I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

torsdag 15 september 2011

Lampskärm.

1 lampskärm
Jag har gjort en lampskärm!

5 lampskärm















Det började med att den gamla IKEA lampskärmen vittrade sönder av ålder och ungefär samtidigt fick jag se hur Lotta med bloggen Hemma hos Ingeborg hade gjort. Se Lottas bilder ovan.

Är inte det en riktigt läcker lampskärm, så säg! Jag blev så inspirerad.

Men jag kunde inte alls få till det så fint som Lotta, tyvärr, utan jag fick klippa bort remsorna och börja om.
8 lamp
Tyg, symaskin, gummiband och långa remsor med rynktrådar i. Och så dra ihop remsorna och sy fast dom i stommen som jag hade virat med bomullsband. Fast allra först fick jag laga stommen med ståltrådar.9 lamp
Tyget hade jag köpt för länge sedan på ett litet bohuslänskt under som ligger på Orust och heter Göksäter. Ett fynd för 10kr/m.
10 lamp
Känner mig nöjd, framför allt över att jag gjorde klart den och inte bara lät den ligga……

Agneta!

34 kommentarer:

  1. Jättesupersnyggt! Jag är också imponerad.
    //Singelmamman som inte kan kommentera inloggad.

    SvaraRadera
  2. Men så imponerad jag blir över sådan händighet.

    SvaraRadera
  3. Så duktig du är, ser väldigt avanserat ut, men så fin skärmen blev. Skönt att du gjorde färdigt den och inte la de till samlingen.
    Nej, nu ska jag lämna datorn och gå ut och göra lite trädgårdsarbete. Ingen blåst och inget regn (än), härligt.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Wow, vilken kul ideé. Perfekt pyssel såsmåningom när man tvingas in för att kura hela vintern. Och så vackra bilder du tagit nedanför även om ovädret så läskigt ut. Var i Göteborg då så jag fick allt en dos där. Och här hemma har det också blpst alldeles för mycket.Brrr..Tack för den inspration du ger. Kram /Fia.

    SvaraRadera
  5. Ååååå vilken fin lampskärm.Duktig du är.Ha en härlig dag.Kram Rita ♥

    SvaraRadera
  6. Men Oj såååå fin. Vad Du kan.

    Önskar Dej en fin dag och hoppas Solen lyser på Dej också i dag.

    Kram!

    SvaraRadera
  7. Den blev riktigt fin och såg så enkelt ut när du visar. Undrar just om det är lika enkelt att göra när man själv sätter igång.

    SvaraRadera
  8. Åhh så fin!!! Kul idé...Vad duktig du är...Jag har en tak-lampskärm liggandes...hm...jag har en idé men det tar tydligen tid för mig att samla meterial...en vacker dag kanske den kommer med i bloggen...hihi...ha en bra dag kram Maria

    SvaraRadera
  9. Förstår verkligen att du känner dig nöjd!
    Från en gammal, trasig IKEA-lampskärm till den flotta kreationen! Men inte ser det lätt ut...
    Det skulle jag nog inte våga mig på!
    Grattis till fullbordandet!
    Blåsiga kramar från söder!
    Din bloggpolare M/N

    SvaraRadera
  10. Vad duktig du är. Imponerande resultat tycker jag.
    Kram Linda

    SvaraRadera
  11. Charmigt! Det ser väldigt invecklat och arbets-samt ut, så du får nog vara stolt att den blev färdig - och att den blev så fin!

    SvaraRadera
  12. Det blev en riktigt snygg lampskärm och rätt i tiden - inte kasta - laga och återvinn.
    Härliga storm-bilder. Vi har fått lite av det här också.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  13. Den blev verkligen fin!!
    Gillar att den är randig i svaga färger sådär och rynkvolangen ser riktigt proffsig ut.

    Såg vad du gjort med restgarner också, tror minsann det finns en riktigt konstnärlig ådra i dig!

    Ha det fint och kanske lite mer vindstilla :)kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  14. Så fin den blev!!
    Måste bära säga...att du är såå duktig och kreativ!!!
    Önskar dej en fortsatt härlig dag!!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  15. Vilken fiffig ide!

    Nu ångrar jag mej lite att jag gav bort några lampor som jag inte visste vad jag skulle göra med... ;o))

    SvaraRadera
  16. Vad var det jag sa? Varför är jag inte förvånad?
    Supersnygg!!

    Kram igen.
    Eva-Mari

    SvaraRadera
  17. Supersnygg lampskärm blev det och vilket härligt sken. Har sytt många lampskärmar i mina dar när man först skulle linda stommen och sedan foder och ytterligare tyg och fingertopparna var sönderstyckna.
    Ha en mysig helg,
    Kram Britt

    SvaraRadera
  18. Du är pysslig du! Fint!!
    Ja, nu blåser det inte lika mycket, tack gud för det, sicket väder vi haft!

    Nu ska jag ut och fortsätta min trädgårdsstädning efter stormen!

    SvaraRadera
  19. Så snygg lampskärm du gjort! Så vackra kan man inte köpa.
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  20. Den blev ju supersnygg du tycks ju lyckas med allt du tar dig till .(du hade ju nog några UFOn i garderoben men dom har vi glömt ,Kramis Nette

    SvaraRadera
  21. Jädrans så snyggt det blev!! Nu svor jag, men annars hade det liksom inte riktigt kommit fram hur snyggt jag tyckte det blev...Min piffochfix ådra har försvunnit helt...känns som jag lever nästan hela mitt liv med jobb...och ändå finns det knappt en riksdaler när månaden är slut...slösaktig...??Nja...det vill jag väl inte kalla det...
    Kram

    SvaraRadera
  22. Jättesnygg skärm, kul när man får till det och blir så fint! Kram Iréne

    SvaraRadera
  23. Så snygg. Sen att du fått tag på tyget så billigt också ger ju ett extra +.
    Men fanns den på din ofärdig lista? Jag minns inte den. :)

    Självklart står det att mommo gjort tröjan.

    SvaraRadera
  24. Den blev ju hur snygg som helst! Vad duktig och inspirerande du är.
    Bra bilder som visar hur man gör, det gillar jag:)).
    Kram Maria

    SvaraRadera
  25. Jättesnygg! Waow vad du kan!!
    Göksäter har jag faktiskt varit på!

    Önskar jag kunde få till en sån fin lampa.

    Kram.
    Vad coolt/läskigt med lodjur inpå knuten

    SvaraRadera
  26. Jättefin..Du är ju rena superpysslar´n och det inspirerar oss andra.
    Kram
    Helena

    SvaraRadera
  27. Kjempefin!! Og så fint lys det ble i den :) Så flink du er :))

    SvaraRadera
  28. Men ååååååh, så duktig du är! Så fin den blev! Du är verkligen en riktig pysselgumma!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  29. Så snygg!! Avis är jag som knappt kan trä tråd i en synål utan att det blir fel. Du är så himla händig och allt blir så fin! :D
    Kram.

    SvaraRadera
  30. Du har många strängar på din lyra. Vilken fin skärm :)

    SvaraRadera
  31. Jätte snygg!
    roligt när man kan förändra det man har...
    Kram Anni

    SvaraRadera
  32. FABULOUS!! Verkligen!
    Var ska jag nu hitta en gammal skärm som jag kan göra om? ;) Gillar både din och Lottas modeller.

    Tack snälla du för kommentarerna hos mig - jag uppskattar det så mycket!!

    Önskar dig en skön helg!
    kram, Ann-Christine

    SvaraRadera
  33. Wow de blev ju stört läckra!!! HA en härlig helg /Kram

    SvaraRadera
  34. Helt klart överkurs för mig, fattade inte ens vad jag läste, MEN GUD VAD SNYGG!!

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta