I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

fredag 26 juli 2013

Snäckskalsdalen vaknar.

1130726
Inte kan man sova när det är så vackert på himlavalvet…..

 

2130726
Solen kommer över kanten på vårt berg och jag traskar uppåt i tofflor och pyjamas…..

 

3130726
Solen lyser genom spindelns nät. Hur är det möjligt att åstadkomma något liknande? Och dom har inte ens dator för att räkna ut hur dom ska göra……Obegripligt.

 

5130726
Bohusläns landskapsblomma, kaprifolen, i morgonljus.

 

7130726
Dimman ligger tät över bergen, så stillsamt, så vackert, alldeles tyst.

 

9130726
Solen gör att dimmorna lättar och drar bort över bergen…..

 

11130726
Och jag sätter mig och tar ett “tankepass” och blir underhållen av den sötaste lilla fågel. Nu är jag fruktansvärt dålig på fåglar, jag vet typ att det inte är en skata eller domherre, sen är det liksom stopp.

Vad kan det vara för en söt liten pippi?

 

13130726
När jag sitter där på berget ser jag att själva Snäckskalsdalen ser ut som det ligger på kanten vid världens ände, det finns inget mer där bortom………jag svävar!

Agneta!

33 kommentarer:

  1. Oj, jag har ju missat fler inlägg här ser jag! Vilka fina foton av blommor, det fina delade bordet och gullet Leia. Den lilla fågeln kan jag inte hjälpa dig med, är ungefär lika duktig som du. ;) Söt är den ju i alla fall.
    Vi har högsommarvärme nu, äntligen, hoppas du har ett väder du trivs med.
    Nanne

    SvaraRadera
  2. Så vackert du beskriver just DIN morgon! Tack för att du delar med dig av magiska stunder. Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  3. Pippin, noll koll, men han ser snäll ut.
    Tänk och få vakna så, lugnt och skönt och
    ta med kameran och föreviga ögonblicket.
    Fina bilder.
    Trevlig helg och kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  4. Såååå vacker morgon du vaknade till. Färgerna är ljuvliga i morgondiset. Fågeln ser ut som en liten trastunge, men jag erkänner....jag är inte alls säker. Den där månen som ibland håller en vaken...den är ju sååå fin genom ditt kameraöga. Hoppas det blir en underbar dag för dig.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  5. Vilken omgivning. Fantastisk fin morgon.
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Det låter så fint, att till och med jag, som definitivt inte är någon morgonmänniska, skulle kunna tänka sig att gå upp till en sådan morgon!
    Ni har en så fantastisk natur precis utanför huset, det kan jag avundas dig ibland!
    Fast jag klagar inte!
    Landskapet blir lite speciellt när det är dimma, man känner sig som den enda människan på jorden ibland. Och ljudet blir annorlunda, man hör små ljud långt bortifrån...lite mystisk stämning...

    Lite soldis här idag, men varmt, så nu blir det bad i eftermiddag!
    Kramar, Monica

    SvaraRadera
  7. Jag svävar jag också, dina bilder gör mig stum.
    Bara att titta njuta och fröjdas.

    Underbart vackert!

    Kram/ Eva

    SvaraRadera
  8. Helt underbart!! Så vackert så jag tappar andan. Snart drar vi till Heestrand, har saknat det:).
    Nu är det fullt upp med uppackning, handling och trädgården:).
    Det är precis som du skrev hos mig, man kan inte dela sig. Men jag vill gärna...:).
    Ha en fin fredag
    Kram Maria

    SvaraRadera
  9. Stod också ute på en av altanerna i morgonrock, barfota, och njöt av utsikten, den fräscha luften, stillheten och jag tänkte att bättre än så här blir det inte just nu...
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  10. Som alltid helt underbara bilder osm verkligen förmedlar känslan. du är duktig på det du :)
    Ha en skön sommarhelg.
    Kram

    SvaraRadera
  11. SÅ vackert!! Både bilder, text och känslan!

    Ha en fin dag och en lika vacker morgon på ditt berg i morgon!

    Kram från mitt berg i närheten på Skaftö!

    SvaraRadera
  12. Underbar morgon! Vilka bilder du tar, jättefina Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  13. Åhh, så vacker morgon över Snäckskalsdalen. Vilken tur att du var morgonpigg och kunde föreviga det hela. Du bor ju alldeles enastående vackert, svävande vackert med dimman!
    Jag tror det är en lite lärka som hälsat på hos dig.

    Kramar och trevlig helg!
    Cia

    SvaraRadera
  14. It is just 'en sot liten pippi' that's all that matters. Love that picture! :-)
    The moon over here looked the same as yours last night, only much more orange, it was amazing...

    SvaraRadera
  15. En fantastisk morgon men det är fantastiskt på morgon idag var jag uppe halv fem och väntade på soluppgången tystnaden var total ,och vackert var det .Härliga bilder från ditt paradis ,trevlig helg ,nette

    SvaraRadera
  16. Underbara foton! Tack för de fina orden inne hos mig. Ha en riktigt fin helg.
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  17. Förstår att du tassade upp dit i morse!!
    Älvorna dansade...och precis som du skriver...ser inte ut att finnas ngt bakom Snäckskalsdalen...!!
    Bilderna är förtrollande...du är en Fantastisk fotograf!!! Säger bara...Magisk!!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  18. Åh, vad vackert!!! Och så kaprifol....luktar underbart!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  19. Så himla vackert du bor där vid världens ände! Och namnet Snäckskalsdalen är ju vackert bara det! Förstår att du är uppe och tassar på morgnarna, när det är så fint!
    Jaså du är lika usel på fåglar som jag är...kan nada om dessa små liv...men söta är dom ju ändå, en del i alla fall...=)
    Ha det ljuvligt i din dal!

    SvaraRadera
  20. Så vackert. Jag blir så avundsjuk. Det är tur att man får njuta av dina bilder för här ser jag bara studsmatta, lekstuga, pool ja du vet barnfamiljssaker...

    Kram Linda

    SvaraRadera
  21. Vilken härlig tolkning av en tidig morgon. det ser ut att ge dig massor av energi eller bara stilla ro..
    Ha en underbar sommar
    Kram Meta

    SvaraRadera
  22. Så vakkert, nydelige bilder du viser oss:-) Fortsatt god sommer! Klem Marianne

    SvaraRadera
  23. Makalöst vackert. Fågeln? Njae förmodligen en unge för den ser lite "rufsig ut".

    SvaraRadera
  24. Vilket vackert inlägg Aggie! Jag tycker det är vackert med det kuperade landskapet runt dig. Här är det så platt det kan bli. Åtminstone på vår tomt, har bara en liiiten sluttning mot grannens, hihi.
    Hoppas du har en fin helg.
    Kram Elzie

    SvaraRadera
  25. Som alltid så underbara bilder. Tänk vad naturen är märklig och fascinerande bara man tar sig tid att titta och se dess förmåga. Jag fascineras också utav spindelnät men gillar spindlar något mindre. Men tänk vad de kan de små (och en del rätt stora här hos oss!)liven.
    Naturen är fantastisk.
    Trevlig helg!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  26. Här kan man rentav bli lyrisk, vilken stämning i dina vackra foton!
    Spindelväven verkar tidiga, jag tycker de brukar spinnas först senare på sommaren. Det är så trolskt då när spindelväv glittrar i daggen på mornarna, ibland ser det ut som om väven täcker hela grönskan.
    Morgondagg har jag inte märkt av på väldigt länge det är så torrt så torrt trots ett par åskskurar senaste dagarna. Mera vatten behövs! Inte minst för svampen som inte växer alls..
    Kramen

    SvaraRadera
  27. Vilka härliga foton! Vilket lugn! Jag är inte alls avis... Här väcks man antingen av ungar, hönor eller som härom morgonen, ställningsbyggare. Kan vi byta ett tag?! ;0) Nej, jag får väl nöja mig med att koppla av till dina foton här framför datorn. Jag gillar verkligen fotot på kaprifolen!
    Ha det gott!
    Kram!

    SvaraRadera
  28. Vilken lycka att få bo på en så vacker plats !
    När jag ser dina underbara och magiska bilder så tänker jag på Fred Åkerström när han sjunger "Jag ger dej min morgon". - En av dom vackraste visor jag vet !
    - Tack för att du delade med dej av din fantastiska morgon ♥
    Varma kramar Anneli

    SvaraRadera
  29. Just tidiga mornar innan världen har vaknat,
    det är något speciellt.
    Så härligt att kunna gå ut utan att behöva tänka på att vara "anständigt" ;) klädd, du bor fint, att döma av dina vackra bilder :)

    SvaraRadera
  30. Kaprifolen och fågeln kommer fram, underbara färger på kaprifolen! Ska nog ha en sådan :-)

    SvaraRadera
  31. Oh, vilka underbara bilder. Månbilden är fantastisk. Fin färg det var på kaprifolblommorna. Undrar om det finns att köpa eller går det att få frön från din planta?

    SvaraRadera
  32. Vilka underbara bilder! Jag blir alldeles stum. Att finna de rätta ögonblicken är inte så lätt. Du har verkligen lyckats.
    Jag njuter....

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta