I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

onsdag 7 september 2011

Ofullbordat.

ofullbordat
Det finns några som gått till historien för sina ofullbordade verk….

Själv har jag inga ambitioner att gå till historien för någonting, men jag platsar emellanåt bland dessa, oftast herrar (!)……

Jag tycker det är så roligt att pröva på saker, ibland lite för många, men dessvärre på en och samma gång.

Däremot är det inte alltid lika roligt att avsluta dom.

Här kommer några av mina ofullbordade projekt:

1 luktärtsduken
Min luktärtskorsstygnsduk. Den skulle ha blivit klar många somrar nu. Det fattas bara lite konturer……och fållen. Att fålla är roligt, så jag förstår mig inte riktigt.

Nu har jag kommit fram till att det är lika bra att skjuta upp den till nästa sommar!

5 mohairfynd
Istället har jag inhandlat stickgarner. På rea. Det var så jättebra priser så då var jag ju tvungen att köpa. Till saken hör att det är mohair i båda och det är sticksigt att ha på sig….

7 olle
Den här flätollen började jag sticka när jag var ung (det säger en del kan jag lova). Sedan lovade jag en väninna att hon skulle få den i 50-års-present, hon är 57 nu…..det är bara montering och krage (tror jag) kvar…..

8 virkprojekt
Det här har jag grejat med i sommar. Kudde vill vänster, men plötsligt en dag tyckte jag färgerna var tråkiga, så då började jag virka grytlappar i roligare färger, men dom verkar bli lite sladdriga så dom ligger “on line” nu så att säga…..

9 hmm
* Här ser vi överst till vänster en spets som jag virkar på om jag händelsevis åker flygmaskin.

* Till höger upptill ser vi en märkduk jag köpt jättebilligt på “tradera” men ännu inte börjat på.

* Till vänster nere ett Blekingesömsbroderi – ej heller påbörjat.

* Till höger ner, min trasmatta som blev för tung och trög så den ligger också i en korg, men nu har jag i alla fall skaffat en rejälare virknål, så kanske, kanske, kanske….

12 enastående
Det här broderiet hyser jag visst hopp om! Det tar jag med mig, när och om, vi åker på semester, så det har redan varit med till solen och där fick jag hjälp av Ismael (Isamel var den som plockade undan efter oss i vårt lilla hus på Maldiverna….) att brodera på det, han tyckte det var jättekul! Broderiet skall bli en lång duk, den heter “Enastående” och kommer från “Fingerfärda” (handarbetsaffär på nätet).

15 yllekudden
Yllekudden (också från Fingerfärda) som nog skulle passa i vår soffa. Den trodde jag att jag skulle gjort färdig i sommar när det är ljust ute, men jag glömde bort den.

Eller, ja, den hamnade under något annat handarbete, så jag såg den inte…..Hyser visst hopp om denna också!

18 ehrman kudde
Det här skall också bli en kudde. Den är från 2001, av någon anledning minns jag det. Den skall bara monteras…..

20 julstjärnor
Dom här stramaljbroderierna skall bli små kuddar. Till vilken jul som helst i en nära framtid……

Ja. Så är det. Ett axplock av ofullbordade verk.

Någon mer som är på samma vis?

Agneta!

p.s. översta bilden är komponerad av bilder från nätet…d.s.

56 kommentarer:

  1. Vad mycket fint du börjat pyssla på :) Jag har tänkt att jag ska sy ett kuddfodral och brodera någon text på det nu snart :)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej Agnetha!
    Många fina "pågående" handarbetsprojekt du har:)
    Jag gillar speciellt broderiet du hade med dig på semestern.

    Var precis inne hos en norsk bloggerska (Lise B, bombalablabla.blogspot.com) som har ett liknande inlägg hos sig:)

    Ha en fortsatt bra dag!

    kraam Jenny/hemma på Kråkered

    SvaraRadera
  3. Vad jag envisas med att stava ditt namn med H..Hej Agneta skulle det ju stå;)

    Kraam Jenny(Kråkered)

    SvaraRadera
  4. Allt lika vackert trots sin ofärdighet:)

    SvaraRadera
  5. ÅÅÅÅÅ du är sååååååå härlig, precis sån är jag med. Men nu skall jag minsann få klar koftan jag håller på med!!! Och ja jag tror att du tänker på rätt kofta på Drops du har så bra smak så tror minsann att det är rätt. Snart får du se. Håller på och stickar andra framstycket nu och har snart bara ärmarna kvar, ge mig en spark därbak om jag ej börjar bli klar med den eller hittar på nåt annat roligare projekt under tiden...=)
    Ha en riktigt fin dag kram Gela

    SvaraRadera
  6. Mycket fint du har på G... själv har jag bara två ynka handarbeten som ligger ofärdiga. Ett projekt med lapptäckskuddar att ha utomhus - känns inte speciellt aktuellt nu... och så ett korsstygnsbroderi i urläckra naturliga nyanser på en varg i en skog med en miljon färgbyten - jättesvårt att tyda färgsymbolerna på mönstret skyller jag på.

    Kul inlägg Agneta!

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  7. Oj så många vackra ofullbordade verk du har =) Själv har jag ett antal påbörjade stickningar som ligger i sin korg och väntar...
    Kram
    Helena

    SvaraRadera
  8. Vad fina saker!
    Duktig du är :)
    Ha det nu så gott, så hörs vi när jag kommer hem!
    Kramen vännen♥

    SvaraRadera
  9. Synd att vi bor så långt ifrån varandra annars kunde vi ha symöte tillsammans så skulle jag peppa dig att fullfärda dina handarbeten. Jag är nog tvärtemot dig, jag vill göra färdigt min projekt.
    Har du något mönster på den virkade kudden i "tråkiga färger"? I så fall undrar jag om du vill dela med dig av det. Jag skulle vilja virka en sån.
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Vad duktig du är ...på att inte bli färdig! *ler*
    Det är väl antagligen av den anledningen som jag inte ens börjar....

    SvaraRadera
  11. Inga fritidsproblem..förstår jag! Men gäller ju att ha viljan..hihi..el lusten el vad det nu är. Mänga underbara handarb..men känner igen det! Alltid kommer det ngt emellan som är roligare att pyssla med!
    Ha en mysig dag..i regnet!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  12. Det var inte dåligt! Du har ju full sysselsättning fram till 2054 på hösten, ungefär!
    Fast luktärtsbroderiet skulle jag nog prioritera! Såå fint! Och sen är jag litet svag för yllebroderier!
    Nu fick jag en väldig lust att brodera, men vid min ålder måste det numera vara STORA stygn...
    Eller sticka något? Varje höst får jag en sådan lust att handarbeta! Vi får se vad det blir...
    Just nu lägger jag pussel på alla lediga stunder.
    Varma höstkramar, M/N

    SvaraRadera
  13. Vad underhållande du skriver, jag blev lite full i skratt. Jag blev ju genast påmind om min fina vintriga tröja i rött och vitt med stjärnor på som har legat ofärdig i fyra år nu... Vilken romantisk luktärtsduk! Och yllekudden, en sådan skulle jag vilja pröva att sy:)). Mycket fina projekt om än ofärdiga.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  14. Hihi... man kan väl säga att du blír inte utan handarbete på ett tag. Men jag känner igen det där, men jag har en arbetskompis som broderar så fort så du hinner inte blinka, hon gör klar mina misslyckade försök. Dom två du hade hopp om, duken och kudden är jättefina. Satsa på dom i första hand.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  15. Det var många UFOn på en gång här hos mig har det nog samlats en del under åren också men man måste ju få prova på,underbar fnisstext i ditt inlägg ,kramis Nette

    SvaraRadera
  16. ser lite ut som hemma hos mig det där, 'fniss' =)
    men det är ju så att det är så mycket man vill, men så lite man orkar fullborda =D

    susanne

    SvaraRadera
  17. Åååhhh....nu skulle jag ju kunna snabbt bläddra förbi och låtsas som att jag inte hör till din skara...men eländes elände...jag har fullt med inte ens påbörjade verk...allt från några små j-vla tomtar (säkert legat 15 år...)som påminner om waldorfdockor, allsköns broderier, servetter som skulle överföras via nå´t lim till träaskar o dyl..listan skulle kunna bli hur lång som helst!!
    Sen vart jag lite överraskad när jag läste din kommentar hos mej, Vadstena har jag funderat på en hel del. Borde nog ta steget och rensa min själ där...
    Ha´en bra kväll!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  18. Skönt att det inte bara är jag som har en massa oavslutade projekt. Fast jag kör inte handarbetsprojekt utan andra grejer som sen inte avslutas... Men jag har en patentstickad tröja som ligger och väntar på att bli klar. Den började jag med 1986 tror jag, och det är ungefär 5 cm kvar av ärmarna att sticka. Resten är färdigt. Men nu vill jag inte ha någon sån tröja. Dessutom är den säkert för liten nu...

    SvaraRadera
  19. Jo det där känns igen här med.. :D
    Har också en stickad tröja som jag började med när jag var tonåring..
    Och lite annat.
    Må så gott!
    Mari

    SvaraRadera
  20. "Enastående" är vansinnigt vackert!!

    SvaraRadera
  21. Men hörru, det var ju så mycket som nästan var klart. Kan du inte lägga fram en grej i taget och få det klart tror du. Det är så mycket jättefina grejer du gör så det är väldigt synd att det ligger där o samlar damm och aldrig blir klart.

    SvaraRadera
  22. Hjääälp, vad mycket fint du har pågång! Fast när jag tänker efter har nog jag också en hel del på slarv ;O) Konstigt va? Roligt att du tittade in!

    Kram Gugi

    SvaraRadera
  23. Wow! Du har verkligen inga fritidsproblem! Massor av fina handarbete att hugga tag i. Jag har några handarbete som ligger men jag tror du slår mej med hästlängder.
    Kram

    SvaraRadera
  24. Ofullbordade projekt säger du...?! Tja det skulle väl vara garderoberna då...och så "kontoret" som bor på köksbänken...och allt annat som jag i mitt huvud organiserat så himla bra men i praktiken inte kommit dit än...men vem har egentligen bråttom?!
    Du har väldigt fina broderier att sysselsätta dig med och om jag hade fått ärva handarbetsgenen från min mammas sida så hade jag också kunnat ägna mig åt sådant. Tyvärr har den hoppat över mig men jag är ju bra på att göra annat...som t ex...ingentig. Det är en konst det också ;D
    Stor blåsig kram i kulingen från Strané.

    SvaraRadera
  25. Vad skicklig du är! Jättefina handarbeten du 'har på gång'! Gissa om jag också har en hel massa halvfärdiga arbeten! Men de är mindre och enklare saker än dina. Jag har väl sagt det förut, men de där yllebroderiet är bara så vackert!
    Kramar, Mona

    SvaraRadera
  26. Haha vilket hääärligt inlägg :)))) Och så jättehändig du är, ser ju jättefint ut så nu bara MÅSTE du göra klar dem :)) Jag startar också många projekt, inte vad gäller handarbeten kanske, men väl en massa projekt inom- och utomhus, suck... Borde ha lärt sig vid det här laget!!

    Kraaaaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  27. Men gu så massa fina saker du nästan är klar med!!
    Gillar handarbete lite, så just de problemen har jag inte, men anna ofärdigt finns att ta tag i!
    Tack för hjälpen med ogräset jag odlar, klem Anna

    SvaraRadera
  28. Du är inte ensam, jag lovar! Här finns en hel del ofullbordat och icke påbörjat. Man är som man är... =0)
    Tack för komplimangen ang. mina halsband! Jag använder några själv, ger bort ett och annat och så säljer jag också. Det senare lite svårt när man jobbar på en mansdominerad arbetsplats... ;0) Men jag har en och annan snäll väninna som förbarmar sig över mig och mina smycken. =0)
    Kram!

    SvaraRadera
  29. Haha...jag tror(jag vet) att jag också platsar där. Det är så roligt att börja på ett nytt handarbete eller en ny stickning...eller virkning, men så händer nå´t och det är helt plötsligt inte lika roligt eller det finns andra saker att göra. Jag har ofullbordade verk från min barndom, bl a halvfärdiga näsdukar! för att inte prata om hur roligt och nödvändigt det är att köpa tyg och garn...jaja det är väl tur att man har nå´n last.
    Det är i alla fall oerhört vackra arbeten du har påbörjat:)

    Ha det gott!!
    kram lisamaja

    SvaraRadera
  30. Fniss..som hos mig, nästan .Mycket påbörjat med ambition att slutföra det en dag:)
    Ha det gott!!

    SvaraRadera
  31. Men så skönt med så många handarbeten på gång, så är det bara att ta tag i det som ligger närmast när lusten faller på :D
    Kram!

    SvaraRadera
  32. hihi, det var inte lite, det, agneta ;)
    jag har bara ett par halvfärdiga arbeten. en broderad fyrtavla som annars är klar, ram har jag och allt, men jag får inte tavlan monterad... tror faktiskt att jag burit upp hela eländet på kallvinden redan.
    sedan har jag en stor bordsduk som svärmor påbörjade och som jag sytt tre stygn på. duktig som jag är ;)
    kram och ha en fin torsdag!
    ingela

    SvaraRadera
  33. Det ser så fint ut när man köper in materialet och planerna är så många... Men sen blir det bara inte gjort! Känner så väl igen mig!!
    Luktärtsduken var jättefin och färgerna på den blå/grå kudden är väl inte alls tråkiga. Virka matta lyckas inte jag heller med, har försökt flera gånger - blir bara bubbligt och knasigt...

    SvaraRadera
  34. Tror inte du behöver känna dig ensam här i världen. Här finns en hel del som inte är färdigt också, haha. Men jag ska bespara er mina bilder för det ser så tråkigt ut, jämfört med dina ofullbordade!
    Hoppas du har en bra dag och tack för titten hos mig.
    Kram Elzie

    SvaraRadera
  35. Hahaha jag blir full i skratt som jag känner igen mig själv......du är defnitivt inte ensam.
    Mina är dock inte lika vackra.

    kram anna

    SvaraRadera
  36. Oj... vilken massa fina UFOn.

    Trodde att jag var bra på att påbörja arbeten, men ser att jag inte är ens hälften så bra som du... *skrattar*

    Men det är attans snygga grejer du valt att göra!

    SvaraRadera
  37. Ha ha ha...underbart inlägg:):):)
    Jaharååååååå......finns mycket ofullbordat i mina skåp o lådor!
    Varför gör man så här??
    Jo för mig är det nog så att det är liksom vägen "dit" som är rolig och det är en slags terapi att få hålla på att handarbeta.
    För några år sedan, en höst, mådde jag INTE bra, ägnade då måååånga timmar åt att bara sitta och virka rakt upp och ner. Det skulle liksom inte bli nått speciellt men jag blev lugn av det.

    Men du, herregud vad duktig du är!!! Synd att vi inte bor närmare varann för då skulle jag kunna sitta bredvid dig och få lära mig!!!!

    Ha en riktigt fin torsdag!

    SvaraRadera
  38. Så roligt att få se alla dina alster som säkert någon dag blir färdiga :)
    Måste erkänna att det ser likadant ut här hos mig. Det är ju så mycket man vill sätta händerna i.
    Ha en bra dag.
    Kram Annika

    SvaraRadera
  39. Hej

    Sådana broderier höll/håller min mamma också på med. Minns hur hon satt mycket och broderade och på väggen hemma hos dom har hon ett par broderier hängandes.

    SvaraRadera
  40. Tappar andan! Nog har jag massor lite här och där men inte så avancerade saker! Det där yllebroderiet, så snyggt!

    SvaraRadera
  41. Hmmm...du är inte ensam. Skulle säkert kunna plocka fram många ofullbordade också. Och dessutom har jag min mammas ofullbordade i mina lådor. Har faktiskt lagt ut en del på Tradera, så någon annan får ta tag i dem. Det är fina arbeten du har börjat på. Kram Eva

    SvaraRadera
  42. Oj så mycket vackert du håller på med.
    Det kan vara bra att ha så mycket handarbeten ifall du skulle få svårt att gå nån gång, kanske du vrickar till foten och blir sittande;)
    Kram Anette

    SvaraRadera
  43. Hej och grattis till bästa blogginlägget jag läst på länge! :D
    Skrattar och njuter på samma gång av att jag inte är ensam om UFO:n här i världen. UFO=Unfinished objects!
    Lycka till med alla fina projekt.
    Kram Monica

    SvaraRadera
  44. Fniss...det var ett trevligt inlägg och jag kan känna igen mig så väl. Här ligger en del halvfärdiga handarbeten som övergetts pga att det kommit nyare trevligare och intressantare ;)
    Förresten, så fina handarbeten borde få chansen att pryda ditt hem ...blink blink..
    Kram /bea

    SvaraRadera
  45. Vad härligt att ha så mycket att sysselsätta sig med - när lusten faller på.
    Jag hade några dåliga samveten liggande i en låda, och jag kan inte förstå hur jag kunde påbörja dukar, kuddar och vantar för jag gillar inte att handarbeta.
    Jag skrev hade, för när jag flyttade för 5 år sedan så skänkte jag denna låda med innehåll till Röda Korset. Där finns flinka fingrar som syr färdigt påbörjade arbeten.
    Du har så fina påbörjade arbeten och Rom byggdes inte på en dag så ge inte upp hoppet - en dag kan du visa upp ett färdigt handarbete.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  46. Men så roligt inlägg...du verkar då rakt inte sysslolös snarare rastlös...jag vågar inte börja tänka på alla ofullbordade verk jag har här hemma...känner mig ofta som Alfons..."ska bara" och så sätter jag igång med nått nytt...men dina arbeten är så otroligt fina så det vore ju kul att se dem färdiga...

    Ha en fin fredag!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  47. Men så vackra broderier. Att du inte gör de färdigt. De såg helt underbara ut, allihopa. Kram

    SvaraRadera
  48. Fniss... vi är nog många. Kanske du kunde brodera färdig min sverigedräkt som jag fick i 35 års present? Nu har jag insett att det blir mina barnbarns konfirmation, inte mina barns.. som den ska vara klar till..så kan jag montera din kudde. Men det är väl skönt att veta att du inte blir arbetslös när dom långa novemberkvällarna kommer :)

    SvaraRadera
  49. Men vilka vackra broderier du håller på med. Dukten med luktärterna är bara så underbar. Grytlappen i pastellfärgerna grönt och lila....jättefin...sådana färger man blir glad av.
    Ha en mysig helg.
    Kram Britt

    SvaraRadera
  50. Hahhaaa, du är duktig på att berätta om alla dina projekt. Har en del liknande i mina lådor, både broderier, virkade och stickade halvfärdiga handarbeten. Sen nån gång, när jag eventuellt har tid, ork och lust blir de nog färdiga. Eller så inte. Fina handarbeten har du i alla fall, hoppas inspirationen infinner sig.
    Kram Marianne

    SvaraRadera
  51. Oj, vad massa fina ogjorda saker du har där. =o)
    Ibland tror jag att man omedvetet låter bli att göra klart saker för amn vet inte vad man ska göra med det eller sig själv när det är färdig gjort.
    Fast ibland får man ju en otroligt god känsla i magen när man gjort klart saker!
    Lycka till med alla dina konstverk.
    kram

    SvaraRadera
  52. Men hallå där Agneta!
    Det som inte är påbörjat kan väl ändå inte räknas som "ofullbordade"??!!
    Isf blir min lista mycket längre än din.... :D
    Hoppas att solen lyser hos dig med idag!
    Fredagskram Allis

    SvaraRadera
  53. Hahaha! Du är heeeelt underbar! Du skulle se min trädgård... men där har jag bestämt mig för att inte påbörja något nytt projekt förrän de gamla är färdiga. Fast det är klart... igår såg jag en jäääättefin bänk på ett friluftsmuseeum i vår stad. Den var så enkel att tillverka så den blev jag väldans sugen på... ;0)

    Vin... hmmm som vanligt luras jag lite på bloggen... det var äppeljos! :0))

    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  54. Haha! Gissa om jag känner igen mig :). Mina "projekt" ligger lite här och där och skräpar. Men tänk vad mycket vackert du får sen när du färdigställer alla dina verk!
    Kram/Annie

    SvaraRadera
  55. Jaa, det var inte dåligt vilka foina handarbeten du gjort, och vilka fina som är på gång. Men det var ju så när jag var ung man började ju ju tidigt i unga år att handarbeta . nu varken jag ser eller hör att några ungdomar gör något. Det har försvunnit mycket under årens lopp. Det kanske kommer tillbsaka. Men lilla gumman släng inget, ta ett atbete i taget. <Skänk dem sen eller sälj dem. Det är ju fantastiskt.
    trevlig Advent kram från Hajan

    SvaraRadera
  56. Hejsan! Mitt tips!
    Såg de fina grytlapparna som du tyckte var lite sladdriga. Jag har också virkat typ en sådan blomma.
    Sen sydde jag fast den på en grytlappsliknande underlag, utan ögla. Det blev ett stadigt grytunderlägg.
    Mellanlägget i "grytlappen" måste vara av ull så det tål värme. Hoppas du förstår hur jag menar. // retroskojsan

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta