I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

tisdag 27 september 2011

Forts semestern.

1 morgon
En ny dag tar sin början….tittut från sovrummet.

4 stranden
Jag hasar mig iväg till stranden. Jag går. Omgivningen kör bil. Och det är här vi sitter rätt mycket just nu.

7 stenar
Ibland studerar jag stenarna i vattenbrynet……

10 tamarisk
Och ibland tittar jag bara rakt upp och ser tamariskerna som börjar blomma. Och ibland ser jag ett bi, som på den här bilden…..

14 aqua1
Ibland tittar jag på hur vattnet liksom ändrar på det man ser igenom det……

16 hemåt
Och varje dag går jag tillbaka till det lilla huset, längs med vattnet och sen rakt uppåt, och jag menar verkligen rakt upp, där solen står på och steker som mest….

18 altan
Sen är det dags att sitta på altanen ett slag. Emellanåt virkar eller syr jag lite, här syns 3 grytlappar jag gjort.

När jag hade gjort färdigt den gula såg jag att den ser ut som loggan till “Nej tack till kärnkraft….” eller vad det hette en gång…

20 kvällen
Så kommer mörkret och ljusen tänds i stan, Livadia, som den heter. Visst är det ett vackert namn.

Och ibland leker jag lite med kameran så att det ska se ut som gäss som flyger över stan….

Rosen har albanskan som tittar till huset varje dag ställt dit! En Peace ros.

22 livadia
Fast det är inte riktigt lika slött hela tiden. Varje dag gör vi något också. Här är vi på biltur och man ser hela Livadia bukten.

24 utflykt
Upp i bergen och med allt det blå runt omkring och luften doftar timjan och oregano och salvia, det känns som om hela luften är läkande!

26 utflykt

30 kapell
Idag har vi gått getstigar upp till ett litet kapell (mellan och under träden, man ser det lite grand på stora bilden) högt uppe i bergen.

32 kapell
Jag tycker det är så fint inne i dom här små kapellen. Bilderna är underbart vackra och lyktorna är så fina!

Tänk om man kunde ha hela sin veranda full med sådana lyktor! Fast nånting säger mig att det skulle inte vara lika fint hemma som det är här!

Agneta!

36 kommentarer:

  1. Som sagt. Jag får nog åka till Grekland någon gång. Kram till dig och omgivningen!

    SvaraRadera
  2. Mmmm visst är det mysigt i Grekland. Men det är ju så att det som är fint där är inte lika fint här så du har ju helt rätt.

    Kramar

    SvaraRadera
  3. Vilka underbart häftiga bilder du får till.
    Inger Myrén

    SvaraRadera
  4. Vilken fantastisk semesterö du är på, blir verkligen avundsjuk.
    Fast i Småland har vi härliga höstdagar. Strålande sol från en klarblå himmel och 18 - 20 grader varmt, inte så illa det heller.
    Kram! (när kommer du hem igen)

    SvaraRadera
  5. Najs. Supernajs. Älskar bergen med den sticksiga, doftande buskvegetationen. Är det sån som kallas för macchia???

    Fortsatt skööön semester!

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  6. Ojojoj, så underbara bilder på en vacker grekisk ö! Utsikten från bilturen är helt underbar! Men vad är det för rött kryss på stenarna där i bergen? Vanligt klotter, eller något äldre?

    Bilderna med stenarna i och under vattnet är väldigt läckra! Många småstenar har jag plockat med mig hem från grekiska stränder. De ligger i lite ljuslyktor och annat här hemma... Fast bruna stenar har jag inte hittat, däremot vita med en dragning åt brunt. Du får skicka hit ett par sådana där spräckliga rödbruna stenar... ;-)

    Här har vi sensommarvärme och soliga dagar, vilket verkar hålla i sig hela veckan. Men lite ressugen blir man ju när man ser dina bilder. Tack för att du delar med dig av dem!

    Hösthälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  7. Där skulle jag vilja vara nu. Otroligt vackert!

    SvaraRadera
  8. Härliga semester, finns det nåt bättre?!
    En plats som den är nåt jag VERKLIGEN kunde tänkt mig nu...ensam! För det ser ut som om det är en "bara-vara" ö.

    Ha en fin semester vidare, Klem Anna

    SvaraRadera
  9. Underbara bilder! Fortsätt njuta! Kram Hanna

    SvaraRadera
  10. Nu ska vi se om det funkar att kommentera. Blev utslängd förut.
    I alla fall så blev min Greklandslängtan stor och jag kan känna lugnet, dofterna och värmen.
    Kramar fårn Strané

    SvaraRadera
  11. Sagolikt vackert och du virkar!!!!???? Har du inte semester???

    SvaraRadera
  12. Jättefina bilder ,såååå underbara stenar ,ser ur som smycken allihop.ha det skönt,Nette

    SvaraRadera
  13. Åh, vilken härlig njutsemester ni har! Ja, nog är det nåt visst med Grekland...

    Njut på!
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  14. Vilket härligt ställe du är på! Det är faktiskt 20 år sen jag var i Grekland sist. Börjar kanske bli dags för ett nytt besök snart :)
    Njut av semestern! Kram Kicki

    SvaraRadera
  15. Fantastiskt!! ha det super!!
    Jag facineras också av stenar, läckra färger och formationer..
    Och du, stanna där du är, här regnar det;)

    SvaraRadera
  16. Hejsan hoppsan!!!

    Oj vilka härliga bilder.

    SvaraRadera
  17. Gud vad jag längtar hem till Grekland.....*suck* Kramar till er båda och Mannen undrar om ni märker av Greklands ekonomiska oroligheter?

    SvaraRadera
  18. Tack för underbara bilder. Kan både känna värmen och den ljuvliga doften.
    Njuuuuuuuuut!!! Dagen i dag är din!
    Kram från mig.

    SvaraRadera
  19. Lovely!! Vilka härliga bilder!
    Må så gott!
    Kram

    SvaraRadera
  20. Den där ön gör dig tydligen helt poetisk! Och det kan man faktiskt förstå när man ser dina bilder! Jag kan riktigt känna den intensiva värmen när du går upp för den lilla vägen till ert hus!
    Så där ska ju en semester vara!
    Så är det inte riktigt här, men varmt är det!
    Så mysigt, att du sitter på altanen och virkar grytlappar! Jag nästan önskar att jag hade tagit med något handarbete... men jag får nöja mig med läsning, korsord och soduko...
    Och så bloggen, förstås!
    Hälsa omgivningen och fortsätt ert lättsamma liv!
    Kram, kram! K hälsar!
    M/N

    SvaraRadera
  21. Underbara semester bilder du visar för oss.
    Ha en fin kväll.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  22. Kan nog tänka mej att byta med dej...Vilka bilder från ett alldeles eget paradis!! Just att hitta en alldeles egen plats med lugn, det är semester det. Sen att det är otroligt vackert gör ju inte saken sämre...
    Ha´det så gott!!
    Kram

    SvaraRadera
  23. Vad underbart ni har det :)
    Jag vill oxå åka igen...
    Ha det gott!
    Kramen♥

    SvaraRadera
  24. Vad härligt du och omgivningen verkar ha det!
    Jag börjar bli lite orolig att ni har det så bra så ni inte kommer hem till västkusten igen... ;)
    Men det gör ni väl?!

    Kram

    SvaraRadera
  25. Så vackert...Jag får nog ta familjen med och besöka Grekland en vacker dag ;-)

    Kram/caja

    SvaraRadera
  26. Vad härligt du skriver. Jag riktigt känner doften av timjan och känner värmen. Och blir alldeles vansinnigt ressugen! (Ja, jag är precis hemkommen själv, men det hjälps inte, jag blir sugen ändå).
    Kram Jennie

    SvaraRadera
  27. Vad glad jag blir för din skull! Det måste kännas smått magiskt att vara i en sådan liten charmerande by. Suck nu drömmer jag mig bort också även fast jag äntligen har kommit på god fot med hösten igen och känner att det ska bli ganska skönt med vinter. Hur ska det annars kunna bli vår igen liksom. ;0) Ta hand om dig goa Agneta och njut för oss båda!

    Varm kram/ Anna

    SvaraRadera
  28. Oj, du är på semester! Vilka vackra bilder du visar, kan känna doften. Hoppas resan ger dig vila, att du får ladda batterierna.
    Marianne

    SvaraRadera
  29. Hej!
    Vilken skön semesterkänsla, jag levde med i nästan kände foten i vattnet, fniss.. härligt!
    Du är en fin berättare och fotar trevligt!!
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  30. Vilka härliga dagar ni har! Ta vara på dem. Här ligger dimman tät och fuktig. Resten av Sverige har säkert sol... =0) Ta gärna ett dopp för mig! Har ju inte badat i sommar. Saknar det! Fortsätt nu att bara vara och ha det gott!
    Stor kram!

    SvaraRadera
  31. Ser ut som om ni har det hur bra som helst. Så härliga bilder.
    Önskar dig en fortsatt bra helg!
    Kram Ullis

    SvaraRadera
  32. Vilket paradis ni ser ut att ha hamnat i! Må så gott,
    Eija

    SvaraRadera
  33. Nejmen, är du kvar där fortfarande. Nu måste du väl längta hem till Snäckskalsdalen en aning, eller??
    Nej jag skojade bara. Du njuter väl i fulla drag kan jag tro..
    Ha det underbart.

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  34. Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte är så lite avis nu när jag så här på söndagskvällen förbereder för att gå till jobbet :).

    De där stenarna allra helst de röda skulle jag bra gärna lägga fingrarna på och låna hem några(är stenoman, eller vad det nu heter :)).

    Ha det fortsatt fint, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  35. Kram och tack för att vi får resa med dig genom dina vackra bilder!

    SvaraRadera
  36. Ser verkligen ut som en underbar semester!
    Nu är jag inte lika avundsjuk som jag var tidigare i och med att jag själv är på semester. =o)
    kramar

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta