I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

fredag 23 september 2011

Semesterrapport.

1 morgonrodnad
Morgonrodnad. Utsikt från altanen.

3 morgon 5 senare
Vårt lilla fina hus, som inte alls är vårt, men just nu låtsas vi det!

8 fr stranden
Här ser man vårt hus, uppe, där vägen tar slut och jag sitter på stranden och tar bilden.

Och just nu fungerar internet. Men bara det. Inte mailen….men man lär jobba med det. Fast det spelar ju inte så stor roll. Egentligen.

Som det är nu kan jag läsa allas bloggar och jag kan läsa kommentarerna här i min blogg – och jag blir så glad över alla som tar sig tid att skriva några ord – men jag kan inte kommentera, det tar helt enkelt alldeles för lång tid (det var det där med kapaciteten igen) och jag “måste” ju semestra också!!!

Tjusningen är ju just att det är lite primitivt och det är det här på Tilos. Ännu har jag inte sett en enda betalterminal för kort t ex.

Men det finns en uttagsautomat, tack och lov, men den är väldigt ny.

11 castrot
Vi badar och solar och äter och gör utflykter. Bl a har vi klättrat upp för det här berget till borgen på toppen (inte alls märkvärdigt, det går en stig hela vägen upp).

Och staden som ligger på bergssidan är alldeles vit och heter Megalo Chorio och är lite av huvudstaden. Här finns borgmästaren som också är doktorn på ön. Och all medicin är helt gratis!

13 narciss
Och så tittar vi på växter. Här är det en narciss som blommar nu på hösten.

15 skur
Häromdagen kom det en regnskur över staden, Livadia, vid vår bukt och till och med det var vackert!

20 gera
Jag älskar ju att traska och gå och då är dom gamla stigarna upp i bergen förträffliga. Här är det en ovanligt fin stig, men så går den också till vad som tidigare var en säter. Säter på grekiska då. Man bodde där över sommaren och odlade och hade får och getter med sig.

21 euphorbia
Euphorbiorna (törel, fast vad det heter i plural klarar jag inte av, törelar ???….) växer vid kanterna och just nu är dom utan blad.

22 gera
Här har vi kommit fram till den övergivna sätern, Gera. Husen finns kvar, men är något förfallna. Bergen i horisonten är Turkiet.

24 mandel
Förutom säd odlade man fikon, kvitten, mandel mm och här har jag plockat mandlar. Dom är så otroligt goda, det är en smak som är svår att beskriva, lite marsipan, lite rosor och en massa mandelsmak……

25 hemåt
Sen vänder man och traskar hemåt igen. Det här är slutsvängen innan vårt hus precis bakom svängen bort i bild.

27 fint
Så slår man sig ner på altanen och njuter av utsikten…..
28 utsikt

Agneta!

45 kommentarer:

  1. Så underbart ljuvligt!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. It looks like you guys are having a wonderful time: Enjoy! :-)

    SvaraRadera
  3. Herlige bilder! Så fint hus! Idyll!

    SvaraRadera
  4. Herlig! Så vakker stemning. Idyllisk sted.

    SvaraRadera
  5. Hej

    Wow vilken fin semester tur du bloggar om....fina miljöer och bilder

    SvaraRadera
  6. Där skulle man ju kunna vara ett tag... och traska upp och ner i berg, titta på växter och simma lite... Önskar dig en fortsatt avkopplande semester.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  7. Ser lagom ensligt ut... ;-) Härligt att hitta ställen där hotellen inte ligger på rad längs kusten. Men det ser ut att vara en ganska karg ö. Hur hittade ni det fina huset?

    Åhå, det KAN alltså regna så här års i Grekland!? Då var ju mitt paraply inte helt fel ändå... trots att tulltjänstemannen vred sig av skratt... ;-)

    Solen har lyst HELA dagen här i dag, och det har inte kommit en enda droppe regn!! Fantastiskt! Hoppas helgen bjuder på solsken också.

    Hösthälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  8. Tusen tack för att du tar oss med på din resa!
    Ser verkligen ut som en dröm. Har aldrig varit i Grekland, men det ligger på min önskelista över länder att besöka. =o)
    Kram njut vidare!

    SvaraRadera
  9. Vilket himmelrike... kan tro att ni njuuuter!!

    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  10. Åh Grekland! Härligt! Tack för att du delar med dig av din semester. Underbara bilder.

    SvaraRadera
  11. Vilken rundtur jag fick vara med om. Spännande!
    Och vackert... Tack!
    Kram Linda

    SvaraRadera
  12. Du, första bilden....himlen är ju alldeles aprikoooos! :-)) Ett underbart ställe, stannar ni länge kommer jag efter, jag kan sova på altanen. Kramar till er båda!

    SvaraRadera
  13. Fint att få ta del av!
    Vackra bilder! ♥

    SvaraRadera
  14. Vilket paradis och vilka sköna dagar ni har!
    Så härliga bilder! Fortsätt njuta!!!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  15. Vilken underbar plats!! Bilderna likaså. Klart att du inte ska lägga ned för mycken tid på datorlivet, du ska ju njuta av din semester också!! Är så tacksam att du delar med dej av bilderna.
    Här har vi en otroligt vacker höstdag idag, alltid något.
    Ha´en fortsatt skön semester!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  16. Nästa gång följer jag nog med om ni åker till sådana här otroligt fina platser! Idag har jag dock rätt så fin utsikt från mitt fönster, dammen rätt fram och en vacker lönn med gul-oranga blad... Solen skiner oxå och det är en sådan där otroligt vacker höstdag helöt enkelt! Hösten ÄR ju otroligt vacker om det är fint väder tycker jag... Jag är lite lack på min huvudvärk, jag vill ut och strosa i skogen... Ack ja, ack ja... Man får vara glad att man får vara tacksam som min pappa alltid säger...
    Ha nu fler underbara dagar och en stor kram till er båda!

    SvaraRadera
  17. Fy fasen vad avundsjuk jag blir! Verkar inte vara nån turistinvasion direkt på den ön, hur härligt som helst. Inte helt olikt de vyer du har hemma eller?? Fortsätt ha kul!
    Kram

    SvaraRadera
  18. Underbara bilder!

    Vad behagligt det måste vara att få gå "lite bakåt i tiden". När det gäller den tekniska utvecklingen, menar jag....

    Njut och koppla av.

    SvaraRadera
  19. Kul att 'få vara med' på din semester! Det verkar vara väldigt vackra omgivningar där. Snyggt hus ni har:). Bilden med regnet fastnade jag för, jag som är hur trött på regn som helst:). Er utsikt går verkligen inte av för hackor!!!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  20. Ser så skönt ut på det där stället ,bry dig inte om oss nu ta det lugnt ,kram Nette

    SvaraRadera
  21. Suck, vad härligt! Njut så mycket du bara kan!
    Kram!

    SvaraRadera
  22. Så fina semester bilder.
    Kram
    HAnna

    SvaraRadera
  23. Tack för att du delar med dig av dina fantastiskt vackra bilder. Den sista i raden ser ju ut som en strandad val :D

    SvaraRadera
  24. Vackert! Ha en fortsatt skön semester. Kram Marie

    SvaraRadera
  25. Hej Agneta!
    Åh vad härligt ni ser ut att ha det!! Njuut:)

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  26. Va härligt!
    Och lika vackra bilder som vanligt :)

    SvaraRadera
  27. Vad snällt att vi fick gå med dig. Det var en fin promenad :)
    Fortsätt njut och må!
    Kram

    SvaraRadera
  28. Milde tid, vilket gulligt hus! Och utsikten går inte av för hackor, precis! Magiskt!
    Och inga störande grannar så långt ögat når!
    Jag förstår verkligen att ni trivs där!
    Så fina stigar det finns! Går ortsbefolkningen också på dom? Det verkar liiitet väl brant för mig, som lider av höjdskräck, men det kanske ser värre ut på bild?
    Narcissser, som blommar på hösten, det var inte dåligt! Och tänk att plocka mandlar och äta!
    Fortsätt att ha det bra, nu ska jag snart börja packa...
    Fast först ska jag lägga ut dagens Österlentur! Vi har haft ett jättefint väder idag!
    Massor av kramar till er båda och K hälsar!
    M/N

    SvaraRadera
  29. Så mysigt att få komma till värmen när det har varit sånt höstrusk hemma.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  30. Det var vad jag behövde idag, vackra bilder från ett semesterparadis!!
    Ser verkligen ut som att där är man bara...!

    Klem Anna

    SvaraRadera
  31. Oh så härligt!
    Förstår att ni har det bra, snacka om att ladda batterierna!

    Kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  32. Grekland!! Jag har varit där ett par gånger och det är underbart! En gång båtluffade jag fyra veckor i grekiska övärlden och var på en del sådana där öar!!
    Jag kan riktigt känna stämningen!
    Tack o kram!!
    (jag kan sova på altanen brevid Fru Venus)

    SvaraRadera
  33. Hej Agneta!
    Tack för alla fina semesterbilder du visar.
    Ha det fortsatt skönt och vi hörs på bloggen igen!
    Kram

    SvaraRadera
  34. Så härligt ni har det, Agneta! Jättefina bilder verkligen!

    (Men du, vad menar du med att all medicin är gratis?!)

    Ha en fortsatt skön semester och bara njut!
    Kram

    SvaraRadera
  35. Åhhhh, så fint det ser ut..Vilket paradis ni hittat!!Njut!!Kram Torprosen

    SvaraRadera
  36. Vad härligt och underbart. Njut nu ordentligt. Kram Maria

    SvaraRadera
  37. Underbart!
    Vad vackert det är!
    Härligt med semester. :)
    Mari

    SvaraRadera
  38. ja vilket place, jag kan inte tänka mig charterresa och är sällan sugen att resa men detta du visar wow! det gör mig tom sugen,,underbart!
    ha ett fortsatt gott och njut lite för mig med. kram Monica

    SvaraRadera
  39. Vilken härlig semester du har!! Njut så mycket du bara kan. Tack för att du delar med dig av dina upplevelser! Kram Maria

    SvaraRadera
  40. Njut av allt det vackra å koppla av ordentligt! Kram Iréne

    SvaraRadera
  41. Jag skriver det igen!

    N
    J
    U
    T

    KUL att få se alla FINA bilder!!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  42. Men så många fina härliga bilder/kram

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta