående vackert och varmt oc skönt, kanske lite blåsigt, men vad gör väl det.

    Må så gott och klappa de fyrbenta.

    Kram Mi

    SvaraRadera
  24. När min trädgård är i ett så sorgligt skick är det en lisa för själen att komma in här :)

    SvaraRadera
  25. Hej och tack för upplysningen om parksallaten! För visst var det ju den...
    Ja vilken sommar vi har, ifjol var det knappt någon alls, vi bodde i hus då och jag kan knappt minnas att vi satt ute och åt någon gång! I år kan man sitta ute länge och njuta vareviga kväll. Fast värmen tar hårt på mig, jag orkar ingenting, min kropp är gjord för Nordpolsklimat! Men jag klagar inte (så mycket) för vintern kommer och den är lång, men jag kommer att klaga högljutt om svampsäsongen går om intet pga torkan!
    Kram

    SvaraRadera
  26. Åh så vackert det blomstrar hos dig! Har hört att sommaren har funnits där nere ett tag. Tyvärr har vi inte haft lika go´ värme i norr detta år. Luleå brukar ju tävla med Visby om första platsen i solligan. Dock inte detta år.
    Fast nu när vi är i vårt andra hemland har värmen återvänt. Tur för O-ringendeltagarna - och arrangörerna....:-)

    SvaraRadera
  27. Åh...den vita liljan, Så fin! Kram

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta