I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

tisdag 9 juli 2013

Polyommatus amandus och att dela en flaska på mitten!

1130709
Silverblåvinge (tror jag) eller fjäril rätt och slätt.

Butterfly, Papillon, Schmetterling, det tyska ord som jag tycker är så fint.
3130709
Det var så varmt i går så det var nog därför den satt så stilla så jag kunde ta flera bilder av den!

 

5130709 
För övrigt har jag lärt mig att slå av en flaska på mitten! Nej, så klart inte, utan jag har lärt mig hur man delar en flaska på mitten.

Och det fungerade.

9130709
Dessa bilder har jag olovandes lånat på nätet och dom visar vad man behöver och hur man gör. Jag tror bilden går att klicka upp om man vill se bättre! 

I stället för tändstickor tog jag en långskaftad tändare, vilket var praktiskt och sen hade jag bara kallt vatten i diskhon och det gick också bra.

Kanten sandpapprar man med vanligt sandpapper!
7130709
Jag har ju sett sådana här upp och nervända flaskor som man gjort till hängande ljusstakar, så det är på intet vis min idé det allra minsta lilla.

Jag var ju tvungen att ha en hållare till ljuset så då gjorde jag en av ståltråd och det fungerar faktiskt!

 

Nu blir det lite mer bilder av den stillsamma blåvingen!
11130709

12130709

13130709

Det är sol, det är sommar, det är nästan varmt ute, det är ljuvligt.

Nu tar jag båten ut på fjorden och lägger mig där en stund!

Agneta!

29 kommentarer:

  1. Helt underbara bilder på Stjärnflockan och fjärilen! Åh, så fina, jag blir helt till mej...!
    Jag vet ju att det finns ett romantiskt pianotycke som heter just Schmetterling, men kan inte komma på vilket just nu....

    Så pysslig du är och så bra det blev!
    Kramar
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Din idé eller inte- fint blev det vilket fall som helst! Va pysslig du är! Och bilderna - dina egna- är underbara!!

    SvaraRadera
  3. Fiffigt, det där med delningen av flaskan, men jag är mest imponerad av ljushållaren du "snodde till" av ståltråd! Sånt skulle jag aldrig ens tänka på att göra...
    Och blomman, som den söta fjärilen sitter på, är det en av dina nya stjärnflockor?

    Så härligt det låter, att ligga mitt på fjorden i solskenet (även om jag inte är så förtjust i båtar...
    Igår badade jag faktiskt i havet! Det var så himla varmt i luften, men vattnet var inte så himla varmt... 15-16 grader, kanske!

    Må så gott, kram, Monica

    SvaraRadera
  4. Vad smart! Visste faktiskt inte att det gick att göra så,,, man lär så länge man lever, det är helt sant.
    Varmt, ja. Härligt,,,beror på var man är kanske... . jag håller mig på altanerna som är helt perfekt tempererade, så här uppe på ett halvblåsigt berg som de är... Min trogne promenad-kompis flåsar bara runt ändå, så vi håller oss hemma. Kanske en tur ut på sjön sen.. om han orkar efter en dag vid Lysekils klippor o bad... han kunde haft sämre arbetsplats såna här dagar...
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  5. Åh vilket kul pyssel. Klickade på bilden och den går att förstora men det var inte så lätt att läsa allt. Jag tror jag vet hur man gör?!?!
    Jättevacker fjäril. Inte ofta man kommer dem så nära. Jag försöker komma mina färgglada pippisar (rosellorna) som kommer och spatserar i gräsmattan och på staketet lite titt som tätt på bild. Men de är otroligt skygga. Så fort de tror sig se en skugga av mig så flyger de bort. Lång linsen på kameran tar mig inte så nära jag vill utan jag behöver även kunna komma närmare än tio meter!!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  6. Åh, jösses vilka fina bilder på fjärilen, otroligt. Och det där med flaskan var ju kul och snyggt.
    KRAM
    Eva

    SvaraRadera
  7. Du skulle kunna vara med, i vilken fototävling som helts, och jag är övertygad om att du skulle få pris!
    Dina bilder är otroliga!!
    Hoppas du haft en ljuvlig dag på fjorden!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  8. Vilka fina bilder på fjärilen.

    Fiffigt att göra ljuslyktor själv.

    SvaraRadera
  9. Ai, ai, ai! Himmel for et fantastisk syn med sommerfugl på stjerneskjerm. To favoritter samlet i et magisk øyeblikk. Jammen har du fanget dette godt. Takk for titten. Trodde jeg hadde lagt meg som følger av bloggen din for lenge siden. Det hadde jeg ikke...NÅ har jeg det:)

    SvaraRadera
  10. Vilka vackra fjärilar!
    Kul det där med flaskan! Ska se om jag törs prova någon gång!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  11. Underbara fjärilsbilder! Roligt när dom sitter så still.
    Vad du pysslar och donar. Jätteläckert blev det med flaskan, men inte kan jag göra så fin ljushållare inte, haha.
    Hoppas du har en fin kväll.
    Kram från den sällsynta gästen Elzie

    SvaraRadera
  12. Vilka härliga bilder du fick på fjärilen och stjärnflockan. Det där med flaskan blev jag jättenyfiken på så förhoppningsvis blir det tästat här någongång. Bra att vädret är skönt då är det är enkelt att ladda batterier.

    SvaraRadera
  13. fantastiska bilder på fjärilen
    Och tack för tipset med flaskan
    Ha en skön dag

    SvaraRadera
  14. Underbara bilder!
    Det finns de som tycker att Schmetterling är ett hårt ord för fjäril, men det är kul att höra hur mycket du tycker om det ordet.
    Ha en fortsatt fin vecka!
    kram Elle

    SvaraRadera
  15. Åh, vilka fina bilder på fjärilen! Jag lyckas aldrig fota såna, de vill verkligen inte vara med på bild. Vad fiffigt med flaskorna, själv vågar jag inte testa tror jag. Har nog med att skära rutor till fönstren vi renoverar. Har man tur hittar vi en gammal ruta som passar, men otur så måste vi skära till en ny. Och riktig megaotur om den man skär går sönder ... Då haglar svordomarna kan jag säga.

    Kram,
    Jenny

    SvaraRadera
  16. Åhhh vilka underbara bilder. Snyggt med flaskljushängaren.. pyssliga du. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  17. Så vackra fjärilsbilder Agneta! Men flaskgrejen verkar krånglig, den ger jag mig inte på!

    Sommarkram Eva-Mari

    SvaraRadera
  18. Underbara bilder. Så vackra att man inte kan få nog av dem.
    Ha nu en fortsatt jättefin dag!

    SvaraRadera
  19. Nu trodde jag nästan först att du drev med mej...dela en flaska??!! Men...nu blir jag riktigt nyfiken, och det måste helt enkelt prövas...! Jag har alltid haft en viss respekt för glas, fråga mej inte varför, men nu ska den övervinnas...!!
    Nu tycker jag din fjäril är underbar, absolut, men dess landningsplats är också en favorit för mej...Stjärnflockan!! Och där är det dubbel kärlek, för dels tycks den kunna övervintra nästan var och hur som helst, och sen...ja den är otroligt vacker tycker jag.
    Kram kram

    SvaraRadera
  20. Jättesnygg flasklykta du har gjort. Händigheten personifierad är du.

    SvaraRadera
  21. Så fantastiska bilder på fjärilen, en av
    dom skulle du förstora och rama in.
    Flaskan blev jättefin, jag får nog förstora
    bilden för och fatta...
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  22. Wow, vilka otroligt fina bilder!! Vad duktig du är :)
    Kram Emilia

    SvaraRadera
  23. En underbar fjäril! Att dela en flaska har jag inte ännu vågat mig på, men kanske jag skulle försöka...
    Ha dt så bra, kramar från Mona

    SvaraRadera
  24. Jättefina bilder. Och vilket kreativt pysslande. :)

    Ha en fin torsdag!

    SvaraRadera
  25. Kikar in för en liten sommarhälsning :)

    Ååå vet du vad...jag äälskar fjärilar... men inte nattfjärilar då...hiih..
    Din fjäril är ju såå underbar!

    Så vackra njutbara bilder du bjuder på..som bara är sprängfyllda av vår vackra sommar:) Tack för dem...oj vad jag njöt!

    Ha det fortsatt gott

    Kram Lollo♥

    SvaraRadera
  26. Det stämmer Agneta, att det är i Herräng som det är dans en månad under sommaren om jag inte missminner mig. Jag har aldrig varit där, men det är hålligång överallt. Kanske att man får känna på det i år då om vi lägger ner båten där, vilket det lutar åt.
    /Vero

    SvaraRadera
  27. Men så vackra fjärilar du lyckats fånga på foto, jag har aldrig lyckats. Kanske beroende på att enda gångerna jag ser fjärilar är när jag är ute och går och har hundkoppel i ena handen och en skakig kamera i den andra! Man bör nog sitta stilla och vänta på att fjärilen närmar sig...
    Det är klart att man inte måste upp i liften, men jag gillar utmaningar! Livet blir för lätt annars, jag tycker man ska försöka ge sig på saker som man inte riktigt känner sig bekväm med, för belöningen när man lyckas är stor! Då blir man verkligen glad o lycklig oavsett hur liten grej det än handlar om!
    Fiffigt med flaskan, väldigt imponerad blir jag över hur pysslig och duktig du är, det är ju också en sorts utmaning att göra något man aldrig gjort förr!
    Kram

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta