I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

torsdag 19 april 2012

Ska dom se ut så här?

snöklockor
Köpte en kruka med några lökar i och jag köpte dom för att det skulle vara snöklockor, men har dom sådana här blad? Det ser ju ut som påskliljor av något slag…..

Leucojum
Etiketten sitter där, helt riktigt, men är det rätt? Jag har nog sett snöklockor i verkligheten men inte kommer jag ihåg hur bladen skall se ut….

DSCN0673
Jag skulle egentligen bara ha en säck såjord, men se hur det blev! En pion, ljusrosa, två murgrönor, en höstanemon, två klockor, en blå och en bit, en blomma i mitten där som jag inte minns vad det var, en grekisk vädd och en vit primula…….

Någon mer som det blir på samma sätt för? Inte det, nej.

Agneta!

28 kommentarer:

  1. Som du kanske förstått från tidigare kommentarer, är inte det här med växter min grej... så näe, på samma sätt blir det inte för mig ;)
    Men jag tycker att det är fint med mycket växter... i andras trädgårdar!

    Lycka till med vad det nu är du har köpt för växt.... KRAM!

    SvaraRadera
  2. Ja det ser inte ut som Klosterlilja.
    Påsklilja skulle jag tippa på men du får ju se hur det ser ut när det blommar.
    Är det fel så gå tillbaka med krukan.

    Härligt med växtinköp. Man kan ju inte gå och blunda på en handelsträdgård:o)
    Men ibland önskar jag att jag hade skygglappar.

    Lycka till med växterna
    Gunilla

    SvaraRadera
  3. Ja ha, här har du en som endast kommit hem med jorden! Men är sååå glad att titta på allt vackert ni andra planterar och får sedan en blomprakt som slår mycket...
    Var nu rädd om dig uppe i Snäckskalsdalen!
    Kram och vink från mig.

    SvaraRadera
  4. Har inte en aning om vad det är för blomma. Men nog ser det ut som påsklilja alltid, haha.
    Jodu, det är inte bara du som kommer hem med en halv affär när man "bara ska" köpa jord. Är likadant här. Därför brukar jag skicka gubben att köpa jord, när jag inte just behöver några blommor (men dom behövs ju alltid - eller?), haha.
    Hoppas du har en fin dag där i Snäckskalsdalen (ljuvligt namn!).
    Kram Elzie

    SvaraRadera
  5. Vad du är konstig, ska jag ha jord så blir det jord!
    Nä, nu ljög jag...igår skulle jag bara köpa några grönsaker och plötsligt ligger det penséer i kassen också.

    Så det kan bli!
    Agneta

    SvaraRadera
  6. Jag har svårt för affärer, går in för att köpa en liter mjölk och kommer ut med en kasse dör 500 kr... Hopplöst! Hoppas blommorna blir fina, tar väl ett tag innan de blommar antar jag. KRAM på dig!

    SvaraRadera
  7. Jooodå! Kommer precis från stan. 5 kogödselsäckar skulle jag bara köpa... hmmm, det blev också 15 penséer, en flätad korg (till Glädjehuset) och en kruka basilika. Och så höll jag i en jättefin zinkvattenkanna (jag har redan 3) som jag satte tillbaka och kände mej såå duktig!

    Om snöklockor kan jag inget, sorry.

    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  8. Det ser ut som påskliljor. Jodå jag känner igen mig, det är svårt att titta på växter utan att köpa hem några till. Du får ha en fortsatt fin dag.

    Kram

    SvaraRadera
  9. Så där blir det aaaalllldriiig för mig! Jag köper bara det jag tänkt! *visslar oskyldigt ;)
    Kram

    SvaraRadera
  10. Ha ha ha....menar du att man kan gå in i en butik och bara köpa EN sak? Det visste jag inte!
    Kram Åsa.

    SvaraRadera
  11. Lätt hänt att det blir en hel del mer när man sticker näsan in i en växtbutik.
    Lycka till med vad du nu har köpt.
    Kram

    SvaraRadera
  12. Ser verkligen ut som påskliljor
    Hoppas vi har fel
    Alltid roligt med nya växter ,men man ska ju hitta plats för dem i trädgården när man kommer hem ,det äe det svåraste
    ha en skön kväll

    SvaraRadera
  13. Är helt kass på växter. Blir spännande att se vad det blir när de väl blommar.

    SvaraRadera
  14. Inga plantköp ännu här men snart såå...
    Ha det så gott!
    Kram ♥

    SvaraRadera
  15. Men gör inte alla det? Butiker med växter är min "porr":)
    Skorpan

    SvaraRadera
  16. Jag är hur som haver alltid väldigt imponerad över alla dina växter. Här ligger en massa fröpåsar och sprattlar utan att bli sådda! ♥

    SvaraRadera
  17. Hoppas att du fick rätt växt nu.
    Så härligt att få börja köpa jord och växter!
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  18. Knepigt..... Jag kan tyvärr inte svara på vad det är.
    Ha det så gott.
    Kram Agnetha

    SvaraRadera
  19. Hejsan !

    Jo nog ser det ut som Påsk/Pingstlijor men det kan ju bli spännande se när de slår ut.S0m de lökarna jag tryckte ner i min lilla täppa. Mini-påskliljorna är verkligen tåliga ,blommar ännu fast de varit översnöade två gånger.
    Vivan är bladen gröna.Sådan man köper i affären.Och har i fönstret.Tror jag det är, minns inte.

    Ha de så bra !

    Kram Mi

    SvaraRadera
  20. Det första jag tänkte på var pingstlilja när jag såg bilden men jag är inte så bra på att se sådant :-)
    Kram Linda
    ps, du har en award som väntar hos mig om du vill kika in.

    SvaraRadera
  21. Det där lär bli spännande att få se.
    Verkar som vi är lite lika där med att bara ska ha och vad man sen bär ut. :)
    På mitt jobb blommar både amaryllis och julstjärna nu, visst är det lite konstigt?
    Kram

    SvaraRadera
  22. Känner igen det där med....skulle bara ha, händer mig oxå! Ha det gott vännen!

    Kram Lussan

    SvaraRadera
  23. Känner igen det där med....skulle bara ha, händer mig oxå! Ha det gott vännen!

    Kram Lussan

    SvaraRadera
  24. Hej Agneta! Tror alldeles säkert att det är snöklockor, jag köpte några lökar för ett tag sedan som såg likadana ut och tada!! ut kom det underbara snöklockor!! Hoppas jag har rätt för mina ser precis ut som dina...Vad gäller blomsteraffärer är jag helt livsfarlig, kan bara inte låta bli om jag ser något vackert!!Ha det gott! Kram Torprosen

    SvaraRadera
  25. Hoppas verkligen att det är snöklockor, för dom är så fina! För bara några år sedan fanns det en gård i Kämpinge by, som hade snöklockor på hela baksidan, ett par hundra kvadratmeter, och dit måste man gå varje år, för att titta på blomsterprakten! Numera är det omgjort till lägenheter och alla blommorna är borta.
    När jag är på plantskola, så tar jag alltid vagn, även jag bara ska ha ett par trädgårdshandskar...
    Kram, M/N

    SvaraRadera
  26. Va spännande med så mycket nya blommor. Här uppe hos oss känns det inte som att man vill sätta något än, så kallt 5,7 ute nu brrr!
    få se vad som dyker upp i din kruka också=)
    Ha det så gott
    kram gabriella

    SvaraRadera
  27. Håller tummarna för att det är snöklockor som utlovat! Känner igen det där med att komma ut med mer än man skulle ha. Det finns ju så mycket vackra växter som man vill ha. För oss som bor på landet är det bäst att passa på när man ändå har tagit sig till en affär... ;-)

    Har läst ikapp och njutit av dina fina bilder, bl.a. panoramabilderna från semestern.

    Snygg och unik drivbänk du har fått av duschdörren! Perfekt återvinning!

    Aprilhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  28. Haha det är livsfarligt för ekonomin att åka till en trädgårdsbutik. Går liksom inte att åka därifrån utan att ha köpt upp minst en fjärdedel av butiken =)
    Kram Annica

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta