I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

fredag 16 september 2011

Hösten när den är som bäst!

1 soldag
Så här ska det se ut! Detta var igår eftermiddag och idag är det ännu finare – underbart!

5 skogen
Solen är lägre nu och strilar in mellan granarna och mossan är så grön och fin (tack vare regnet, så det är allt bra med lite regn…..).

8 leia
Leia lägger sig gärna en stund i en bäck och svalkar sig.

10 utsikt
Så ser det ut idag, inte illa va!

12 utsikt
Jag tror att jag aldrig visat hur det ser ut åt andra hållet, norrut, men så här ser det ut, inte illa det heller!

20 ipomea
Nu blommar Blomman för dagen rikligt.

22 skörd
Jag har skördat lite lavendel och stjärnflocka. När jag skar av lavendeln tänkte jag, det luktar ju tvål……men det är ju tvärsom det är……

awards
Det florerar många utmärkelser just nu, har jag noterat, och även jag har tilldelats utmärkelser, flera stycken till och med.

 Tusen tack till:
* Anni med bloggen Villa Snögården
* Ewa med bloggen Ewa’s Galleri
* Nelya med bloggen Lavendeldockor
* Louise med bloggen Hallontrollets trädgård
 
* Britt med bloggen
Freshgarden

I samtliga fall ska man berätta lite om sig själv, i två olika varianter och det kommer här:

Först ska man berätta 8 saker om sig själv:

1. morgontrött
2. nattsuddare
3. nöjd
4. glad
5. sträng
6. naturmänniska
7. enstörig
8. stark

Sen ska man berätta följande:

1. Varför började du blogga?
Jag tror det började efter vi hade byggt vårt hus och jag fortfarande var uppe i det här med husbyggande, då hamnade jag hos Viveka med bloggen Humlebacken (”KarlsonHusbyggarblogg”) och blev väldigt fascinerad av bloggar.

Innan hade jag inte riktigt klart för mig vad en blogg var.

Och när jag tittade i Vivekas blogg bara gled jag in på hennes mamma Monicas blogg, Tjernhus, och sen var jag fast i bloggläsande.

Att jag började berodde på att Viveka ganska bestämt tyckte att jag skulle göra det och då gjorde jag det! I februari 2010.

2. Vilka bloggar följer du?
Oj, jag har en lång lista, jag tycker fortfarande att det är så roligt att både läsa, men framför allt att titta på alla fina bilder, som så många har.

3. Favoritfärg(er)?
Rent generellt blått, det är liksom min färg, men jag tycker om färger, färger gör mig glad.

4. Favoritfilm?
Pretty Woman (jag tror jag kan varenda replik utantill...).

Men även många andra.

Dom jag gärna ser om då och då är Det stora blå, Shirley Valentine, Mamma Mia, Sova med fienden, Falling Down, Gökboet, Livet från den ljusa sidan och en till som jag inte kan komma på vad den heter, den är med Susan Sarandon och Julia Roberts och är väldigt ledsam.....

5. Vilket land/vilka länder drömmer du om att besöka och varför?
Grekland. Ständigt. Vattnet, bergen, öarna, maten, mentaliteten, floran, faunan, lugnet.

Fast egentligen vill jag åka till alla ställen överallt och helst hela tiden och jag är en flitig googlare och googleearthare!

Och jag är nog den enda människa som jublar om ett flygplan är försenat, flygplatser bara älskar jag!

Nu ska man skicka dessa utmärkelser vidare, men jag kan ju inte det, så jag vill bara ge dom till alla och snälla, ta dom och berätta om er själva!

Agneta!

34 kommentarer:

  1. Verkligen en härlig dag! Kan tänka mig hur fint ni har det där uppe i sköna Bohuslän... så vacker du visar! Även här är det en fin höstdag och äntligen har det sluta att blåsa... mössa av m a o.

    Ha en skön solig hösthelg, kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  2. Vilka bilder... Den andra bilden där ljuset strilar mellan träden, det är så jag tänker att det ser ut där Gibson är just nu... Många kramar!

    SvaraRadera
  3. Ja, idag är det härligt! Hade tyvärr inte kameran med på promenaden. (hade hoppats svägerskan skulle bjuda på kaffe, men hon var inte hemma)Vet du att jag även har en fotoblogg? Mina sista inlägg där har jag lagt bilderna i den och länkat.
    http://eztersfoto.blogspot.com
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Vilken underbar bild med solen som strilar genom träden. Ja, sådana här fina höstdagar är helt oslagbara.

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  5. Vilka mysiga bilder. Den på din hund som svalkar sig var fin. Jag har aldrig sett en hund göra så förut. Ha en bra dag! Jenny

    SvaraRadera
  6. Vilka underbara höstbilder. Här skiner solen också idag och det är så skönt med hög klar luft.
    Mina pelargoner har fått åka in i värmen idag, det ska ju bli frost, säger dom, och nu får dom vila sig här innan dom åker ner i källaren.
    Hoppas du får en riktigt fin helg.
    Kram Elzie

    SvaraRadera
  7. Jag hade också turen att kunna ta en fin höstpromenad i morse. Tyvärr tog jag inte med kameran, vilket jag ångrade.
    Det är bara att konstatera att vi bor fint!
    Ha en skön helg!
    Kram Elle

    SvaraRadera
  8. Idag är det en fantastisk höstdag. Vi satt ute och drack kaffe på jobbet både till frukost och 11-kaffet. Underbart. :D
    Sv: Yngsta vill konfirmera sig och har börjat läsa. Under helgen åker dom till Berghem, man kör mot Svarteborg/Hedekas (tror jag), på läger. Det är ungar från Tossene, Bovall och Hunnebo som läser tillsammans.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Vilken underbart vacker natur du har där hos dig!
    Härligt med lite sol nu till helgen.
    Grattis till alla awarder!
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  10. Vilka härliga bilder. Först trodde jag din hund var ... snö! ;)

    SvaraRadera
  11. Love those pictures of the skies with the clouds etc. Very European! (we have very different skies here)
    I also wanted to tell you that two nights ago, when I was driving home from a school event, a bobcat (lodjur?) jumped in front of my car! Thank goodness he was very fast so we didn't hit him or anything. This happened a day after I saw your video from in the neighbors yard, so quite a coincidence right? :-)

    SvaraRadera
  12. Haha, jublar när flyget är försenat? Jo det är du nog ganska ensammen om :)

    Grattis till alla awarder! Det var skoj att läsa lite mer om dig :)
    Kram och trevlig helg!

    SvaraRadera
  13. Oj, så många utmärkelser du har - GRATTIS till allt och så tålmodigt av dej att även följa anvisningarna och kul för oss andra att läsa...!

    Vilka helt, helt fantastiska bilder du visar och JA - såna här dagar toppar det mesta! Oj, så härligt jag har haft det idag här också!
    Ha nu en härlig fredag - antar att du nu sover inomhus - de varnar för frost även i sydlägen!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  14. Kul att få veta lite mer om dig! Du bor så fantastiskt vackert. Och lilla Leia är super söt! Vilken fin bukett, mina stjärnflockor är inte roliga als längre.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  15. Ja, om någon ska ha många Awards, så är det du!
    Din blogg är en inspiration för många och sen vet ju jag, vilken otroligt generös och empatisk människa du är! Så slicka i dig dina awards, du är värd dom många gånger om!

    Din bild av solstrålarna i skogen är helt underbar! Jag kan precis känna tystnaden, ljudet av en kvist som knäcks under foten, ett litet fågelkvitter och känna doften av våt mossa och svampar...ljuvligt!
    Sådana här dagar är dom bästa på hela året!
    Här har det också varit en strålande klar höstdag idag.

    Hoppas att vi får en lika fin helg!
    När ger ni er av?
    Massor av höstkramar från mig!

    SvaraRadera
  16. Grattis till awardsen... du är värd varenda en! Och än en gång förundras jag över dina bilder, så fantastiskt vackert du bor och lever!
    Här har också varit sååå härligt väder i flera dagar och nog håller jag tummarna att inte frosten tar de blommor som ännu är kvar... varning i natt!

    Kul att få läsa din lista över favvofilmer (ja, över det andra också), mina också förutom då Shirley Valentin... den har jag aldrig ens hört talas om! Tack för tipset!

    Må så gott.
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  17. VA!? Herregud, jag tror jag får någe fel :-)) Vi har exakt samma "favorit-se-om-filmer" och jag tror att den sista du menar är den där Sarandon får cancer..? Så bra och så ledsam! Underbara bilder, så vackert, och nu vet jag vem som skickat gårdagens regn hitåt.... Kvällskram!

    SvaraRadera
  18. Otroliga är vyerna där hos er. Annat än plattmarken här i Österbotten! :)
    Grattis till alla awarder o trevlig helg!
    Monica

    SvaraRadera
  19. Hej på dig....
    Länge sen sist igen som jag var här men nu har jag återigen läst ikapp mig.
    Märkligt är det men de saker du skrev om dig själv hade jag nog också satt på mig. Stämmer så gott som på pricken..
    Din Leia hade jag ju gärna velat träffa. Vår Leia är borta sen många år men oj sicken go tjej hon var...
    Idag har solen strålat här i Partille och jag har klippt matt-trasor i mängder på balkongen, ja faktiskt i bara mässingen..

    Gokram på dig
    Maidi

    SvaraRadera
  20. Du bor verkligen vackert!!
    Stjärnflocka ska jag ha i min trädgård sedan, har bara fastnat för den!!
    Tack för de fina orden om sonen, gör en mor varm om hjärtat :)
    Kram

    SvaraRadera
  21. Så mange fine bilder du viser! Jeg synes skogsbildet var nydelig! Også har du så flott utsikt:o) Fikk lyst til å komme på besøk;oP

    God helg til deg fra meg;o)

    Heleneklem

    SvaraRadera
  22. Grattis till alla awardar du fått, kul att få läsa lite mer om dig.
    Tänk att man äntligen kunde få njuta av en härlig höstdag med strålande sol. Så skönt.
    Vilken härlig bukett du plockat.
    Kram!

    SvaraRadera
  23. Grattis till awarden du fått. Skoj att lära känna dej lite bättre. Att blått är din färg kunde jag nästan gissat med ledning av dina foto. Det är mycket blått på dom.
    Klara höstdagar är underbara och väl värda att ta vara på.
    Kram

    SvaraRadera
  24. Grattis till Awarden....Ja nu är det en vacker tid..Kram

    SvaraRadera
  25. Grattis till Awarderna! Kul att få reda på lite mer om dig.
    Massa fina foton som vanligt hos dig. Härligt!
    Ha en skön helg!
    Kram!

    SvaraRadera
  26. Underbart fina bilder du visar över ditt stenrike...du måste bo helt underbart.grattis till så många awarder,det är du värd! Kram från Torprosen i den södra delen av vårt vackra Bohuslän

    SvaraRadera
  27. FIlmen med Susan Sarandon och Julia Roberts heter "Stepmom", eller "Vid din sida" eller nåt liknande på svenska. =o) Älskar den filmen!
    Kul med så många awards!
    Och härliga bilder du bjuder på!
    Skrattade gott åt din vovve i bäcken där. Haha! =oD
    Ha en underbar helg!!

    SvaraRadera
  28. Vilka underbara bilder från dina berg! Utsiktsälskare som jag är så blir jag alldeles lyrisk så här på lördagsförmiddagen (på jobbet) :D Inte illa alls!
    Grattis till utmärkelserna, inte konstigt att de dräller in hos dig eftersom du alltid förmedlar de mest skiftande bilder ur ditt liv, alltid med glimten i ögat - kul!
    Önskar dig en vacker helg!
    Kram Allis

    SvaraRadera
  29. Så fint du bor.
    Jag gillar hösten. Lugnet, färgerna, stillheten inte en massa "måste hinna med" som sommaren innebär.
    Ha en skön helg.
    Kram
    Agneta

    SvaraRadera
  30. Skönt att blåsten är över! Nu får jag hålla med dig, hösten kan faktiskt vara riktigt fin! Snart börjar hummerfisket, så hoppas att stormarna har blåst färdigt för de närmsta veckorna iallafall!

    Nu ska jag på tjejmiddag, tjing!

    SvaraRadera
  31. SÅ sanslöst vacker utsikt över, så jag nästan dööör!
    här har den underbara solen också skinit hela dagen i dag. den var så efterlängtad. hoppas på mera av det goda i morgon.
    ha en fortsatt skön helg! kram
    ingela

    SvaraRadera
  32. Grattis till alla dina awarder och kul att få läsa lite mer om dig!
    Skönt att det inte blåser längre så att man kan ta sådana underbara bilder!
    Ha en riktig fin helg!
    Kram
    Nelya

    SvaraRadera
  33. Här har det också varit ett par soliga fina dagar! Så vackra bilder! Men du bor ju helt gudomligt vackert också!

    I stället för damm får du väl ha en vattentunna ellr något liknande med vattenväxter. Såvida du inte spränger dig en grop i berget... ;-)

    Grattis till så många utmärkelser! Det var minsann till rätt person! Kul att läsa dina svar också. Grekland är så härligt! Vi åkte dit varje år så här års i nästan 10 års tid på 1990-talet. Sedan har vi inte rest så mycket utan lagt pengarna på annat här hemma.

    Hösthälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  34. Vilka underbara bilder! Hösten kan vara
    så vacker. :)
    Vilken färg blomman för dagen har! WOW!
    Skulle passa hos mig... ;)
    Kul att veta lite mer om dig. :)
    Mari

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta