I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

måndag 4 juli 2016

Väderutsikterna: sol, möjligen regn, vindar mellan nord och syd……Och klematis!

1160704
Ja, vädret det skiftar, och hur det än är så är det vackert! Häromdagen från berget ovanför där vi bor…..jag kunde inte riktigt se mig mätt på det!
IMG_6363
Som när solen lyste upp det lilla torpet där borta……



2160704
Rosenvialerna blommar nu! En fantastisk perenn. Tålig, blomvillig, klättrande, dekorativ, fina färger, står sig bra i vas och är jättesöt i buketter!

Doftar gör den inte. Men jag har lärt mig, motvilligt dock, att man tydligen inte kan få allt……..konstigt……?!
3160704
Den drar till sig getingar och bin, det är bra. “Das habe Ich gelesen”, som Omgivningens tyska farmor sade!



4160704
Intill står den jättehöga rutan, hur var det nu då, violruta eller aklejruta. Måste titta i mobilen, kusinfrun kan sånt, violruta är det, hon har WhatsAppat det till mig (vi bor typ 300 meter från varandra!!!!!)! Den har precis bara börjat blomma.


5160704
Ena sidan av huset har vi rosaaktiga klematis. Eller vi och vi. Det är Omgivningen som satt dom och han tycker om storblommiga.

Jag tycker väl om dom också men föredrar småblommiga.
Alltid en av var sort i ett förhållande, eller hur!!!!
6160704


8160704
Andra sidan huset är dom av annan färg, blåare i verkligheten, men ändå inte blå, så det är väl åt det lila hållet då, outgrundlig färg.

Och min ganska nya kamera är det fel på, den har fel i balanser och allt vad det var, jag har fått det konstaterat nu, så den ska bytas och den ganska nya datorn återger inte färgerna som dom ser ut i kameran, fel på datorn också har det visat sig, inte bara färgerna, när jag ska bläddra bland filerna fastnar dom i varandra så jag får världens collage var gång…..jättekul, men inte kul på allvar!
Och jag som avskyr att reklamera och byta och klaga……
Så för mig är allting ett virrvarr just nu, jag går ut och tittar, tittar i kameran, tittar i datorn och jag har minst tre olika varianter av samma sak!
Och det skiljer sig inte en aning som man är van vid, det är radikala skillnader!
Sen tar jag en bild med mobilen och den blir bäst!!! Märkligt, Det är ingen telefon längre, det är en kamera, en dator, en almanacka, en bank mm mm och så råkar man kunna ringa med den också!
7160704
Klart slut, over and out för den här gången! Hoppas alla har jättefint väder, semester och riktigt härliga tider!

Agneta!

27 kommentarer:

  1. Den där tekniken, den är inte lätt att förstå sig på. Mycket fel som aldrig upptäcks också säkert. Du märker fel färgåtergivning, men en som tar 50 bilder om året, reagerar kanske inte?
    Fina bilder iallafall!

    SvaraRadera
  2. Ett dramatiskt väder och ni får ju se så mycket av himmel och hav dessutom! Vackra bilder blir det ändå! Här knäpps också bilder med telefonen och den används mest nu p.g.a. datorstrulet. Nej det urtrist när inte apparaterna fungerar som de ska och det som irriterar mest är väl att det tar så mycket energi! Kul att vialen blev så lyckad och att den tog sej så bra, men den är verkligen pålitlig!Önskar dej en fin start på veckan!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  3. Ett dramatiskt väder och ni får ju se så mycket av himmel och hav dessutom! Vackra bilder blir det ändå! Här knäpps också bilder med telefonen och den används mest nu p.g.a. datorstrulet. Nej det urtrist när inte apparaterna fungerar som de ska och det som irriterar mest är väl att det tar så mycket energi! Kul att vialen blev så lyckad och att den tog sej så bra, men den är verkligen pålitlig!Önskar dej en fin start på veckan!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  4. Ja, nu kan man se många olika moln på himlen, regnmoln och så härliga vita bomullstuss moln. (föredrar de sistnämnda). Trist med kameran och datorn. Tur du har en telefon som fungerar i alla fall. Mitt i allt elände.
    kram!

    SvaraRadera
  5. Regntunga skyar och vacker blomning bildar härliga kontraster.

    Tekniktrassel, reklamera, byta, klaga, sånt avskyr även jag.

    "Semester" och härliga tider har vi , men jättefint väder. INTE.

    SvaraRadera
  6. Den översta bilden är verkligen dramatisk; förstår att du inte kunde se dig mätt på den utsikten! Är det den lilla fiskesjön man ser närmast dig? Det som blänker vitt mellan träden?

    Alltså, måste hålla med omgivningen om att den rosa storblommiga klematisen är underbar! Annars gillar jag nog också de småblommiga bäst. Just nu är "Princess Diana" favoriten, den är lite mitt emellan stor- och småblommig!

    Hmmm, jag fick ju frö av dig till den ljusrosa rosenvialen (som du fått frö av från Lisa!), men jag har ju glömt att så dem...
    Tror du (eller någon klok person i din omgivning?), att jag ska så dem nu, eller vänta tills nästa vår?
    Jag har den mörkare varianten och den är barnbarnsbarnbarn till den som mina föräldrar hade här när jag var barn! Jag har också en ros kvar från den tiden, lite nostalgi!

    I fjor blev min violruta ca 1/2 meter hög och fick inga blommor, den som brukade bli ca 2 meter och ha massor av blommor! I år är den kanske 1 meter och kommer att få lite blommor, så än får den stå kvar.

    Datorstrul OCH kamerastrul, du tar då i! Ja, som du vet, så avskyr jag allt sånt, det bara SKA fungera. Likadant som det alltid gjort. Men dom ändrar ju hela tiden, det som redan är bra!
    Min dator krånglade också, men då kopplade K in en extern hårddisk, som han hade liggande någonstans och nu fungerar den utmärkt. Men tydligen duger det inte med den, så nu ska han köpa en ny extern hårddisk...suck.
    Men bara jag har kvar allting, mail, bilder och sånt, så får det gå!
    Hoppas att du får nya, väl fungerande apparater utan alltför mycket besvär!

    Jisses, det här blev långt...
    Kramar, vi hörs!
    Vapendragerskan

    SvaraRadera
  7. jag har sagt detsamma till min barn och barnbarn att bilderna bliver ju toppen
    med dessa mobiler. Synd bara att de är så dyra. Roligt att kolla hos Dig som vanligt.

    SvaraRadera
  8. Ljuvligheternas ljuvlighet. Här hos mig trivs bara tallar, gullregn och blåbärsris. :-( Kolla om din kamera har en funktion för att ställa in vitbalans. Kan vara den som är felinställd. Kram!

    SvaraRadera
  9. Ler igenkännande åt dina tekniska prylar som funkar sådär...vem vill reklamera och klaga och lämna tillbaka och böka...jag fasar inför dagen när min dator ger upp. Just nu är det bildskärmen som segar, den tar fem minuter att komma igång på morgonen och om den dör, då är det bara att skaffa nytt. Om sedan hårddisken ger upp efter femton år, ja vad gör jag då med bara en bildskärm? För då är det ju en bärbar historia som är nästa inköp...usch, vill inte ens tänka på eländet. Men mobilen, den har jag inte blivit kompis med ännu, fotar bara selfien, har ett bättre redigeringsprogram i min dator. Hatar förändringar, de kräver så mycket tankeverksamhet, tihi
    Kram till dig bland alla vackra blomster

    SvaraRadera
  10. - Halloj i väster.
    - Det var verkligen en helgardering med väderprognosen. Men
    så har det verkligen varit senaste tiden. Snygga bilder på ovädret
    i alla fall. Hoppas det löser sig med kamera/dator.
    - Ha en fortsatt trevlig vecka !
    Hälsar Hasse och Blondin-Ida....:o)

    SvaraRadera
  11. Härliga bilder, även om de nu inte är korrekt återgivna (?)
    Teknisk eller inte, klematis förstår du dig på! Mina blommar inte ännu, ja den ena är på gång, men Sommer Snow är inne på tredje året och än ingen blomma, så den lever farligt här hos mig...
    Usch, strul med tekniska prylar är INTE roligt, så är det bara.

    Här är det semester, vackert väder och härliga tider!
    Over and out!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  12. Härliga bilder! Måste skaffa mig Rosenvial igen. Den tappade jag bort när vi flyttade! Så vackra!
    Hoppas i får ordning på kameran. Så trist när det krånglar.
    Ha det fint!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  13. Blixtar och dunder vilka vackra bilder! Rosenvialen har jag sneglat på men sen sår man i alla fall luktärter för doftens skull (brukar få 3 blommor ha ha!)
    Du det med kamera/dator kan man bli gråhårig av och sen alla eländiga inställningar som måste göras...ja jag vet, ibland funkar mobilen bäst!
    Kram till dig,
    Titti

    SvaraRadera
  14. Jag håller med om att de småblommiga klematisen är finast. Men det hindrar ju inte att jag verkligen ser fram emot att få se min storblommiga, nya (som jag inte kommer ihåg namnet på) blomma. Den har feta knoppar nu.

    Trist med allt teknikkrångel. Sånt ska liksom bara funka. Basta!

    Kram, Karin

    SvaraRadera
  15. O,är det drönarljud man nu ska irritera sig på, räcker det inte med alla olika telefonsignaler och samtal som jag måste lyssna till. Visst kan jag gå därifrån men ....... Hör att jag låter som en gnällig t--t.

    SvaraRadera
  16. Vilken utsikt, helt underbart. Skulle gärna vilja vara den som bor i det lilla torpet solen lyste så fint på.
    Njuter verkligen av alla dina fina bilder, älskar klematis i alla varianter och har själv planterat två olika sorter tillsammans, den ena blommar tidigt på sommaren och den andra tar vid lite senare. På så sätt kan man förlänga blomningen en hel del. I höstas så planterade jag en ljuvlig liten klätterros som inte såg så märkvärdig ut men nu har den redan vuxit till sig och har så underbara blommor som går i svagt rosa. Tittar till den varje dag och pratar lite med den, kaffesump och löste efter te kokningen gillar den allra bäst plus lite vanlig aska efter korvgrillningen. Har lagt ut lite fårull runt en del av mina växter som annars äts upp av sniglarna funkar jättebra men grannarna undrar vad jag håller på med :)
    Oväder är på väg till oss här i Blekinge så jag har varit ute och säkrat upp och ställt undan en del urnor så att inte slagregnet förstör mina växter.
    Njut av allt det underbara och ha det gott.
    Kram Annika

    SvaraRadera
  17. Jamen visst är det väl märkligt att en enda mobil är allt. Fast man måste ha täckning förstås. Det är dåligt här . Nu diskuteras det fiber ....om vi lyckas få med 80 %. Undrar om det lyckas . Här bor många äldre och ensamstående. Undrar också om täckningen blir bättre med fiber ? Mycket viktiga saker att fundera över. Men era klematis är inget att fundera över. De är ju sagolika. Hur 17 får ni dem så buskiga ?
    Inget roligt väder här . Lite av sommarkänslan har sagt goodbye. Ikväll har vi pysslat ett gäng tjejer ....inomhus..till vår basar i advent. Vi har sytt julstrumpor. Säg inte utan att vi är ute i god tid .
    Kram Eva

    SvaraRadera
  18. Jamenvisst! Jag har allt mer börjat använda mobilen! Som min mediason brukar säga: Den bästa kameran man har är den man har med sig!
    Trevligt att hålla koll på dig, växterna, vädret, den vackra miljön litet varstans! ♥

    SvaraRadera
  19. När jag läste överskriften, trodde jag du var i Wales!
    Heja på Wales ikväll!!
    Underbara klematis!

    SvaraRadera
  20. ja, här är det jättefint väder dvs äntligen regnar det sen några dagar tillbaka och växterna har snart fått sig en rotblöta.
    Hos dig märks inga spår av torka, kanske ni fått lite regn emellanåt. Allt blommar så fantastiskt. Läckra färger på rosenvialerna. När jag ser din violruta blir jag smärtsamt påmind om att jag jämnade min längs marken igår av misstag förstås. Skulle klippa ner ruggorna bredvid och vips hade den åkt med.
    Over and out
    /Anette

    SvaraRadera
  21. Hejsan Agneta !
    Kan inte tro det är sant , att jag inte varit inne hos dig på ett helt år, Den här dagen på Facebook, såg jag ett inlägg på Prinzens blogg, där du skrivit. Bakgrunderna på mina bloggar är det Babbi som fixar, kan bara det vanliga enklaste.Visst okej jag har blivit kunnigare vad det gäller datorer. Fi köpa ny i våras, min gamla trotjänare la av.USB-portarna sluta fungera.

    Denna är en Toshiba Satelite, som hela familjen ska använda, Windows 10 inbyggd. Gillar inte det,så mycket appar och strunt man måste ha.Trodde alla foton var förlorade. Men de fanns ju kvar på mina album.

    Prinzen frodas men vi har haft trubbel med grannarna ovanpå. de har för tredje gången klättrat sönder skyddsnätet. Skrev till hyresgästföreningen, men de kan inget göra ,då inget bevis /vittne till händelsen fanns. Har lagat med buntband så gott det går. Kan inte prata med dem, de kan inte svenska inte engelska bara lettiska. skrev även till nya fastighetsförvaltningen. Alla säger jag ska flytta, efter 21 år har jag rotat mig här. Härdar ut, de måste väl byta ort snart. Tror/misstänker de är gästarbetare. Renoverar lägenheter runt omkring här, men helt säker är jag inte.

    Alla djuren mår bra hoppas det i alla fall.
    Dina underbara blommor runt dig, gör mig avundssjuk..Har väl lite sått från fröpåsar, klint,vallmo,krasse och en lustig sak som verkar få rosa blommor, aldrig sett förr ganska stor,och flera grenar.Ingen har kunnat ge mig ett svar vad det är.Massor av smultron o.jordgubbar finns också.Om inte sniglarna tar dem, så gör fåglarna det. Blir inga över till mig.

    Sommaren är kort, nu äntligen börjar det bli ljumma kvällar som igår, helt ljuvligt. 18.5 + kl.21.30

    Mina kommentarer har inte blivit kortare, men färre.´

    Fin sommardag och kram Mi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Kul att höra från dig. Hoppas det fungerar med att bo kvar, det är väl krångligt att behöva flytta när man rotat sig så som du gjort! Windows 10 är inget roligt att ha att göra med, men det är i alla fall bättre än Windows 8, för den förstod jag mig inte alls på!
      Skönt att höra att Prinzen mår bra!
      Ha det gott, kram Agneta

      Radera
  22. Es ist so schön deinen netten Bericht zu lesen, liebe Agneta. Vielen Dank.
    Mein Laptop hat auch ein kleines Problem und ich hoffe es hält noch eine Weile!!!
    Mein Mann hat ein neues smart-phone - das kleine Büro in der Hosentasche :-)))
    Wir haben festgestellt, es macht die besten Fotos...
    Wunderbar deine Kalten-Sommertage-Fotos von deinem Heim. Wir hatten es sehr kalt
    die letzten Tage - ich mag den Sommer warm, sonnig, fröhlich :-))) Heute ist die
    Sonne wieder bei uns... und die Enkelkinder auch... und es ist sehr fröhlich!!!
    Wunderbar wie die Blumen blühen. Die Clematis ist einfach fantastisch... Blüten
    zum Träumen...
    Ich pflücke mir oft kleine Blumensträuße für die Vase auf den schönen Blumenwiesen.
    Liebe Grüsse zu dir. Hast du Freude am Deutsch lesen? Wenn du keine Freude hast
    damit, schreibe ich wieder norwegisch :-)))
    Ha riktig gode sommerdage fortsatt. Klem fra Viola

    SvaraRadera
  23. Vad tråkigt att det är fel i nya kameran! Som du säger så är det krångligt när man måste reklamera och greja... Mobilen skulle jag inte klara mig utan idag (men den är dålig som kamera när det är mörkt ute)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, trist med nya saker som inte funkar! Kamera och dator på en gång plus lite andra småsaker. Men allt går ju att ordna, man måste bara invänta den rätta inspirationen! Mobilen är ju bra, och jag tror min nya tar rätt hyfsade bilder även på kvällen, men inte på långt håll förstås! Ha det bra, jag hittade inte var jag kunde kommentera hos er! Ha det gott, Agneta!

      Radera
  24. Hallå Snäckskalet! Du bor allt på en oerhört vacker plats du. Så glädj dig åt det när kamera och dator krånglar. Här är det nog dags att köpa ny dator. Snart. Någon gång. Innan den stannar för gott.

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta